Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 67

Ämne: Riksdagen emot ERTMS?

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 259

    Riksdagen emot ERTMS?

    Saxat ur färskt uttalande från Kristdemokraterna:
    "Det finns exempelvis ett aktuellt ärende i trafikutskottet (järnvägens signalsystem, 30 miljarder) där M, KD, V och SD har liknande uppfattningar."

    Verkar som att det kan bli ett bakslag för regeringen således. Osäker på om det även innebär bakslag för ERTMS, men det är min gissning.


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    150

    Sv: Riksdagen emot ERTMS?

    Förmodligen detta ärende:
    Infrastrukturfrågor
    Betänkande 2018/19:TU5
    Under beredning: 26 mars 2019
    Justering: 28 mars 2019
    Publiceras: 1 april 2019
    Debatt:
    Bordläggning: 2019-04-03
    Debatt i kammaren: 2019-04-04
    Beslut:
    Beslut: 2019-04-04

    Betänkandet finns inte att läsa ännu...//Anders


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 083

    Sv: Riksdagen emot ERTMS?

    Borde man inte kunna påverka Miljöpartiet också i så fall? De är väl inte överförtjusta i onödig teknik på bekostnad av underhåll? Risken är ju annars att V backar då det ju är livsfarligt att stå på samma sida som SD oavsett om man tycker likadant eller ej....


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 174

    Sv: Riksdagen emot ERTMS?

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Borde man inte kunna påverka Miljöpartiet också i så fall? De är väl inte överförtjusta i onödig teknik på bekostnad av underhåll?
    Det finns nog en viss risk att de gillar allt som innebär mer pengar på järnvägskontot...


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Riksdagen emot ERTMS?

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Borde man inte kunna påverka Miljöpartiet också i så fall? De är väl inte överförtjusta i onödig teknik på bekostnad av underhåll? Risken är ju annars att V backar då det ju är livsfarligt att stå på samma sida som SD oavsett om man tycker likadant eller ej....
    Jo vi ska väl hålla fast vid äktsvensk teknik som ATC - vi ser ju hur bra det funkar på Citybanan...

    /TKO


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 174

    Sv: Riksdagen emot ERTMS?

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Jo vi ska väl hålla fast vid äktsvensk teknik som ATC - vi ser ju hur bra det funkar på Citybanan...

    /TKO
    Funkar väl utmärkt, hittills t ex noll stopp pga teknisk uppgradering, de stopp som varit har väl i hög grad varit relaterade till sånt som otraditionella växeldriv men det är väl sånt man får leva med när man tar fram ny teknik

    Annars har jag ju en viss preferens för USAmerikansk teknik när det gäller högturtäthetstunneltrafik


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Riksdagen emot ERTMS?

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Funkar väl utmärkt, hittills t ex noll stopp pga teknisk uppgradering, de stopp som varit har väl i hög grad varit relaterade till sånt som otraditionella växeldriv men det är väl sånt man får leva med när man tar fram ny teknik

    Annars har jag ju en viss preferens för USAmerikansk teknik när det gäller högturtäthetstunneltrafik
    Jo och 16 tåg i timmen är ju helt okej kapacitet...

    (Och jag tror att den USAmerikanska tekniken aldrig använts för tunnelbanetrafik "over there". Men funkar ju bra ändå!)

    /TKO


  8. #8
    Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    484

    Sv: Riksdagen emot ERTMS?

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Jo och 16 tåg i timmen är ju helt okej kapacitet...

    (Och jag tror att den USAmerikanska tekniken aldrig använts för tunnelbanetrafik "over there". Men funkar ju bra ändå!)

    /TKO
    Men ATC räknas väl inte som digitalt, och allt analogt är ju hopplöst omodernt, oavsett funktion.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    293

    Sv: Riksdagen emot ERTMS?

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Jo och 16 tåg i timmen är ju helt okej kapacitet...

    (Och jag tror att den USAmerikanska tekniken aldrig använts för tunnelbanetrafik "over there". Men funkar ju bra ändå!)

    /TKO
    16 tåg i timmen beror på att det just nu enligt Trafikförvaltningen inte finns behov av att köra mer, eftersom de faktiskt inte ansökt om fler tåglägen! Nu har jag inte kollat exakt antal tåglägen i T19, men det kanske du kan göra så får du något att anmärka på! :)

    Det skulle gå att lägga in två tåg till, dvs upp till 18, men då kan man få andra besvär, som problem på vändstationerna, men inte mer än att det är lösbart! Dessutom behöver man göra något åt uppehållstiderna i tunneln. Lägger man in 20 får man definitivt problem både på vändstationerna och i tunneln. Oavsett vad alla säger, plattformsdörrarnas manövrering och de 10 sekunder extra som detta medger är irriterande. Helst skulle jag vilja ha bort dem helt.

    För övrigt är Citybanans signalsystem med dagens tvåskenssignalering en direkt översättning av hur man projekterade E2-signalering på banan, med den intrikata skillnaden att när man beslöt sig för att köra tvåskenssignalering så glömde man bort repeterbaliser och lite annat. Det är inga som helst problem att trimma anläggningen så den klarar 20 eller fler tåg i timmen med ATC-signalering .

    För övrigt har Trafikverket m.fl sedan länge konstaterat att ett ERTMS-införande på en bana inte ökar kapaciteten, utan att nuvarande kapacitet som man har med ATC-systemet bibehålls för persontåg och, faktiskt, försämras något för godståg, mycket beroende på ERTMS-specens restriktiva bromskurvor, men även annat som att ERTMS endast har 15-övervakning och inte 40-övervakning som ATC-systemet har. Simulering av Malmbanan har visat på detta (jodå, de är offentliga, bara att begära ut).


    Jag betraktar numera ERTMS som ett utbyte av signalsystemets tekniska komponenter. Möjligen kan man se det som trimningsåtgärd, men någon större kapacitetsmässig revolution kommer det inte ge, om nu någon trodde det..


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    241

    Sv: Riksdagen emot ERTMS?

    Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Men ATC räknas väl inte som digitalt, och allt analogt är ju hopplöst omodernt, oavsett funktion.
    ATC är i högsta grad digitalt!


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    241

    Sv: Riksdagen emot ERTMS?

    Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    ...

    För övrigt har Trafikverket m.fl sedan länge konstaterat att ett ERTMS-införande på en bana inte ökar kapaciteten, utan att nuvarande kapacitet som man har med ATC-systemet bibehålls för persontåg och, faktiskt, försämras något för godståg, mycket beroende på ERTMS-specens restriktiva bromskurvor, men även annat som att ERTMS endast har 15-övervakning och inte 40-övervakning som ATC-systemet har. Simulering av Malmbanan har visat på detta (jodå, de är offentliga, bara att begära ut).
    ETCS har den frisläppningshastighet man väljer vid projekteringen, i steg om 5 km/h. Väljer man 15 är det den som övervakas. Alltså en större grad av valfrihet än i ATC som bara har 10 och 40.

    Senast redigerat av ArneL den 2019-03-22 klockan 07:56:31.

  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 259

    Sv: Riksdagen emot ERTMS?

    Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    För övrigt har Trafikverket m.fl sedan länge konstaterat att ett ERTMS-införande på en bana inte ökar kapaciteten, utan att nuvarande kapacitet som man har med ATC-systemet bibehålls för persontåg och, faktiskt, försämras något för godståg, mycket beroende på ERTMS-specens restriktiva bromskurvor, men även annat som att ERTMS endast har 15-övervakning och inte 40-övervakning som ATC-systemet har. Simulering av Malmbanan har visat på detta (jodå, de är offentliga, bara att begära ut).
    Hade man i den simuleringen med godståg som idag tvingas till sth 80 p g a lågt bromsvärde? Med ERTMS lär de kunna fortare, dock med ännu mer restriktiv signalering för att säkerställa att de hinner bromsa. På SSB kan man visa att den stora vinsten för godstrafiken är just detta.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    152

    Sv: Riksdagen emot ERTMS?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Hade man i den simuleringen med godståg som idag tvingas till sth 80 p g a lågt bromsvärde? Med ERTMS lär de kunna fortare, dock med ännu mer restriktiv signalering för att säkerställa att de hinner bromsa. På SSB kan man visa att den stora vinsten för godstrafiken är just detta.
    Det har ju tidigare sagts att man skulle göra ändringar i befintligt signalsystem som möjliggör för så gott som samtliga godståg på sträckan Hallsberg-Malmö att köra i 100 km/h och att detta skulle börja tillämpas under T19. Jag har inte hört något mer om detta dock.


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Riksdagen emot ERTMS?

    Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    16 tåg i timmen beror på att det just nu enligt Trafikförvaltningen inte finns behov av att köra mer, eftersom de faktiskt inte ansökt om fler tåglägen! Nu har jag inte kollat exakt antal tåglägen i T19, men det kanske du kan göra så får du något att anmärka på! :)

    Det skulle gå att lägga in två tåg till, dvs upp till 18, men då kan man få andra besvär, som problem på vändstationerna, men inte mer än att det är lösbart! Dessutom behöver man göra något åt uppehållstiderna i tunneln. Lägger man in 20 får man definitivt problem både på vändstationerna och i tunneln. Oavsett vad alla säger, plattformsdörrarnas manövrering och de 10 sekunder extra som detta medger är irriterande. Helst skulle jag vilja ha bort dem helt.

    För övrigt är Citybanans signalsystem med dagens tvåskenssignalering en direkt översättning av hur man projekterade E2-signalering på banan, med den intrikata skillnaden att när man beslöt sig för att köra tvåskenssignalering så glömde man bort repeterbaliser och lite annat. Det är inga som helst problem att trimma anläggningen så den klarar 20 eller fler tåg i timmen med ATC-signalering .

    För övrigt har Trafikverket m.fl sedan länge konstaterat att ett ERTMS-införande på en bana inte ökar kapaciteten, utan att nuvarande kapacitet som man har med ATC-systemet bibehålls för persontåg och, faktiskt, försämras något för godståg, mycket beroende på ERTMS-specens restriktiva bromskurvor, men även annat som att ERTMS endast har 15-övervakning och inte 40-övervakning som ATC-systemet har. Simulering av Malmbanan har visat på detta (jodå, de är offentliga, bara att begära ut).


    Jag betraktar numera ERTMS som ett utbyte av signalsystemets tekniska komponenter. Möjligen kan man se det som trimningsåtgärd, men någon större kapacitetsmässig revolution kommer det inte ge, om nu någon trodde det..
    Om det är enkelt att "trimma anläggningen så att den klarar 20 eller fler tåg i timmen" så föreslår jag att man gör det.
    (Kapaciteten på Citybanan är ju unikt usel i ett internationellt perspektiv. Men det är kanske en jämförelse som inte får göras - eftersom svensk signalteknik är bäst i världen!)

    Och är det inte förplanerade tåglägen på Citybanan vilket gör att det är meningslöst att ansöka om andra tåglägen?
    (Så var det inför trafikstarten - jag har inte kollat hur det är idag.)

    Visst är uppehållstiderna - framför allt vid Odenplan - problematiskt långa, men med ett ändamålsenligt signalsystem är inte dagens uppehållstider begränsande för kapaciteten upp till cirka 25 tåg/timme.

    Så det så!
    Thomas K Ohlsson


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 259

    Sv: Riksdagen emot ERTMS?

    Citat Ursprungligen postat av X12 Visa inlägg
    Det har ju tidigare sagts att man skulle göra ändringar i befintligt signalsystem som möjliggör för så gott som samtliga godståg på sträckan Hallsberg-Malmö att köra i 100 km/h och att detta skulle börja tillämpas under T19. Jag har inte hört något mer om detta dock.
    Skulle förvåna mig om det kan ordnas så snart. Det handlar om att flytta bort försignaleringen så att även tåg med lågt bromsvärde får tillräckligt tidig försignalering för att kunna köra 100 km/h.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    758

    Sv: Riksdagen emot ERTMS?

    Citat Ursprungligen postat av ArneL Visa inlägg
    ATC är i högsta grad digitalt!
    Nej, du har missförstått. Digitalt är betyder inte digitalt, det betyder modernt. Precis som med musiken, en CD är inte digital, digitalt är bara sådant man tankar ner över internet.


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Riksdagen emot ERTMS?

    Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Nej, du har missförstått. Digitalt är betyder inte digitalt, det betyder modernt. Precis som med musiken, en CD är inte digital, digitalt är bara sådant man tankar ner över internet.
    Om motsatsen till digitalt är analogt - vilket jag i min enfald tror - så torde de flesta signalsäkerhetsystem, åtminstone i logikuppbyggnaden vara digitala.

    filosoferar
    Thomas K Ohlsson

    Senast redigerat av TKO den 2019-03-22 klockan 14:51:43.

  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    241

    Sv: Riksdagen emot ERTMS?

    Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Nej, du har missförstått. Digitalt är betyder inte digitalt, det betyder modernt. Precis som med musiken, en CD är inte digital, digitalt är bara sådant man tankar ner över internet.


  19. #19
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 302

    Sv: Riksdagen emot ERTMS?

    Citat Ursprungligen postat av ArneL Visa inlägg
    ETCS har den frisläppningshastighet man väljer vid projekteringen, i steg om 5 km/h. Väljer man 15 är det den som övervakas. Alltså en större grad av valfrihet än i ATC som bara har 10 och 40.
    ETCS har ingen frisläppningshastighet överhuvudtaget...


  20. #20
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 302

    Sv: Riksdagen emot ERTMS?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Hade man i den simuleringen med godståg som idag tvingas till sth 80 p g a lågt bromsvärde? Med ERTMS lär de kunna fortare, dock med ännu mer restriktiv signalering för att säkerställa att de hinner bromsa. På SSB kan man visa att den stora vinsten för godstrafiken är just detta.
    Det är betydligt billigare att se till att samtliga bromsar är inkopplade. Där försvinner ett gäng tåg. Kvarstår vagnar med antingen teknisk sth 80 eller hastighetsrestriktioner pga av högt axeltryck. De förstnämnda ( om de finns några kvar) blir billigare att byta ut och de sistnämnda kommer att för alltid puttra på i 80. Även om banans Sth så är 400 km/h. Så länge man inte förstärker banorna. Och investeringen kontra tidsvinsten om man klämmer upp dem från 80 till 100 är marginell. Alltså ett enkelt val.

    Senast redigerat av Ohlzzon den 2019-03-22 klockan 17:09:13.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •