Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: IC 131 Warszawa C - Budapest N

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

IC 131 Warszawa C - Budapest N

Sportlovsresan fortsätter i dag mot Budapest. Jag gillar långa resor i genomgående tåg. Jag har tur och hamnar i vagnen närmast restaurangvagnen. Platsbiljetten inhandlades vid ankomsten i går för 3.50 €.

Förväntansfull stegade jag omedelbart efter avgång in i den mycket eleganta ungerska restaurangvagnen. Till min oerhörda besvikelse fanns ingen varm frukost med tre stekta ägg och skinka. Servitören angav någon brist i fourneringen som orsak och pekade raskt ut alla rätter som inte fanns på den rikhaltiga matsedeln.

Dagen börjar alltså inte helt bra, men den ståtliga restaurangvagnen inger ändå en härlig känsla.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: IC 131 Warszawa C - Budapest N

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Förväntansfull stegade jag omedelbart efter avgång in i den mycket eleganta ungerska restaurangvagnen. Till min oerhörda besvikelse fanns ingen varm frukost med tre stekta ägg och skinka. Servitören angav någon brist i fourneringen som orsak och pekade raskt ut alla rätter som inte fanns på den rikhaltiga matsedeln.

Dagen börjar alltså inte helt bra, men den ståtliga restaurangvagnen inger ändå en härlig känsla.
    Jag förstår att det blev en oerhörd besvikelse, de frukosten är ju den bästa som finns.
    Du får väl njuta av den vackra blå färgen på utsidan också.

Medlem
    mar 2018

Långt stopp i Katowice

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag förstår att det blev en oerhörd besvikelse, de frukosten är ju den bästa som finns.
    Du får väl njuta av den vackra blå färgen på utsidan också.
    Ja, det går bra här i Katowice där uppehållet är på nästan en halvtimme. Över huvudtaget är det påfallande långa stopp vid stationer här i Polen. Åtminstone för de loktåg jag åkt med. Fördelen är väl att det är långa regleringstider vid förseningar.

Medlem
    mar 2018

Inte bara brist på ägg i restaurangvagnen

Strax före gränsövergången till Tjeckien tar jag mig en öl i restaurangvagnen (ölbrist tycks det inte vara). Ensam i vagnen som jag är kommer servitören fram och frågar vart jag är på väg. Då han får veta att jag tänker följa med hela vägen till Budapest undrar han överraskande nog om jag kan tänka mig att få tillbaks forint för mina euro. Javisst, det går bra säger jag varefter han undrar om jag kan betala 70 €. Precis som i den gamla goda tiden alltså.

Jag avböjer men lovar att komma tillbaka och betala lunchen med euro.

Vad händer i Ungern kan man undra.

Nu är vi på väg i god fart mot tjeckiska Bohumín. Denna klassiska järnvägsknut och gränsstation. Här känns plötsligt en stöt i tåget. Den bakre delen kopplas av för att dras till Prag. De tre första vagnarna lär väl få nytt lok i stället för PKP:s Taurus.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2019-03-19 klockan 13:23:39.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Inte bara brist på ägg i restaurangvagnen

Strax före gränsövergången till Tjeckien tar jag mig en öl i restaurangvagnen (ölbrist tycks det inte vara). Ensam i vagnen som jag är kommer servitören fram och frågar vart jag är på väg. Då han får veta att jag tänker följa med hela vägen till Budapest undrar han överraskande nog om jag kan tänka mig att få tillbaks forint för mina euro. Javisst, det går bra säger jag varefter han undrar om jag kan betala 70 €. Precis som i den gamla goda tiden alltså.

Jag avböjer men lovar att komma tillbaka och betala lunchen med euro.

Vad händer i Ungern kan man undra.

Nu är vi på väg i god fart mot tjeckiska Bohumín. Denna klassiska järnvägsknut och gränsstation. Här känns plötsligt en stöt i tåget. Den bakre delen kopplas av för att dras till Prag. De tre första vagnarna lär väl få nytt lok i stället för PKP:s Taurus.
    Utgår från att "min herre" reser på Interrail Senior?
    Har försökt navigera fram på olika sajter vad ett kort av detta slag betingar för värde.
    Men det är minsann inte det lättaste att manövrera bland alla olika sajter, snårigt värre är det.
    Känns bättre att fråga direkt här?

Senast redigerat av 1524 den 2019-03-19 klockan 14:58:53. Anledning: Tillägg och förändring

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Utgår från att "min herre" reser på Interrail Senior?
    Har försökt navigera fram på olika sajter vad ett kort av detta slag betingar för värde.
    Men det är minsann inte det lättaste att manövrera bland alla olika sajter, snårigt värre är det.
    Känns bättre att fråga direkt här?
    Du uttrycker dig lite krystat men jag utgår ifrån att du undrar vad min biljett kostade.

Det är mycket riktigt en seniorbiljett. 2 klass 5/14, dvs giltig för fem resdagar under en tvåveckorsperiod. Den kostade 206 €.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Du uttrycker dig lite krystat men jag utgår ifrån att du undrar vad min biljett kostade.

Det är mycket riktigt en seniorbiljett. 2 klass 5/14, dvs giltig för fem resdagar under en tvåveckorsperiod. Den kostade 206 €.
    Då borde väl denna länken visa en plats att handla på kanske...
    https://www.interrail.se/online

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Medlem
    mar 2018

Resandeutbyte i Bratislava

I Bratislava förefaller gå en osynlig gräns för IC 131. I min kupé steg alla av utom jag. Kupén blev ändå full igen. Trevligt förresten att resa i gamla hederliga sexsäteskupéer. Ändå är det en välutrustad vagn med eluttag vid varje stol. Sth dock 160 km/h.

Biljettkontroll ja. Till skillnad mot i Sverige tycks den ske mellan varje uppehåll.

IC 131 mot Budapest består sedan Bohumín av "mina" tre vagnar från Warszawa plus fyra vagnar från Kraków. Även det känns som en trevlig fläkt från det förgångna. Om man inte ska räkna ihopkopplingen av X31:or i Hässleholm förstås.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

En sån biljett har jag också. Åker just nu EC 39 från Hamburg Hbf, avgång 17.28 enligt tidtabell. Tekniska problem med tågsättet, kom iväg 17.45.

Detta är så väldigt typiskt, hela Europa-varvet runt går bra, men i Hamburg blir det IC3-problem. Gammal klassiker.

Avstängd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    En sån biljett har jag också. Åker just nu EC 39 från Hamburg Hbf, avgång 17.28 enligt tidtabell. Tekniska problem med tågsättet, kom iväg 17.45.

Detta är så väldigt typiskt, hela Europa-varvet runt går bra, men i Hamburg blir det IC3-problem. Gammal klassiker.
    Den har väl utgått ur Interrail-sortimentet numera. I dag är kortaste tiden en månad, så 5 dagar under en månad är €254.
    Ni hann köpa innan de försvann.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Då borde väl denna länken visa en plats att handla på kanske...
    https://www.interrail.se/online
    Tack!
    Det var ju en väldigt enkel och klar sida, den hittade jag inte förrän jag fick länken!
    (Svar till Leif D)

Senast redigerat av 1524 den 2019-03-19 klockan 18:51:30.

Medlem
    mar 2018

IC 131 närmar sig Budapest

Efter nästan 10 timmar ombord på IC (EC)131 nalkas jag nu Budapest. Efter Bratislava har tåget gått på skarvspår, vilket har ökat tågkänslan kraftigt. Inte för att jag önskar skarvspåren tillbaka på huvudlinjerna, men när det som här dyker upp vid ett enstaka tillfälle blir man lite nostalgisk. Det må ursäktas.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Tallberg Visa inlägg
    Den har väl utgått ur Interrail-sortimentet numera. I dag är kortaste tiden en månad, så 5 dagar under en månad är €254.
    Ni hann köpa innan de försvann.
    Just nu är priset €229 med 10% rabatt på interrail.eu Det var någon liknande rabattkampanj även i December 2018. Denna kampanj pågår till 9/4 Annars var det väl en generell prishöjning från årsskiftet och i gengäld fick man t.ex lite längre giltighet på en del kort. Och en del helt nya tillkom som 3-dagars flexi samt två och tremånaders.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Jag är också ute och åker interrail, började från Stockholm i morse. Betalade 5854 kr hos Tågbokningen.se för 15 dagars obegränsat resande i 15 dagar.
    Senior och första klass.
    Padborg nu, alltid lika trevligt att komma till Tyskland.

Avstängd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lasse Wirmark Visa inlägg
    Jag är också ute och åker interrail, började från Stockholm i morse. Betalade 5854 kr hos Tågbokningen.se för 15 dagars obegränsat resande i 15 dagar.
    Senior och första klass.
    Padborg nu, alltid lika trevligt att komma till Tyskland.
    Hos interrail.eu hade det kostat 5715 kr (utan rabatten de har just nu på 10%., men inklusive porto på 9 EUR).
    Det blir ju alltid lite dyrare att gå via en mellanhand. Däremot kan det kännas tryggare att köpa av en svensk motpart.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Sen dom slutade sälja interrail i luckorna på centralen i Stockholm har jag anlitat tågbokningen.se
    Lite dyrare kanske men helt ok ändå.
    Köper bara platsbiljetter till tåg där det är obligatoriskt.
    Alltså aldrig i t.ex. Tyskland.
    Har alltid hittat en plats, vet ej om det beror på att jag reser i första klass.
    Framme i Berlin om en dryg timme.

Senast redigerat av Lasse Wirmark den 2019-03-20 klockan 19:09:56.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lasse Wirmark Visa inlägg
    Sen dom slutade sälja interrail i luckorna på centralen i Stockholm har jag anlitat tågbokningen.se
    Lite dyrare kanske men helt ok ändå.
    Köper bara platsbiljetter till tåg där det är obligatoriskt.
    Alltså aldrig i t.ex. Tyskland.
    Har alltid hittat en plats, vet ej om det beror på att jag reser i första klass.
    Framme i Berlin om en dryg timme.
    Men man kan faktiskt fortfarande köpa över direkt över disk på Stocholm C nämligen hos turistinfo. Och för den som har nära till Köpenhamn eller kanske hittar en överkomlig biljett dit så finns IR hos DSB

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Provade faktiskt att köpa hos turistinfo på centralen i Stockholm för några år sedan.
    Kvinnan som jobbade där var dock extremt fientligt inställd till kunder så jag beslutade mig - aldrig mer!
    För övrigt mycket trevligt att fler och fler i interrailar nu för tiden. Igår från Stockholm 06.25 till Hamburg var vi flera stycken i min närhet i vagn ett som skulle ner i Europa.
    Vilken skillnad mot 2005 när jag återupptog interrailandet igen.

Senast redigerat av Lasse Wirmark den 2019-03-21 klockan 07:23:46.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •