Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Att resa med SJ. Bör undvikas.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Att resa med SJ. Bör undvikas.

En vän åker Nässjö-Helsingborg ikväll och 539 har fordonsfel redan i Sthlm. Istället för 20min byte i hässle så missas helsingborgståget med några minuter. Då väljer SJ att vännen får vänta en timme i hässle istället för att få 13min försening till Helsingborg som ombokning via Lund hade inneburit. Trots att de upplyses om det. Tur att inte jag var med, hade blivit topp tunnor.
    För övrigt tycker jag x2000 har fordonsfel ofta.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Att resa med SJ. Bör undvikas.

Så utifrån din väns erfarenhet vi en resa så avråder du generellt från att resa med SJ?
    Min erfarenhet är att det är sällan det är problem och att andra aktörer inte är bättre.

Visst kan det gå riktigt illa som i somras när jag kom fram ett dygn senare än planerat men det är ju extremfall.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ja faktiskt, så uselt tycker jag det är

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Visa inlägg
    Jag tycker också din vän borde fått en ombokning via Lund, men att få vänta en timme i Hässleholm måste ändå anses vara acceptabelt. Med en så låg tröskel du har för kalla något uselt kan inte livet vara särskilt roligt ibland.

Avstängd
    Medlem
    nov 2018

Då avråder jag dig och din vän från att resa överhuvudtaget. Nästa gång är det en tradare som vält på E4 och då blir ni besvikna igen. Och så där kommer livet att hålla på så att ni bara blir mer och mer besvikna. Så håll er hemma så att ni slipper den usla världen utanför ert hem. Klarar ni inte en motgång på en timmes försening utan att bli topp tunnor som sitter i längre än den timme ni var försenade så bör ni skydda er själva och om ni nu visste bättre än SJ:s trafikledning och det var så angeläget så kunde nu ju åkt via Lund på eget bevåg.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Trams kallar jag ditt inlägg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Så utifrån din väns erfarenhet vi en resa så avråder du generellt från att resa med SJ?
    Min erfarenhet är att det är sällan det är problem och att andra aktörer inte är bättre.

Visst kan det gå riktigt illa som i somras när jag kom fram ett dygn senare än planerat men det är ju extremfall.
    Ingen tröst i det här fallet men faktiskt har jag kommit fram för tidigt vid en försening. I Nässjö missades anslutningen mot Halmstad med knapp marginal , i stället blev det taxi från Alvesta och chaufförn var hygglig och stannade direkt vid porten.Mor som kunde tidtabellen var lite förundrad över att jag kom så tidigt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag förstår att du räknat med hejarop och ryggdunkningar som man får på andra forum när man klagar på SJ alldeles oavsett om det är motiverat eller ej.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Öh?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Öh?
    Oh, ah, eh? Ba, typ!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

En vän åker Nässjö-Helsingborg ikväll och 539 har fordonsfel redan i Sthlm. Istället för 20min byte i hässle så missas helsingborgståget med några minuter. Då väljer SJ att vännen får vänta en timme i hässle istället för att få 13min försening till Helsingborg som ombokning via Lund hade inneburit. Trots att de upplyses om det. Tur att inte jag var med, hade blivit topp tunnor.
    För övrigt tycker jag x2000 har fordonsfel ofta.
    Det är givetvis tråkigt att din vän blev försenad. Dock så tycker jag att du har fått lite väl för stor aggression för en sådan här liten försening. Det blev ju inte så stor försening ändå.

Jag tycker dock att din vän borde fått en ombokning via Lund om det hade gjort att förseningen hade minskats. Men valde din vän att fråga personalen ombord om det hade gått för sig att bli ombokad via Lund? För om man inte tagit kontakt med personalen om sitt önskemål om ombokning så är det nog inte så konstigt att personalen hänvisade till nästa avgång då detta är det vanligaste vid störningar. Min erfarenhet av SJ är att de brukar vara väldigt tillmötesgående vid störningar nämligen, även om det så klart finns gränser för hur långt tillmötesgående man kan vara.

X2000 brukar vara förskonade från några större fel, tvärtemot vad du säger.

Hoppas att din vän vågar åka med SJ igen

1. Klass JanneSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag tycker också att Anders borde hålla sig hemma. Klarar man inte en liten försening utan att bli ”topp tunnor ..” och sen utifrån detta avråda från resor med SJ, så ska man nog avstå. Man blir verkligen förvånad vilken låg nivå det är på en del inlägg .....

Skickat från min iPad med Tapatalk

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ingen tröst i det här fallet men faktiskt har jag kommit fram för tidigt vid en försening. I Nässjö missades anslutningen mot Halmstad med knapp marginal , i stället blev det taxi från Alvesta och chaufförn var hygglig och stannade direkt vid porten.Mor som kunde tidtabellen var lite förundrad över att jag kom så tidigt.
    Samma här. Har missat sista bussanslutningen från Lund, och fick taxi från Hässleholm istället. SJ brukar vara helt kanon på att lösa anslutningar vid förseningar.

Avstängd
    Medlem
    nov 2018

Och vad ska man kalla ditt då?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack och lov är den (låga) nivån på inlägg i Postvagnen inte speciellt vanlig.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Dan Ingvar Visa inlägg
    Tack och lov är den (låga) nivån på inlägg i Postvagnen inte speciellt vanlig.
    Och jag gör en notering att det är inte alls lika vanligt längre med inlägg som är så där kritiska mot någon av järnvägsoperatörerna och deras behandling av kunder (som trådstarten). Jag har inte sett sådana på ganska länge.
    Det har i stället blivit vanligare med frågor och undringar, vilka ofta leder till välgrundade svar (även om personen ifråga kanske inte vet exakt vad som hänt i det specifika fallet).

Som någon skrev, det hejas inte på längre i forumet vid inlägg av denna typ.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2019-03-21 klockan 09:21:44.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

En resa på 2,5 timme 17.58-20.35 som försenas 1 timme till 21.35 tycker jag är mycket. När det finns ett ypperligt alternativ. Som jag skrev bad vännen att få bli ombokad. Fick svaret att resan inte bokats den vägen och att nästa tåg gick en timme senare. Tycker det är viktigt att tala om hur illa SJ kan behandla kund. Hässleholms station är otrygg kvällstid så det finns flera aspekter.

Avstängd
    Medlem
    mar 2018

En resa på 2,5 timme 17.58-20.35 som försenas 1 timme till 21.35 tycker jag är mycket. När det finns ett ypperligt alternativ. Som jag skrev bad vännen att få bli ombokad. Fick svaret att resan inte bokats den vägen och att nästa tåg gick en timme senare. Tycker det är viktigt att tala om hur illa SJ kan behandla kund. Hässleholms station är otrygg kvällstid så det finns flera aspekter.
    Nja, det som jag markerat skrev du inte i första inlägget. Jag har fö inget mer att tillföra men att vänta 1 timme är visserligen inte kul men inte hela världen. Vad som inte framgår av ditt inlägg är inte heller exakt hur konversationen fördes. Det finns personer som kräver allt på ett otrevligt sätt och då kanske tågpersonalen surar till. De hade säkert fler passagerare som behövde hjälp och fick prioritera.

Senast redigerat av Åke K den 2019-03-21 klockan 12:08:35.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Nja, det som jag markerat skrev du inte i första inlägget. Jag har fö inget mer att tillföra men att vänta 1 timme är visserligen inte kul men inte hela världen. Vad som inte framgår av ditt inlägg är inte heller exakt hur konversationen fördes. Det finns personer som kräver allt på ett otrevligt sätt och då kanske tågpersonalen surar till. De hade säkert fler passagerare som behövde hjälp och fick prioritera.
    Ett samtal till SJ Callcenter hade säkert gett en ombokning via Lund. Samma operatörer så det kostar inte SJ något.
    SJ Callcenter brukar vara mycket tillmötesgående, inte minst om man redan har ett konkret förslag. Mvh

Avstängd
    Medlem
    nov 2018

Kan du förklara på vilket sätt personen blev illa behandlad?

Jag var inne på bygghandeln häromdagen och de hade inte hemma de plankor jag beställt. Då får jag finna mig i att göra snickeriarbetena någon dag senare när plankorna kommit hem. Jag kräver inte att bygghandlaren ska bekosta alternativa plankor men det står mig fritt att själv köpa dem och slippa betala för de första plankorna.
    På samma sätt kunde ni ha gjort, åkt med till Lund, köpt en biljett till Helsingborg och begärt pengarna tillbaka för biljetten Hässleholm-Helsingborg.

Men du skulle säkert också känna dig illa behandlad på byggvaruhandeln som inte hade plankorna hemma på rätt dag.

Konstigt nog har jag alltid brukat bli ombokad till alternativ lämplig väg när jag reser med SJ och det uppstått liknande situationer. Precis som Mossberg skriver så brukar det fungera att ringa 757575 om det inte är något som tågpersonalen själva lyckas lösa. Fast jag har nog enbart behövt ringa när jag står och väntar på en station och det är någon typ av trafikstörning.
    Om man ska bli förstådd av människor i allmänhet och även av tågpersonal så måste man dock utrycka sig på ett sådant sätt att man får fram sitt budskap. Hela ditt inlägg andas ju konfliktsökande från första början och då blir man lätt missförstådd och blir därmed utan hjälp.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •