Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 47 av 47

Ämne: En utländsk tisdagsbild

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: En utländsk tisdagsbild - troligen rätt svar

Citat Ursprungligen postat av G Andersson Visa inlägg
    Om bron var "tillgänglig" för östtyskar skulle det innebära att den yttre och inre muren sammanföll eller låg endast få meter ifrån varann.
    Någon som är aktiv på ett tyskt forum kanske kan fråga?
    Tror att DDR var mer oroliga för att en tränad "Kampfschwimmer" skulle ta sig ut via Spree.
    Det hade man nog förebyggt.
    Studerar man den utmärkta kartan: https://www.berlin.de/mauer/en/route...side-the-city/ - var det så . Där ser man också att östs territorium sträckte sig även på vissa ställen utanför själva murbygget. (den röda linjen)
    Som Lennart nämnde här var hamnbassängen helt på östsidans område. (den gula/brandgula linjen)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Studerar man den utmärkta kartan: https://www.berlin.de/mauer/en/route...side-the-city/ - var det så . Där ser man också att östs territorium sträckte sig även på vissa ställen utanför själva murbygget. (den röda linjen)
    Som Lennart nämnde här var hamnbassängen helt på östsidans område. (den gula/brandgula linjen)
    Fast frågan gällde väl snarare tillgänglighet än gränsdragning? När det gällde östtyskars "tillgång" till området närmast muren var det restriktioner även på de närmaste kvarteren.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Notera att den kartan verkar visa de slutgiltiga gränserna. Tidigare fanns ytterligare områden som tillhörde Östberlin/DDR men som inte fanns inom muren. Dessa områden ändrades via "byteshandel". Spåranknytningen är att t.ex. området för f.d. Potsdamer Bahnhof var Östberlin, men fritt tillgänglig från västsidan. Muren gick precis i norra änden (som man ser på den länkade kartan; och som alltså blev gränsen efter bytet).

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av linlars Visa inlägg
    Notera att den kartan verkar visa de slutgiltiga gränserna. Tidigare fanns ytterligare områden som tillhörde Östberlin/DDR men som inte fanns inom muren. Dessa områden ändrades via "byteshandel". Spåranknytningen är att t.ex. området för f.d. Potsdamer Bahnhof var Östberlin, men fritt tillgänglig från västsidan. Muren gick precis i norra änden (som man ser på den länkade kartan; och som alltså blev gränsen efter bytet).
    Ja det gjordes många sådana markbyten, ett av de största var när väst (och britterna ) fick flygplatsen Gatow i utbyte mot mark. På den här punkten var öst mycket medgörliga och förhandlingsbara, ofta innebar markbytena även fördelar för dem med övervakning. En egendomlighet var de många enklaverna som tillhörde staden Berlin och blev med när man delade upp staden. Några var så små som ett par hundra kvadratmeter och var ju rätt hopplösa att övervaka inklusive då de från väst som besökte enklaverna. När man delade staden utgick man från den gamla administrativa uppdelningen i stadsdelar, gränserna mellan dem hade ju saknat betydelse men nu blev det skarpa gränser.
    För muren (eller snarare murarna) vars historia nu intresserar så många kan ju sägas att ofta låg den inte på den exakta
    gränsen utan indraget en bit i öst så från väst kunde man gå fram några meter på öst territorium ända fram till muren och många passade på att klottra politiska slagord på den så till sist var den helt fullmålad med slagord. Öst hindrade aldrig från att från väst gå fram till muren och brydde sig aldrig om att tvätta rent den. Väst hade ingen anledning att tvätta rent och hade inte heller tillgång till området.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Fast frågan gällde väl snarare tillgänglighet än gränsdragning? När det gällde östtyskars "tillgång" till området närmast muren var det restriktioner även på de närmaste kvarteren.
    Jo, men den gränsen är ju markerad med blått på den fina kartan som jag och Ville länkat till.
    Jag föreslår att du detaljstuderar den, även om den förstås inte besvarar alla frågor.
    Jag kan tänka mig att när det låg hus mellan den röda och blå muren så var det kanske i början så att de boende fick gå dit men inte andra, medan senare så tömdes säkert de husen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: En utländsk tisdagsbild

För länge sedan, 1980, var jag till Östberlin. Bodde på hotell i väst vid Ku-damm. Tog S-Bahn eller U-Bahn, kommer inte ihåg, till Friedrichstrasse. Kön till gränskontrollen var ca tjugo meter lång, efter kanske en timme hade jag avancerat kanske en meter. Då tog jag U-Bahn "tillbaka" till Checkpoint Charlie, där tog det ca tjugo minuter eller så i gränskontrollen. Sen måste man "ut" igen samma väg, men det var inga problem, utom vad jag skulle göra av alla DDR-Mark jag inte lyckats göra av med (man var tvungen köpa en plastpåse med DDR-Mark). Besökte en välsorterad tidningsaffär i närheten av Alexanderplatz, men det var en myckenhet "facktidningar" typ "Traktorföraren" osv, men inga tåg- eller modelltågstidningar. Jag köpte konjak till kaffet, men det hjälpte inte. Jag strödde ut mina DDR-Mark till behövande.
    Sedan, tillbaka i "väst", fanns det en "Kneipe" alldeles intill Checkpoint Charlie! Åh, skönt, in och ta en öl!!
    Berra

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jo, men den gränsen är ju markerad med blått på den fina kartan som jag och Ville länkat till.
    Jag föreslår att du detaljstuderar den, även om den förstås inte besvarar alla frågor.
    Jag kan tänka mig att när det låg hus mellan den röda och blå muren så var det kanske i början så att de boende fick gå dit men inte andra, medan senare så tömdes säkert de husen.
    Forskade lite i tyska Wikipedia, så här beskrivs Marschallbrücke där:
    "Gleich nach Kriegsende wurde der zerstörte südliche Brückenbogen mit Stahlträgern notdürftig repariert. Die Behelfskonstruktion diente den Fußgängern, vor allem aber der Überführung einer Trümmerbahn, mit welcher die Ruinen der nahe gelegenen Regierungsbauten beseitigt wurden.[3] Die Brücke wurde anschließend mit weiteren Stahlträgern, einem neuen Geländer und einem neuen Brückenbelag versehen. Wegen der Nähe zur 1961 errichteten Berliner Mauer und des in diesem Bereich nicht sehr starken Verkehrs wurden jahrzehntelang keine weiteren Reparaturen oder Sanierungsarbeiten vorgenommen."

(i Postvagnen verkar numera finnas en avsky mot att publicera maskinöversättningar, däremot är det naturligtvis inget som hindrar att var och en gör en sådan)

Lite kul det där med "Trümmerbahn", verkar har varit något slags smalspår.

Kanske är det en underdrift att det inte var någon stark trafik på bron under mur-tiden, i vilket fall lär det inte ha varit så många som hade anledning att gå där, och ännu färre som fick göra det.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •