Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Sovtåg Malmö 11 maj

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sovtåg Malmö 11 maj

Går det inga sovtåg från Malmö till Stockholm den 12 maj?

Det har stått Banarbete på bokningen en längre tid, men nu är sovtågs-avgångarna helt borta utan förklaring.

Carl-Johan

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Sovtåg Malmö 11 maj

Citat Ursprungligen postat av Carl-Johan Visa inlägg
    Går det inga sovtåg från Malmö till Stockholm den 12 maj?
    Det har stått Banarbete på bokningen en längre tid, men nu är sovtågs-avgångarna helt borta utan förklaring.
    Carl-Johan
    Du skrev 11 maj i rubriken men menade säkert 12 maj redan där, eftersom 11 maj är en lördag och Södra stambanans nattåg inte går natt mot söndag.

Jag ser i SJ:s tidtabellssökning att nattågen Malmö - Stockholm saknas under perioden 12-19 maj (avgångsdatum). Orsaken har säkert att göra med att inga genomgående tåg kommer att kunna gå mellan Hässleholm och Alvesta under den veckan p g a genomgripande banarbeten. SJ har för sina snabbtåg och nattåg rimligen att välja mellan omledning via Göteborg, ersättningsbuss Hässleholm - Alvesta och inställelse, eller en kombination.

Det kan inte vara lätta beslut att fatta, inte minst med tanke på att även regionaltrafiken behöver ett stort antal ersättningsbussar. Ändå blir jag lite förvånad om SJ helt avstår från att köra nattåg Malmö - Stockholm, och det även två nätter mot måndag, då jag antar att nattågen brukar ha särskilt bra beläggning. Dock är det förstås många godståg som behöver få plats på omledningsbanorna nattetid.

Jag föreslår att du frågar SJ:s kundtjänst om det stämmer att de nattågen är indragna 12-19 maj, eller om det har blivit fel. Du får gärna rapportera i Postvagnen vad svaret blev.

Senast redigerat av Hans Broman den 2019-03-26 klockan 10:38:03.

Medlem
    nov 2017

Sv: Sovtåg Malmö 12-19 maj och andra följder av trafikavstängning på SSB

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Du skrev 11 maj i rubriken men menade säkert 12 maj redan där, eftersom 11 maj är en lördag och Södra stambanans nattåg inte går natt mot söndag.

Jag ser i SJ:s tidtabellssökning att nattågen Malmö - Stockholm saknas under perioden 12-19 maj (avgångsdatum). Orsaken har säkert att göra med att inga genomgående tåg kommer att kunna gå mellan Hässleholm och Alvesta under den veckan p g a genomgripande banarbeten. SJ har för sina snabbtåg och nattåg rimligen att välja mellan omledning via Göteborg, ersättningsbuss Hässleholm - Alvesta och inställelse, eller en kombination.

Det kan inte vara lätta beslut att fatta, inte minst med tanke på att även regionaltrafiken behöver ett stort antal ersättningsbussar. Ändå blir jag lite förvånad om SJ helt avstår från att köra nattåg Malmö - Stockholm, och det även två nätter mot måndag, då jag antar att nattågen brukar ha särskilt bra beläggning. Dock är det förstås många godståg som behöver få plats på omledningsbanorna nattetid.

Jag föreslår att du frågar SJ:s kundtjänst om det stämmer att de nattågen är indragna 12-19 maj, eller om det har blivit fel. Du får gärna rapportera i Postvagnen vad svaret blev.
    Nu har jag underhandsbesked från vederhäftig källa om SJ:s planering för trafikavstängningen 13-19 maj (från midnatt till midnatt). Från början skulle det vara totalavstängning Eneryda - Hässleholm under hela perioden, men Trafikverket har av allt att döma jämkat en smula på den principen, bl a av hänsyn till godstrafiken på Olofström. Man stänger av Eneryda - Älmhult i början av veckan och Älmhult - Hässleholm i slutet av veckan.

Nattågen kommer att gå under perioden (utom förstås lördagsavgången som normalt inte går) och omleds över Göteborg. Det gäller även båda de söndagskvällar som ingår i perioden.

SJ:s snabbtåg kommer måndag - torsdag (13-16 maj) att gå Stockholm - Älmhult med ersättningsbussar Älmhult - Malmö.

Fredag - söndag (17-19 maj) blir det i stället X2 Stockholm - Alvesta, ersättningsbussar Alvesta - Älmhult och X2 Älmhult - Malmö på ordinarie minuttal, vilket innebär en timmes restidsförlängning.

Det här underhandsbeskedet lämnar jag för kännedom i Postvagnen, men det är nog inte lämpligt att slänga de här uppgifterna i skallen på SJ:s kundtjänst. När hela planeringen är klar kommer SJ att öppna bokningen igen, naturligtvis med ändrade tider m m. Till dess ser tågtiderna ut som vanligt i sökmotorn men med bokningsspärr och hänvisning till banarbeten.

Jag har uppmärksammat SJ på att nattågen verkar ha försvunnit ur sökmotorn av misstag.

Senast redigerat av Hans Broman den 2019-03-26 klockan 15:18:54. Anledning: anpassat rubriken

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för utmärkt information. Jag utgick från att man får snabbare och bättre svar via SJK Postvagnen än från SJ Kundtjänst, vilket härmed är bevisat.

Rimligen vore det ganska enkelt att omleda sovtåget via Göteborg. Hoppas det stannar till i Helsingborg.

Carl-Johan

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nja, du nämner inte något om att du försökt få svar från SJ så du kanske inte bör skriva att det då är bevisat att du får bättre svar här. Observera att informationen du fick här inte är officiellt ännu från SJ.

Det mest troliga är att tåget kommer gå ordinarie väg till Hässleholm och därefter via Markarydsbanan. Däremot är jag nyfiken på om man kommer köra nonstop mellan Hässleholm och Stockholm eller om man passar på att göra uppehåll i exempelvis Halmstad

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Nja, du nämner inte något om att du försökt få svar från SJ så du kanske inte bör skriva att det då är bevisat att du får bättre svar här. Observera att informationen du fick här inte är officiellt ännu från SJ.

Det mest troliga är att tåget kommer gå ordinarie väg till Hässleholm och därefter via Markarydsbanan. Däremot är jag nyfiken på om man kommer köra nonstop mellan Hässleholm och Stockholm eller om man passar på att göra uppehåll i exempelvis Halmstad
    Något stopp lär det väl bli för att petsonalen ska få sitt måltidsuppehåll. Men knappast annonserat för resande. Och även om jag har rötter från Halmstad så är det nog ingen större marknad för ett tillfälligt stopp mitt i natten ?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Säg inte det, för kan det finnas marknad att göra uppehåll i Alvesta runt 00.30 så kan det nog finnas det i Halmstad med vid ungefär samma tidpunkt

Avstängd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Säg inte det, för kan det finnas marknad att göra uppehåll i Alvesta runt 00.30 så kan det nog finnas det i Halmstad med vid ungefär samma tidpunkt
    En avsevärd skillnad finns. I Alvesta vet kunderna att det går ett nattåg (normalt). Enstaka uppehåll på omledningssträcka är något helt annat. Ingen skulle komma på tanken att söka på nattåg från en ort som inte har det normalt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Tallberg Visa inlägg
    En avsevärd skillnad finns. I Alvesta vet kunderna att det går ett nattåg (normalt). Enstaka uppehåll på omledningssträcka är något helt annat. Ingen skulle komma på tanken att söka på nattåg från en ort som inte har det normalt.
    Ja det är väl bl.a många som kommer med sena kvällsflyg till Kastrup och vill hem via Alvesta och Nässjö, sittvagn är rätt ofta fullbokat på nattåget. Men knappast att man kan marknadsföra Halmstad under en enstaka vecka.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Tallberg Visa inlägg
    Men vet folk i allmänhet var tågen går? Söker man inte bara förbindelser i reseplaneraren och ser vad som finns? Alltid några som kommer boka.

Senast redigerat av jonas72 den 2019-03-26 klockan 21:05:49.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Men vet folk i allmänhet var tågen går? Söker man inte bara förbindelser i reseplaneraren och ser vad som finns? Alltid några som kommer boka.
    Frågan är vem som är "folk". Utan statistiska belägg skulle jag tro att majoriteten av de resande på ett nattåg Malmö - Stockholm är vaneresenärer som åker med just det tåget åtminstone några gånger om året. I så fall vet de när och var tåget stannar, och Halmstadsbor är knappast vanliga i den gruppen. Sedan finns det förstås tillfälliga resenärer, kanske särskilt sommartid. Men någon annan kanske har bättre grepp om hur resenärsskaran är sammansatt.

Avstängd
    Medlem
    mar 2018

För dagtåg så tror jag du har rätt. Nattåg är en annan femma, det vet man om i förväg och söker aktivt. "Alltid några"... Nja, knappast.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Nu har jag underhandsbesked från vederhäftig källa om SJ:s planering för trafikavstängningen 13-19 maj (från midnatt till midnatt). Från början skulle det vara totalavstängning Eneryda - Hässleholm under hela perioden, men Trafikverket har av allt att döma jämkat en smula på den principen, bl a av hänsyn till godstrafiken på Olofström. Man stänger av Eneryda - Älmhult i början av veckan och Älmhult - Hässleholm i slutet av veckan.

Nattågen kommer att gå under perioden (utom förstås lördagsavgången som normalt inte går) och omleds över Göteborg. Det gäller även båda de söndagskvällar som ingår i perioden.

SJ:s snabbtåg kommer måndag - torsdag (13-16 maj) att gå Stockholm - Älmhult med ersättningsbussar Älmhult - Malmö.

Fredag - söndag (17-19 maj) blir det i stället X2 Stockholm - Alvesta, ersättningsbussar Alvesta - Älmhult och X2 Älmhult - Malmö på ordinarie minuttal, vilket innebär en timmes restidsförlängning.

Det här underhandsbeskedet lämnar jag för kännedom i Postvagnen, men det är nog inte lämpligt att slänga de här uppgifterna i skallen på SJ:s kundtjänst. När hela planeringen är klar kommer SJ att öppna bokningen igen, naturligtvis med ändrade tider m m. Till dess ser tågtiderna ut som vanligt i sökmotorn men med bokningsspärr och hänvisning till banarbeten.

Jag har uppmärksammat SJ på att nattågen verkar ha försvunnit ur sökmotorn av misstag.
    Men det verkar vara under en längre period än så, jag hittar inget bokningsbart nattåg Stockholm-Malmö mellan 29/4 och 4/6 (de finns visserligen med i bokningsdialogen, men är spärrade pga banarbeten planeras). Någon som vet vad som planeras under så lång tid?

Avstängd
    Medlem
    nov 2018

Men det verkar vara under en längre period än så, jag hittar inget bokningsbart nattåg Stockholm-Malmö mellan 29/4 och 4/6 (de finns visserligen med i bokningsdialogen, men är spärrade pga banarbeten planeras). Någon som vet vad som planeras under så lång tid?
    Det är en mängd olika arbeten som avlöser varandra under denna tid. Vissa innebär endast hastighetsnedsättning och ändrade restider medan andra innebär enkelspårsdrift och därmed ändrade tider. Några innebär trafikavbrott med inställda tåg eller omledning av tåg via andra banor. Arbetena sker på olika delsträckor och under olika tider. Jag orkar inte att skriva den uppsats som skulle krävas för att beskriva allt i detalj men det går att söka information i BAP eller från åtta veckor i förväg i BUP hos Trafikverket.

Den BAP som fastställdes inför tågplanen finns i Bilaga 2 på följande länk:
    https://www.trafikverket.se/for-dig-...-tagplan-2019/

En veckovis uppdaterad BAP finns som xml-fil på följande länk (i den nedre fliken) men jag vet inte hur du ska göra för att läsa den i en vanlig hemdator. Kanske någon av Postvagnens många datakunniga läsare kan ge tips om detta eller omvandla den till vanligt läsbart format:
    https://www.trafikverket.se/for-dig-...-tagplan-2019/

BUP som visar de närmaste åtta veckorna finns på följande länk:
    https://www.trafikverket.se/for-dig-...ttjandeplaner/

Senast redigerat av Nordman1970 den 2019-03-27 klockan 09:07:15.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •