Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Sportlovsresan lämnar Berlin

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sportlovsresan lämnar Berlin

Efter ett par dagars uppehåll i Berlin, där den enda exotiska tågupplevelsen bestod i en tur med S 41, fortsätter nu resan till Warszawa.

Från förläggningen nära Zoo Bhf tog jag
    S 3 till den enorma Hauptbahnhof. Kanske den vacktaste av alla nybyggda storstationer i Europa. Åtminstone för en tågentusiast. EC 43 avgick i detta nu +9 från spår
    11. Tidtabellsenlig avgångstid är 09.37. Nu återstår drygt sex timmar utan byte till Warszawa.

I går köpte jag den obligatoriska platsbiljetten i Reisezentrum på Zoo. Pris 4.50 € som alltid. Märkligt nog kan biljetten inte köpas on-line.

Om man vill kan man ta EC 43 från Ostbahnhof.

Nu full fart mot Frankfurt/O.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2019-03-18 klockan 09:55:52.

Sv: Sportlovsresan lämnar Berlin

Vad är det som är exotiskt med S 41, speciellt i jämförelse med S 42?

Jag antar dessutom att det blir en rejäl maltid ombord. Njut omledningen via Gniezno!

Mvh Sören

Medlem
    mar 2018

S 41/42

Sören Heise frågar vad som är exotiskt med S 41. För er som inte vet handlar det om ringlinjen runt hela Berlin. 41 är högervarv och 42 är vänstervarv. Resan tar en dryg timme. Det kan vara en smaksak vilket varv man tar. Jag tog högervarv helt enkelt för att det tåget kom först då jag steg på vid Westkreuz.

Resan är exotisk därför att den ger en magnifik bild av det jättelika spårsystemet i Berlin utan att man ens behöver stiga av.

Medlem
    mar 2018

EC 43 lämnar Poznań

EC 43 är ett av flera helpolska tåg som trafikerar Berlin - Warszawa. Det dras av ett Taurus-lok och består av en 1 klassvagn och fem (?) 2 klassvagnar. Och, viktigast av allt, en restaurangvagn bemannad med tre personer. Här har jag just avnjutit en utsökt lunch för vid pass 175 kr. Då saknades varken god öl eller 50 gram vodka.

I detta fantastiska land kostar 5 cl vodka 20 kr och en halv liter öl 33 kr i restaurangvagnen.

Detta är att resa.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2019-03-18 klockan 13:31:02.

Sv: S 41/42

Ah, tack. Jag var väl för ofta i Berlin för att kunna uppleva Ringbahn som exotiskt.

Medlem
    mar 2018

Kinatåg i Kutno

I Kutno, ca 100 km väster om Warszawa, möter vi en märklig företeelse: ett minst 160 axlar långt godståg med exakt samma containerlast på varje vagn. Utan klotter men med kinesisk text och bokstäverna ZIH på varje container. Ett mycket långväga tåg!

Medlem
    mar 2018

Dagens resa slutade i Warszawa

Prick 16.20 rullade EC 43 in på Warszawa Centralna. Ännu en modern centralstation men inte fullt lika ståtlig som Berlin Hbf.

Under den nästan sju timmar långa resan kunde noteras att en vagnstädare följde med. Två gånger kom han in i min kupé och tömde papperskorgen och rensade på bordet.

Efter gränsen vid Oder skedde alla utrop på polska och inget annat språk. Dessutom i en skrällig högtalare så att känslan var att knappt polska resenärer förstod.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: EC 43 lämnar Poznań

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    EC 43 är ett av flera helpolska tåg som trafikerar Berlin - Warszawa. Det dras av ett Taurus-lok och består av en 1 klassvagn och fem (?) 2 klassvagnar. Och, viktigast av allt, en restaurangvagn bemannad med tre personer. Här har jag just avnjutit en utsökt lunch för vid pass 175 kr. Då saknades varken god öl eller 50 gram vodka.
    I detta fantastiska land kostar 5 cl vodka 20 kr och en halv liter öl 33 kr i restaurangvagnen.
    Detta är att resa.
    När man jämför priser kan det vara klädsamt att också jämföra löner. Snittlön i Polen lär vara runt 10000kr/månad.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    När man jämför priser kan det vara klädsamt att också jämföra löner. Snittlön i Polen lär vara runt 10000kr/månad.
    Den jämförelsen gör sällan turister!
    Det är ingen slump att svenskar helst reser till länder där dom själva absolut inte skulle vilja jobba...

/TKO

Medlem
    mar 2018

Visst, jag borde ha nämnt att bara om du lägger 60 % av din dagslön i dricks bör du inta en måltid i en polsk restaurangvagn om du vill få fullgod njutning.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Visst, jag borde ha nämnt att bara om du lägger 60 % av din dagslön i dricks bör du inta en måltid i en polsk restaurangvagn om du vill få fullgod njutning.
    Vad du vill ha sagt med det förstår jag inte...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Den jämförelsen gör sällan turister!
    Det är ingen slump att svenskar helst reser till länder där dom själva absolut inte skulle vilja jobba...

/TKO
    Jag som jobbat på posten har ju sett bara alltför många av folks vykort från utlandet. Budskapen på dessa brukar vara i tur och ordning
    A: allting är så billigt här
    B: hur varmt det är, ju varmare dessto bättre
    C: alla här är så vänliga (jaha vad annars ?)
    att sådär 10-20% brukar bli magsjuka framgår aldrig...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Dagens resa slutade i Warszawa

Prick 16.20 rullade EC 43 in på Warszawa Centralna. Ännu en modern centralstation men inte fullt lika ståtlig som Berlin Hbf.
    Snarare modernistisk än modern. Men övre hallen är nyrenoverad. Tyvärr rök en bra snabbrestaurang.

Senast redigerat av G Andersson den 2019-03-18 klockan 22:24:48.

Medlem
    mar 2018

Vad du vill ha sagt med det förstår jag inte...
    Jag befinner mig på en interrailresa i Europa i sportlovstider. Om detta berättar jag för tågentusiaster i realtid i ett tågforum. Jag gör inget socialreportage.

Förstår du då vad jag vill ha sagt?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Förvisso är löner lägre men de behöver inte betala obligatorisk medlemsavgift till Sveriges Television och har lägre eller ingen skatt alls nästan på såna låga inkomster.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Förvisso är löner lägre men de behöver inte betala obligatorisk medlemsavgift till Sveriges Television och har lägre eller ingen skatt alls nästan på såna låga inkomster.
    Nu är detta knappast rätta platsen för en ekonomisk-politisk diskussion, men det finns ett skäl till att många polska medborgare väljer att arbeta i Sverige medan det är få svenskar som funderar på det omvända. Det är billigt i Polen för att folket har det sämre, det är den bistra sanningen. Även om en del helst vill blunda för sådant...

/TKO
    (Råd till moderator: Kan raderas utan att jag får ett utbrott!)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •