Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: [DE] Med tåget till Wendland (del 7)

  1. #1

    [DE] Med tåget till Wendland (del 7)

    Hej och välkomna på banan Ludwigslust - Dömitz. Här ett kartutsnitt. Vi är söder om banan Berlin - Hamburg och befinner oss i Mecklenburg (som uttalas med ett långt e).


    ------------


    Utgående från Dömitz som hade då redan järnvägsanslutning öppnades 29 december 1889 en bana till Malliß som förlängdes 20 maj 1890 till Ludwigslust. Banan hade främst regional betydelse och var efter 1947 den enda järnvägslinje till Dömitz. Vid årsslutet 1996 slutade godstrafiken officiellt, 27 maj 2000 gick senast persontåg och 2001 lades banan ner. Som ersättning går en busslinje mellan Ludwigslust och Dömitz. 2006/2007 revs banan, senare avtransporterades även makadamen.


    ------------



    Wendland07-01 by Philosoph via Sören Heise, auf Flickr

    1 Här korsar banan Grabower Allee, landsvägen från Ludwigslust mot sydöst.



    Wendland07-02 by Philosoph via Sören Heise, auf Flickr

    2 I en svag högerkurva fortsätter banvallen mot Dömitz.



    Wendland07-03 by Philosoph via Sören Heise, auf Flickr

    3 Plankorsningen Am Industriegelände/Rosenstraße.


    ------------


    Techentin (km 26,6)

    En liten station med ett litet stationshus, rätt modernt. Det används som bostadshus, industribanans lokstall mittemot är tomt.




    Wendland07-04 by Philosoph via Sören Heise, auf Flickr

    4 Stationshuset.



    Wendland07-05 by Philosoph via Sören Heise, auf Flickr

    5 Lokstallet.



    Wendland07-06 by Philosoph via Sören Heise, auf Flickr

    6 Den gamla stationen Techentin, vy mot Dömitz.



    Wendland07-07 by Philosoph via Sören Heise, auf Flickr

    7 I dag ett bostadshus. Carstens ("Philosoph") bilder från banan togs alla 23 juli 2007.



    Wendland07-08 by ccar via Sören Heise, auf Flickr

    8 Christoph besökte banan år 1998.



    Wendland07-09 by ccar via Sören Heise, auf Flickr

    9 Från plankorsningen.



    Wendland07-10 by ccar via Sören Heise, auf Flickr

    10 Lokstallet.



    Wendland07-11 by ccar via Sören Heise, auf Flickr

    11 Godsstationen.



    Wendland07-12 by Sören Heise, auf Flickr

    12 21 april 2018.



    Wendland07-13 by Sören Heise, auf Flickr

    13 Banvallen hade en passande bredd för en villa.



    Wendland07-14 by Sören Heise, auf Flickr

    14 Mot Ludwigslust med stationshuset och lokstallet.


    ------------


    Alt Karstädt (km 23,9)

    Ett stationshus ur banans första år. Stationen ligger utanför byn.




    Wendland07-15 by Sören Heise, auf Flickr

    15 Stationshuset såg inte välskött ut.



    Wendland07-16 by Sören Heise, auf Flickr

    16 Banvallen mot Ludwigslust är svårt att identifiera.



    Wendland07-17 by Sören Heise, auf Flickr

    17 Några sliper som låg där.



    Wendland07-18 by ccar via Sören Heise, auf Flickr

    18 Också Christoph tog i Alt Karstädt endast tre bilder.



    Wendland07-19 by ccar via Sören Heise, auf Flickr

    19 En P8 med preussiska kupévagnar skulle passa bra i sceneriet.



    Wendland07-20 by ccar via Sören Heise, auf Flickr

    20 Men den som tittar noggrant ser några moderna ingredienser.


    ------------


    Eulenkrug (km 20,7)


    Seriens största problem. När banan öppnades fanns denna hållplats ännu inte, när den stängdes inte längre. Den var i drift 15 maj 1930 - 22 maj 1993. När man tittar på kartan och topografin är för den som har inga kunskaper läget klart. Det måste vara vid den röda pricken i filen här. Där vägen till Guritz avgår från landsvägen Ludwigslust - Dömitz måste man svänga till höger. Så var det klart att Christoph, Carsten och jag fotade vid denna plats. Men när jag kollade distanserna började jag att tvivla. Mätningen visade på en punkt längre i syd (gul prick). En punkt dit en väg från landsvägen leder. Och vägen fortsätter på landsvägens andra sida och leder direkt till Eulenkrug som var en känd utfluktsrestaurang. I början stannade tågen endast under helgen och festdagarna. Det visade sig att den röda pricken var fel plats (bilder här) och att hållplatsen låg faktiskt vid den gula pricken. Om man kan lita på kartan till höger om vägen med perrongen mot landsvägen.
    Altså var jag tvungen att köra dit en gång till. Vad skulle jag hitta där?




    Wendland07-21 by Sören Heise, auf Flickr

    21 Det är vägen från landsvägen till Eulenkrug.



    Wendland07-22 by Sören Heise, auf Flickr

    22 Där, längst bak, ligger Eulenkrug. Träden till höger markerer vägen.



    Wendland07-23 by Sören Heise, auf Flickr

    23 Och här kommer man till banan. Jag låter tala bilderna.



    Wendland07-24 by Sören Heise, auf Flickr

    24



    Wendland07-25 by Sören Heise, auf Flickr

    25



    Wendland07-26 by Sören Heise, auf Flickr

    26



    Wendland07-27 by Sören Heise, auf Flickr

    27



    Wendland07-28 by Sören Heise, auf Flickr

    28



    Wendland07-29 by Sören Heise, auf Flickr

    29



    Wendland07-30 by Sören Heise, auf Flickr

    30



    Wendland07-31 by Sören Heise, auf Flickr

    31



    Wendland07-32 by Sören Heise, auf Flickr

    32 Den här övervuxna strukturen kan ha varit perrongen. Annars var det ingenting som tydde på hållplatsen, ingen väntkur, inget skylt.


    ------------


    Eldena (Meckl.) (km 16,7)




    Wendland07-33 by Sören Heise, auf Flickr

    33 Tåget lämnar Eldena. Wolf-Dietmar Loos ankom dock med bussen. 628 635 fortsätter till Dömitz.



    Wendland07-34 by Sören Heise, auf Flickr

    34 Om stationen kunde berätta...



    Wendland07-35 by Sören Heise, auf Flickr

    35 Tåget är tillbaka.


    ------------


    Också vi återvänder till Eldena. I seriens nästa del.


    Viele Grüße
    Wolf-Dietmar, Christoph, Carsten och Sören

    Senast redigerat av Sören Heise den 2019-03-23 klockan 09:24:36.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •