Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: 532 blir livbåt åt 530

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

532 blir livbåt åt 530

Jag sitter på 532 på väg hem från sportlovsresan. I Hässleholm får vi veta att det är knas på "tåget framför oss" och att vi ska plocka upp deras passagerare. Just nu går vi på nerspåret och 530 glider in i fönstret till vänster. Plats Mosselund.

Medlem
    mar 2018

Mycket snabb evakuering

530 hade stått en dryg timme då vi i 532 gled upp vid sidan. SJ-folk i varselvästar skyndade att sätta ut stegarna mellan vagnarna 6 och 7. Massinvandring vidtog och 532 som var ganska glest besatt är nu knökfullt. 42 min sena glider vi nu sakta norrut på nedspåret.

Bra gjort av personalen på de båda tågen.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2019-03-24 klockan 11:47:04.

Medlem
    mar 2018

Pröningens tid i Alvesta

532 gick in på uppspåret i Hästveda varefter föraren satte full fart mot Alvesta. Tre minuter lyckades han köra in men här utbröt de verkliga problemen.

Det redan överfulla tåget ska nu ta emot väntande till två tåg. 530 - resenärerna som väntat längst möter ringa förståelse för krav på plats. Än värre för 532-resenärerna som inte ens själva förstår varför de som redan sitter på "deras" plats inte genast reser sig.

Vad ska en stackars ombordare göra åt detta.

Nu rusar vi i god fart mot Nässjö. Alltid något att glädja sig över.

Medlem
    mar 2018

Värre i Linköping

I Linköping kom det på en större skara resenärer som tydligen alla hörde hemma i 532. 530-resenärerna hade antagligen hänvisats till något Gävletåg.

532-resenärerna visade ingen förståelse alls mot dem som uppehöll deras platser. Motvilligt tvingades nu 530-resenärer som hunnit sitta in sig att lämna sina platser.

Jag förstår att detta inte är en unik händelse. Tvärtom, det kanske inträffar varje vecka, men jag fick möjlighet att följa förloppet väldigt nära denna gång.

Förseningen har nu ökat till 55 minuter.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2019-03-24 klockan 14:04:16.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Sv: Värre i Linköping

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    I Linköping kom det på en större skara resenärer som tydligen alla hörde hemma i 532. 530-resenärerna hade antagligen hänvisats till något Gävletåg.

532-resenärerna visade ingen förståelse alls mot dem som uppehöll deras platser. Motvilligt tvingades nu 530-resenärer som hunnit sitta in sig att lämna sina platser.

Jag förstår att detta inte är en unik händelse. Tvärtom, det kanske inträffar varje vecka, men jag fick möjlighet att följa förloppet väldigt nära denna gång.

Förseningen har nu ökat till 55 minuter.
    Ja, ni verkar ha klarat er hyggligt trots extra stök vid uppehållen samt extrastopp i Mjölby. - 45 efter att ha plockat upp 530:s resenärer och - 49 ankomst Cst.

530 fick för övrigt ett stoppande fel av det ovanligare slaget i luftförsörjningen.

Senast redigerat av Ohlzzon den 2019-03-24 klockan 17:50:07.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Värre i Linköping

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    530 fick för övrigt ett stoppande fel av det ovanligare slaget i luftförsörjningen.
    Vadå? Har du sagt A får du säga B.

Medlem
    mar 2018

Evakuering

Ett par bilder från gårdagens evakuering. Jag har inte kläm på tekniken så bilderna blir oavsiktligt alltför stora.

Först gäller det att stanna hjälptåget (532) exakt parallellt med det nödställda (530). Och så kvickt ut med stegar som ska fixeras med remmar. Det tar en liten stund. Det vill till att inget av tågen är felvänt, då blir det lite svårare. I detta fall är spåren så nära varandra att de evakuerande ens behöver sätta foten i banvallen. Så är inte alltid fallet ens på en raksträcka.
    Namn:  IMG_2009.jpg
Visningar: 652
Storlek:  243,3 KB

Så var det maten. Det sista som skedde var att bistropersonalen lastade över mat till bistron i 532 som får antas ha fått ett större behov.
    Namn:  IMG_2010 (2).jpg
Visningar: 643
Storlek:  218,5 KB

Hela evakueringsproceduren tog ungefär 40 minuter. Det var bra gjort tycker jag. Jag kunde dock avlyssna en del upprörda mobiltelefonsamtal där "nödställda" beklagade sig över den "skandalösa hanteringen" av situationen.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Evakuering

Hela evakueringsproceduren tog ungefär 40 minuter. Det var bra gjort tycker jag. Jag kunde dock avlyssna en del upprörda mobiltelefonsamtal där "nödställda" beklagade sig över den "skandalösa hanteringen" av situationen.
    De "nödställda" hade kanske "inte fått någon information".
    Var det personer från 530 som klagade mest?

Medlem
    mar 2018

Det var resande från 530. Vilken information de fått på 530 vet jag inte men på 532 lät det som att alla fick veta vad som kunde berättas.

Klagomålen gällde i första hand att det bar trångt i 532.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ett par bilder från gårdagens evakuering. Jag har inte kläm på tekniken så bilderna blir oavsiktligt alltför stora.

Först gäller det att stanna hjälptåget (532) exakt parallellt med det nödställda (530). Och så kvickt ut med stegar som ska fixeras med remmar. Det tar en liten stund. Det vill till att inget av tågen är felvänt, då blir det lite svårare. I detta fall är spåren så nära varandra att de evakuerande ens behöver sätta foten i banvallen. Så är inte alltid fallet ens på en raksträcka.
    Namn:  IMG_2009.jpg
Visningar: 652
Storlek:  243,3 KB
    Varför tar man inte fram en 'landgång' att lägga mellan tågen? När X2000 var nytt användes rullstolsliftarna i vagn 7 som sådan för en smidig övergång. Numera ej tillåtet.
    Det är inte det lättaste att klättra ner och upp på stegar för alla.

Avställd
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Varför tar man inte fram en 'landgång' att lägga mellan tågen? När X2000 var nytt användes rullstolsliftarna i vagn 7 som sådan för en smidig övergång. Numera ej tillåtet.
    Det är inte det lättaste att klättra ner och upp på stegar för alla.
    Det är inte samma avstånd mellan spåren på alla ställen och därmed inte så lätt att ha en lagom lång landgång. Den ska ju vara säker och måste ha räcken etc. och då är det inte så lätt att konstruera en av varierbar längd som dessutom måste kunna sättas ut med handkraft.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Det är inte samma avstånd mellan spåren på alla ställen och därmed inte så lätt att ha en lagom lång landgång. Den ska ju vara säker och måste ha räcken etc. och då är det inte så lätt att konstruera en av varierbar längd som dessutom måste kunna sättas ut med handkraft.
    Det är ju ingen raketvetenskap precis.
    X40 har ju en variant!
    http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=675169

Senast redigerat av Ville den 2019-03-25 klockan 20:54:20.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Annars kan man ju fråga DB. När jag blev evakuerad från ett ICE-tåg för halvtannat år sedan var det precis så man gjorde - ut med en landgång med räcken. Hur smidigt som helst. De kanske vet något som vi inte vet?

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Avställd
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Det är ju ingen raketvetenskap precis.
    X40 har ju en variant!
    http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=675169
    Men inte heller den utgjordes ju av någon landgång. Men din kommentar kanske enbart gällde räcket.

Avställd
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Annars kan man ju fråga DB. När jag blev evakuerad från ett ICE-tåg för halvtannat år sedan var det precis så man gjorde - ut med en landgång med räcken. Hur smidigt som helst. De kanske vet något som vi inte vet?
    Ja gärna fråga DB eftersom det finns ett intresse av att få fram en sådan, och hur fungerade den landgången?
    Jag ska sätta en kollega på att fråga DB också men du får gärna beskriva den om du vill och hann med att se efter hur den fungerade. Speciellt av intresse är om den kan varieras i olika längd men även med hänsyn till höjdskillnader?

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Ja gärna fråga DB eftersom det finns ett intresse av att få fram en sådan, och hur fungerade den landgången?
    Jag ska sätta en kollega på att fråga DB också men du får gärna beskriva den om du vill och hann med att se efter hur den fungerade. Speciellt av intresse är om den kan varieras i olika längd men även med hänsyn till höjdskillnader?
    Allvarligt talat, har du åkt båt någon gång??

Avställd
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Allvarligt talat, har du åkt båt någon gång??
    Ja, släkten har stuga på Möja.
    Men jag har aldrig varit med om en båt som inte kör ända fram till bryggan för att lägga till utan tvingas stanna på varierande avstånd om 3-5 meter från bryggan.

Men när jag tänker efter mera på den länk som gavs så kan jag nog ha missförstått hela frågan om brygga. Med brygga tolkade jag ursprungsfrågan som något som skulle kunna läggas från det ena tåget till det andra så att passagerarna kunde gå rakt över från ett tåg till ett annat. Men nu börjar jag tro att det istället menas en mera välutvecklad variant av stege i form av en trappa med ledstång för att stiga av och på med. Och varför man inte har det på alla tåg känner jag inte till. Så därmed har jag inte mera att tillföra i frågan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, släkten har stuga på Möja.
    Men jag har aldrig varit med om en båt som inte kör ända fram till bryggan för att lägga till utan tvingas stanna på varierande avstånd om 3-5 meter från bryggan.

Men när jag tänker efter mera på den länk som gavs så kan jag nog ha missförstått hela frågan om brygga. Med brygga tolkade jag ursprungsfrågan som något som skulle kunna läggas från det ena tåget till det andra så att passagerarna kunde gå rakt över från ett tåg till ett annat. Men nu börjar jag tro att det istället menas en mera välutvecklad variant av stege i form av en trappa med ledstång för att stiga av och på med. Och varför man inte har det på alla tåg känner jag inte till. Så därmed har jag inte mera att tillföra i frågan.
    Det var jag som länkade bilden på X40 stegen. I texten där står - "Denna stege är dock av den mer komplicerade sorten (men väldigt bra) och kan även användas som landgång mellan två fordon som står bredvid varandra (om avståndet inte är för stort)." -
    Var lite oklar där. Tänkte att det går att utveckla den varianten.
    Nu kanske det redan finns en modell hos DB som SJ kan ta en titt på.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Så länge den inte är bredare än dörröppningen, tågen stannat precis intill varandra och bägge spåren är raka så spelar det ju ingen roll om landgången är längre än vad som behövs då den kan fortsätta in i vagnen en bit.

Men, vill man kunna hantera att det är kurvor och annat så blir det ju mer komplicerat.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Speciellt av intresse är om den kan varieras i olika längd men även med hänsyn till höjdskillnader?
    Det finns ett ganska stort oanvänt utrymme och det är ju i "bagaget" på driven, där skulle det gå att placera en ganska avancerad evakueringsplattform och det skulle gå att skilja av maskinrummet från "bagagerummet" för att få till detta, i alla fall hjälpligt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •