Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 58

Ämne: Styrelsemötesresa

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Styrelsemötesresa

Ur DN: Luleåpolitiker flög till Norrtågs styrelsemöte i Umeå via Arlanda. Egna produkten är inte så pålitlig. DN: Norrbottenspolitiker flög till tågmöte i Umeå via Arlanda

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Styrelsemötesresa

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Ur DN: Luleåpolitiker flög till Norrtågs styrelsemöte i Umeå via Arlanda. Egna produkten är inte så pålitlig. DN: Norrbottenspolitiker flög till tågmöte i Umeå via Arlanda
    Jag är inte mest förvånad över att de tog flyget utan att de alls var tvungna att åka till Umeå för att delta. Den här typen av möten där man träffats tidigare passar utmärkt för videokonferens.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Jag är inte mest förvånad över att de tog flyget utan att de alls var tvungna att åka till Umeå för att delta. Den här typen av möten där man träffats tidigare passar utmärkt för videokonferens.
    Finns väl flera skäl att flyga Luleå-ARN-Umeå i st f videokonferens/tågresa/hyrbil osv.

1) Man är så inkompetent och/eller okunnig att man inte fattar/vet att det går tåg
    2) Man känner sig lite mer sk*tviktig/betydelsefull när man får göra tjänsteresor med flyg
    3) Man samlar kanske bonuspoäng på flyget och tar varje tillfälle i akt, särskilt när någon annan betalar
    4) Man är för sk*tviktig eller lat för att köra bil och skriva reseräkning, eller så tycker man att det inte ger tillräckligt med ersättning...
    5) Man tycker att man är så viktig att man "helt enkelt måste" flyga
    6) Man räknar kallt med att allmänheten ändå inte får reda på något...

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Janne Petersson Visa inlägg
    Finns väl flera skäl att flyga Luleå-ARN-Umeå i st f videokonferens/tågresa/hyrbil osv.

1) Man är så inkompetent och/eller okunnig att man inte fattar/vet att det går tåg
    2) Man känner sig lite mer sk*tviktig/betydelsefull när man får göra tjänsteresor med flyg
    3) Man samlar kanske bonuspoäng på flyget och tar varje tillfälle i akt, särskilt när någon annan betalar
    4) Man är för sk*tviktig eller lat för att köra bil och skriva reseräkning, eller så tycker man att det inte ger tillräckligt med ersättning...
    5) Man tycker att man är så viktig att man "helt enkelt måste" flyga
    6) Man räknar kallt med att allmänheten ändå inte får reda på något...
    Och det sista argumentet är nog det mest korkade, för alltid är det nån som upptäcker saken och tipsar media som självklart hugger stenhårt på saken. Nu stora Dagens Nyheter trots att det var en händelse i lokalpolitiken.
    Bil ville han inte köra med tanke på vägunderhållet och det kanske är förståeligt. Men hotell var väl rimligt och man får rätt många hotellrum i Umeå för 5744kr. Vilket flygpris förresten, många brukar ju med emfas hävda att flyget kostar alltid
    sådär 179kr och tåget har inte en chans...

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Det är nog inte heller någon tid att tjäna på den här flygresan. Både tåget och bussen tar cirka 4 timmar från centrum till centrum. Totalt si så där 10 förbindelser dagligen. Skall man flyga så har vi transport till flygplats, incheckning, flygresa 1, byte av flygplan, flygresa 2, transport till centrum. Eventuellt tillkommer vänta på bagage. Jag tvivalar på att man hinner med detta snabbare än 4 timmar.

Men den här resan illustrerar också betydelsen av järnväg och busslinjer internt i Norrland. Flygförbindelserna mellan orter som Kiruna, Luleå, Umeå, Sundsvall och de andra Norrlandsstäderna går över Arlanda. Interna flygförbindelser saknas i princip helt och hållet.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Detta är för övrigt samma stolle som köpte datorer för 100.000kr för att han ”har särskilda behov”!

Han köpte alltså(utanför ramavtalet dessutom) en speldator hem och en maxad bärbar dator för att han tydligen har några superbehov som inte ens jag har. Då håller jag ändå på med film. Förvånar mig att han tillåts sitta kvar.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7138715

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Donkeyman Visa inlägg
    Det är nog inte heller någon tid att tjäna på den här flygresan. Både tåget och bussen tar cirka 4 timmar från centrum till centrum. Totalt si så där 10 förbindelser dagligen. Skall man flyga så har vi transport till flygplats, incheckning, flygresa 1, byte av flygplan, flygresa 2, transport till centrum. Eventuellt tillkommer vänta på bagage. Jag tvivalar på att man hinner med detta snabbare än 4 timmar.
    En snabb koll på sas.se visar att man klarar sig på tre timmar för själva resan. Då det är inrikes brukar man inte behöva vara på flygplatsen särskilt långt innan. Glöm inte heller att det även med buss/tåg med största sannolikhet tillkommer transport till/från stationen. Inte ofta man har gångavstånd till/från stationen så om resan tar fyra timmar så får man lägga till tid för transport till/från.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Detta är för övrigt samma stolle som köpte datorer för 100.000kr för att han ”har särskilda behov”!

Han köpte alltså(utanför ramavtalet dessutom) en speldator hem och en maxad bärbar dator för att han tydligen har några superbehov som inte ens jag har. Då håller jag ändå på med film. Förvånar mig att han tillåts sitta kvar.

Värt att notera är att han representerar ett regionalt populistparti. Populister brukar rida på politikerförakt och vinna terräng genom att gå till storms mot pampfasoner och korruption, men är sedan snart där själva. Se på t.ex. Turkiet, Ungern och Polen!

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    En snabb koll på sas.se visar att man klarar sig på tre timmar för själva resan. Då det är inrikes brukar man inte behöva vara på flygplatsen särskilt långt innan. Glöm inte heller att det även med buss/tåg med största sannolikhet tillkommer transport till/från stationen. Inte ofta man har gångavstånd till/från stationen så om resan tar fyra timmar så får man lägga till tid för transport till/från.
    Och Backgård bor ju på gångavstånd till Kallax?
    (Resan skedde 2017 så jag tror inte signaturen "Falken" har kollat vilka flygtider som gällde då...)
    /TKO

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg

Han inte bara sitter kvar - valresultatet 2018 har gjort honom till ordförande i regionstyrelsen!
    Vad detta säger om väljarna i Norrbotten vill jag inte gå in på här...
    (Anders Öberg som tog bussen blev istället valets stora förlorare.)

/TKO

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Värt att notera är att han representerar ett regionalt populistparti. Populister brukar rida på politikerförakt och vinna terräng genom att gå till storms mot pampfasoner och korruption, men är sedan snart där själva. Se på t.ex. Turkiet, Ungern och Polen!
    Absolut att han är representant för ett enfrågeparti. Men rötägg finns i alla partier, det måste man ändå vara ärlig med!

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Donkeyman Visa inlägg

Men den här resan illustrerar också betydelsen av järnväg och busslinjer internt i Norrland. Flygförbindelserna mellan orter som Kiruna, Luleå, Umeå, Sundsvall och de andra Norrlandsstäderna går över Arlanda. Interna flygförbindelser saknas i princip helt och hållet.
    Ett tag hade Direktflyg förbindelser mellan Luleå och Sundsvall resp Umeå och Sundsvall; jag har själv utnyttjat den förra i tjänsten. Det hade inte hjälpt i det här specifika fallet dock, då färden gick Luleå - Umeå.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

En annan intressant sak i denna fråga är det bara allt för vanliga oskicket att lägga mötestider så det passar flyg men inte tåg/buss och/eller kräver övernattning natt före eller efter om man inte flyger! Särskilt graverande om detta görs av ett företag/myndighet som jobbar med tåg (eller annan kollektivtrafik)! Har många gånger varit med om möten arrangerade av Transportstyrelsen i Borlänge som med en 10-15 minuters förskjutning skulle innebära att man inte behöver åka ett fullt så fakirmässigt tåg från Stockholm (är själv verkligen inger morgonmänniska...). //Anders

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Svensson Visa inlägg
    En annan intressant sak i denna fråga är det bara allt för vanliga oskicket att lägga mötestider så det passar flyg men inte tåg/buss och/eller kräver övernattning natt före eller efter om man inte flyger! Särskilt graverande om detta görs av ett företag/myndighet som jobbar med tåg (eller annan kollektivtrafik)! Har många gånger varit med om möten arrangerade av Transportstyrelsen i Borlänge som med en 10-15 minuters förskjutning skulle innebära att man inte behöver åka ett fullt så fakirmässigt tåg från Stockholm (är själv verkligen inger morgonmänniska...). //Anders
    Eftersom det inte går något reguljärflyg till Borlänge förstår jag inte ovanstående inlägg...

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Eftersom det inte går något reguljärflyg till Borlänge förstår jag inte ovanstående inlägg...

/TKO
    Stockholmsexemplet är skrivet i perfekt, inte i presens.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    En snabb koll på sas.se visar att med nuvarande tidtabell är det avgång Luleå 06:00 och ankomst Umeå 09:15 .
    Innebärandes att han kanske klivit upp runt 05 för att ta taxi och mycket snävt för att hinna ett möte 09:30.
    Långt bekvämare och väsentligt billigare hade varit en kvällsresa med Norrtåg, hotell och en god middag för traktamentet, sova ut , äta god hotellfrukost och vara i form för mötet med Norrtåg. Restiden hade han ju kunnat använda till att lattja
    med sin 100000kr dator eller någon av de 6 mobilerna.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Stockholmsexemplet är skrivet i perfekt, inte i presens.
    Vad jag vet har det inte gått flyg Stockholm-Borlänge under den tid Trafikverket funnits. Kanske inte ens på Banverkstiden…

/TKO

SJK-medlem
    Medlem
    apr 2018

Nja, linjen lades ner april 2014. Lokalresandet var i princip noll, utan linjen fanns för transferresor via Arlanda och vidare ut i världen. Men detta räckte alltså inte. Tåget till och från Arlanda är ett bättre alternativ för de flesta.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niclas Härenstam Visa inlägg
    Nja, linjen lades ner april 2014. Lokalresandet var i princip noll, utan linjen fanns för transferresor via Arlanda och vidare ut i världen. Men detta räckte alltså inte. Tåget till och från Arlanda är ett bättre alternativ för de flesta.
    Även flyget Malmö-Örebro-Borlänge och Borlänge-Göteborg har lagt ner nu. Många från Malmö flyger till Arlanda och tar tåget sista biten ist.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    En snabb koll på sas.se visar att med nuvarande tidtabell är det avgång Luleå 06:00 och ankomst Umeå 09:15 .
    Innebärandes att han kanske klivit upp runt 05 för att ta taxi och mycket snävt för att hinna ett möte 09:30.
    Långt bekvämare och väsentligt billigare hade varit en kvällsresa med Norrtåg, hotell och en god middag för traktamentet, sova ut , äta god hotellfrukost och vara i form för mötet med Norrtåg. Restiden hade han ju kunnat använda till att lattja
    med sin 100000kr dator eller någon av de 6 mobilerna.
    Hur diskuterades restider inte vad några tycker är bekvämt eller priser. Hur 100 000-kronor dator och 6 mobiler kom in i diskussionen får jag inte heller. Menar du att ledamöter i aktuell styrelse har så bra ersättning som man generellt äger dator för 100 000 kronor?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •