Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Alla rusar från vagn 4 i 546

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Alla rusar från vagn 4 i 546

Oj, oj oj, på hemvägen från Köpenhamn åker jag 546. Närmare bestämt vagn 4 som plötsligt börjat skaka och bete sig underligt. Själv sitter jag i bistron för sedvanlig kaffe och konjak. Högtaleriet meddelar att vi kommer att gå ner till max 150 m/h och bli en halvtimme sena i Stockholm. Just nu Alvesta.

Vad kan ha hänt?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Alla rusar från vagn 4 i 546

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Oj, oj oj, på hemvägen från Köpenhamn åker jag 546. Närmare bestämt vagn 4 som plötsligt börjat skaka och bete sig underligt. Själv sitter jag i bistron för sedvanlig kaffe och konjak. Högtaleriet meddelar att vi kommer att gå ner till max 150 m/h och bli en halvtimme sena i Stockholm. Just nu Alvesta.

Vad kan ha hänt?
    Jag skulle tagit en konjak till för säkerhets skull!
    (Eftersom jag inte är maskiningenjör utan blott en simpel byggnadsdito är mina gissningar om orsaken kanske helt uppåt väggarna men jag chansar ändå: Hjulplatta? Dämpare som gett upp? Nä nu kommer jag inte på mer...)

/TKO

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Om tåget fått hjulplatta tror jag inte att det tåget fått rulla hela vägen till Stockholm

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    (Eftersom jag inte är maskiningenjör utan blott en simpel byggnadsdito är mina gissningar om orsaken kanske helt uppåt väggarna men jag chansar ändå: Hjulplatta? Dämpare som gett upp? Nä nu kommer jag inte på mer...)

/TKO
    I brist på professionella råd får jag ta fasta på ditt.

I alla händelser är vi bara en minut sena i Linköping och ännu har inget högtaleri återkallat varningen.

Lik förbannat skakar vagnen ännu.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg

/TKO
    I brist på professionella råd får jag ta fasta på ditt.

I alla händelser är vi bara en minut sena i Linköping och ännu har inget högtaleri återkallat varningen.

Lik förbannat skakar vagnen ännu.
    Nu är jag ju bara en vanlig föredetta, men ändå...
    - Hjulplatta, nej, sånt låter mer än det skakar. Uppstår inte så ofta på X2-familjen, eftersom man oftast får med MG-broms när det bromsas hårt (nödbroms osv), vilket gör att man får bra inbromsning och vi blir även lärda hur man lossar bort bromsningen, när vi åter har kontroll.
    - Dämpare som gett upp, troligt, men ändå inte säkerhetsfarligt. komfortmässigt inte så roligt dock.
    - Luftläcka på på bälg i luftfjädring, också troligt, men inte heller säkerhetsfarligt, men dåligt för komfort.

150 är nog egentligen inget problem, om man har fritt spår klarar man nog tidtabellen skapligt, vilket vi ju ser nu, 1 min före tiden i Sköldinge...

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Medlem
    mar 2018

Just det, vi ligger en minut före. Vackert så, men ännu har ingen upplyst de resande om att vi inte alls blir en halvtimme sena i Stockholm. Det kanske blir en positiv överraskning för många men kanske inte för dem som på eget initiativ gjort speciella mottagningsarrangemang.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Just det, vi ligger en minut före. Vackert så, men ännu har ingen upplyst de resande om att vi inte alls blir en halvtimme sena i Stockholm. Det kanske blir en positiv överraskning för många men kanske inte för dem som på eget initiativ gjort speciella mottagningsarrangemang.
    Lågoddsare att det tarvas komfortsvarv om det inte hörs slag...

Senast redigerat av Ohlzzon den 2019-03-26 klockan 21:06:07.

Medlem
    mar 2018

Nåja, är man lite intresserad, så följer man väl med i nån app, eller tittar ut vid stationer o så. De gör inget om folk försökte lite lixom...
    +4 i Kolke nu...

Tramtrain - Bildgalleri

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Lågoddsare att det tarvas komfortsvarv om det inte hörs slag...
    Säkert en riktig tanke !

Tramtrain - Bildgalleri

Medlem
    mar 2018

546 nobbar Södertälje

Nu gick 546 förbi Södertälje i högsta fart. Här skulle vi ha stannat men i dag var det bråttom.

Antagligen ingen som annonserat avstigning i Södertälje men ändå, detta var något nytt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: 546 nobbar Södertälje

Nu gick 546 förbi Södertälje i högsta fart. Här skulle vi ha stannat men i dag var det bråttom.

Antagligen ingen som annonserat avstigning i Södertälje men ändå, detta var något nytt.
    Enligt 1409, inget uppehåll i Södertälje.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Alla rusar från vagn 4 i 546

M 17.19 - Cst 21.32, 4h13 min.
    Bra kört.

Senast redigerat av X2000 den 2019-03-26 klockan 21:37:01.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: 546 nobbar Södertälje

Faktiskt en del tåg som går Norrköping- Stockholm C direkt. Även på sydgång kör många förbi. Ganska nytt är nog det.
    https://tagtidtabeller.resrobot.se/t...g80a_14211.pdf

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av X2000 Visa inlägg
    M 17.19 - Cst 21.32, 4h13 min.
    Bra kört.
    Ja, särskilt med tanke på att de resande svävade i föreställningen att vi var en halvtimme sena.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har råkat ut för samma problem med tvåvåningståget. Påtalade problemet att vagnen började vobbla i vissa hastigheter för lokföraren som skulle felanmäla. Trolig orsak var att en stötdämpare givit upp.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •