Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Järnväg till Öland ?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Järnväg till Öland ?

Någon järnväg till Öland blev det inte, och den järnväg ,Borgholm-Böda, min morfar var med och byggde tynade bort. Men nu läser jag i Dagens Nyheter 27/3 att bron till Öland är helt överbelastad, i snitt 18500 fordon per dag, bara 2000 mindre än Öresundsbron och sommartid upp till 30000 fordon per dygn. En riksdagsledamot, politisk vilde, har skrivit motion om att utreda en ny bro.
    Så min spontana tanke är om inte detta borde vara underlag för en järnvägsförbindelse ? En ny bro för vägtrafik beräknas bli minst 22m bred för 4 körfält.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Järnväg till Öland ?

Jag antar att det (vintertid) är mycket arbetspendling från Öland till fastlandet. Frågan är om ett tåg skulle bli ett tillräckligt attraktivt alternativ för tillräckligt många, då det förmodligen för de flesta skulle gå fortare att åka bil från hem till jobb. Skulle man avgiftsbelägga bron skulle det nog gå lättare att få folk att åka tåg, men det antar jag inte är aktuellt.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Ja hur bred bron behöver vara kan förstås diskuteras, men att den behöver vara 6 km lång är ett faktum. Denna järnvägsinvestering skulle betjäna 25 000 invånare.

Säg att järnvägsbron skulle kosta 4 miljarder att bygga. Det blir 160 000 kr/inv. Jämför med höghastighetsbanorna som skulle förbinda 6 milj. människor för säg 250 miljarder kr eller c:a 40 000 kr/inv.

Mycket grova siffror, det medges. Hela landet ska leva.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av daf66sl Visa inlägg
    Jag antar att det (vintertid) är mycket arbetspendling från Öland till fastlandet. Frågan är om ett tåg skulle bli ett tillräckligt attraktivt alternativ för tillräckligt många, då det förmodligen för de flesta skulle gå fortare att åka bil från hem till jobb. Skulle man avgiftsbelägga bron skulle det nog gå lättare att få folk att åka tåg, men det antar jag inte är aktuellt.
    Det är nog lika mycket arberspendling året om (men den totala trafiken är större på sommaren så andelen arberspendling minskar).

Det går många busslinjer från Öland till Kalmar, till och med en stadsbusslinje.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Ja hur bred bron behöver vara kan förstås diskuteras, men att den behöver vara 6 km lång är ett faktum. Denna järnvägsinvestering skulle betjäna 25 000 invånare.

Säg att järnvägsbron skulle kosta 4 miljarder att bygga. Det blir 160 000 kr/inv. Jämför med höghastighetsbanorna som skulle förbinda 6 milj. människor för säg 250 miljarder kr eller c:a 40 000 kr/inv.

Mycket grova siffror, det medges. Hela landet ska leva.
    Man planerar ju glatt för höghastighetsbanor som troligen aldrig kommer att gå med vinst hur man än räknar...

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Så min spontana tanke är om inte detta borde vara underlag för en järnvägsförbindelse ? En ny bro för vägtrafik beräknas bli minst 22m bred för 4 körfält.
    Jag hade samma spontana tanke när jag läste DN.

En interurban Kalmar-Färjestaden- Borgholm-Köpingsvik kanske?

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Varför inte bygga en monorail i mitten på bron, kanske med förbud mot höga fordon i mittfilerna.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av janc Visa inlägg
    Varför inte bygga en monorail i mitten på bron, kanske med förbud mot höga fordon i mittfilerna.
    På den nya bron?
    På den nuvarande är vänsterfilerna reserverade för personbilar men jag tror inte bron håller för att bygga nonorail ovanpå...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ska vi ha en seriös diskussion kring möjligheten av att bygga en spårtrafiksförbindelse till Öland eller ska det bli en vanlig Postvagnsurspårning? Jag väljer faktiskt det första alternativet!

Vi kan då börja med att titta på kollektivtrafikutbudet idag - det går flera busslinjer över bron:

101 går till Borgholm-Köpingsvik med vissa turer till Löttorp och Byxelkrok. Hyfsat tät trafik i högtrafik, 5 turer mot Kalmar under maxtimmen, varav en som kör direkt från Köpingsvik till Kalmar, vilket tyder på rätt betydande pendlingsströmmar.
    105 går till Färjestaden och Mörbylånga, som bäst halvtimmestrafik.
    404 är en stadslinje i Kalmar som går över bron till Färjestaden, har faktiskt 20-minuterstrafik på vardagar.

Det är alltså redan idag ett rätt hyfsat kollektivtrafiksutbud över bron, framför allt till Färjestaden men även till Borgholm-Köpingsvik.

Räcker resandet för att motivera spårtrafik?
    Tveksamt - men mer om detta i nästa inlägg!

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det borde väl definitivt räcka med bra busstrafik om den bara utnyttjas tillräckligt. Finns ju alla möjligheter att köra större bussar också med ledbussar och dubbeldäckare som ökar kapaciteten utan att ta så mycket mera plats i trafiken. Hittar inga siffror över pendlingen men om det är frågan om att stora delar av Öland töms varje dag när folk åker till arbete och skolor borde man kanske se över placering av dessa? Delar av kommun och länsbyråkrati bör väl lika väl kunna skötas från Borgholm och Färjestaden som från Kalmar? Det där med samhällsplanering är ju en viktig del i klimatomställningen och lika viktigt som att få fram klimatsmarta transportmedel är frågan om att folk bor och arbetar/studerar så nära som möjligt. Ett alternativ för att minska resebehovet är ju också att lägga om arbets och skoltider så att man gör 4 dagarsveckor med 10 timmars arbetsdagar. Finns många långpendlande yrkesgrupper som har detta och det skulle säkert fungera utmärkt i exempelvis skolor och offentlig förvaltning!

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Någon järnväg till Öland blev det inte, och den järnväg ,Borgholm-Böda, min morfar var med och byggde tynade bort. Men nu läser jag i Dagens Nyheter 27/3 att bron till Öland är helt överbelastad, i snitt 18500 fordon per dag, bara 2000 mindre än Öresundsbron och sommartid upp till 30000 fordon per dygn. En riksdagsledamot, politisk vilde, har skrivit motion om att utreda en ny bro.
    Finns det ens ekonomi i en till bro till Öland, än mindre en järnväg?
    Och vart skulle denna bro byggas?

Det kortaste stället över sundet är ju i princip där den nuvarande bron redan finns. Ska bron alltså bara avlasta bron genom att man delar trafiken över två? Tar man då ens hänsyn till hur otroligt belastad vägarna FRÅN och TILL bron är? Jag tänker t.ex. på vägen norrut från bron emot Borgholm som tenderar att vara extremt trafikerad under sommaren.

Ska man bygga en ny bro så kanske man snarare bör titta på att bygga denna på en annan plats än nuvarande bro. Detta gör möjligheterna till att lägga järnväg på bron ännu mindre och ökar dessutom kostnaderna för bron rejält eftersom bron nödvändigtvis måste bli mycket längre.

Den stora belastningen på bron är dessutom på sommaren med sommartrafiken. Mitt förslag är att man snarare tittar på att få till en fungerande färjetrafik på Borgholm eller kanske Byxelkrok istället. Jag vet inte om det fortfarande går färja på Byxelkrok men det gick förut men då var tyvärr tiderna så dåliga med enbart två turer per dag åt varje håll att det var besvärligt att passa in dem till överfarten - det gick helt enkelt snabbare att köra en omväg över Kalmar-Färjestaden och norrut igen. Ska det bli mer attraktivt borde man nog ha minst 4 turer per dag så man enklare kan planera in det.

Gällande järnväg på Öland så var det otroligt tråkigt att den revs upp. Det hade varit en otrolig turistattraktion idag om det funnit kvar på åtminstone någon sträcka med tanke på hur stor turismen är på ön. Jag är dock väldigt tveksam till att det finns en ekonomisk möjlighet att återuppbygga någon form av järnväg på ön. Att lägga till en järnväg på en ny bro vet jag inte om det skulle vara så extremt mycket dyrare när vi ändå talar om extremt dyra kostnader för bron men vad är syftet med en järnväg på bron om det saknas järnväg på Öland?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Finns en liten trevlig färja http://olandsfarjan.se/ Man kunde ju tänka sig en lösning att ge statligt stöd till denna färjelinje så de kan investera i större och snabbare båt! Om man från norra Öland ska resa norrut mot Stockholm eller omvänt bör ju färja vara minst lika snabbt som via Ölansbron och risker för köer!

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Finns en liten trevlig färja http://olandsfarjan.se/ Man kunde ju tänka sig en lösning att ge statligt stöd till denna färjelinje så de kan investera i större och snabbare båt! Om man från norra Öland ska resa norrut mot Stockholm eller omvänt bör ju färja vara minst lika snabbt som via Ölansbron och risker för köer!
    Aha, då finns alltså denna färjelinje kvar då.
    Problemet med den var som jag såg det väl främst att det fortfarande bara är två avgångar vilket innebär att det gäller att någon av dessa passar tidsmässigt. Reser man lite längre bort ifrån än t.ex. Stockholm så är det lite på gränsen med 14:00 färjan som är den sista som går på dagen.
    Sen har vi ju som du säger också det här med tidsaspekten - med en gångtid på 2h 20min så är tyvärr den här färjan ungefär lika snabb som att köra omvägen över bron om inte trafiken är helt hemsk...

Oavsett så är lite problemet att många turister utan en förbindelse mellan Norra Öland och fastlandet får göra en onödig omväg söderut - väldigt många besökare på Öland kommer från Mälardalen. En ny förbindelse bör kanske med tanke på att turismen är en av de stora flaskhalsarna på sommaren ske via någon position norr om nuvarande bron.

Men då blir ju av nödvändighet bron längre och därmed dyrare och alltså svårare att motivera kostnadsmässigt. Det dödar också helt möjligheterna att dra någon form av järnväg på den eftersom den blir mindre lämplig för pendling till Kalmar.
    Frågan är om inte det bästa förslaget ändå är att köpa upp färjetrafik på norra Öland enligt samma modell som till Gotland?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det borde väl definitivt räcka med bra busstrafik om den bara utnyttjas tillräckligt. Finns ju alla möjligheter att köra större bussar också med ledbussar och dubbeldäckare som ökar kapaciteten utan att ta så mycket mera plats i trafiken. Hittar inga siffror över pendlingen men om det är frågan om att stora delar av Öland töms varje dag när folk åker till arbete och skolor borde man kanske se över placering av dessa? Delar av kommun och länsbyråkrati bör väl lika väl kunna skötas från Borgholm och Färjestaden som från Kalmar? Det där med samhällsplanering är ju en viktig del i klimatomställningen och lika viktigt som att få fram klimatsmarta transportmedel är frågan om att folk bor och arbetar/studerar så nära som möjligt. Ett alternativ för att minska resebehovet är ju också att lägga om arbets och skoltider så att man gör 4 dagarsveckor med 10 timmars arbetsdagar. Finns många långpendlande yrkesgrupper som har detta och det skulle säkert fungera utmärkt i exempelvis skolor och offentlig förvaltning!
    Ca 5000 personer pendlar från Ölandskommunerna, Mörbylånga 3634, Borgholm 1410. Några kan säkert pendla mellan de två kommunerna men för att få värsta möjliga fall så räknar jag med att alla pendlar till fastlandet.

De dubbeldäckarbussar som går mellan Borås och Göteborg har 89 sittplatser, så hela pendlingen skulle klaras av med 57 bussar. Det borde Ölandsbron ha kapacitet för under rusningstiden. Så det är inget som helst fel på brons kapacitet, däremot verkar den nyttjas dåligt.

Senast redigerat av abk den 2019-03-29 klockan 11:26:37.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Självklart är bättre och utökad färjetrafik från norra Öland det bästa alternativet! Med större och snabbare färjor och kanske 2 färjor som kör större delen av dygnet under högsäsong borde alla förslag om nya broar bli överflödiga! Man kan ju inte anpassa vägnät för trafiken under 4-6 veckor vilket tyvärr gjorts på vissa ställen såsom motorvägen genom norra Bohuslän.....

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av mathiasw Visa inlägg
    Oavsett så är lite problemet att många turister utan en förbindelse mellan Norra Öland och fastlandet får göra en onödig omväg söderut - väldigt många besökare på Öland kommer från Mälardalen. En ny förbindelse bör kanske med tanke på att turismen är en av de stora flaskhalsarna på sommaren ske via någon position norr om nuvarande bron.

Men då blir ju av nödvändighet bron längre och därmed dyrare och alltså svårare att motivera kostnadsmässigt.
    Om jag inte minns fel är Kalmar sund som smalast vid Revsudden, en bit norr om nuvarande bro. Sedan är det en annan sak att de boende på Revsudden knappast vill ha en bro-anslutning där, NIMBY.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Så det är inget som helst fel på brons kapacitet, däremot verkar den nyttjas dåligt.
    … likt alla bilvägar som huvudsakligen trafikeras av personbilar med en person i varje.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    … likt alla bilvägar som huvudsakligen trafikeras av personbilar med en person i varje.
    Motsatt kan konstateras att kollektivtrafik går från en plats man inte är, via en omväg, till en plats man inte ska, på en tid man inte vill åka. Något tillspetsat, men i en hel del relationer inte helt osant.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Motsatt kan konstateras att kollektivtrafik går från en plats man inte är, via en omväg, till en plats man inte ska, på en tid man inte vill åka. Något tillspetsat, men i en hel del relationer inte helt osant.
    Men det innebär likväl att vägens kapacitet avseende antal personkm i högsta grad utnyttjas väl.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •