Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Norrköpings industrispår - trafikens omfattning?

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    152

    Norrköpings industrispår - trafikens omfattning?

    Jag undrar om någon här möjligtvis är insatt i hur godstrafiken ser ut på Norrköpings industrispårsnät. Hur stor är omfattningen nuförtiden? Stora delar av spåranläggningen står ju inför flera kommande förändringar:

    - Kardonbanan; innebär ny anslutningspunkt mellan stora delar av nätet och stambanan.
    - Flytt av godsbangården utanför staden; hur når man då de södra delarna av nätet, från Händelö, om nuvarande bangård försvinner?
    - Bostadsbyggande i f.d. Norra hamnen och rivning av nuvarande Hamnbron innebär även det att södra halvan av nätet skärs av.
    - Byggandet av Ostlänken; innebär en justerad sträckning av Södra stambanan mellan Åby och Norrköping. Påverkar ev. spåret till Ostkustterminalen (används det spåret?)

    För spåranslutna verksamheter på Händelö är väl förändringarna till det bättre (snabbare förbindelse till stambanan). För trafiken på fastlandet verkar det ju däremot bli en försämring om inte t.o.m. nedläggning. Vilka verksamheters trafik skulle påverkas då?


  2. #2
    Passagerare Claes Frösslings avatar
    Medlem
    dec 2018
    Inlägg
    8

    Sv: Norrköpings industrispår - trafikens omfattning?



  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 937

    Sv: Norrköpings industrispår - trafikens omfattning?

    Citat Ursprungligen postat av Claes Frössling Visa inlägg
    En mycket fin sida. Mycket av det där är borta nu.
    Vid Norra hamn t.ex. är bara transporterna till tunglyftkranen kvar. Frågan är om de tunga transporterna till Starke Ivar kan gå över Händelö-klaffbro. Annars måste Ivar flyttas.
    Det mesta av godsbangårdens laster är väl till och från Skärblacka, Finspång? Oxelösund också. Lokalt är det nog inte många vagnlaster.
    Vad finns kvar på Södra hamn? Lantmännen och Bröderna Edstrand?


  4. #4
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 041

    Sv: Norrköpings industrispår - trafikens omfattning?

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    En mycket fin sida. Mycket av det där är borta nu.
    Vid Norra hamn t.ex. är bara transporterna till tunglyftkranen kvar. Frågan är om de tunga transporterna till Starke Ivar kan gå över Händelö-klaffbro. Annars måste Ivar flyttas.
    Det mesta av godsbangårdens laster är väl till och från Skärblacka, Finspång? Oxelösund också. Lokalt är det nog inte många vagnlaster.
    Vad finns kvar på Södra hamn? Lantmännen och Bröderna Edstrand?
    Nätet på södra sidan av Motala ström kommer troligen att försvinna, när hamnbron försvinner. Kommunen vill ersätta Hamnbron med en ny bro i Östra promenadens förlängning. När och om detta blir av, är dock okänt, men torde ju hamna till viss del i projektet "ny stadsdel Norra Hamnen", som ju börjar röra på sej en del nu.

    Trafiken på södra sidan är ju inte så stor längre, sedan containertrafiken flyttade till Händelö. Man ser eller hör sällan några växlingsätt.

    När det gäller Tungkranen, så vill Kommunen ju helst flytta den till Händelöhamnen, men det är ju då också nödvändigt att det finns både landsväg och järnväg med tillräcklig bärkraft till den platsen där kranen ska stå. Att köra från staden till Händelö via Händelöbron, är nog inget alternativ, men möjligen tänker man på detta vid projektering av nya vägar via Kvillingeslätten och Åby. Kardonbanan lär ju få tillräcklig bärkraft i vart fall.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    152

    Sv: Norrköpings industrispår - trafikens omfattning?

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Vid Norra hamn t.ex. är bara transporterna till tunglyftkranen kvar.
    Armeringsjärnsfabriken då som ligger alldeles intill kranen, den fick ju ny spåranslutning för inte så jättelänge sen. Är det trafik kvar där?


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    536

    Sv: Norrköpings industrispår - trafikens omfattning?

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Nätet på södra sidan av Motala ström kommer troligen att försvinna, när hamnbron försvinner. Kommunen vill ersätta Hamnbron med en ny bro i Östra promenadens förlängning. När och om detta blir av, är dock okänt, men torde ju hamna till viss del i projektet "ny stadsdel Norra Hamnen", som ju börjar röra på sej en del nu.

    Trafiken på södra sidan är ju inte så stor längre, sedan containertrafiken flyttade till Händelö. Man ser eller hör sällan några växlingsätt.

    När det gäller Tungkranen, så vill Kommunen ju helst flytta den till Händelöhamnen, men det är ju då också nödvändigt att det finns både landsväg och järnväg med tillräcklig bärkraft till den platsen där kranen ska stå. Att köra från staden till Händelö via Händelöbron, är nog inget alternativ, men möjligen tänker man på detta vid projektering av nya vägar via Kvillingeslätten och Åby. Kardonbanan lär ju få tillräcklig bärkraft i vart fall.
    Detta skrev hamnen för tre år sedan:

    http://www.norrkopingshamn.se/pressr...edelbar-verkan

    Är kranen reparerad, ersatt eller använder man fartygens kranar?

    Senast redigerat av Bengt Löfgren den 2019-03-17 klockan 18:58:38.

  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 937

    Sv: Norrköpings industrispår - trafikens omfattning?

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Detta skrev hamnen för tre år sedan:

    http://www.norrkopingshamn.se/pressr...edelbar-verkan

    Är kranen reparerad, ersatt eller använder man fartygens kranar?
    I varje fall förra året användes den. - https://www.facebook.com/norrkopings...type=3&theater
    Att man skulle ha bytt ut Starke Ivar borde ha väckt lokalpressen. Hittar inget om det.
    Annonseras fortfarande som en tjänst på hemsidan. Gick väl att fixa till.

    Edt: Hittade uppgift i nyhetsbrevet april 2017. Renoverad.
    http://www.anpdm.com/newsletter/4031...427246465C4271

    Senast redigerat av Ville den 2019-03-17 klockan 20:46:26.

  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    314

    Sv: Norrköpings industrispår - trafikens omfattning?

    Jo, spåret till NCC-fabriken trafikeras regelbundet. Förutom tungtransporterna förekommer sporadiska transporter
    till eller från kemiföretagen som ligger nära kranen.
    Utöver Br. Edstrand och Lantmännen så förekommer på södra sidan ganska omfattande trafik till relativt nybyggda
    Öhmansterminalen vid hamndelen längst ut.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    38

    Sv: Norrköpings industrispår - trafikens omfattning?

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    En mycket fin sida. Mycket av det där är borta nu.
    Vid Norra hamn t.ex. är bara transporterna till tunglyftkranen kvar. Frågan är om de tunga transporterna till Starke Ivar kan gå över Händelö-klaffbro. Annars måste Ivar flyttas.
    Det mesta av godsbangårdens laster är väl till och från Skärblacka, Finspång? Oxelösund också. Lokalt är det nog inte många vagnlaster.
    Vad finns kvar på Södra hamn? Lantmännen och Bröderna Edstrand?
    Med reservation för att jag glömt något i all hast:

    På "Söder" växlas det vagnslaster varje vardagsmorgon/förmiddag. (Lantmännen, Hamnen och BE-Group)

    På Händelö går både vagnslaster och system"tåg" i omgångar från tidig morgon till sen eftermiddag mån-lör. Största kunden är hamnen (containers, både heltåg och vagnslaster, papper och konstgödsel), men även Agroetanol, Postnord och Kem-terminalen har daglig växling.

    Utöver detta går det som tidigare nämnts vagnslaster till Ncc och Wibax.
    Även gasolterminalen vid godsbangården och Ostkustterminalen som ligger ungefär vid driftplatsgränsen i riktning mot Åby har växling så gott som dagligen.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 937

    Sv: Norrköpings industrispår - trafikens omfattning?

    Citat Ursprungligen postat av Martin B Visa inlägg
    Med reservation för att jag glömt något i all hast:

    På "Söder" växlas det vagnslaster varje vardagsmorgon/förmiddag. (Lantmännen, Hamnen och BE-Group)

    På Händelö går både vagnslaster och system"tåg" i omgångar från tidig morgon till sen eftermiddag mån-lör. Största kunden är hamnen (containers, både heltåg och vagnslaster, papper och konstgödsel), men även Agroetanol, Postnord och Kem-terminalen har daglig växling.

    Utöver detta går det som tidigare nämnts vagnslaster till Ncc och Wibax.
    Även gasolterminalen vid godsbangården och Ostkustterminalen som ligger ungefär vid driftplatsgränsen i riktning mot Åby har växling så gott som dagligen.
    Tack för klarläggandet. Mer vagnslaster än jag trodde.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 444

    Sv: Norrköpings industrispår - trafikens omfattning?

    Vad är"kardonbanan"för oss oboende där?/Ulf


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    152

    Sv: Norrköpings industrispår - trafikens omfattning?

    En ny järnvägsförbindelse under byggnation mellan Norrköpings hamn på Händelö och Södra stambanan. Järnvägen går från det befintliga Braviken-spåret söder om Åby och når Händelö norrifrån. Ett nytt triangelspår byggs vid anslutningen i Åby och Norrköpings godsbangård flyttar även från sitt nuvarande läge till norr om Händelö längs den nya banan. Förutom att förbättra hamnens järnvägsanslutning är projektet också till för att göra plats för Ostlänken som annars skulle skära rakt igenom nuvarande godsbangård.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 937

    Sv: Norrköpings industrispår - trafikens omfattning?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Vad är"kardonbanan"för oss oboende där?/Ulf
    Ett industrispår mellan Åby och Norrköpings hamn. Byggs även en ny godsbangård. En ny bro över E4:an.
    Här ur hamnens hemsida:
    http://www.norrkopingshamn.se/hamnutveckling/jarnvag


  14. #14
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 041

    Sv: Norrköpings industrispår - trafikens omfattning?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Vad är"kardonbanan"för oss oboende där?/Ulf
    Kardonbanan är en ny godsjärnväg som just nu byggs från Åby driftplats i Norrköping ut till den plats där Norrköpings nya godsbangård ska byggas på Malmölandet (vid Rustalagret) och vidare till Händelöhamnen. Banan och bangården kommer att ersätta Ståthögabangården på Norrköpings driftsplats och dess anslutningsspår mot Händelöhamnen.
    Främst Ståthögabangården ligger ivägen för den nya banan som ska utgöra Ostlänken genom Norrköpings innerstad, vilken troligen kommer byggas delvis som högbana och delvis i tunnel.
    Aktuellt område kan ses på denna karta
    Trafikverket om Projektet

    Senast redigerat av Leif D den 2019-03-25 klockan 21:37:25.

  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 444

    Sv: Norrköpings industrispår - trafikens omfattning?

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Kardonbanan är en ny godsjärnväg som just nu byggs från Åby driftplats i Norrköping ut till den plats där Norrköpings nya godsbangård ska byggas på Malmölandet (vid Rustalagret) och vidare till Händelöhamnen. Banan och bangården kommer att ersätta Ståthögabangården på Norrköpings driftsplats och dess anslutningsspår mot Händelöhamnen.
    Främst Ståthögabangården ligger ivägen för den nya banan som ska utgöra Ostlänken genom Norrköpings innerstad, vilken troligen kommer byggas delvis som högbana och delvis i tunnel.
    Aktuellt område kan ses på denna karta
    Trafikverket om Projektet
    Tack för detta,men vad kommer uttrycket"kardonbanan"ifrån?/Ulf


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 937

    Sv: Norrköpings industrispår - trafikens omfattning?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Tack för detta,men vad kommer uttrycket"kardonbanan"ifrån?/Ulf
    Om kardon berättar: https://www.norrkopingshistoria.se/kardonbron/
    Lite oklart. Gissar på holländaren.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    152

    Sv: Norrköpings industrispår - trafikens omfattning?

    Idag presenterade Norrköpings kommun planprogrammet för området som rör Ostlänken, stationsområdet m.m. I denna föreslås spårförbindelsen till industrispårsnätet söder om Strömmen kapas utan att ersättas med någon ny förbindelse. Även lokstallet föreslås förlora sin spåranslutning. Just lokstallet skulle ju kunna anslutas till Händelöbanan istället om man byggde ett par hundra meter spår mellan det och stallet.

    https://www.norrkoping.se/boende-tra...annisborg.html


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    38

    Sv: Norrköpings industrispår - trafikens omfattning?

    Tydligen ska någon annan operatör än GC börja med växling på Händelö nattetid. Oklart om det är nytt trafikupplägg eller om det är Van Dieren som flyttar tillbaka till Norrköping från Katrineholm.


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 937

    Sv: Norrköpings industrispår - trafikens omfattning?

    Citat Ursprungligen postat av Martin B Visa inlägg
    Tydligen ska någon annan operatör än GC börja med växling på Händelö nattetid. Oklart om det är nytt trafikupplägg eller om det är Van Dieren som flyttar tillbaka till Norrköping från Katrineholm.
    Lägger en länk här också om den goda nyheten. Westerman Multimodal Logistics börjar med kombitrafik.
    http://www.norrkopingshamn.se/pressr...nvaegssatsning
    Tågdragare är om jag hittat rätt DBSRS.


    Senast redigerat av Ville den 2019-09-05 klockan 11:03:11.

  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 937

    Sv: Norrköpings industrispår - trafikens omfattning? - Avvecklas

    Citat Ursprungligen postat av X12 Visa inlägg
    Idag presenterade Norrköpings kommun planprogrammet för området som rör Ostlänken, stationsområdet m.m. I denna föreslås spårförbindelsen till industrispårsnätet söder om Strömmen kapas utan att ersättas med någon ny förbindelse. Även lokstallet föreslås förlora sin spåranslutning. Just lokstallet skulle ju kunna anslutas till Händelöbanan istället om man byggde ett par hundra meter spår mellan det och stallet.

    https://www.norrkoping.se/boende-tra...annisborg.html
    Ja, nog kunde man bygga ihop med Händelöspåret. Hoppas kommunen tänker om. Inget beslut taget i fullmäktige nu.
    Ny artikel om dessa planer i lokalpressen.
    Samtidigt som BE Group storsatsar och bygger ut, flyttar verksamhet till Norrköping, går kommunen vidare med sina planer på att ta bort spåret.

    https://folkbladet.se/nyheter/norrko...om6553336.aspx - Folkbladet 25 mars. (troligen läsbar en gång)
    - " Det är inte bra att man tar bort det här järnvägsspåret, så vad det innebär på sikt, det vet jag inte, säger VD."


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •