Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Med tåg till Cypern och 4 byten

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Med tåg till Cypern och 4 byten

DN s resebilaga har börjat ange hur man åker tåg till resmålen - trevligt

Söndag 17 mars anges Cypern, Ön med många ansikten, som resmål
    Jag citerar

Resa Hit:
    TÅG från Stockholm till Alanya i Turkiet med 4 byten, bl a Budapest och Istanbul, 66-71 timmar,buss fr Alanya tilll Anamur ca 2 timmar, Färaj till Cypern ca 8 timmar
    FLYG 4-6 timmar

Tror inte man kan resa Cst - Alanya med fyra byten, enbart Istanbul innebär två byten vilket förmodligen har räknats som ett

HUR skulle man kunna få ihop en resa Cst - Alanya med fyra (eller fem) byten , jag är tveksam ?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Med tåg till Cypern och 4 byten

Även SvD och Aftonbladet har börjat med detta - tyvärr med rätt märkliga rekommendationer.

Jag tror det är kontraproduktivt att komma med "tågresetips" likande det vi ser ovan - det bekräftar bara bilden av att det är omöjligt att åka tåg till semesterorter utanför landets gränser.

(Jag har funderat på att skriva ett liknande inlägg men med utgångspunkt från idiotiska resetips i Aftonbladet, nu hann Anders före mej...)

/TKO

Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg

Jag citerar

Resa Hit:
    TÅG från Stockholm till Alanya i Turkiet med 4 byten, bl a Budapest och Istanbul, 66-71 timmar,buss fr Alanya tilll Anamur ca 2 timmar, Färaj till Cypern ca 8 timmar
    FLYG 4-6 timmar

Tror inte man kan resa Cst - Alanya med fyra byten, enbart Istanbul innebär två byten vilket förmodligen har räknats som ett

HUR skulle man kunna få ihop en resa Cst - Alanya med fyra (eller fem) byten , jag är tveksam ?
    Stockholm-Köpenhamn, Köpenhamn-Hamburg, Hamburg-Budapest, Budapest-Bukarest, Bukarest-Istanbul (men som du smått nämner, tåget går bara till Halkali där det blir bussbyte till Istanbul) är det som ger minst byten. Men anslutningarna är såklart kassa. Blir övernattning i Hamburg, Budapest samt Bukarest om man har otur, då nattåget från Budapest kommer in 12.30, och kursvagnen till Istanbul (som bara går sommartid) går 12.35.

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Med fem stopp verkar det kunna var möjligt Stockholm-Köpenhamn-Hamburg-Budapest-Bukarest-Istanbul-Alanya, om man räknar Istanbul bara en gång. Säkert en intressant resa om man är tågintresserad, men knappast något för den som har en veckas semester och vill sola och bada på Cypern.

Jag följer gruppen Tågsemester på Facebook. Där finns många som är väldigt pålästa när det gäller långresor med tåg I Europa, men även en del som verkar blivit "lurade" att tåg är ett smidigt alternativ för resor till Medelhavet och som uppriktigt verkar förvånade när de inser att en tågresa till exempelvis Barcelona är lång, kräver många byten och lätt blir ganska dyr.

Senast redigerat av daf66sl den 2019-03-20 klockan 20:09:16.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är synd att inte de som gör reklam för utrikes tågresor har möjlighet att visa Olssons fina filmer som vi sett här på nätet. Om man absolut vill resa till en Medelhavsö är säkert Mallorca, Korsika, Sardinien och Sicilien bättre tågdestinationer.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tror normalt inte att ens en tågintresserad normalt gör en sån resa.Om det nu inte gäller att bara prestera.Tror precis som TKO.Avskräcker mer

Passagerare
    Medlem
    mar 2019

Citat Ursprungligen postat av daf66sl Visa inlägg
    Jag följer gruppen Tågsemester på Facebook. Där finns många som är väldigt pålästa när det gäller långresor med tåg I Europa, men även en del som verkar blivit "lurade" att tåg är ett smidigt alternativ för resor till Medelhavet och som uppriktigt verkar förvånade när de inser att en tågresa till exempelvis Barcelona är lång, kräver många byten och lätt blir ganska dyr.
    Är i Spanien just nu och vi tog oss dit med tåg via Barcelona. Tåg till just Barcelona är faktiskt rätt smidigt, åkte lördag morgon och var i Barcelona söndag kväll. Men visst, det är ju tyvärr betydligt dyrare än flyget.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Stockholm-Köpenhamn, Köpenhamn-Hamburg, Hamburg-Budapest, Budapest-Bukarest, Bukarest-Istanbul (men som du smått nämner, tåget går bara till Halkali där det blir bussbyte till Istanbul) är det som ger minst byten. Men anslutningarna är såklart kassa. Blir övernattning i Hamburg, Budapest samt Bukarest om man har otur, då nattåget från Budapest kommer in 12.30, och kursvagnen till Istanbul (som bara går sommartid) går 12.35.
    8-9 byten enligt bahn.de runt 60 timmar. Om det sedan överhuvudtaget är möjligt att åka tåg till Antalya kan jag inte svara på.
    En "kul" semester blir det iallafall. Dessutom lurar det en hemresa också bakom hörnet.
    Finns det någon som står som ansvarig för artikeln?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag vill minnas att jag åkte tåg Stockholm-Barcelona, typ 1958. Det var naturligt nog dock inte jag som bokade biljetter, så jag vet inte hur det gick till riktigt. Har för mig vi åkte via Geneve.

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Marmaray är nu i drift, så det blir väl tåg för buss in till Instanbul. Se Drehscheibe (tyska).

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag citerar

Resa Hit:
    FLYG 4-6 timmar

Jag följer facebook-gruppen Tågsemester, som diskuterar resor och biljetter för utlandsresor med tåg.
    Många där vill av principiella skäl undvika flyg, men ändå resa.
    Nyligen frågade någon om råd för en resa till Kreta (grekisk ö) med tåg och båt.
    Det skulle ta cirka 4 dagar per riktning.
    Jag föreslog ett mellanting, tåg till Rom och sen flyg, vilket den som frågade verkar ha nappat på.
    Jag motiverade förslaget med att passagerarfartyg inte är så klimatvänliga gällande utsläpp.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Beror ju också på hur man beräknar fartygens utsläpp...... De flesta fartyg fyller ju en kombinerad funktion både att frakta passagerare och gods och måste ju ändå segla för att försörja öarna med förnödenheter. Så många gånger tycker jag nästan att man kan räkna dessa utsläpp till noll vad gäller passagerarbefodran. Flyget däremot är ju helt för personbefodran!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    8-9 byten enligt bahn.de runt 60 timmar. Om det sedan överhuvudtaget är möjligt att åka tåg till Antalya kan jag inte svara på.
    En "kul" semester blir det iallafall. Dessutom lurar det en hemresa också bakom hörnet.
    Finns det någon som står som ansvarig för artikeln?
    Ansvarig: DN Kultur resor, text: Colette van Luik
    Övriga resmål i samma artikel är
    Sicilien 41-51 timmar m tåg, Sardinien 14-19 timmar m tåg t Rom + färja 6 timmar
    Betydligt mer lockande (för den som inte ser en tågresa genom Turkiet som ”målet”)

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Beror ju också på hur man beräknar fartygens utsläpp...... De flesta fartyg fyller ju en kombinerad funktion både att frakta passagerare och gods och måste ju ändå segla för att försörja öarna med förnödenheter. Så många gånger tycker jag nästan att man kan räkna dessa utsläpp till noll vad gäller passagerarbefodran. Flyget däremot är ju helt för personbefodran!
    Inte helt helt. Sist jag flög från Gardermoen norrut lastades i en hel del grejer som absolut inte var bagage.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Övriga resmål i samma artikel är Sardinien 14-19 timmar m tåg t Rom + färja 6 timmar
    Betydligt mer lockande (för den som inte ser en tågresa genom Turkiet som ”målet”)[/QUOTE]

Resan norrut bli perfekt synkad m nattåg Rom - München och Malmö - Stockholm (klaras inte på sydgång)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Övriga resmål i samma artikel är Sardinien 14-19 timmar m tåg t Rom + färja 6 timmar
    Betydligt mer lockande (för den som inte ser en tågresa genom Turkiet som ”målet”)
    Hänger inte riktigt med. 14 timmar till Rom! Från vardå? Skrivfel?

Senast redigerat av daf66sl den 2019-03-22 klockan 17:05:41.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av daf66sl Visa inlägg
    Hänger inte riktigt med. 14 timmar till Rom! Från vardå? Skrivfel?
    Förstår att du inte hänger med , jag skrev av det som stod i artikeln utan att reflektera över orimligheten
    Ska avse Stockholm-rom
    Ska kolla sent i kväll när jag kommer hem om jag skrivit av fel , spelar ingen roll det ÄR orimligt i vilket fall
    Däremot min uppgift att man åker på två nätter norrut rom-cst är korrekt

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Förstår att du inte hänger med , jag skrev av det som stod i artikeln utan att reflektera över orimligheten
    Ska avse Stockholm-rom
    Ska kolla sent i kväll när jag kommer hem om jag skrivit av fel , spelar ingen roll det ÄR orimligt i vilket fall
    Jo det står Stockholm -Rom på på 14-19 timmar i artikeln , vilket naturligtvis är fel

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ska avse Stockholm-rom
    Alternativt kan man åka på två dagar dag-nattåg-dag över Innsbruck eller Zürich.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jo det står Stockholm -Rom på på 14-19 timmar i artikeln , vilket naturligtvis är fel
    De kanske menar att man ska flyga Stockholm–Rom och åka tåg med färja till Sardinien.
    14 timmar kan en flygresa till Sardinien ta, medräknat marktransport och flygplatstid och två byten.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •