Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Andra tisdagsbilden

Lämnat forumet
    Medlem
    mar 2018

Sv: Andra tisdagsbilden - rätt stadsdel och destination

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Jag citerar från hans blogg: Other insufficiencies are probably the responsibility of Göteborgs Spårvägar, the tram operator. One is the traditional use of different names for destinations and for the last stop. This usage can be classified as deliberately user-unfriendly! Line 2, for example, goes to Högsbotorp, but the final stop is actually called Axel Dahlströms torg, which is also served by other lines. This problem exists at almost all termini.
    Själv är jag alltför hemmastadd i spårvägsnätet, så jag inte behöver bry mig om vad ändhållplatsen faktisk har för namn.
    Vi är överens. Men att skylta med stadsdelen är bättre än ett gatunamn. Tänk på den saligen insomnade linjen till Bräcke. Den enda gatan i närheten av ändstationen är/var Londongatan. Men Londongatan är 1 km lång och går till stor del parallellt med spårvägen och hade på den sträckan 2 hållplatser, Vårvindsgatan och Oslogatan. Upplagt för frågetecken.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Vi är överens. Men att skylta med stadsdelen är bättre än ett gatunamn. Tänk på den saligen insomnade linjen till Bräcke. Den enda gatan i närheten av ändstationen är/var Londongatan. Men Londongatan är 1 km lång och går till stor del parallellt med spårvägen och hade på den sträckan 2 hållplatser, Vårvindsgatan och Oslogatan. Upplagt för frågetecken.
    Alternativet är då att kalla även hållplatsen Bräcke.

Lämnat forumet
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Alternativet är då att kalla även hållplatsen Bräcke.
    Jag börjar bli osäker på vad hållplatsen hette??? Det är ju trots allt över 50 år sen linjen las ner. Men jag tycker det är mest praktiskt att använda ett vidare begrepp för ändstationen än en kanske liten futtig gatstump.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den principen tillämpas ofta även i Stockholm, när det gäller bussar. Destinationen är ett större område och ändhållplatsen ett gatu/platsnamn inom detta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Numera används ju på många håll invändig skyltning som visar dom närmaste hållplatserna + ändhållplatsen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Det är stadsdelen som heter Brämargården och det är väl inte fel? Det finns fler exempel, Biskopsgården, Frölunda och Angered.
    Hur många ordinarie ändstationer har samma hållplatsnamn som destinationsskylt? De jag kommer på lite snabbt är sjukhusen samt Eketrägatan (tveksamt ordinarie, men några turer på linje 10 går dit), Marklandsgatan och Saltholmen. Har säkert missat någon, men de är i minoritet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Hur många ordinarie ändstationer har samma hållplatsnamn som destinationsskylt? De jag kommer på lite snabbt är sjukhusen samt Eketrägatan (tveksamt ordinarie, men några turer på linje 10 går dit), Marklandsgatan och Saltholmen. Har säkert missat någon, men de är i minoritet.
    Kungssten

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Hanquist Visa inlägg
    Den principen tillämpas ofta även i Stockholm, när det gäller bussar. Destinationen är ett större område och ändhållplatsen ett gatu/platsnamn inom detta.
    Det förekommer även på tunnelbanan (Farsta/Hässelby)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det förekommer även på tunnelbanan (Farsta/Hässelby)
    Menar du"-Strand"i detta fall?/Ulf

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Menar du"-Strand"i detta fall?/Ulf
    I Hässelby har väl alltid Gård respektive Strand angivits? Däremot fortsatte destinationen Farsta att användas efter förlängningen till Farsta Strand.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •