Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hur snabbt revs spårvägarna i Stockholm 1967?

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Hur snabbt revs spårvägarna i Stockholm 1967?

Jag undrar över hur det såg ut i allmänhet med det kvarvarande innerstadsspårvägsnätet i Stockholm efter nedläggningen i samband med högertrafikomläggningen?

Jag känner till att exempelvis fyrans spår på Valhallavägen bara asfalterades över, så det är inte riktigt sådana närmast kuriösa detaljer jag tänker på, utan mer hur det allmänt såg ut.

Var man ute redan dagarna efter och t ex började ta ned ledningar och sådant, eller fanns anläggningen kvar oanvänd men fysiskt intakt under en tid?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Hur snabbt revs spårvägarna i Stockholm 1967?

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Jag undrar över hur det såg ut i allmänhet med det kvarvarande innerstadsspårvägsnätet i Stockholm efter nedläggningen i samband med högertrafikomläggningen?

Jag känner till att exempelvis fyrans spår på Valhallavägen bara asfalterades över, så det är inte riktigt sådana närmast kuriösa detaljer jag tänker på, utan mer hur det allmänt såg ut.

Var man ute redan dagarna efter och t ex började ta ned ledningar och sådant, eller fanns anläggningen kvar oanvänd men fysiskt intakt under en tid?
    Spåret i uppförsbacken mot Södersjukhuset är kvar och börjar komma upp i dagen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Så även längs delar av Valhallavägen - t ex finns hela vändslingan vid Hakberget kvar, komplett med liten perrong och - på senare tid - ett "spårfordon" i slingan (något studentikost?). Det har ändå gått över 50 år sedan spårvägen lades ned... //Anders

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad jag läst i böcker om spårvägen och dess nerläggning var man mycket snabba att plocka ner det mesta både i Stockholm och Helsingborg. Men det hade säkert också med högertrafikomläggningen att göra då mycket i gatorna fick göras om!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ledningarna rök först, som jag minns. Troligen var koppar redan då stöldbegärligt. Dessutom skulle en hel del nya portaler för skyltar upp över de större gatorna. Vissa refuger och annat skulle flyttas eller tas bort. Men på vissa ställen så tog det längre tid och det blev bara nya asfaltlager. I Valhallavägens allé låg spår kvar mycket länge och än i dag på vissa sträckor. På Djurgården kunde en del återanvändas efter 24 år, men den har bytts sedan dess.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Hanquist Visa inlägg
    Ledningarna rök först, som jag minns. Troligen var koppar redan då stöldbegärligt. Dessutom skulle en hel del nya portaler för skyltar upp över de större gatorna. Vissa refuger och annat skulle flyttas eller tas bort. Men på vissa ställen så tog det längre tid och det blev bara nya asfaltlager. I Valhallavägens allé låg spår kvar mycket länge och än i dag på vissa sträckor. På Djurgården kunde en del återanvändas efter 24 år, men den har bytts sedan dess.
    Har slingan runt Bellmansro ersatts också eller gäller det bara Djurgårdsvägen?

//218

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •