Jag undrar om någon här möjligtvis är insatt i hur godstrafiken ser ut på Norrköpings industrispårsnät. Hur stor är omfattningen nuförtiden? Stora delar av spåranläggningen står ju inför flera kommande förändringar:
- Kardonbanan; innebär ny anslutningspunkt mellan stora delar av nätet och stambanan.
- Flytt av godsbangården utanför staden; hur når man då de södra delarna av nätet, från Händelö, om nuvarande bangård försvinner?
- Bostadsbyggande i f.d. Norra hamnen och rivning av nuvarande Hamnbron innebär även det att södra halvan av nätet skärs av.
- Byggandet av Ostlänken; innebär en justerad sträckning av Södra stambanan mellan Åby och Norrköping. Påverkar ev. spåret till Ostkustterminalen (används det spåret?)
För spåranslutna verksamheter på Händelö är väl förändringarna till det bättre (snabbare förbindelse till stambanan). För trafiken på fastlandet verkar det ju däremot bli en försämring om inte t.o.m. nedläggning. Vilka verksamheters trafik skulle påverkas då?