Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vtl - Åa statusrapport

Passagerare Mikael Ritts avatar
    Medlem
    mar 2018

Vtl - Åa statusrapport

Eftersom jag bor i en av den stationsbyggnader längs järnvägen mellan Vetlanda och Åseda lägga jag upp en liten rapport vad händer nu.
    Som bekant rullade sista ordinarie tåg år 2002. Det förekom vissa extratåg med järnvägsentusiaster, den sista jag vet om i sommaren 2006.
    Därefter hände inte så mycket. Trafikverket ställde in underhållet några år senare.
    År 2014 uppkommande plötsligt diskussionen om järnvägens framtid - främst driven av kommunala politiker i Vetlanda. En majoritet fanns för bibehålla banan
    "som reserv" istället för rivning - för "bättre tider där det finns ett perspektiv för spårbundna trafik utanför storstadsområden".

Detta uttalande är från år 2017.

Nu har situationen uppenbarligen förändrats.
    I hösten fanns plötsligt mycket folk på rälsen - främst vid olika järnvägsövergång samt vid flera bron längs banan.
    Jag tror att denna mest gul eller orange klädd folk var byggnadsingenjörer, statikexperter och baningenjörer.

I oktober månad började man med rivning av spåret vid flera järnvägsövergång - bland annat i Bäckseda, Snärle, Vetlanda och Korsberga.
    Vägarnas körfält asfalterades nytt.
    Mellan fd. stationer Bäckseda och Snärle samt fd. stationsområdet i Snärle avmonterades rälsar och skrotades senare hos en lokalt återvinningsföretag.
    Slippers samt grusbädd finns kvar.
    Hela demonteringen görs med mindre maskiner - så jag tycker, att tillsynen i hösten leda till ett körförbud för större, spårbundna maskiner, ett "rivningståg" om man kan beteckna den så.

Det blir spännande vad händer det nästa tid. Det finns inga officiellt information om rivningen hos trafikverkets hemsidan och inga reaktioner från kommunen osv.
    Den ända jag har hittad är miljöpartiets önskemål att använda banvallen som cykelväg - typisk :-/

Jag är tacksam för varje info!
    Självklart kommer löpande uppdateringar om resonansen i tråden är bra

Sv: Vtl - Åa statusrapport

Jag kan tillägga att jag hösten 2015-våren 2016 gjorde ganska ambitiösa försök att få köra hela banan med ett för banan typiskt fordon (läs Y1) men av olika skäl lyckades det inte. Det var då fysiskt möjligt med små medel.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / SJ
    http://lindman.dk

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    Jag kan tillägga att jag hösten 2015-våren 2016 gjorde ganska ambitiösa försök att få köra hela banan med ett för banan typiskt fordon (läs Y1) men av olika skäl lyckades det inte. Det var då fysiskt möjligt med små medel.

Lindman
    Tyvärr lyckades inte. Men så är det i många tillfällen här i Sverige. Regionala järnvägar har nästan ingen framtid - utom linjer i storstadsområdet.
    Man är inte beredd att satsar pengar - mindre summa också
    Jag tycker att den del av järnvägslinjen som finns trafik nu också har ingen framtid. Det ser mörkt ut för delen Nässjö - Vetlanda, speciellt om det finns ingen omtanke hos JLT.
    Man satsar mer och mer på busstrafiken och skapa därmed konkurrens "under egna taket".

Min prognos för år 2025: När jag titta ut på fönstret i min fd. stationshus ser jag en cykelled

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mikael Ritt Visa inlägg
    Tyvärr lyckades inte. Men så är det i många tillfällen här i Sverige. Regionala järnvägar har nästan ingen framtid - utom linjer i storstadsområdet.
    Man är inte beredd att satsar pengar - mindre summa också
    Jag tycker att den del av järnvägslinjen som finns trafik nu också har ingen framtid. Det ser mörkt ut för delen Nässjö - Vetlanda, speciellt om det finns ingen omtanke hos JLT.
    Man satsar mer och mer på busstrafiken och skapa därmed konkurrens "under egna taket".

Min prognos för år 2025: När jag titta ut på fönstret i min fd. stationshus ser jag en cykelled
    När det gäller persontrafik är det svårt att tänka sig något behov av enbart sträckan Vetlanda-Äseda. Resandeunderlaget var väl främst gymnasieelever, och detta underlag försvann, när Uppvidinge startade egen gymnasieskola. Hade man i stället sett till att behålla och utveckla persontrafiken hela sträckan Nässjö-Kalmar den vägen hade det nog funnits goda chanser att den funnits kvar idag.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    När det gäller persontrafik är det svårt att tänka sig något behov av enbart sträckan Vetlanda-Äseda. Resandeunderlaget var väl främst gymnasieelever, och detta underlag försvann, när Uppvidinge startade egen gymnasieskola. Hade man i stället sett till att behålla och utveckla persontrafiken hela sträckan Nässjö-Kalmar den vägen hade det nog funnits goda chanser att den funnits kvar idag.
    Gymnasieelever finns kvar, men bara på delsträckan Korsberga-Vetlanda. I dagsläget finns sammanlagt 13 bussturer vardags varav tre i morse är proppfullt.
    Nio bussturer åka till/från Nottebäcks terminal varav åtta i varje riktning har anslut till/från Åseda. Enligt en bussförare är det sammanlagt ett tjugotal resenär som bytta buss på denna sätt, vardags.
    De enda direkt förbindelse med buss finns via Nye och Näshult. det är sex turer vardags. Då finns också en 20-tal resenär vardags.

Jag tror att det finns mycket mer trafikunderlag än man tänker. Om det finns möjlighet att åka tåg istället för buss välja betydligt mer bilister att åka kollektivt!!!
    Viktigt är att man erbjuder en tillräckligt antal turer, mist så mycket som bussturer finns nu. Så som det var i slutet av persontrafik ( 90-talet tom. 2002) var det inte bra.

Åseda är mera förknippad med Växjö, självklart. Den övervägande del av pendlarna finns där.

Senast redigerat av Mikael Ritt den 2019-04-11 klockan 11:28:55.

Medlem
    mar 2018

Lite uppdatering:
    Jag pratade med en kommunfullmäktige i Vetlanda om järnvägslinjen.
    Han berättade om en överenskommelse mellan Vetlanda kommun och trafikverket som skapades år 2013.
    Om det finns ingen trafikupplag de nästa fem år ska man - vilken överraskning! - anlägga en cykelväg på banvallen mellan Vetlanda och Korsberga.
    Först kommer delsträckan Bäckseda - Holm (9km), därefter (kanske nästa år) följer Holm - Korsberga (3km) samt Vetlanda - Bäckseda (3km). Sistnämnd del byggas bara om bron över Emån är i god skick.

Det är slutpunkt i en typisk svensk historia om järnvägar utanför storstadsområden.
    Och det är också ett bra exempel för svensk järnvägspolitik: - på nationell nivå är man bara intresserad i (prestigefyllda) höghastighetståg
    - på regional nivå är man förälskad i busstrafiken och hålla sig en lite länsjärnväg - för prestige också, och kanske som liten leksak
    - på lokalt nivå känner man sig maktlös, ointresserad, ytliga miljövanligt och har bara en enda ide: en cykelväg!!!

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Det är då ett väldigt gnäll!
    I Småland går det förmodligen fler tåg i dag än det någonsin gjort, sen att inte varje liten bonnhåla kan ha en egen bana är en annan sak.

Försök få lite perspektiv på saker och ting.

uppmanar
    Thomas K Ohlsson

(och rätta mej om jag mot all förmodan har fel!)

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Det är då ett väldigt gnäll!
    I Småland går det förmodligen fler tåg i dag än det någonsin gjort, sen att inte varje liten bonnhåla kan ha en egen bana är en annan sak.

Försök få lite perspektiv på saker och ting.

uppmanar
    Thomas K Ohlsson

(och rätta mej om jag mot all förmodan har fel!)
    Ja, Thomas: du har rätt med att man bör ompröva sina åsikter om och om igen. Det finns alltid olika perspektiv och synvinkel ur man kan betrakta en sak.

Jag har länge varit intresserad för Sverige och dess järnvägar och hade resp. har mycket tur i mitt liv: jag jobbar i järnvägsbranschen sedan 25 år, har tillbringat varje semesterdag i Sverige, läste varje artikel eller tidning jag kunde hitta och sedan kort bor jag här - mitt i Småland
    Mitt hjärtan slår för järnvägen, kan man säga. Kanske det gör mig för impulsiv i vissa fall.

På en annan sak har du också rätt: det är faktum att det finns fler persontåg än någonsin nu!
    Och det är mycket bra - hoppas denna utveckling kommer att fortsätta.
    Man satsar också pengar här och där, rusta upp länsjärnvägar och köpa nya tåg.
    Självklart finns många viktigare och brådskande projekt runtom i landet, men jag tror att järnvägssystemet inte är "komplett", flexibel, funktionellt och "kraftfull" utan alla de lilla stråk som finns kvar.
    Naturligtvis spelar den så kallad "trafikunderlag" en viktigt roll. Jag har bara en helt annorlunda uppfattning om (samhällsekonomiska) lönsamheten, inklusive miljöfrågan och frågan om länsbygdens framtid.
    Jag försöka inte bli påverkad av Volvo- och Scaniavänlig propaganda och jag är angelägen att utvärdera alla transportsätt under samma förutsättningar.

Den lilla byn jag bor nu är en "liten bonnhåla" i alla fall. Det är drygt 4000 människor som bor längs banan ( utan Vetlanda tätort). Ungefär samma befolkningssituation finns på linjen Eksjö - Hultsfred.
    Underlag för godstrafik finns bara i form av träindustrin samt en ganska stor tillverkare av aluminiumprofiler i Åseda. Det är inte mycket men det kan vara tillräckligt under vissa förutsättningar.
    Men det finns andra exempel också: Karlskoga eller Ljungby är definitivt mer än en bonnhåla

Men hur som helst, både gillar vi järnvägen mycket - då är jag säkert. Och vi båda oroar oss om järnvägen, som många andra här hos PV.

I alla fall finns mycket att diskutera, efterfråga, debattera också i framtid.

Senast redigerat av Mikael Ritt den 2019-04-17 klockan 22:46:34.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

När jag cyklade Vetlanda–Åseda för ett par somrar sedan och höll mig så nära spåret det gick – inklusive vissa delar spåret – konstaterade jag bland annat detta:
    • Det kändes onödigt att riva en bana som bitvis verkade tip-top.
    • Det fanns visserligen en del murkna sliprar, men rälsen såg fräsch ut.
    • Ingenstans såg spåret helt nedgånget ut, så det föreföll ur en amatörs ögon farbart.
    • Det var en helt fantastisk natur, omväxlande naturskön och vild (och stundtals båda samtidigt), med banken över Bodasjön som en clou.

Om man nu inte ville köra tåg där, borde kommunerna ha röjt lite hjälpligt och hyrt ut dressiner, tänkte jag 2016. Med tanke på hur många tyskar (samt en del holländare och några vilsekomna svenskar) som upplever naturen längs Smålands andra banvallar, bland annat på cykeldressin, borde man ha kunnat få en del inkomst på det sättet. Då hade banan dessutom legat kvar om den framtida utvecklingen skulle ha utvecklats till att bli mer vänlig mot de små järnvägarna.

I tredje hand, tänkte jag, borde man använda banvallen som cykelled. Nu låter det som om man river banan, smälter metallen och låter sliprar ligga kvar (huller om buller?). Då blir banvallen helt meningslös och det går säkert inte att ta sig fram där alls. Efter vad jag har hört är det just så det ser ut på delar av banan Åseda–Växjö. Det är till glädje för ingen.

(Ett dyrare alternativ hade varit att göra banan smalspårig och knutit samman den med Åseda–Virserum(–Hultsfred), men det trodde inte ens jag på. )

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    När jag cyklade Vetlanda–Åseda för ett par somrar sedan och höll mig så nära spåret det gick – inklusive vissa delar spåret – konstaterade jag bland annat detta:
    • Det kändes onödigt att riva en bana som bitvis verkade tip-top.
    • Det fanns visserligen en del murkna sliprar, men rälsen såg fräsch ut.
    • Ingenstans såg spåret helt nedgånget ut, så det föreföll ur en amatörs ögon farbart.
    ...

I tredje hand, tänkte jag, borde man använda banvallen som cykelled. Nu låter det som om man river banan, smälter metallen och låter sliprar ligga kvar (huller om buller?). Då blir banvallen helt meningslös och det går säkert inte att ta sig fram där alls. Efter vad jag har hört är det just så det ser ut på delar av banan Åseda–Växjö. Det är till glädje för ingen.
    Banan totalrenoverades 1990, efter det har det inte gått många ton så den är följaktligen i ett oförskämt bra skick.

River man spåret måste sliprarna också avlägsnas, det följer av gällande miljölagstiftning.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •