Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Pilotbanor för ERTMS

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    44

    Pilotbanor för ERTMS

    Det råder missuppfattningar om vad Ådalsbanan och Botniabanan är för järnvägar. Det är många här som tror att de är helt vanliga järnvägar och anser att det är fel och närapå vansinnigt att använda ERTMS L2 på dessa. Ådalsbanan och i viss mån Botniabanan är pilotbanor för ERTMS-system för Bombardiers system. På samma sätt är Haparandabanan pilotbana för Ansaldos ERTMS-system.

    Trafikverkets syfte med pilotbanorna är utprovning av leverantörernas ERTMS-system. Varje ny systemrelease skall ibruktas på banorna för erfarenhetsdrift och i bästa fall ett därpå följande tekniskt godkännande, sk. tekniskt godkänt järnvägsmateriel. När systemet erhållit detta godkännande kan det användas för vidare bruk på andra järnvägar.

    Trafikverket har även en testbana på uppspåret mellan Åby och Katrineholm. Här ska alla systemreleaser provas innan de får ibruktas på pilotbanorna.
    Den första systemreleasen för Baseline 3 av ERTMS kommer således först utprovas på testbanan. När dessa tester fallit väl ut kan den senare ibruktas på pilotbanorna.

    Pilotbanorna blir alltså lite drabbade av att vara just pilotbanor. Det kommer inte att drabba övriga järnvägar på samma sätt. De kommer ibruktas med en utprovad och godkänd systemrelease och inte uppgraderas i tid och otid.

    Tack för ordet,
    HLi


  2. #2
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 201

    Sv: Pilotbanor för ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av HLi Visa inlägg
    Det råder missuppfattningar om vad Ådalsbanan och Botniabanan är för järnvägar. Det är många här som tror att de är helt vanliga järnvägar och anser att det är fel och närapå vansinnigt att använda ERTMS L2 på dessa. Ådalsbanan och i viss mån Botniabanan är pilotbanor för ERTMS-system för Bombardiers system. På samma sätt är Haparandabanan pilotbana för Ansaldos ERTMS-system.

    Trafikverkets syfte med pilotbanorna är utprovning av leverantörernas ERTMS-system. Varje ny systemrelease skall ibruktas på banorna för erfarenhetsdrift och i bästa fall ett därpå följande tekniskt godkännande, sk. tekniskt godkänt järnvägsmateriel. När systemet erhållit detta godkännande kan det användas för vidare bruk på andra järnvägar.

    Trafikverket har även en testbana på uppspåret mellan Åby och Katrineholm. Här ska alla systemreleaser provas innan de får ibruktas på pilotbanorna.
    Den första systemreleasen för Baseline 3 av ERTMS kommer således först utprovas på testbanan. När dessa tester fallit väl ut kan den senare ibruktas på pilotbanorna.

    Pilotbanorna blir alltså lite drabbade av att vara just pilotbanor. Det kommer inte att drabba övriga järnvägar på samma sätt. De kommer ibruktas med en utprovad och godkänd systemrelease och inte uppgraderas i tid och otid.

    Tack för ordet,
    HLi
    Såhär med facit i hand, känns det ju som de hade varit bra med en testbana för för systemen långt tidigare. Men känns väl som bra att den finns nu i vart fall.

    Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    843

    Sv: Pilotbanor för ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Såhär med facit i hand, känns det ju som de hade varit bra med en testbana för för systemen långt tidigare. Men känns väl som bra att den finns nu i vart fall.
    Instämmer med detta. Även om Ådals- och Haparandabanorna är pilotbanor så drabbar problemen kommersiella operatörer. Om man haft provsträckan mellan Åby och Katrineholm innan införandet på Botniabanan så är jag övertygad om att problemen varit färre, och därmed lett till en mer positiv syn på införandet. Jag är visserligen utomstående vad gäller detta, men jag har sett en del i andra branscher.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 487

    Sv: Pilotbanor för ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av HLi Visa inlägg
    Det råder missuppfattningar om vad Ådalsbanan och Botniabanan är för järnvägar. Det är många här som tror att de är helt vanliga järnvägar och anser att det är fel och närapå vansinnigt att använda ERTMS L2 på dessa. Ådalsbanan och i viss mån Botniabanan är pilotbanor för ERTMS-system för Bombardiers system. På samma sätt är Haparandabanan pilotbana för Ansaldos ERTMS-system.
    Det folk menar när det hävdar "att det är fel och närapå vansinnigt att använda ERTMS L2 på dessa" är nog med din vokabulär att ifrågasätta att använda dessa banor som pilotbanor. Således en fråga om ordval snarare än något annat.


  5. #5
    Avställd
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Pilotbanor för ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av HLi Visa inlägg
    Det råder missuppfattningar om vad Ådalsbanan och Botniabanan är för järnvägar. Det är många här som tror att de är helt vanliga järnvägar och anser att det är fel och närapå vansinnigt att använda ERTMS L2 på dessa. Ådalsbanan och i viss mån Botniabanan är pilotbanor för ERTMS-system för Bombardiers system. På samma sätt är Haparandabanan pilotbana för Ansaldos ERTMS-system.

    Trafikverkets syfte med pilotbanorna är utprovning av leverantörernas ERTMS-system. Varje ny systemrelease skall ibruktas på banorna för erfarenhetsdrift och i bästa fall ett därpå följande tekniskt godkännande, sk. tekniskt godkänt järnvägsmateriel. När systemet erhållit detta godkännande kan det användas för vidare bruk på andra järnvägar.

    Trafikverket har även en testbana på uppspåret mellan Åby och Katrineholm. Här ska alla systemreleaser provas innan de får ibruktas på pilotbanorna.
    Den första systemreleasen för Baseline 3 av ERTMS kommer således först utprovas på testbanan. När dessa tester fallit väl ut kan den senare ibruktas på pilotbanorna.

    Pilotbanorna blir alltså lite drabbade av att vara just pilotbanor. Det kommer inte att drabba övriga järnvägar på samma sätt. De kommer ibruktas med en utprovad och godkänd systemrelease och inte uppgraderas i tid och otid.

    Tack för ordet,
    HLi
    Då får vi innerligt hoppas att den informationen även sprids till andra delar av verket och även till den politiska nivån. Speciellt till sådana delar av samhället som utvärderar satsningen på Botniabanan och där det ibland framförs att godstrafiken inte blev den förväntade. Nej det är ju ingen som vågar äventyra industrins transporter genom att agera testkaniner.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    327

    Sv: Pilotbanor för ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av HLi Visa inlägg
    Det råder missuppfattningar om vad Ådalsbanan och Botniabanan är för järnvägar. Det är många här som tror att de är helt vanliga järnvägar och anser att det är fel och närapå vansinnigt att använda ERTMS L2 på dessa. Ådalsbanan och i viss mån Botniabanan är pilotbanor för ERTMS-system för Bombardiers system. På samma sätt är Haparandabanan pilotbana för Ansaldos ERTMS-system.

    Trafikverkets syfte med pilotbanorna är utprovning av leverantörernas ERTMS-system. Varje ny systemrelease skall ibruktas på banorna för erfarenhetsdrift och i bästa fall ett därpå följande tekniskt godkännande, sk. tekniskt godkänt järnvägsmateriel. När systemet erhållit detta godkännande kan det användas för vidare bruk på andra järnvägar.

    Trafikverket har även en testbana på uppspåret mellan Åby och Katrineholm. Här ska alla systemreleaser provas innan de får ibruktas på pilotbanorna.
    Den första systemreleasen för Baseline 3 av ERTMS kommer således först utprovas på testbanan. När dessa tester fallit väl ut kan den senare ibruktas på pilotbanorna.

    Pilotbanorna blir alltså lite drabbade av att vara just pilotbanor. Det kommer inte att drabba övriga järnvägar på samma sätt. De kommer ibruktas med en utprovad och godkänd systemrelease och inte uppgraderas i tid och otid.

    Tack för ordet,
    HLi
    Tänk om Trafikverket agerat utifrån detta. Dvs informerat både trafikföretag och brukare samt sänkt avgifter för en ej färdig produkt.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 154

    Sv: Pilotbanor för ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Pelle Björkman Visa inlägg
    Tänk om Trafikverket agerat utifrån detta. Dvs informerat både trafikföretag och brukare samt sänkt avgifter för en ej färdig produkt.
    Tänk om jag som skattebetalare kunde få tillbaka pengar eftersom en fullgod produkt inte har leverats för alla miljarder som har plöjts ned i dessa banor, om vi nu ska vara på det humöret.


  8. #8
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 201

    Sv: Pilotbanor för ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Pelle Björkman Visa inlägg
    Tänk om Trafikverket agerat utifrån detta. Dvs informerat både trafikföretag och brukare samt sänkt avgifter för en ej färdig produkt.
    Nu hände väl mycket av det där på Banverkets tid, med andra beslutsfattare än idag osv... Som sen fick ärvas av Trafikverket, med många beslutsfattare som måste lära sej en massa nytt. Inte bra, men kanske en liten delförklaring.

    Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 835

    Sv: Pilotbanor för ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av HLi Visa inlägg
    Det råder missuppfattningar om vad Ådalsbanan och Botniabanan är för järnvägar. Det är många här som tror att de är helt vanliga järnvägar och anser att det är fel och närapå vansinnigt att använda ERTMS L2 på dessa. Ådalsbanan och i viss mån Botniabanan är pilotbanor för ERTMS-system för Bombardiers system. På samma sätt är Haparandabanan pilotbana för Ansaldos ERTMS-system.

    Trafikverkets syfte med pilotbanorna är utprovning av leverantörernas ERTMS-system. Varje ny systemrelease skall ibruktas på banorna för erfarenhetsdrift och i bästa fall ett därpå följande tekniskt godkännande, sk. tekniskt godkänt järnvägsmateriel. När systemet erhållit detta godkännande kan det användas för vidare bruk på andra järnvägar.

    Trafikverket har även en testbana på uppspåret mellan Åby och Katrineholm. Här ska alla systemreleaser provas innan de får ibruktas på pilotbanorna.
    Den första systemreleasen för Baseline 3 av ERTMS kommer således först utprovas på testbanan. När dessa tester fallit väl ut kan den senare ibruktas på pilotbanorna.

    Pilotbanorna blir alltså lite drabbade av att vara just pilotbanor. Det kommer inte att drabba övriga järnvägar på samma sätt. De kommer ibruktas med en utprovad och godkänd systemrelease och inte uppgraderas i tid och otid.

    Tack för ordet,
    HLi
    Det lär finnas en teststräcka nära Laholm. Den har syftet att prova gränsövergången mot Danmark, där både ERTMS-fordon med svensk och dansk STM, samt fordon utan ERTMS men med svensk och dansk ATC ska kunna gå.
    Liksom Södra stambanan är Öresundsbron en befintlig hårt trafikerad sträcka och man vill helst inte ha driftstörningar när ERTMS tas i bruk där.

    De pilotbanor som nämndes ovan är nybyggda, eller totalrenoverade med lång avstängning i vilket fall, och där må det vara hänt med ett års uppskjuten trafikstart pga att ERTMS inte fungerar och är långsamt på att lösa problemen.
    Inte bra på Södra stambanan och Öresundsbron.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •