Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Uniformsreglemente

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Uniformsreglemente

Kravet på uniform för lokförare och biträden har historiskt sett varit strikt. Från begynnelsen till idag. Med undantag för en lång parentes. Någon gång 1983-1984 infördes krav på full uniform igen. Åren dessförinnan fanns till synes inga krav alls. Lokförarna fick och var helt civilklädda under i vart fall 70-talet till början 80-tal, även om man tilldelades en grötrock, båtmössa och SJs mössmärke. En del bar båtmössan, de flesta icke. Detta förde med sig att civilklädda lokförare sågs tomta omkring på spåren, klättrade upp på lok och annars beträdde områden som obehöriga inte hade tillträde till. Detta kan ju ha bidragit till spårspring. Mycket konstig kravlös filosofi från arbetsgivaren. Man fick identifiera en avbytande lokförare på portföljen. Man kan fråga sig varför det var så. Var det under påverkan från 68-rörelsen och den tidsandan som man måhända tyckte att uniform var ett auktoritärt icke önskvärt inslag för anställda som absolut inte behövde befatta sig med allmänheten, eller vad? Vet någon i PV när uniformskravet började urvattnas för att sedan helt upphöra och vad kan förklaringen vara?

Senast redigerat av Larssa den 2019-03-23 klockan 15:21:15.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Uniformsreglemente

Men var det verkligen "uniform" de hade förr i värlen, var det inte snarare arbetskläder (som man kanske inte ens fick full ersättning för?) och mössa? Och med moderna lok behövde man inte arbetskläderna längre medan mössan blev omodern.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tror inte heller förarna hade uniform "förr i tiden" (när det nu var, men jag tänker 50/60-tal, när jag börjar lägga märke till sådana saker). Utan just som sägs ovan "grötrock" och mössa. Det var konduktörerna (kanske hette/heter det något annat, men för passagerarna var de just det) som hade blanka knappar och skärmmössa. Vid besök i Norge (tror jag det var) observerade jag att även förarna var uniformerade. Hos SJ tror jag det handlade om att personal som hade kundkontakt skulle ha uniform. Förarna befanns sig i loket och befattade sig inte med de resande. Traditionen kom nog från ånglokstiden när en snitsig uniform kanske inte vore den mest praktiska arbetsklädseln.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Precis så var det! När jag började 1981 fanns inga krav alls på uniform eller varselkläder för förarna eller vistelse i spår. Växlingspersonalen var klädda i blåkläder och förarna hade "städrock" eller "grötrock" och de gamla hade kvar sina gråa som var lite kraftigare och hade bättre status..... Medan vi nya fick marinblå i tunnare tyg. På den stod det SJ med den runda loggan medan den gråa var helt anonym men de flesta hade ett tjänstetecken sådant som man sätter fast med nål. Rockarna användes enbart på loken och brukade vikas ihop och läggas i den svarta skinnportföljen när man gick av. Inte ens när "riktiga" lokförare hade turer på motorvagnar och sålde biljetter fanns det krav på uniform. Man kunde köpa uniform men det var ovanligt att någon gjorde. Däremot tror jag att de som var "rena" motorvagnsförare hade uniformskrav.
    När så den första uniformen kom (den med kornblåa jackor,marinblå byxor och ljusblå skjorta samt älgskinnsväst med guldknappar och skinnkeps) tyckte de flesta lokfaörare detta var positivt. Men det fanns flera "bråkstakar" som vägrade bära uniform i många år då de hävdade att det inte fanns uniformskrav då de anställdes.....Arbetsgivaren gjorde inget mot detta utan lät de hållas men det löstes oftast av sig själv genom pensionering eller att de sökte sig till X2000 körning där uniform var ett självklart krav och förmodligen gick att motivera då det var en helt ny produkt med särskild personal!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Precis så var det! När jag började 1981 fanns inga krav alls på uniform eller varselkläder för förarna eller vistelse i spår. Växlingspersonalen var klädda i blåkläder och förarna hade "städrock" eller "grötrock" och de gamla hade kvar sina gråa som var lite kraftigare och hade bättre status..... Medan vi nya fick marinblå i tunnare tyg. På den stod det SJ med den runda loggan medan den gråa var helt anonym men de flesta hade ett tjänstetecken sådant som man sätter fast med nål. Rockarna användes enbart på loken och brukade vikas ihop och läggas i den svarta skinnportföljen när man gick av. Inte ens när "riktiga" lokförare hade turer på motorvagnar och sålde biljetter fanns det krav på uniform. Man kunde köpa uniform men det var ovanligt att någon gjorde. Däremot tror jag att de som var "rena" motorvagnsförare hade uniformskrav.
    När så den första uniformen kom (den med kornblåa jackor,marinblå byxor och ljusblå skjorta samt älgskinnsväst med guldknappar och skinnkeps) tyckte de flesta lokfaörare detta var positivt. Men det fanns flera "bråkstakar" som vägrade bära uniform i många år då de hävdade att det inte fanns uniformskrav då de anställdes.....Arbetsgivaren gjorde inget mot detta utan lät de hållas men det löstes oftast av sig själv genom pensionering eller att de sökte sig till X2000 körning där uniform var ett självklart krav och förmodligen gick att motivera då det var en helt ny produkt med särskild personal!
    Det var dock krav att tjänstemärke skulle bäras på kläderna eller i en uniformsmössa, tjänstemärket var ju mössmärket.

Avställd
    Medlem
    feb 2019

Jag vet en tjej som kunde köra tåg i bikini en varm sommardag ! Äldre kollegor kunde bli väldigt generade.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tja, kjol är ju numera allmänt förekommande för såväl manlig som kvinnlig lokpersonal.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Tja, kjol är ju numera allmänt förekommande för såväl manlig som kvinnlig lokpersonal.
    Men inte bikini.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lokfml Visa inlägg
    Jag vet en tjej som kunde köra tåg i bikini en varm sommardag ! Äldre kollegor kunde bli väldigt generade.
    Det har jag kollegor som har gjort väldigt nyligen. På ett godstågslok är det ändå knappt någon som kommer att lägga märke till det. Själv körde jag förresten tåg i enbart shorts i somras...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag körde personförande tåg i badbyxor en gång under en kortvarig men mycket intensiv regnskur, genom denna manöver förblev kläderna torra när jag bytte körände fyra gånger på 20 minuter.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •