Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Leverans av DOSTO (ER1) från Schweiz.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Leverans av DOSTO (ER1) från Schweiz.

Tidskriften Schweizer Eisenbahn-Revue nr 4/2019 landade i min brevlåda idag 29 mars. Där finns en notis med bild, att det åttonde DOSTO(ER1) -tågsättet lämnade Erlen i Schweiz (där Stadler leveranscentrum är) mot Basel den 25 februari f.v.b. Sverige, som vanligt draget av lok, och med koppelvagnar före och efter. För ovanlighetens skull var dragkraften i Schweiz den inhyrda BLS Re 425 188, då den normalt använda Re 620 003 (som Railadventure övertagit från SBB) befann sig på verkstaden i Bellinzona pga. strömavtagarskador. Det nämns också, att det nionde tågsättet i slutet av februari kördes för egen maskin på sträckan Romanshorn – Sulgen.
    Vad har hänt sedan dess? Det framgår inte av denna källa, Schweizer Eisenbahn-Revue verkar ha relativt lång pressläggningstid.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Leverans av DOSTO (ER1) från Schweiz.

Citat Ursprungligen postat av YC05p 792 Visa inlägg
    Tidskriften Schweizer Eisenbahn-Revue nr 4/2019 landade i min brevlåda idag 29 mars. Där finns en notis med bild, att det åttonde DOSTO(ER1) -tågsättet lämnade Erlen i Schweiz (där Stadler leveranscentrum är) mot Basel den 25 februari f.v.b. Sverige, som vanligt draget av lok, och med koppelvagnar före och efter. För ovanlighetens skull var dragkraften i Schweiz den inhyrda BLS Re 425 188, då den normalt använda Re 620 003 (som Railadventure övertagit från SBB) befann sig på verkstaden i Bellinzona pga. strömavtagarskador. Det nämns också, att det nionde tågsättet i slutet av februari kördes för egen maskin på sträckan Romanshorn – Sulgen.
    Vad har hänt sedan dess? Det framgår inte av denna källa, Schweizer Eisenbahn-Revue verkar ha relativt lång pressläggningstid.
    Den 2 april var det fullt vid perrongen i Västerås vid 12,30 tiden han inte kolla om det var tre eller fyra kompletta Dosto som väntade på grönt ljus. Gissar att dom hade kurs mot Västerås norra eller Eskilstuna.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Destinationen var Tomteboda. Tågsätten sågs intill den tidigare postterminalen från en SL-pendel cirka 14.30.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av YC05p 792 Visa inlägg
    Destinationen var Tomteboda. Tågsätten sågs intill den tidigare postterminalen från en SL-pendel cirka 14.30.
    Läge för STOR! klottersanering tror jag när jag åkte förbi Tomteboda på eftermiddagen?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Läge för STOR! klottersanering tror jag när jag åkte förbi Tomteboda på eftermiddagen?
    Va?!?! Har vandalerna redan hunnit fram??? Man blir bedrövad. Splitter nya tåg som resenärerna knappt har sett, redan angripna..

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Va?!?! Har vandalerna redan hunnit fram??? Man blir bedrövad. Splitter nya tåg som resenärerna knappt har sett, redan angripna..
    Det är just det som triggar dessa mentala krymplingar, att vara först på plan. Ungefär som att jaga oskulder fast dessa nötter har nog ingen chans i det fallet. Att ställa upp nya tåg på obevakade platser är en klar miss från ansvariga. Eller kanske med någon baktanke?

Senast redigerat av Åke K den 2019-04-04 klockan 09:36:22.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Lite svårt att få bra bilder på en mobil och ett Uppsalatåg som försökte köra om oss

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ett test av klotterskyddet kanske?
    Förmodar att utsidan har någon yta som gör att klotter är lätt att ta bort.
    Annars är det väl ett sällsynt dåligt ställe att parkera nya fordon på.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Ett test av klotterskyddet kanske?
    Förmodar att utsidan har någon yta som gör att klotter är lätt att ta bort.
    Annars är det väl ett sällsynt dåligt ställe att parkera nya fordon på.
    Hemma i Ryssland laddade man hagelbössorna med grovkornig koksalt för att hålla busungarna borta. Kanske något?
    När jag är ute på landet kan jag inte motstå frestelsen att känna om det finns ström i elstängsel.helt i klass med att stoppa fingret i strömuttaget och en härlig träningsvärk i hela kroppen. Varför inte göra fordonen strömförande och koppla in ett skyddsmotstånd för att hålla strömstyrkan nere på en hälsosam nivå. 16 000 volt och några milliamper borde hålla folk borta.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Vad har de för lastprofil?
    Jag tror mig läst att de byggts lite bredare än brukligt för trafik i Schweiz/Tyskland.
    Men alltså inte bredare än att de får gå eller åtminstone dras i Tyskland

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Vad har de för lastprofil?
    Jag tror mig läst att de byggts lite bredare än brukligt för trafik i Schweiz/Tyskland.
    Men alltså inte bredare än att de får gå eller åtminstone dras i Tyskland
    2920 mm Gamla PV

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Otto V Visa inlägg
    2920 mm Gamla PV
    Mälartåg har ju en egen webbsida www.malartag.se.
    Där kan man hitta Stadlers produktblad https://malartag.se/sites/default/fi...rta%CC%8Ag.pdf, men även det utförligaste publikt tillgängliga dokument jag någonsin sett om ett svenskt tåg. https://malartag.se/sites/default/fi...compressed.pdf

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •