Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 67

Ämne: tätorter med järnväg utan persontrafikuppehåll

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

tätorter med järnväg utan persontrafikuppehåll

En diskussion som dyker upp i olika varianter med jämna mellanrum är tätorter utan persontrafik (som stannar). Jag skulle vilja förnya den lite eftersom jag inte hittar något aktuellt inlägg på ämnet. Så vilka stora tätorter har idag järnväg, men inte persontrafik? Jag kommer på (invånare från Wikipedia, med data från SCB):

Skellefteå 35882 invånare, elektrifierad järnväg
    Karlskoga 27553 invånare, ej elektrifierad järnväg
    Torslanda och Björlanda 23548, specialfall, dels med tanke på tätortsbegreppet (nära Göteborg), dels att järnvägen dit är ett industrispår.
    Piteå 23273, elektrifierad järnväg
    Skoghall 13975, elektrifierad järnväg, kanske samma anmärkning som Torslanda?
    Finspång 13124, ej elektrifierad järnväg
    Oxelösund 11455, elektrifierad järnväg
    Åhus 10029, ej elektrifierad järnväg
    Landvetter 9000, elektrifierad järnväg
    Lysekil 7840, elektrifierad järnväg (underhållet upphörde i höstas)
    Olofström 7773, ej elektrifierad järnväg
    Sollefteå 7543, elektrifierad järnväg

De 12 största om jag kommit rätt, rätta mig gärna.

Vilka har potential för persontrafik?
    Oxelösund med tåg till Nyköping och vidare, men vart? Uppehåll i Landvetter längs Boråsbana (ännu långsammare tåg, knappast aktuellt utan ny bana)? Lysekilsbanan kan räkna in 2289 invånare i Brastads tätort och ett stort antal turister samt potentiell omstigning till buss mot Sotenäset i Hallinden och borde vara intressant för Västtrafik att förlänga några tåg dit från Uddevalla (om banan återöppnas och får en hastighetshöjning). De nämnda är elektrifierade och borde kunna inordnas i sammanhängande trafiksystem (vilket kanske skulle bli svårt med Piteå och Skellefteå?).

Hur är det med de oelektrifierade? Finspång+ Skärblacka (4023 invånare) borde kunna ha potential. Borde kunna vara av intresse om Östgötatrafiken vaknade och var med och köpte hybridfordon med KLT, men för trångt på stambanan? Sak samma med Karlskoga (-Karlstad)?

Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: tätorter med järnväg utan persontrafikuppehåll

Skellefteå var på väg att få nattågen att stanna där, på samma sätt som Umeå hade innan Botniabanan. Men det föll tydligen på vem som skulle betala byggnationen av plattformen i Skellefteå.

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Landvetter lär inte få någon nytta av en ev nybyggd bana eftersom den skall dras ute i skogen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Landvetter lär inte få någon nytta av en ev nybyggd bana eftersom den skall dras ute i skogen.
    Vid Landvetter ligger det en flygplats som lär ska få en station. Likt Arlanda en station på en plats som inte alls är någon tätort. Fler sådana?

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    En diskussion som dyker upp i olika varianter med jämna mellanrum är tätorter utan persontrafik (som stannar). Jag skulle vilja förnya den lite eftersom jag inte hittar något aktuellt inlägg på ämnet. Så vilka stora tätorter har idag järnväg, men inte persontrafik? Jag kommer på (invånare från Wikipedia, med data från SCB):

Torslanda och Björlanda 23548, specialfall, dels med tanke på tätortsbegreppet (nära Göteborg), dels att järnvägen dit är ett industrispår.

Strömsund?

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Strömsund?
    3714 (2017)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vilka har potential för persontrafik?
    Oxelösund med tåg till Nyköping och vidare, men vart? Uppehåll i Landvetter längs Boråsbana (ännu långsammare tåg, knappast aktuellt utan ny bana)? Lysekilsbanan kan räkna in 2289 invånare i Brastads tätort och ett stort antal turister samt potentiell omstigning till buss mot Sotenäset i Hallinden och borde vara intressant för Västtrafik att förlänga några tåg dit från Uddevalla (om banan återöppnas och får en hastighetshöjning). De nämnda är elektrifierade och borde kunna inordnas i sammanhängande trafiksystem (vilket kanske skulle bli svårt med Piteå och Skellefteå?).

Hur är det med de oelektrifierade? Finspång+ Skärblacka (4023 invånare) borde kunna ha potential. Borde kunna vara av intresse om Östgötatrafiken vaknade och var med och köpte hybridfordon med KLT, men för trångt på stambanan? Sak samma med Karlskoga (-Karlstad)?
    Lomma med drygt 13000 i tätorten. Men det är väl i o f s på gång.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tvillingtätorten Haparanda-Torneå har 6.600 + 17.100 = 23.700 i tätorten. Orten har en gemensam busstation.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Vid Landvetter ligger det en flygplats som lär ska få en station. Likt Arlanda en station på en plats som inte alls är någon tätort. Fler sådana?
    Västeraspby är en annan.

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det är en halvmil mellan tätorten och flygplatsen så samhället lär inte få någon järnvägsstation.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Martin Långström Visa inlägg
    Skellefteå var på väg att få nattågen att stanna där, på samma sätt som Umeå hade innan Botniabanan. Men det föll tydligen på vem som skulle betala byggnationen av plattformen i Skellefteå.
    Skellefteå ligger väl inte så tokigt till ändå. Bör väl gälla Piteå på sikt också.

https://www.trafikverket.se/nara-dig...rrbotniabanan/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Tallberg Visa inlägg
    Tvillingtätorten Haparanda-Torneå har 6.600 + 17.100 = 23.700 i tätorten. Orten har en gemensam busstation.
    Men tvillingtätorten har väl persontrafik på finska sidan? (Torneå Östra) I trakten finns ju Kalix också, men den tätorten hamnar strax utanför listan (7480 invånare)

Senast redigerat av jonas72 den 2019-03-17 klockan 22:37:53.

Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Men tvillingtätorten har väl persontrafik på finska sidan? (Torneå Östra) I trakten finns ju Kalix också, men den tätorten hamnar strax utanför listan (7480 invånare)
    Fast trafiken till Torneå östra är mer säsongsbetonat.

Men Haparandabanan kommer att få persontrafik med uppehåll i Kalix & Haparanda. Tror det var 2021 som trafiken skulle starta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Lomma med drygt 13000 i tätorten. Men det är väl i o f s på gång.
    Sant, borde varit med. Persontrafik åter till T21 om jag förstår det rätt?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tätorter är ju klurigt, enligt SCB är Nordöstra Göteborg en egen tätort i Göteborgs kommun och den blir också största tätorten utan en järnvägstation.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_..._t%C3%A4torter

Agnesberg tillhör Nordöstra Göteborg där bergslagsbanan passerar.

Redigerat för jag svarade utan att läsa frågan ordentligt.

M.V.H Anders.k.

Senast redigerat av Anders.k. den 2019-03-18 klockan 00:23:00.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg
    Tätorter är ju klurigt, enligt SCB är Nordöstra Göteborg en egen tätort i Göteborgs kommun och den blir också största tätorten utan en järnvägstation.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_..._t%C3%A4torter

Agnesberg tillhör Nordöstra Göteborg där bergslagsbanan passerar.

Redigerat för jag svarade utan att läsa frågan ordentligt.

M.V.H Anders.k.
    Sant, missade att Agnesberg ingick i den tätorten och måste vara väldigt nära att Lövgärdet länkar ihop nordöstra Göteborg med Surte (där station finns)).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sant, missade att Agnesberg ingick i den tätorten och måste vara väldigt nära att Lövgärdet länkar ihop nordöstra Göteborg med Surte (där station finns)).
    Det är en annan Kommun, Ale.

M.V.H Anders.k.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg
    Det är en annan Kommun, Ale.

M.V.H Anders.k.
    Jo, men tätorter avgränsas uteslutande med utgångspunkt i omfattningen av sammanhängande bebyggelse, administrativa gränser har ingen betydelse alls i det sammanhanget. Således kan en stor tätort finnas i flera kommuner, det är ingen ovanlig situation alls.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Finspång har ett gyllene pendlingsläge mot Norrköping, men det är inte bara att bygga en plattform och börja köra tåg. Sträckan är System S med sth 40, och reguljär persontrafik är inte tillåten.

För Skellefteå och Piteå finns det inte speciellt mycket att tjäna på att bara börja köra resandetåg på befintlig infrastruktur. Tämligen få är intresserade av att resa Älvsbyn - Piteå, och ännu färre mellan den lilla byn Bastuträsk - Skellefteå.
    Resandeströmmarna går utmed kusten, och det behövs alltså en Norrbotniabana. Den får man gärna börja bygga, helst igår. Då hade det kunnat hända grejor. Luleå - Piteå - Skellefteå hade blivit en helt ny och expansiv pendlingsregion.

Senast redigerat av Simon B den 2019-03-18 klockan 01:37:06.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tätorten Torslanda/Björlanda har ingen järnväg, den slutar vid Volvo och i hamnen, båda tillhörande Göteborgs tätort.

Senast redigerat av abk den 2019-03-18 klockan 08:30:41.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •