Ursprungligen postat av
jonas72
En diskussion som dyker upp i olika varianter med jämna mellanrum är tätorter utan persontrafik (som stannar). Jag skulle vilja förnya den lite eftersom jag inte hittar något aktuellt inlägg på ämnet. Så vilka stora tätorter har idag järnväg, men inte persontrafik? Jag kommer på (invånare från Wikipedia, med data från SCB):
Skellefteå 35882 invånare, elektrifierad järnväg
Karlskoga 27553 invånare, ej elektrifierad järnväg
Torslanda och Björlanda 23548, specialfall, dels med tanke på tätortsbegreppet (nära Göteborg), dels att järnvägen dit är ett industrispår.
Piteå 23273, elektrifierad järnväg
Skoghall 13975, elektrifierad järnväg, kanske samma anmärkning som Torslanda?
Finspång 13124, ej elektrifierad järnväg
Oxelösund 11455, elektrifierad järnväg
Åhus 10029, ej elektrifierad järnväg
Landvetter 9000, elektrifierad järnväg
Lysekil 7840, elektrifierad järnväg (underhållet upphörde i höstas)
Olofström 7773, ej elektrifierad järnväg
Sollefteå 7543, elektrifierad järnväg
De 12 största om jag kommit rätt, rätta mig gärna.
Vilka har potential för persontrafik?
Oxelösund med tåg till Nyköping och vidare, men vart? Uppehåll i Landvetter längs Boråsbana (ännu långsammare tåg, knappast aktuellt utan ny bana)? Lysekilsbanan kan räkna in 2289 invånare i Brastads tätort och ett stort antal turister samt potentiell omstigning till buss mot Sotenäset i Hallinden och borde vara intressant för Västtrafik att förlänga några tåg dit från Uddevalla (om banan återöppnas och får en hastighetshöjning). De nämnda är elektrifierade och borde kunna inordnas i sammanhängande trafiksystem (vilket kanske skulle bli svårt med Piteå och Skellefteå?).
Hur är det med de oelektrifierade? Finspång+ Skärblacka (4023 invånare) borde kunna ha potential. Borde kunna vara av intresse om Östgötatrafiken vaknade och var med och köpte hybridfordon med KLT, men för trångt på stambanan? Sak samma med Karlskoga (-Karlstad)?