Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Uppkörbara växlar

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Uppkörbara växlar

Sitter och läser TDOK 2017:0701 "Växlar och spårspärrar - lokal manövrering och kontroll" en fredag eftermiddag.

I kapitel 12.1 nämns att uppkörbara växlar kan finnas i system M. Har någon koll på var och finns det bilder?

I detta sammanhang menar man växlar som är konstruerade för att köras upp, är väl bäst att nämna....

I sidospår har jag hittat tryckluftsstyrda växlar som är uppkörbara, i Nässjö är det någon typ av växlar som inte är tryckluftsstyrda men som ändå är uppkörbara. Vad kallas de? Har för mig att de leder in på spår U1-3 vid depån.

Finns det sidospårsområden som har fjäderväxlar? Finns det fler exempel på specialväxlar?

Sv: Uppkörbara växlar

Citat Ursprungligen postat av Balisgrupp Visa inlägg
    Sitter och läser TDOK 2017:0701 "Växlar och spårspärrar - lokal manövrering och kontroll" en fredag eftermiddag.

I kapitel 12.1 nämns att uppkörbara växlar kan finnas i system M. Har någon koll på var och finns det bilder?

I detta sammanhang menar man växlar som är konstruerade för att köras upp, är väl bäst att nämna....

I sidospår har jag hittat tryckluftsstyrda växlar som är uppkörbara, i Nässjö är det någon typ av växlar som inte är tryckluftsstyrda men som ändå är uppkörbara. Vad kallas de? Har för mig att de leder in på spår U1-3 vid depån.

Finns det sidospårsområden som har fjäderväxlar? Finns det fler exempel på specialväxlar?
    I Vetlanda finns uppkörbara fjäderväxlar i båda ändar på bangården. Det är de enda jag känner till i huvudspår, förutom i system R. Se bild nedan, ingen direkt närbild men växeln syns. Det är en tänd vit lanternin bredvid.

I Nässjö finns flera typer. Det finns uppkörbara luftväxlar. Det finns också uppkörbara el/hydralik-växlar modell BS som är ganska nya. Det finns också uppkörbara klotväxlar av tillverkning Bethlehem Steel. Och så finns det en fjäderväxel bakom tvätthallen, av samma typ som i Vetlanda.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Västerås Västra?

Hans

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Uppkörbara växlar är rätt vanligt på depå/stallområden. I pendeltågsdepån i Bro används hydrauliska driv från BS Mekaniska i Falköping, och samma typ verkar användas i flera av SL's tunnelbanedepåer. Även stallet i Sävenäs har sådana, och en motväxel kan enkelt läggas om från knapp på en stolpe i höjd med hytten. Hallsbergs stallområde hade kvar en del återfjädrande klotväxlar från Bethlehem sist jag var där. På stallområdet på Svartön i Luleå används tryckluftsstyrda växlar som är uppkörbara, och en motväxel kan läggas om med ett spett.
    Sen får vi inte glömma alla fjäderväxlar i huvudspår i System R.

Senast redigerat av Simon B den 2019-03-29 klockan 16:24:27.

Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Uppkörbara växlar är rätt vanligt på depå/stallområden. I pendeltågsdepån i Bro används hydrauliska driv från BS Mekaniska i Falköping, och samma typ verkar användas i flera av SL's tunnelbanedepåer. Även stallet i Sävenäs har sådana, och en motväxel kan enkelt läggas om från knapp på en stolpe i höjd med hytten. Hallsbergs stallområde hade kvar en del återfjädrande klotväxlar från Bethlehem sist jag var där. På stallområdet på Svartön i Luleå används tryckluftsstyrda växlar som är uppkörbara, och en motväxel kan läggas om med ett spett.
    Sen får vi inte glömma alla fjäderväxlar i huvudspår i System R.
    Dock så finns det bara en tryckluftstyrd växel på Svartön i Luleå, resten är antingen uppkörbara eller återfjädrande med mekanisk manuell omläggning. Den som går att lägga om med spett, beror på att omläggningshandtaget är normalt låst med K-nyckel.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Inte att förglömma de uppkörbara växlarna på smalan i Hf med signalskåp som visar växelns läge. De har legat där i många år sedan vi körde ordinarie trafik på Vk-Vö. Palle i Vika.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herbert Paalberg Visa inlägg
    Inte att förglömma de uppkörbara växlarna på smalan i Hf med signalskåp som visar växelns läge. De har legat där i många år sedan vi körde ordinarie trafik på Vk-Vö. Palle i Vika.
    Tråd i Järnvägshistoriskt forum om växlarna och tablåsignalerna i Hf:

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...read&id=182970

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Tråd i Järnvägshistoriskt forum om växlarna och tablåsignalerna i Hf:

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...read&id=182970
    Växelsignaler som tablåsignal, vart finns det mer? I system F?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •