Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Helsingborg 1991

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    7

    Helsingborg 1991

    Från juni 1991 när Knutpunkten invigdes och några månader framåt använde tågfärjorna "gamla" Helsingborg F som färjeläge. Helsingborgs norra driftplatsgräns finns ju i tunneln.

    Låg stations/driftplatsgränsen längre ut på den tiden, eller fanns det en tillfällig linjeplats för växeln till Färjestationen?


  2. #2
    1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    528

    Sv: Helsingborg 1991

    Citat Ursprungligen postat av Signalisten Visa inlägg
    Från juni 1991 när Knutpunkten invigdes och några månader framåt använde tågfärjorna "gamla" Helsingborg F som färjeläge. Helsingborgs norra driftplatsgräns finns ju i tunneln.

    Låg stations/driftplatsgränsen längre ut på den tiden, eller fanns det en tillfällig linjeplats för växeln till Färjestationen?
    I samband med invigningen kördes för allmänheten en del "tunneltåg", en X11 som gick från plattform, genom tunneln och som vände uppe på viadukten. Uppenbart måste stationsgränsen ha legat där ute på den tiden, ty rörelseformen var växling.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    9 306

    Sv: Helsingborg 1991

    Citat Ursprungligen postat av Signalisten Visa inlägg
    Från juni 1991 när Knutpunkten invigdes och några månader framåt använde tågfärjorna "gamla" Helsingborg F som färjeläge. Helsingborgs norra driftplatsgräns finns ju i tunneln.

    Låg stations/driftplatsgränsen längre ut på den tiden, eller fanns det en tillfällig linjeplats för växeln till Färjestationen?
    Alternativet med "tillfällig linjeplats" hade inneburit växlingsrörelse från växeln ned till stoppbock och omvänt. Eftersom jag har ett bestämt minne av att tågen rullade på med normal hastighet är det nog uteslutet.

    Senast redigerat av Göran Kannerby den 2019-03-26 klockan 21:12:44.

  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    149

    Sv: Helsingborg 1991

    Citat Ursprungligen postat av Signalisten Visa inlägg
    Från juni 1991 när Knutpunkten invigdes och några månader framåt använde tågfärjorna "gamla" Helsingborg F som färjeläge. Helsingborgs norra driftplatsgräns finns ju i tunneln.

    Låg stations/driftplatsgränsen längre ut på den tiden, eller fanns det en tillfällig linjeplats för växeln till Färjestationen?
    Den norra infartssignalen till Helsingborg ställverksområde fanns en liten bit upp på bron. Därifrån kunde man lägga tågväg även in till f d Helsingborg F som då sköttes av en ställverksvakt underlydande tkl vid Helsingborgs Godsbangård.

    Om jag inte minns fel var inte båda färjorna (Aurora och Tycho Brahe) levererade vid trafikstarten. Detta gjorde att vagnarna t/f utlandet växlades t/f f d Hbf. Sedan Brakade ju Tycho Brake in i färjeläget i Helsingör vilket förlängde detta provisorium ett tag till.

    Jim


  5. #5
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    4 039

    Sv: Helsingborg 1991

    Citat Ursprungligen postat av Jim Hansson Visa inlägg
    Den norra infartssignalen till Helsingborg ställverksområde fanns en liten bit upp på bron. Därifrån kunde man lägga tågväg även in till f d Helsingborg F som då sköttes av en ställverksvakt underlydande tkl vid Helsingborgs Godsbangård.

    Om jag inte minns fel var inte båda färjorna (Aurora och Tycho Brahe) levererade vid trafikstarten. Detta gjorde att vagnarna t/f utlandet växlades t/f f d Hbf. Sedan Brakade ju Tycho Brake in i färjeläget i Helsingör vilket förlängde detta provisorium ett tag till.

    Jim
    Ja, Tycho Brahe döptes av dronning Margrethe den 4 november 1991 och sattes i trafik dagen därpå. Ytterligare en dag senare, 6 november, körde hon in i färjeläget. Aurora var då ännu inte färdigbyggd.

    Här är ett dåligt foto från den 22 oktober 1991, då ett Hg-lok drog ett tyskt vagnsätt i ordinarie tåg (Göteborg - Hamburg) från nya Helsingborg C till gamla färjeläget:


  6. #6
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Helsingborg 1991

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Ja, Tycho Brahe döptes av dronning Margrethe den 4 november 1991 och sattes i trafik dagen därpå. Ytterligare en dag senare, 6 november, körde hon in i färjeläget. Aurora var då ännu inte färdigbyggd.
    Aurora af Helsingborg sattes i trafik i april 1992.

    Senast redigerat av Staffan Sävenfjord den 2019-03-27 klockan 07:51:24.
    Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    7

    Sv: Helsingborg 1991

    Tack för svaret


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •