Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Fråga om bokning 1 juni

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Fråga om bokning 1 juni

Första helgen i juni är det trafikbrott dels i Hallsberg men också någonstans mellan Lund och Halmstad. Detta leder ju till rätt intressanta omledningar. Ut av just denna anledning tänkte jag faktiskt åka upp till Göteborg 31 maj med ett ut av tågen som leds om via Markarydsbanan och ta in på ett vettigt hotell för att dagen efter ta SJ snabbtåg 30436 som denna dag går via Borås och Alvesta upp till Stockholm. På sin väg gör det uppehåll i Borås, Alvesta, Nässjö, Linköping, Norrköping och Södertälje.

Men tyvärr har SJ valt att spärra möjligheten att boka Göteborg - Sölvesborg via Norrköping (även via Linköping och Nässjö för den delen). Orsaken till att jag helst vill ha det på en biljett är att jag vill ha resplus (bra att ha den sista sträckan mellan Hässleholm och Sölvesborg).

Ja jag vet att det är en galen resa men det är inte varje dag det är så här stora omledningar. Och ja jag vet att jag hade kunnat boka till Alvesta och sedan ta närmaste Öresundståg till Hässleholm och därefter till Sölvesborg men jag föredrar att åka med SJ så långt det bara går.

Är det möjligt att SJ per telefon kan hjälpa mig med denna underliga resväg?

Min tanke var alltså att ta SJ snabbtåg 30436 till antingen Linköping eller Norrköping och därefter ta SJ snabbtåg 507 till Hässleholm men det är alltså denna kombination som bokningen inte verkar tillåta

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Fråga om bokning 1 juni

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Första helgen i juni är det trafikbrott dels i Hallsberg men också någonstans mellan Lund och Halmstad. Detta leder ju till rätt intressanta omledningar. Ut av just denna anledning tänkte jag faktiskt åka upp till Göteborg 31 maj med ett ut av tågen som leds om via Markarydsbanan och ta in på ett vettigt hotell för att dagen efter ta SJ snabbtåg 30436 som denna dag går via Borås och Alvesta upp till Stockholm. På sin väg gör det uppehåll i Borås, Alvesta, Nässjö, Linköping, Norrköping och Södertälje.
    Kolla 30442 samma dag (2 april).
    Göteborg - Stockholm via Hässleholm.
    Där kan man snacka om omledning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Kolla 30442 samma dag (2 april).
    Göteborg - Stockholm via Hässleholm.
    Där kan man snacka om omledning.
    Skall förstås vara 2 juni, inte 2 april.
    Sorry

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Men tyvärr har SJ valt att spärra möjligheten att boka Göteborg - Sölvesborg via Norrköping (även via Linköping och Nässjö för den delen). Orsaken till att jag helst vill ha det på en biljett är att jag vill ha resplus (bra att ha den sista sträckan mellan Hässleholm och Sölvesborg).

Ja jag vet att det är en galen resa men det är inte varje dag det är så här stora omledningar. Och ja jag vet att jag hade kunnat boka till Alvesta och sedan ta närmaste Öresundståg till Hässleholm och därefter till Sölvesborg men jag föredrar att åka med SJ så långt det bara går.

Min tanke var alltså att ta SJ snabbtåg 30436 till antingen Linköping eller Norrköping och därefter ta SJ snabbtåg 507 till Hässleholm men det är alltså denna kombination som bokningen inte verkar tillåta
    Din konkreta fråga kan jag inte svara på. Men skulle du inte kunna köpa en SJ-biljett Göteborg - Norrköping och en Resplusbiljett Norrköping - Hässleholm - Sölvesborg? Om 30436 blir så pass försenat att du inte skulle hinna fram till Norrköping innan 507 avgår därifrån, så kan du i stället stiga av i Linköping, eller i värsta fall i Nässjö.

En helt annan sak som du troligen redan har upptäckt: Ett bra hjälpmedel för att se vilken väg som omledningståg ska gå, och var de ska göra uppehåll för resandeutbyte, är www.bahn.de , alltså DB:s sökmotor. Där hittar jag en annan ovanlig omledningsväg mellan Göteborg och Stockholm:

Tågabs tåg 7066 går den 2 juni 8.05 från Göteborg C via Kil - Daglösen - Borlänge och kommer 15.30 till Stockholm C.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag ser att man på www.sj.se kan få upp den förbindelse du vill åka, men utan pris, och då är det säkert reglerna om hur lång omväg man får göra för att få ett pris för kortaste vägen som slår till och säger att du begärt en orimligt lång omväg för att få det låga priset.

Det du däremot kan göra om du kan ta ett tidigare tåg och som gör att jag är nästan säker på att du får en Resplusbiljett är att be en proffs-säljare köpa Via Mjölby, och utan Tågbuss och utan Snälltåget och utan Expressbuss.
    Då får man ett alternativ med 30432 till Linköping, och sen blir det Östgötapendel till Mjölby där du kliver på 30433 till Alvesta och sen två Öresundståg hem.
    Som alternativ kan du (som min bror föreslog) själv dela upp resan i Linköping, ta valfritt tåg till Linköping och välja andra tåg mellan Linköping och Sölvesborg, men då blir det Resplus bara från Linköping (eller var du pga ev försening väljer att kliva på tåget), och priset blir säkert annorlunda (men SJ-delen till Linköping blir billig eftersom den inte beräknas över Hässleholm).

Alternativt om du inte måste ända upp till Linköping så kan en proffssäljare ange via Nässjö och utan Tågbuss och utan Snälltåget och du får då en resplusbiljett med byte i Nässjö till 30433 och sen byte i Alvesta till tåg över Emmaboda.

Jag har inte tittat på priserna för att se om något blir onödigt dyrt.

Tillägg: 30432 går ju över Hässleholm (som 30442), jag vet inte om du tycker det är bättre eller sämre än 30436 som går över Borås-Alvesta. Åker du 30432 får du åka över Markaryd med X2 vilket väl är ovanligt, men kanske inte lika ovanligt som delen Borås-Alvesta med 30436.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2019-03-26 klockan 10:42:25. Anledning: Tillägg

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    En helt annan sak som du troligen redan har upptäckt: Ett bra hjälpmedel för att se vilken väg som omledningståg ska gå, och var de ska göra uppehåll för resandeutbyte, är www.bahn.de , alltså DB:s sökmotor. Där hittar jag en annan ovanlig omledningsväg mellan Göteborg och Stockholm:
    Ett annat sätt är att använda Resrobot Reseplanerare, den visar ju upp på karta direkt. Om Resrobot kan söka så långt fram i tiden som man vill.
    DB brukar vara väl uppdaterad, men vid förändringar så kanske de syns snabbare på Resrobot.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ett annat sätt är att använda Resrobot Reseplanerare, den visar ju upp på karta direkt. Om Resrobot kan söka så långt fram i tiden som man vill.
    DB brukar vara väl uppdaterad, men vid förändringar så kanske de syns snabbare på Resrobot.
    Resrobot redeplanerare går ikke lengre enn 15. Juni. Har prøvd å finne tog fra Norrland i juli.. Finnrs ikke hos sj og ikke hos Resrobot..

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag får se hur jag gör. Var det fler helger det skulle vara totalstopp förbi Hallsberg?

Jo jag vet att det tidigare tåget 30432 går via Hässleholm men eftersom jag redan åkt via Markarydsbanan dagen innan så vill jag inte åka tillbaka samma väg och det var därför som jag tänkte ta 30436 som ju går via Borås och Alvesta.

En stilla undran är om det lett till kortare restid med omledning via Kil, Ludvika, Fagersta och Västerås?

Nackdelen är att det hade krävts riktningsbyte i Ludvika som kanske hade tagit typ 10 minuter. En annan nackdel är att tåget då blivit felvänd men eftersom tåget hade kommit till Stockholm norrifrån så hade ju tåget ändå blivit rättvänt om det ska ut till Hagalund.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Skall man tro karta på Resrobot har MTR valt en något svårframkomlig omledningsväg, via bl.a. Visingsö.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Skall man tro karta på Resrobot har MTR valt en något svårframkomlig omledningsväg, via bl.a. Visingsö.
    Det är ju som de flesta liknande sajter, man vet var tåget gör annonserade uppehåll, ritar en ring där och sen drar raka streck mellan ringarna för att det skall vara lättare att se ringarna. Fungerar dåligt för många direkttåg.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag ser att man på www.sj.se kan få upp den förbindelse du vill åka, men utan pris, och då är det säkert reglerna om hur lång omväg man får göra för att få ett pris för kortaste vägen som slår till och säger att du begärt en orimligt lång omväg för att få det låga priset.
    Eller är det retur-rese-spärren som slår ifrån?

Jag testar lite med andra omvägar och det verkar vara så att rena SJ-förbindelser ofta inte är bokningsbara när det går att boka förbindelser med blandade operatörer, exempelvis gäller detta Göteborg-Stockholm via Lund.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Eller är det retur-rese-spärren som slår ifrån?

Jag testar lite med andra omvägar och det verkar vara så att rena SJ-förbindelser ofta inte är bokningsbara när det går att boka förbindelser med blandade operatörer, exempelvis gäller detta Göteborg-Stockholm via Lund.
    Nej, det finns ingen returrese-spärr. Och regeln om orimligt lång resväg gäller ju inte resenärens hela resa, utan beräknas för varje producents sammanhängande delsträckor.

Och varje förbindelse som sökts fram beräknas enbart på sig själv, ingen kontroll görs mot andra förbindelser. Jag tror inte det finns någon webbsajt där man lätt kan visa det för sj.se har bara möjligheten att ange via-station (men inte välja bort operatörer), medan Tagbokningen.se kan välja bort operatörer men inte ange via-station. Ingen är perfekt (mer än proffs-säljarnas verktyg).

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Nej, det finns ingen returrese-spärr. Och regeln om orimligt lång resväg gäller ju inte resenärens hela resa, utan beräknas för varje producents sammanhängande delsträckor.

Och varje förbindelse som sökts fram beräknas enbart på sig själv, ingen kontroll görs mot andra förbindelser. Jag tror inte det finns någon webbsajt där man lätt kan visa det för sj.se har bara möjligheten att ange via-station (men inte välja bort operatörer), medan Tagbokningen.se kan välja bort operatörer men inte ange via-station. Ingen är perfekt (mer än proffs-säljarnas verktyg).
    Aha. Testade nu och ser att det numera går utmärkt att välja Växjö-Stockholm via Malmö för att exempelvis genomföra en behaglig sovvagnsresa. Det går även att välja bort andra operatörer på sj.se genom att under "Filter" välja "enbart SJ-tåg", även om det i mitt fall innebär länstrafikbuss Växjö-Alvesta. Dessutom måste jag då välja förlängd bytestid för att förbindelsen överhuvudtaget ska hittas.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Ja, gamla nödlandningsplatsen från flygets barndom på norra Visingsö kanske inte hade några slots (start och landningstider) lediga
    På MTR bokningssida framgår nu att man erbjuder buss Göteborg - Nässjö och vise versa med byte till tåg i Nässjö.
    Restiden varierar mellan ungefär 5h 30m och 5h 55m.
    Som jämförelse tar SJ 30432 över Hässleholm 5h 59m men då får man å andra sidan en bekväm sittplats hela vägen utan byte.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av HansJ Visa inlägg
    Ja, gamla nödlandningsplatsen från flygets barndom på norra Visingsö kanske inte hade några slots (start och landningstider) lediga
    På MTR bokningssida framgår nu att man erbjuder buss Göteborg - Nässjö och vise versa med byte till tåg i Nässjö.
    Restiden varierar mellan ungefär 5h 30m och 5h 55m.
    Som jämförelse tar SJ 30432 över Hässleholm 5h 59m men då får man å andra sidan en bekväm sittplats hela vägen utan byte.
    Intressant. Men det verkar inte gå att köparresa bara till Nässjö.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Intressant. Men det verkar inte gå att köparresa bara till Nässjö.
    Det är väl ganska naturligt att man inte erbjuder biljetter till/från Nässjö som man aldrig annars trafikerar. Om någon absolut vill åka MTR Stockholm-Nässjö så går
    det ju att boka Stockholm - Göteborg, men strunta i att ta bussen därifrån.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    Det är väl ganska naturligt att man inte erbjuder biljetter till/från Nässjö som man aldrig annars trafikerar. Om någon absolut vill åka MTR Stockholm-Nässjö så går
    det ju att boka Stockholm - Göteborg, men strunta i att ta bussen därifrån.
    Fast det är tydligen naturligt att Snälltåget stannar i Helsingborg när de leder om sina tåg, och att SJ stannar i Hässleholm när de kör tåg Göteborg-Hässleholm-Stockholm, .
    Du kan förstås invända att SJ trafikerar Hässleholm, men då säger jag att inte i relationen Göteborg-Halmstad-Hässleholm.

Men en invändning kan vara att MTR Express bedömer att det kan bli problem med tidshållningen, t.ex. behöver ju försenade bussar inväntas i Nässjö, och att därför är det bra att inte annonsera.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Fast det är tydligen naturligt att Snälltåget stannar i Helsingborg när de leder om sina tåg, och att SJ stannar i Hässleholm när de kör tåg Göteborg-Hässleholm-Stockholm, .
    Du kan förstås invända att SJ trafikerar Hässleholm, men då säger jag att inte i relationen Göteborg-Halmstad-Hässleholm.

Men en invändning kan vara att MTR Express bedömer att det kan bli problem med tidshållningen, t.ex. behöver ju försenade bussar inväntas i Nässjö, och att därför är det bra att inte annonsera.
    Kan det vara så att IT-entreprenören vill ha så mycket i ersättning för att lägga in tillfällig extra destination i biljettsystemet att tågbolaget inte bedömer att det blir lönsamt? En eventuell försening är väl knappast värre för den som reser från Nässjö än den som reser från Göteborg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En stor skillnad är att MTR i praktiken endast säljer biljetter genom egen site, att lägga till tillfälliga destinationer kanske inte ses som någon bra idé? Dels förväntar man sig nog inte att så många hittar dit och dels kanske man är rädd för att de som gör det undrar "var tog Nässjö vägen" nästa gång de skall åka.
    Även om SJ normalt inte trafikerar den relationen som en direktresa säljer man ju även annars resor i den relationen (men med byte) och samma sak gäller Snälltåget.

/Måns

Senast redigerat av Måns Johannesson den 2019-04-05 klockan 18:33:46.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Att Snälltåget lagt in uppehåll i Helsingborg verkar klokt. Man har en hel del resande som anslutningsreser till/från Helsingborg. Att slippa byta dessa dagar då omledningsbanorna blir hårt belastade med
    viss risk för trafikstörningar är en klar fördel.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •