Moin.

I dag slutar vår resa från Salzwedel till Uelzen. Vid inläggets slut en översikt över dem föregående delarna.


------------


Uelzen (km 107,5)

Runt året 2000 ombyggdes stationshuset i Uelzen efter planer som konstnären Friedensreich Hundertwasser hade ritat. Konstnären dog dock innan det var klart. 2006/2007 moderniserades perrongerna.
Uelzens stationshus står mellan spåren. I väst ligger spåren tillhörande Amerikalinie med perrongerna 301 - 304. Banan vidare till Langwedel som hade byggts av hansastad Bremens statsbana öppnades våren 1873 och övergick 1883 till Preussens järnvägar. Banan har i dag enast lokal betydelse, Erixx trafikerar den med tåg Uelzen - Soltau - Bremen som går varannan timme.
Mellan staden och stationshuset (dit kommer man med bil mellan spåren söderifrån) ligger perrongerna 101 - 103 som tillhör stambanan Hannover - Hamburg. Även tågen till Dannenberg gick härifrån. I dag stannar 0,5 av 2,5 ICE-tåg per timme och riktning. Dessutom är uelzen slutstationen för regionaltågslinjerna RE 3 från Hamburg och RE 2 från Göttingen - Hannover (sedan december 2018 fortsätter RE 3 varannan timme till Hannover). När det går inga genomgående tåg är det ganska många som byter tåg i Uelzen. Det är orsaken att jag ogillar stationen. På andra sidan tycker jag att vägen Hannover - Hamburg via Soltau är bättre att åka.

I samband med utbyggnaden av banan Steldan - Uelzen öppnades i stationen Uelzens södra del för några år sedan Veerßener Kurve. Den som heter efter en av Uelzens stadsdelar möjliggör att tågen från Stendal kan köra direkt till stationens östra del utan att korsa spåret mot syd.

För ganska länge sedan skrev jag redan om stationen Uelzen. Google tycker att inlägget finns inte här i forumet varför jag hänvisar till Drehscheibe. I dag presenterar jag i första hand Uelzen förr och nu i bilder tagna 26 juni 1995 (Christoph) och 31 oktober 2018 (Sören). Några bilder kommer från Carsten (12 maj 2004). Vi börjar mellan spåren och besöker sedan perrongerna kommande från öst.


------------



Wendland05-01 by ccar via Sören Heise, auf Flickr

1 1995.





Wendland05-02 by Sören Heise, auf Flickr

2 Fotoposition ligger i dag i en cykelparkering. Denna och några alkoholiserade ungdomar gjorde det lätt att ta en lite annan position. Det gamla staketet är kvar, men inte byggnaden till höger.





Wendland05-03 by Philosoph via Sören Heise, auf Flickr

3 Entrén från staden som byggdes till en okänd tidspunkt.





Wendland05-04 by Sören Heise, auf Flickr

4 Här är det inte mycket som har förändrats.






Wendland05-05 by Sören Heise, auf Flickr

5 Regionalbussarna stannar här, öster om spåren. Stadsbussarnas hållplats ligger vid stationshuset





Wendland05-06 by Sören Heise, auf Flickr

6 I östra entrén finns en kiosk, biljettmaskiner och förvaringsboxar.





Wendland05-07 by Philosoph via Sören Heise, auf Flickr

7 Bredvid en stor pendlarparkering.





Wendland05-08 by Sören Heise, auf Flickr

8 Träd växer. Det var inte helt optimalt för att ta en likadan bild.





Wendland05-09 by ccar via Sören Heise, auf Flickr

9 Perrong 102/103. Söderifrån norrut.





Wendland05-10 by Sören Heise, auf Flickr

10 Ibland är det inte lätt att hitta samma position igen.





Wendland05-11 by Sören Heise, auf Flickr

11 2018...





Wendland05-12 by ccar via Sören Heise, auf Flickr

12 ...och 1995.





Wendland05-13 by ccar via Sören Heise, auf Flickr

13 1995 igen.





Wendland05-14 by Sören Heise, auf Flickr

14 2018 med lite variation och för mycket motljus.





Wendland05-15 by ccar via Sören Heise, auf Flickr

15 Mot norr.





Wendland05-16 by Sören Heise, auf Flickr

16 2018 med nya signaler. Stationen lokalbevakas fortfarande.





Wendland05-17 by Sören Heise, auf Flickr

17 RE 3 till Hamburg lämnar stationen.





Wendland05-18 by Sören Heise, auf Flickr

18 Lite senare ankommer RE 2 till Göttingen från uppställningsspåren. Till vänster det försenade IC-tåget till Westerland. Kilometermärket tillhör banan till Dannenberg.





Wendland05-19 by Sören Heise, auf Flickr

19 Samma gäller nollpunkten.





Wendland05-20 by Sören Heise, auf Flickr

20 Flera kilometermärken finns.





Wendland05-21 by ccar via Sören Heise, auf Flickr

21 Ännu två bilder mot norr. År 1995 vid spåret 101.





Wendland05-22 by Sören Heise, auf Flickr

22 I dag har perrongen förkortats. Spåren till vänster finns inte längre





Wendland05-23 by Sören Heise, auf Flickr

23 187 146 med ett blandat godståg.





Wendland05-24 by ccar via Sören Heise, auf Flickr

24 Spår 301 mot norr.





Wendland05-25 by Sören Heise, auf Flickr

25 Signalen är väl den gamla. Här på spår 301 ankommer RE-tågen från Hamburg.





Wendland05-26 by ccar via Sören Heise, auf Flickr

26 Vi har vänt oss och samtidigt gått 23 år tillbaka i tiden.





Wendland05-27 by Sören Heise, auf Flickr

27 De gamla laporna finns kvar. Annars är det mycket som har förändrats, även spårläget.





Wendland05-28 by ccar via Sören Heise, auf Flickr

28 Vi har nu kommit till perrongens södra slut. Många spår därute. Och det gamla vattentornet.





Wendland05-29 by Sören Heise, auf Flickr

29 Perrongen är kortare, spårantalet har minskats. Vattentornet, i dag ett bostadshus, var nyss till salu.





Wendland05-30 by ccar via Sören Heise, auf Flickr

30 Mot syd igen, men stående på perrongen 303/304.





Wendland05-31 by Sören Heise, auf Flickr

31 Samma här. Alltså kommer perrongen 302 till slutet.





Wendland05-32 by ccar via Sören Heise, auf Flickr

32 Två bilder 303/304 till, är norrut från södra perrongslutet.





Wendland05-33 by Sören Heise, auf Flickr

33 Som tur var luktade det inte "sockerbruk" på stationen, men ombord tåget för den fortsatta resan.





Wendland05-34 by ccar via Sören Heise, auf Flickr

34 Perrong 302.





Wendland05-35 by Sören Heise, auf Flickr

35 2018.





Wendland05-36 by Sören Heise, auf Flickr

36 Mot norr.





Wendland05-37 by ccar via Sören Heise, auf Flickr

37 1995, till och med med ett rullande tåg.





Wendland05-38 by ccar via Sören Heise, auf Flickr

38 Lokaltåget mot Braunschweig avgår.
1995 var det ett lok serie 218 med två gamla expresstågvagnar. Jag har tidtabellen 1996/1997. Då avgick tåget (RB 6613, endast på vardagar, må-fr endast 2 klass) 10:46 och ankom Braunschweig efter uppehåll på alla mellanstationer klockan 13:03. I år är avgångstiden 11:08 och ankomsten 12:53. Varje dag. Tåget har i dag bara ett lite längre uppehåll.





Wendland05-39 by Sören Heise, auf Flickr

39 Än i dag använder Braunschweig-tågen spår 303. Här ankommer 622 207 (15 augusti 2018).





Wendland05-40 by Sören Heise, auf Flickr

40 Och nu den aktuella motparten till bild 38.





Wendland05-41 by ccar via Sören Heise, auf Flickr

41 1995 igen.





Wendland05-42 by Sören Heise, auf Flickr

42 Under sommarmånaderna ser man lokstallet inte ens.




[
Wendland05-43 by Sören Heise, auf Flickr

43 Låt osss stanna på denna perrong. På morgonen av 16 juli 2018 ankommer 146 013 med RE 16206 från Halle på tågets slutstation. Signalen för spår 303 är av gammal type.





Wendland05-44 by Sören Heise, auf Flickr

44 15 augusti 2018 ser vi lokaltågen till Bremen (till höger) och till Braunschweig. Var det 1995 mestadels korta lokdragna tåg så är det i dag Lint-dieselmotorvagnar som byggdes i Salzgitter och tillhör trafikhuvudmannen LNVG. Bägge nät drivs aktuellt av bolaget Erixx. Längst till vänster regionaltåget till Magdeburg.





Wendland05-45 by Sören Heise, auf Flickr

45 Banan Stendal - Uelzen slutar officiellt med km 107,5. Märket finns inte så at vi slutar här. Nollpunkten gäller banan till Langwedel. Även den är inte ointressant heller, men inte i samband med denna serie.


------------


Det var allt för dagen. Här översikten över dem andra inlägg i serien som har redan utkommit:
0 https://www.postvagnen.com/sjk-forum...nd-(inledning)
1 https://www.postvagnen.com/sjk-forum...land-(del-1-1)
2 https://www.postvagnen.com/sjk-forum...land-(del-2-1)
3 https://www.postvagnen.com/sjk-forum...ndland-(del-3)
4 https://www.postvagnen.com/sjk-forum...ndland-(del-4)

Vi fortsätter med banorna från Ludwiugslust och från Wittenberge till Dömitz.

Viele Grüße
Sören