Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Idag för 14 år sedan – Slutspurt på Söder

SJK-medlem Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Idag för 14 år sedan – Slutspurt på Söder

Den 13 april 2005 pågick ett intensivt arbete med att färdigställa den nya Årstabron i Stockholm. Bron öppnades för trafik i början av sommaren samma år.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

SJK-medlem Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Idag för 14 år sedan – Slutspurt på Söder

Tiden går. Mest intressant (eventuellt även för utombys) skulle kanske vara en jämförande bild från i dag tagen från exakt samma plats. En lagom lördagspromenad kanske?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I Svenska Dagbladet stod det när bron öppnades

att en ny bro för gång- och cykeltrafik invigts mellan Södermalm och Årsta. Det går även tåg på bron.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Enl mina anteckningar öppnades det ena(och första)spåret på bron 22 maj 2005 7.00./Ulf

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Enl mina anteckningar öppnades det ena(och första)spåret på bron 22 maj 2005 7.00./Ulf
    Vilket stämmer med Järnvägsdata som säger att det västra spåret öppnades 2005-05-22 och det östra 2005-06-17. Sedan stängdes gamla bron för renovering så det dröjde ett bra tag innan vi verkligen hade 4 spår hela vägen upp till Södra.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Och när första tåget gick över bron var vi ett ganska stort gäng som stod och satt i slänten vid gångbron över spåren i Tanto på Söder.
    Det var både barn och vuxna, från så väl bananhusen intill bron och folk som hade kommit från andra delar av stan.
    Förväntan var stor bland både oss vuxna och barn.
    Sen när tåget, äntligen, kommer så jublar vi och vinkar glatt till han som kör tåget.
    Han ser oss mycket väl, men orkar inte ens lyfta handen som en liten hälsning.
    Trist och nonchalant.

AVSTÄNGD
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lasse Wirmark Visa inlägg
    Och när första tåget gick över bron var vi ett ganska stort gäng som stod och satt i slänten vid gångbron över spåren i Tanto på Söder.
    Det var både barn och vuxna, från så väl bananhusen intill bron och folk som hade kommit från andra delar av stan.
    Förväntan var stor bland både oss vuxna och barn.
    Sen när tåget, äntligen, kommer så jublar vi och vinkar glatt till han som kör tåget.
    Han ser oss mycket väl, men orkar inte ens lyfta handen som en liten hälsning.
    Trist och nonchalant.
    Trist och nonchalant inställning från dig. Du vet inte vad föraren just då behövde fokusera på och använda händerna till.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Han kunde alltså inte lyfta ena handen i typ en halv sekund i en hälsning till oss.
    Tallberg, då ber jag om ursäkt för min okunnighet i frågan.
    Förklara gärna för mig, som är novis i ämnet, vad använder man bägge händerna till i sådana situationer.
    Obs, frågan är seriöst ställd.

AVSTÄNGD
    Medlem
    mar 2018

Han kunde alltså inte lyfta ena handen i typ en halv sekund i en hälsning till oss.
    Förklara gärna för mig, som är novis i ämnet, vad använder man bägge händerna till i sådana situationer.
    En förare kan behöva ha ögonen på signaler, instrumentpanel och spår samtidigt. Hans hjärna kan ha varit fokuserad på att bedöma hur mycket han ska bromsa. Han kanske var extremt fokuserad på sin arbetsuppgift, att säkert framföra ett tåg. Att kunna göra det och inte låta sig distraheras av ovidkommande saker i omgivningen kan tvärtom vara ett tecken på en skicklig förare. Det kan också tänkas att du har rätt, att han mycket väl hade tid att besvara hälsningen. Men, det vet varken du eller jag. Det finns alltså ingen som helst grund för att göra en sur kommentar om förarens beteende.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Föraren kanske inte ens visste att hen var första tåg över bron?

Oavsett vilket så tycker jag nog att din reaktion så här 14 år efteråt är lite överdriven.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Tack för ett långt och informativt svar.
    Då vet jag hur det funkar.
    Nu för tiden står det ofta dagisgrupper på gångbron i fråga och vinkar till pendeltåget som passerar.
    Mycket trevligt och uppskattat när föraren av tåget tutar som en hälsning till barnen , och det händer enligt min uppskattning de flesta gångerna, trots att vederbörande har mycket annat att tänka på också.

Senast redigerat av Lasse Wirmark den 2019-04-14 klockan 12:22:42.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tack för ett långt och informativt svar.
    Då vet jag hur det funkar.
    Nu för tiden står det ofta dagisgrupper på gångbron i fråga och vinkar till pendeltåget som passerar.
    Mycket trevligt och uppskattat när föraren av tåget tutar som en hälsning till barnen , och det händer enligt min uppskattning de flesta gångerna, trots att vederbörande har mycket annat att tänka på också.
    Vi är nog många lokförare som hälsar på vinkande barn och gångbron i Stockholms södra är ett av dom mer vanliga ställena men det är inte alltid man ser eller har tid, det är mycket som sker under körning av och till så man bör nog inte förvänta sig respons. Är det ljust och soligt så kör man ner solskyddet rätt långt och då blir det nästan omöjligt att se något så högt som broar mm. Men som oftast vinkar jag eller ger en liten tut.

Senast redigerat av Peter Flink den 2019-04-14 klockan 12:38:08.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Uppskattat, som sagt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Carl-Johan Visa inlägg

att en ny bro för gång- och cykeltrafik invigts mellan Södermalm och Årsta. Det går även tåg på bron.
    Ja, ur ett innerstadsperspektiv var det nog det mest relevanta.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Carl-Johan Visa inlägg

Nej, det gjorde det inte, utan det stod så här i den bildtext som förmodligen avses:

"ÅRSTABRON INVGD Det blev snabbt fullt då gång- och cykelbanorna på Årstabron öppnades i går. Kung Carl-Gustaf, Banverkets styrelseordförande Mats Hulth och verkets tf generaldirektör Per-Olof Granbohm, talade när bron, som också är för tågtrafik, invigdes."

Bilden, införd 29/8-2005 i SvD, visar en välfylld GC-bana på bron.

Senast redigerat av ztenlund den 2019-04-15 klockan 22:50:38.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Nej, det gjorde det inte, utan det stod så här i den bildtext som förmodligen avses:

"ÅRSTABRON INVGD Det blev snabbt fullt då gång- och cykelbanorna på Årstabron öppnades i går. Kung Carl-Gustaf, Banverkets styrelseordförande Mats Hulth och verkets tf generaldirektör Per-Olof Granbohm, talade när bron, som också är för tågtrafik, invigdes."

Poängen i båda fall är väl ändå uppenbar? Det framställs som en gång- och cykelbro som även är upplåten för tåg, inte tvärtom.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Poängen i båda fall är väl ändå uppenbar? Det framställs som en gång- och cykelbro som även är upplåten för tåg, inte tvärtom.
    Det som är uppenbart är att herrarna, för att hitta fel, bortser från sammanhanget. Tidningen hade redan tidigare rapporterat om att det första spåret skulle öppnas snart, liksom att det hade öppnats. I det första fallet, som även det var en bildtext (om "sista finputsning"), nämns inte någon GC-bana alls.

Senast redigerat av ztenlund den 2019-04-16 klockan 12:40:42.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Utan att ha sett bild eller tidning, så tycker jag att tidningen verkar uppmärksamma att gång-och cykelbanorna snabbt blev välfyllda. Många hade ju kunnat tro att den bron vill ingen gå eller cykla på, och därför var det en nyhet.

Gissningsvis var det inte alla samma kö av tåg som skulle passera på spåren.
    Så, jag tycker inte att din poäng var uppenbar.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Utan att ha sett bild eller tidning, så tycker jag att tidningen verkar uppmärksamma att gång-och cykelbanorna snabbt blev välfyllda. Många hade ju kunnat tro att den bron vill ingen gå eller cykla på, och därför var det en nyhet.

Förvisso, men vårt perspektiv var att läsa bildtexten för att bli informerad om brons funktion. Fast det perspektivet kanske inte är tillåtet?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg

Jag letade lite hos TT och det är den här bilden som bildtexten hör ihop med:
    https://app.tt.se/bildobjekt/image/sdlsp89f308

Tillägg: Beskärningen skiljer sig dock marginellt.

Senast redigerat av ztenlund den 2019-04-16 klockan 15:28:09.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •