Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Lounger hos DB gillar inte 1 klass Interrail Global pass...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Lounger hos DB gillar inte 1 klass Interrail Global pass...

De lounger som DB har, får inte användas om man har Interrail Global Pass i 1 kl som färdbiljett. Anledningen kan vara att lite väl många annars skulle vilja utnyttja loungerna. Och - tror jag - det hjälper nog inte om man ska fortsätta med ÖBB Nightjet sovvagn med egen kupé eller om man har 1 kl platsbiljett för en dagsträcka. En annan lösning skulle kunna vara att köpa en 1 kl färdbiljett till kortast möjliga sträcka med ICE eller IC etc. Men i vart fall när det gäller Hamburg blir det nog en hyfsat dyr extra biljett om man bara vill komma in i loungen. I andra länder ser man nog ofta lite annorlunda på det här.

Någon som fått komma in ändå eller finns det något annat sätt att komma in i loungen?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Lounger hos DB gillar inte 1 klass Interrail Global pass...

Citat Ursprungligen postat av Sture K Visa inlägg
    De lounger som DB har, får inte användas om man har Interrail Global Pass i 1 kl som färdbiljett. Anledningen kan vara att lite väl många annars skulle vilja utnyttja loungerna. Och - tror jag - det hjälper nog inte om man ska fortsätta med ÖBB Nightjet sovvagn med egen kupé eller om man har 1 kl platsbiljett för en dagsträcka. En annan lösning skulle kunna vara att köpa en 1 kl färdbiljett till kortast möjliga sträcka med ICE eller IC etc. Men i vart fall när det gäller Hamburg blir det nog en hyfsat dyr extra biljett om man bara vill komma in i loungen. I andra länder ser man nog ofta lite annorlunda på det här.

Någon som fått komma in ändå eller finns det något annat sätt att komma in i loungen?
    DB skriver så här (översatt av mig) på sin hemsida:
    "Tillträde till DB:s lounger erhåller
    - resande med en giltig DB fjärrtrafikbiljett i 1 klass enligt tariffen Flexpreis eller Sparpreis
    - BahnComfort-kunder med vardera en medföljande
    - BahnCard 100-innehavare och vardera en medföljande

Det betyder att det bland förstaklassresenärer inte bara är Interrailare som inte blir insläppta. Samma gäller också den som köpt en fjärrtrafikbiljett i 1 klass enligt tarifften SuperSparpreis.

Ej aktiv
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    DB skriver så här (översatt av mig) på sin hemsida:
    "Tillträde till DB:s lounger erhåller
    - resande med en giltig DB fjärrtrafikbiljett i 1 klass enligt tariffen Flexpreis eller Sparpreis
    - BahnComfort-kunder med vardera en medföljande
    - BahnCard 100-innehavare och vardera en medföljande

Det betyder att det bland förstaklassresenärer inte bara är Interrailare som inte blir insläppta. Samma gäller också den som köpt en fjärrtrafikbiljett i 1 klass enligt tarifften SuperSparpreis.
    Det där är lika inkonsekvent som det är mellan olika flygbolag, deras bokningsklasser och flygplatser.

Man skulle kunna tro att har man en 1:a klass tågbiljett så är man välkommen, men så är det inte. Det är snarare vilken taxa(pris) man betalat som avgör, och olika tågbolag bestämmer över sitt.

Deutsche Bahn; Se Hans Bromans svar, samt att Super Sparpreis inte ger tillträde.
    SNCF: Leisure-pris i 1:a klass ger ej tillträde.
    RENFE: Promo-pris i 1:a klass ger ej tillträde.
    Thalys: 1:a klass ger tillträde. åtminstone till DB lounge.

Fyll gärna på denna lista.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

DSB: 1 kl biljett och även Interrail Global pass duger, i vart fall för något år sedan
    ÖBB: 1 kl men även Interrail Global pass gick bra, även detta för något år sedan
    SBB: Man har inga lounger kvar längre?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

DSB: 1 kl biljett och även Interrail Global pass duger, i vart fall för något år sedan
    ...
    Gällde fortfarande för Interrail för något halvår sedan. Däremot kan man ju drabbas av annat som för några år sedan när jag råkade inträffa på Köpenhamn H på en för svenskar helt okänd helgdag (S:t Hans dag?) då loungen helt enkelt var stängd! Då improviserade jag och åkte Öresundståg över till Malmö C (var på hemväg) och deras förstaklasslounge var såväl öppen som accepterade 1:a klass Interrail så där gick det bra att vänta på att min X2000 skulle avgå... //Anders

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Svensson Visa inlägg
    Gällde fortfarande för Interrail för något halvår sedan. Däremot kan man ju drabbas av annat som för några år sedan när jag råkade inträffa på Köpenhamn H på en för svenskar helt okänd helgdag (S:t Hans dag?) då loungen helt enkelt var stängd! Då improviserade jag och åkte Öresundståg över till Malmö C (var på hemväg) och deras förstaklasslounge var såväl öppen som accepterade 1:a klass Interrail så där gick det bra att vänta på att min X2000 skulle avgå... //Anders
    Urspårning: Danskarna har visserligen lättat på Lukkeloven (som avgör när affärer får vara öppna) så att söndagsöppet är tillåtet för affärer. Men det är fortfarande inte tillåtet för dem att ha öppet på helgdagar. Och t.ex. pingstdagen är en sådan, fastän den också är söndag. Så det kan vara orsaken till att det var stängt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Urspårning: Danskarna har visserligen lättat på Lukkeloven (som avgör när affärer får vara öppna) så att söndagsöppet är tillåtet för affärer. Men det är fortfarande inte tillåtet för dem att ha öppet på helgdagar. Och t.ex. pingstdagen är en sådan, fastän den också är söndag. Så det kan vara orsaken till att det var stängt.
    Och Sverige har ingen lukkelov men ändå tror jag (utan att veta, hemsidan är oklar på den punkten) att SJ Lounge är stängd på Midsommarafton (som är det närmaste St Hans afton vi har)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

"För några år sedan" - när SJ fortfarande sålde Interrailkort - var personalen mycket avvisande till en innehavare av IR Global eftersom det stod SJ på biljetten. "SJ-biljetter gäller inte här" var budskapet, fast på danska. Det problemet kan av naturliga skäl inte uppstå idag.

/TKO

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Och Sverige har ingen lukkelov men ändå tror jag (utan att veta, hemsidan är oklar på den punkten) att SJ Lounge är stängd på Midsommarafton (som är det närmaste St Hans afton vi har)
    Det må være enten Skærtorsdag, Store Bededag (fredag) eller 2.pinsedag (mandag), der var tale om. Vi fejrer ganske vist Sankt Hans aften, men det er ikke en lukkedag.

Info om DSB’s lounges i København, Odense og Århus, inkl. åbningstider, findes her https://www.dsb.dk/find-produkter-og.../dsb-1-lounge/

Senast redigerat av jacobchristensen den 2019-03-18 klockan 19:49:48.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

I Hamburg brukar jag komma in i loungen ändå.
    Dom brukar vara snälla.
    I Italien är det dock helt omöjligt.
    Ska prova i Hamburg i kväll igen.
    Sitter på 06.25 avgången från Stockholm till Köpenhamn nu.

Senast redigerat av Lasse Wirmark den 2019-03-20 klockan 10:20:54.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •