Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Tåg 93 - byte till tåg 93

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tåg 93 - byte till tåg 93

Sitter just nu på tåg 93 på väg till Stockholm för ett byte och vidare färd söderut.

Igår (19/3) fick vi information av personalen att vi skulle byta i Boden. Detta är lite utanför det vanliga eftersom detta tåg är går hela vägen till Stockholm.

Orsaken var tydligen skador på tåget och när jag tänkte på det så hade jag sett några rutor som hade tejp över sig. Kanske var det detta som avsågs?

I Boden hade stod ett nattåg på spår 2 och väntade. Det var bara att kliva på, alla hade samma plats som i det förra tåget. Jag var imponerad över hur bra man löste detta!

Skickat från min HUAWEI VNS-L31 via Tapatalk

Sv: Tåg 93 - byte till tåg 93

Skönt att läsa om såna här historier när järnvägen fungerar som den ska vid störningar.
    Men detta hamnar såklart inte i tidningen, där är det bara en massa gnäll och tyvärr är det inte så konstigt att folk inte litar på tågen.

Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    Sitter just nu på tåg 93 på väg till Stockholm för ett byte och vidare färd söderut.

Igår (19/3) fick vi information av personalen att vi skulle byta i Boden. Detta är lite utanför det vanliga eftersom detta tåg är går hela vägen till Stockholm.

Orsaken var tydligen skador på tåget och när jag tänkte på det så hade jag sett några rutor som hade tejp över sig. Kanske var det detta som avsågs?

I Boden hade stod ett nattåg på spår 2 och väntade. Det var bara att kliva på, alla hade samma plats som i det förra tåget. Jag var imponerad över hur bra man löste detta!
    Modellen tillämpas ju ibland, kanske vanligast när man av någon anledning inte fått med sig sov- och liggvagnar från Narvik. Men i detta fall var det kanske hela Narviksdelen som byttes mot motsvarande vagnar som kommit från Luleå? I stället för den ordinarie växlingen i Boden där vagnarna mot Luleå främst i Narviksdelen ersätts med vagnar från Luleå mot Stockholm så gör man då istället något som liknar anslutningen mellan tåg 95 och tåg 91 tidigare på kvällen då alla vagnar från Narvik går mot Luleå och alla vagnar mot Stockholm kommer från Luleå. Den enda nackdelen utöver själva bytet är väl att den som önskat dra nytta av direktförbindelsen och gå och lägga sig tidigt inte kan göra det.

David Larsson, Jiellevárre
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 33 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av David Larsson Visa inlägg
    Modellen tillämpas ju ibland, kanske vanligast när man av någon anledning inte fått med sig sov- och liggvagnar från Narvik. Men i detta fall var det kanske hela Narviksdelen som byttes mot motsvarande vagnar som kommit från Luleå? I stället för den ordinarie växlingen i Boden där vagnarna mot Luleå främst i Narviksdelen ersätts med vagnar från Luleå mot Stockholm så gör man då istället något som liknar anslutningen mellan tåg 95 och tåg 91 tidigare på kvällen då alla vagnar från Narvik går mot Luleå och alla vagnar mot Stockholm kommer från Luleå. Den enda nackdelen utöver själva bytet är väl att den som önskat dra nytta av direktförbindelsen och gå och lägga sig tidigt inte kan göra det.
    Hej David!
    Så var det. Hela det tåget som kom från Narvik fick fortsätta till Luleå.
    Eftersom informationen om bytet kom strax efter att vi hade lämnat Gällivare var man ju inställd på bytet. Men visst lite tråkigt för de som skulle lägga sig tidigt.

Tack förresten för det fina bliderna från gällivaretrakten.
    /Peter

Skickat från min HUAWEI VNS-L31 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •