Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vintersporttåg till Storuman [14 bilder]

  1. #1
    Passagerare Mattias Es avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    225

    Vintersporttåg till Storuman [14 bilder]

    Under två helger i mars kördes nattåg från sydsverige upp till Storuman med anslutning till skidanläggningar i fjällen.
    Jag följde tågparet mellan Dorotea och Storuman söndagen den 17 mars och här är några bilder från den resan.
    Tåget gjorde, förutom i Storuman, uppehåll i Dorotea och Vilhelmina.
    Beläggningen på norrgång verkade inte särskilt god, men den var bättre på sydgång, vilket kanske inte är så märkligt då detta var returen från helgen innan för de som tillbringat veckan till fjälls.
    Förhoppningsvis är det ett arrangemang som återkommer kommande vintrar.


    Tjugo minuter i nio på söndagsmorgonen dyker tåg 50160 upp vid infarten till Dorotea med TMZ 1413 "Betty" som har en tågvärmevagn, tre liggvagnar och en restaurangvagn i kroken.


    Vid Meselefors korsas Ångermanälven på en bro som tidigare varit en kombinerad järnvägs- och landsvägsbro.


    Efter ett kort stopp vid infartssignalen i Vilhelmina kunde tåget rulla vidare in på stationen.
    Tyvärr nyttjar inte längre industrin på orten järnvägen.


    Tåget har här passerat bron över Vojmån liksom infartssignalen till stationen med samma namn.


    Strax innan Storuman korsas Umeälvens torra älvfåra.


    Tågets ankomst hälsas stilenligt med honnör av tågklareraren i Storuman.


    I Storuman blir det en dryg timmas uppehåll innan returen, och det finns tid att trycka vatten och fekalietömma.


    Tjugo minuter över tolv lämnar så 50161 Storuman på sin färd söderut.


    I Vojmån drar en snöby in när tåget passerar den vackra bron över älven.


    På perrongen i Vilhelmina väntar en skara skidturister på tågets ankomst.


    Vilhelmina.


    Avgång Vilhelmina.


    Bron över Ångermanälven i Meselefors.


    Så gör tåget uppehåll i Dorotea och fortsätter strax söderut.
    Själv lämnar jag tåget här och återvänder till Hotell Dorotea som nattens ende gäst.

    /Mattias

    Senast redigerat av Mattias E den 2019-03-30 klockan 21:26:31.

  2. #2
    1. Klass Johan Siiraks avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    121

    Re: Vintersporttåg till Storuman [14 bilder]

    Superbra reportage ..och vilka bilder. Snyggt jobbat!


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 612

    Sv: Re: Vintersporttåg till Storuman [14 bilder]

    Underbara bilder
    Tågvärmevagnen ser liite udda ut.../Ulf


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    71

    Sv: Re: Vintersporttåg till Storuman [14 bilder]

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Underbara bilder
    Tågvärmevagnen ser liite udda ut.../Ulf
    Härligt nostalgiska bilder.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    817

    Sv: Re: Vintersporttåg till Storuman [14 bilder]

    Otroliga bilder du tagit. Väldigt intressant. Glad att de testar så får väl de senare utvärdera resultatet.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 133

    Sv: Re: Vintersporttåg till Storuman [14 bilder]

    Instämmer i beröm! Trist att inte industrin utnyttjar Inlandsbanan. Det måste ju ändå vara dessa transporter som är ryggraden för järnvägen i den glesbefolkade trakten. Vilka företag finns det med spåranslutning eller närhet till banna med lämpliga varor att transportera och varför används då inte järnvägen?


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    817

    Sv: Re: Vintersporttåg till Storuman [14 bilder]

    Kan det bero på att järnvägen har konkurrens. En duo2 testlastbil 32 meter och 80 ton tung

    Senast redigerat av jorgen3 den 2019-03-31 klockan 08:14:47.

  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    304

    Sv: Re: Vintersporttåg till Storuman [14 bilder]

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Instämmer i beröm! Trist att inte industrin utnyttjar Inlandsbanan. Det måste ju ändå vara dessa transporter som är ryggraden för järnvägen i den glesbefolkade trakten. Vilka företag finns det med spåranslutning eller närhet till banna med lämpliga varor att transportera och varför används då inte järnvägen?
    Sanningen är den att "inlandet" mer och mer blivit en råvaruproducent/koloni till industrierna vid kusten.
    Sågverken i Jokkmokk, Moskosel, Arvidsjaur, Sorsele, Stensele, Vilhelmina, Dorotea, Sikås jämte Backe, Tågsjöberg samt Lycksele (med reservation för Lycksele) är alla avvecklade.
    Sågverken VAR tidigare stora kunder vid Inlandsbanan. Exvis i kördes i "IBAB:s barndom" tåg 4 dagar i veckan Arvidsjaur-Storuman och Storuman-Östersund 5 dagar i veckan ofta med multippelkoppling Hoting-Östersund.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 081

    Sv: Re: Vintersporttåg till Storuman [14 bilder]

    Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Kan det bero på att järnvägen har konkurrens. En duo2 testlastbil 32 meter och 80 ton tung
    Vågar påstå att ett sådant ekipage lastat med styckegods aldrig någonsin väger 80 ton. Däremot ett motsvarande ekipage för timmer eller malm och grus kan väga så mycket men behöver då inte vara lika långt.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    918

    Sv: Vintersporttåg till Storuman [14 bilder]

    Varför är det viktigt att tågvärmevagnen går närmast intill dragande lok?

    (Jag ser på bilderna att man inte bara gjort rundgång med dragkraften utan även på tågvärmevagnen. Intressanta växlingsmanövrer, kan jag misstänka. Fanns det tillgång till ett extra lok att få hjälp av? Annars är förstås slängskjuts ett sätt att reducera antalet drag... ).


  11. #11
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    886

    Sv: Vintersporttåg till Storuman [14 bilder]

    Underbara bilder!

    Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Varför är det viktigt att tågvärmevagnen går närmast intill dragande lok?

    (Jag ser på bilderna att man inte bara gjort rundgång med dragkraften utan även på tågvärmevagnen. Intressanta växlingsmanövrer, kan jag misstänka. Fanns det tillgång till ett extra lok att få hjälp av? Annars är förstås slängskjuts ett sätt att reducera antalet drag... ).
    För att underlätta vid nästa växlingsmanöver, där ellok och ev fler vagnar tar över?


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    918

    Sv: Vintersporttåg till Storuman [14 bilder]

    Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    För att underlätta vid nästa växlingsmanöver, där ellok och ev fler vagnar tar över?
    Det är en bra anledning, ja!

    Glömde ju förresten säga att jag uppskattade bilderna!


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    123

    Sv: Vintersporttåg till Storuman [14 bilder]

    Väldigt fint reportage och fantastiska bilder :)


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •