Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Stationsskrivarkurs

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Stationsskrivarkurs

I anslutning till trådar om järnvägskunskap dök det upp ett gammalt minne från samtal med äldre kollegor.
    Många gamla kollegor fick en gång i tiden möjlighet att gå SJ:s Stationsskrivarkurs
    Det sas var det var ett krav att kunna:

Samtliga stationer utmed samtliga linjer
    Samtliga knutpunkter utmed en varje linje.
    Samt minst tre stationer åt vardera hållet på anslutande linjer vid dessa knutpunkter.

Någon trotjänare som kan bekräfta eller dementera?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Stationsskrivarkurs

Citat Ursprungligen postat av HansJ Visa inlägg
    I anslutning till trådar om järnvägskunskap dök det upp ett gammalt minne från samtal med äldre kollegor.
    Många gamla kollegor fick en gång i tiden möjlighet att gå SJ:s Stationsskrivarkurs
    Det sas var det var ett krav att kunna:

Samtliga stationer utmed samtliga linjer
    Samtliga knutpunkter utmed en varje linje.
    Samt minst tre stationer åt vardera hållet på anslutande linjer vid dessa knutpunkter.

Någon trotjänare som kan bekräfta eller dementera?
    Jag kan inte alls svara på frågan, men jag försöker ändå förstå den. Menar du att stationsskrivareleven skulle klara alla tre punkterna som du satte upp? Men den som har så gott minne att den klarar första punkten, har väl då också klarat den andra och den tredje? Vidare måste något ha blivit fel när du formulerade den andra punkten.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag kan inte alls svara på frågan, men jag försöker ändå förstå den. Menar du att stationsskrivareleven skulle klara alla tre punkterna som du satte upp? Men den som har så gott minne att den klarar första punkten, har väl då också klarat den andra och den tredje? Vidare måste något ha blivit fel när du formulerade den andra punkten.
    Ja, kanske lite otydligt från mig.

Tänk så här:
    Du får som fråga exempelvis en av stambanorna.
    Börja från stambanans utgångspunkt och räkna upp samtliga stationer i ordning.
    När du kommer till en knutpunkt skall du ange vilka linjer som ansluter samt räkna upp minst tre stationer i följd på de anslutande linjerna.

Visst innebär det i slutändan att du måste kunna samtliga stationer i landet och betänk att det förr i tiden fanns fler stationer med resande än i dag.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av HansJ Visa inlägg
    Ja, kanske lite otydligt från mig.

Tänk så här:
    Du får som fråga exempelvis en av stambanorna.
    Börja från stambanans utgångspunkt och räkna upp samtliga stationer i ordning.
    När du kommer till en knutpunkt skall du ange vilka linjer som ansluter samt räkna upp minst tre stationer i följd på de anslutande linjerna.

Visst innebär det i slutändan att du måste kunna samtliga stationer i landet och betänk att det förr i tiden fanns fler stationer med resande än i dag.
    Jag tänker och tänker och inte låter det som något anmärkningsvärt strängt krav. Det är väl snarare märkligt att SJ exempelvis i dag har anställd personal med uppgift att sälja biljetter som inte vet om Eskilstuna ligger norr eller söder om Mälaren.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2019-03-18 klockan 14:40:20.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nja, det där låter som kurskraven på en lägre nivå. Min pappa var anställd som stationskarl vid SJ på 1950-talet, men fick så småningom, i början av 1960-talet, chansen att gå en utbildning för att få komma ifråga som järnvägsexpeditör (Jxp). Det var ett par veckors kurs i skolbänk, och sedan en tentamen vilken omfattade ungefär det du skriver. Morsan satt kvällarna igenom och förhörde honom på både järnvägsgeografi, taxeregler och säkerhetsregler. Och nej, det var INTE stationsskrivarkurs, det var något högre och finare, kom inte i fråga för bonnpojkar med sexårig folkskola.

För övrigt var villaområdet hemmavid befolkat med flera järnvägarfamiljer, och när kvinnorna fikade tillsammans i trädgården hos någon av familjerna var makarnas äventyr i arbetet ett återkommande samtalsämne, där §52:2, skjuts och expressgodstariffer inte sällan var inslag i samtalen

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Jag tänker och tänker och inte låter det som något anmärkningsvärt strängt krav. Det är väl snarare märkligt att SJ exempelvis i dag har anställd personal med uppgift att sälja biljetter som inte vet om Eskilstuna ligger norr eller söder om Mälaren.
    Hur många stationer fanns det när detta var aktuellt?

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Stationsskrivarkurs tror jag var för de som tagit studenten och fick en lång utbildning med mycket praktik på olika avdelningar och orter. Många jobb var sedan reserverade för de som gått kursen. Då jag började 1982 var kursen borta (tror jag).
    Jag började som jxpe och det var mycket utbildning första året för att sälja biljetter inrikes och utrikes, tågklarering, styckegods, vagnslast, expressgods och lite växling. Ganska typiskt för en station som Skellefteå Stad. Det namnet var viktigt vid telefonkonversation i dåliga ledningar för att undvika missförstånd med Sollefteå.
    Vi kunde alla stationer i närheten och de större i övriga landet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kanske lite vid sidan om stationsskrivarkurs, när jag gick lokförarutbildning i mitten av 1970-talet ingick även järnvägsgeografi i tjänsten eftersom vi i N även skulle köra Y6/7 på både HNJ/KJ/NOJ och där ingick även blancobiljettförsäljning (1002) ombord till våra resenärer vid de tillfällen då Tm ej medföljde. När vi satt i salen fick vi ett vitt ark där SJ:s linjekarta var inritad och knutpunkterna utsatta som svarta prickar. Vår uppgift var då att skriva in förkortningarna vid dessa punkter och när det var avklarat började jag att rita in en massa streck med röd kulspetspenna. När då läraren gick mellan våra ryggar så hajade han till vid mej och tittade ner på pappersarket och undrade vad de där röda linjerna hade för innebörd. Jag svarade honom att detta borde du känna till, det är 1939-års linjekarta. Hans svar var att du Palle, du har inget här att göra, du är godkänd så palla dig ut härifrån och vänta på de andra. Palle i Vika.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bo-Gunnar P Visa inlägg
    Stationsskrivarkurs tror jag var för de som tagit studenten och fick en lång utbildning med mycket praktik på olika avdelningar och orter. Många jobb var sedan reserverade för de som gått kursen. Då jag började 1982 var kursen borta (tror jag).
    Jag började som jxpe och det var mycket utbildning första året för att sälja biljetter inrikes och utrikes, tågklarering, styckegods, vagnslast, expressgods och lite växling. Ganska typiskt för en station som Skellefteå Stad. Det namnet var viktigt vid telefonkonversation i dåliga ledningar för att undvika missförstånd med Sollefteå.
    Vi kunde alla stationer i närheten och de större i övriga landet.
    Min far gick Kontoristkursen 56-57 . Då skulle du Bl.a kunna placera in alla stationer mellan 2övergångsstationer. Tex Gamleby mellan Åtvidaberg och Jenny.Linghem te.x mellan Norsholm och Linköping. Jag har tillbringat många timmar med att förhöra honom.Jag har kvar än idag anteckningar med alla stationer på många linjer om vad stationerna hade för status. Hp.Hlp.Lp Xst osv.

Senast redigerat av Sääf den 2019-03-18 klockan 19:49:05.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det är rätt stor skillnad på "samtliga stationer i landet" och "samtliga stationer i närheten och de större i landet"...

/TKO

Senast redigerat av TKO den 2019-03-18 klockan 19:23:35.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Nja, det där låter som kurskraven på en lägre nivå. Min pappa var anställd som stationskarl vid SJ på 1950-talet, men fick så småningom, i början av 1960-talet, chansen att gå en utbildning för att få komma ifråga som järnvägsexpeditör (Jxp). Det var ett par veckors kurs i skolbänk, och sedan en tentamen vilken omfattade ungefär det du skriver. Morsan satt kvällarna igenom och förhörde honom på både järnvägsgeografi, taxeregler och säkerhetsregler. Och nej, det var INTE stationsskrivarkurs, det var något högre och finare, kom inte i fråga för bonnpojkar med sexårig folkskola.

För övrigt var villaområdet hemmavid befolkat med flera järnvägarfamiljer, och när kvinnorna fikade tillsammans i trädgården hos någon av familjerna var makarnas äventyr i arbetet ett återkommande samtalsämne, där §52:2, skjuts och expressgodstariffer inte sällan var inslag i samtalen
    Stationsskrivare ,det var märkvärdigt det gunås,då fick man inte visa sej utan välpressad uniform och skor man kunde spegla sej i .Jag har sett flera sådana gå omkring och sprätta. Min mor kallade dom för "Sketsprättar"

Senast redigerat av Sääf den 2019-03-18 klockan 19:34:58.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg

De lärde sig ordentligt på den tiden... Min far, som jobbade på SJ i Skövde, drog alla stationerna på ett par Norrlandslinjer för mig i kväll. Det är 76 år sedan han började lära sig dessa, vid anställningen 1943. Man skulle kunna alla stationer och hållplatser inom eget distrikt, i detta fall alltså på 2:a distriktet. De tillhörande linjerna gick exempelvis till Nässjö. Hallsberg. Strömstad. (Göteborg antar jag ingick som en ändpunkt)
    VGJ "var för sig", så det ingick inte, men så småningom kom de ju in.

Stationsskrivarna (min far var inte stationsskrivare) i Skövde hade tjänst som:
    • Godsexpeditionsföreståndare (1:e stationsskrivare)
    • Tågklarerare
    • ”Stins”
    • Personalchef

Jag visste inte vad §52 var...: Om tåget stannat vid försignalen t ex söder om stationen i Skövde så var det att åka ut till försignalen, belägen alldeles söder om vägövergången vid regementet K3. Därefter ta in tåget till stationen. (enligt §52).

Sedermera skulle det etableras en SJ Resebyrå i Skövde (1956-06-30). Då skulle han (och min blivande mor) lära sig alla stationer i Sverige – och deras ”plats” på linjen – och mycket mer, men det är en annan kurs och en annan historia...

Senast redigerat av Åke Carlsson den 2019-03-19 klockan 00:56:56.

- - -
    Medlem
    mar 2018

Nuförtiden verkar det som om man mest anställer folk med dokumenterad okunskap om Sveriges geografi. Eller också kanske det är en allmän ovilja mot kunskap?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack för intressanta svar och inblickar!

Stationsskrivarkursen låg nog längre tillbaka i tiden än jag förstod.
    Min gamle chef hade gått stationsskrivarkursen och var otroligt stolt över detta.
    Han visade sig aldrig i uniform då han hade ett kontorsarbete.
    På den tiden fick man tänka sig för när man tilltalade någon som hade titeln ”Byrå+något”.
    Stationsskrivarkursen verkar ha varit något av en vattendelare, de som gått resp. de som inte gått kursen.
    Dessutom verkar Stationsskrivarkursen fungerat som någon form av skiljevägg för de högsta befattningarna.

Alla som gått igenom olika utbildningar för en tjänst som de eftersträvat, exempelvis de som omtalas i tråden, är värda all respekt och heder.
    Tyvärr glöms kanske detta lätt bort när massmedia svämmar över av kritik.
    Man förstår kanske inte hur olika regelverk styr i bakgrunden utan ser hädelser som isolerade och kanske lite som ”hur svårt kan det vara”.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Nuförtiden verkar det som om man mest anställer folk med dokumenterad okunskap om Sveriges geografi. Eller också kanske det är en allmän ovilja mot kunskap?
    Har du något exempel eller är det bara raljerande utan grund?
    (Och då något från järnvägen, geografikunskap har aldrig varit krav för att skriva politiska slogans)

Senast redigerat av Mattias C den 2019-03-19 klockan 17:07:17.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Stationsskrivar- och kontorsskrivarkurser var tvååriga SJ-utbildningar under det gamla skolsystemets tid. De motsvarade t ex landskanslist vid länsstyrelse, kammarskrivare vid Tullen (Jfr titlarna!) och post- och teleassistenter vid dessa verk. För parallellitet med Post och Tele ändrades titlarna 1965 till järnvägsassistent (jass).

För tillträde krävdes vid SJ studenten av järnvägsexterna och realen av järnvägsinterna sökande. De enskilda järnvägarna agerade mer olika: T ex TGOJ köpte ibland kursplatser av SJ. GDG tycks ha haft egen utbildning, även med ingång från dåvarande gymnasiet. Andra banor tycks inte ha haft några formella utbildningskrav till aktuella tjänster.

SJ sista assistentkurser var de två parallella 1967-69. Utbildningen slopades sedan. Dels avvecklades realskolan och gamla gymnasiet, dels utbyggdes högskolan.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kjell Aghult Visa inlägg
    Stationsskrivar- och kontorsskrivarkurser var tvååriga SJ-utbildningar under det gamla skolsystemets tid. De motsvarade t ex landskanslist vid länsstyrelse, kammarskrivare vid Tullen (Jfr titlarna!) och post- och teleassistenter vid dessa verk. För parallellitet med Post och Tele ändrades titlarna 1965 till järnvägsassistent (jass).

För tillträde krävdes vid SJ studenten av järnvägsexterna och realen av järnvägsinterna sökande. De enskilda järnvägarna agerade mer olika: T ex TGOJ köpte ibland kursplatser av SJ. GDG tycks ha haft egen utbildning, även med ingång från dåvarande gymnasiet. Andra banor tycks inte ha haft några formella utbildningskrav till aktuella tjänster.

SJ sista assistentkurser var de två parallella 1967-69. Utbildningen slopades sedan. Dels avvecklades realskolan och gamla gymnasiet, dels utbyggdes högskolan.
    Efter avslutad studentexamen och militärtjänstgöring tänkte jag söka stationsskrivarkursen 1964. Men det året var kursen inställd. Det var när Lasse Pettersson härjade som värst. Så det blev en annan yrkesbana och järnvägen fick bli en stor hobby i stället. Kanske lika bra det.......

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Fryksdalingen Visa inlägg
    Efter avslutad studentexamen och militärtjänstgöring tänkte jag söka stationsskrivarkursen 1964. Men det året var kursen inställd. Det var när Lasse Pettersson härjade som värst. Så det blev en annan yrkesbana och järnvägen fick bli en stor hobby i stället. Kanske lika bra det.......
    Lars Peterson var generaldirektör vid SJ juli 1969 - mars 1978 så han torde inte kunna ligga bakom att kursen drogs in 1964. Det var allt Upmark som var framme därvidlag. Så vitt jag minns var nästan alla stationsskrivarekurser inställda på 1960-talet.

För min del avrådde yrkesvägledaren å det bestämdaste att söka stationsskrivarekursen. Det fanns enligt honom ingen framtid på SJ. Sedan ville ödet att jag tog mig in i SJ bakvägen, alltså via en 15 år lång tjänstgöring på dotterföretaget AB Trafikrestauanger. Sedan gick jag över till SJ och fick arbetsuppgifter som motsvarade en stationsskrivare. Även byrådirektörer, byråsekreterare och byråassistenter hade tagits bort innan jag började på SJ Huvudkontor. Nu var alla vid SJ rätt och slätt "tjänsteman".

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Lars Peterson var generaldirektör vid SJ juli 1969 - mars 1978 så han torde inte kunna ligga bakom att kursen drogs in 1964. Det var allt Upmark som var framme därvidlag. Så vitt jag minns var nästan alla stationsskrivarekurser inställda på 1960-talet.

För min del avrådde yrkesvägledaren å det bestämdaste att söka stationsskrivarekursen. Det fanns enligt honom ingen framtid på SJ. Sedan ville ödet att jag tog mig in i SJ bakvägen, alltså via en 15 år lång tjänstgöring på dotterföretaget AB Trafikrestauanger. Sedan gick jag över till SJ och fick arbetsuppgifter som motsvarade en stationsskrivare. Även byrådirektörer, byråsekreterare och byråassistenter hade tagits bort innan jag började på SJ Huvudkontor. Nu var alla vid SJ rätt och slätt "tjänsteman".
    OK. Du har rätt. Men stora nedläggnings-eran började väl vid den här tiden.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Fryksdalingen Visa inlägg
    OK. Du har rätt. Men stora nedläggnings-eran började väl vid den här tiden.
    Den upphörde sedan under Lars Petersons tid. Det har skrivits här tidigare; att det lades ner betydligt mer järnväg under Upmark än under Peterson.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •