Precis som det ska vara vid järnvägen! Man hjälper varandra oavsett bolag och färg på fordonen....och alla fordon går enkelt att koppla ihop med riktiga koppel!
Skönt att 2 Ma då på 1600 ton men troligen hade det gått även med ett Ma.
Dessa lok är grymma. Jag vet att pappa som var lokförare tyckte de var bättre att dra än Rc
Det finns väl inget regelverk, bara brist på handlingskraft och ambitionen att sätta kunderna i första rummet. Sådant kostar pengar det vet varje kommersiellt företag.
Imponerande handlings-/beslutskraft från många!
Applåd!
Visst finns bilden på länken? Har inte fejsboken, men kan se bilder och läsa allmänt.
För ett tag sedan gick det inte att få bort popupen med 'inte nu'. Det går.
https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater eller här https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...d9&oe=5D4ECFB4
Glädjande att läsa att järnvägen inte alltid sätter fälleben för sig själv!!
Gamla postvagnen om regelverk
Igår morse havererade loket till nattåget till Jämtland. Det blev stående med 13 vagnar i Pilgrimstad.
BJ, med dubbla Ma-lok och 14 vagnar på väg till Storlien, uppenbarade sig som räddande ängel och drog nattåget in till Östersund.![]()
I de fall sådana här fina lösningar inte har kunnat tillämpas har det helt berott på respektive järnvägsföretags regler och de tjänstemän som är livrädda att ta egna initiativ! Personalen på fältet vet oftast vad som går och vad som är vettigt att göra men ofta kräver företagets ansvariga att den egna personalen och de egna fordonen ska användas även om dessa befinner sig många timmar bort......Kan tänka mig att det i detta fall bland BJs medlemmar fanns SJ anställda och då gick det bra!
Hade det inte varit både enklare och snabbare att bara hänga av det främsta Ma-loket och köra över det till SJ-tåget, och sedan köra två smidiga tåg till Östersund?
Vem skulle ha kört det andra Ma-loket ? om man delade på multen. SJ har inga Ma-förare.