Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: En kort fundering över järnvägsmiljön.

- - -
    Medlem
    mar 2018

En kort fundering över järnvägsmiljön.

Har nu avnjutit Svenska Tåg 46 från LEG Video. Skall väl inte berömma för mycket, ni vet det där med eget beröm som kan lukta illa, utan mer skillnaden mot bonusfilmen från 1999. Inte ett klotter så långt ögat kunde se! Varken på fordon eller fasta föremål. Bara 20 år sen. Det är otroligt vad dessa egotrippade vandaler lyckats förstöra på denna korta tidsperiod. Så, nu har jag gnällt ifrån mig innan läggdags. God Natt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: En kort fundering över järnvägsmiljön.

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Har nu avnjutit Svenska Tåg 46 från LEG Video. Skall väl inte berömma för mycket, ni vet det där med eget beröm som kan lukta illa, utan mer skillnaden mot bonusfilmen från 1999. Inte ett klotter så långt ögat kunde se! Varken på fordon eller fasta föremål. Bara 20 år sen. Det är otroligt vad dessa egotrippade vandaler lyckats förstöra på denna korta tidsperiod. Så, nu har jag gnällt ifrån mig innan läggdags. God Natt.
    Har inte hunnit se men Åke brukar vara en av fotograferna. Och denna serie med DVD dimper ned troget två gånger om året (jag har tillsvidareprenumetation) och brukar alltid motsvara förväntningarna. Mycket trevligt är också att inkluderat är en repris av årgången för 20år sedan. Då på Vhs så jag kan skippa de gamla Vhs-kasetterna. Och de som inte har den får en återblick från 1999 patallellt med aktuella filmer. Rekommenderas.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Jeg er selv en av bidragsyterne til denne utgaven og jeg registrerer at selv oppe Norra Norrland er togene nedklottrade..

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har inte sett filmen men gällande klotter är en tillbakagång till hur det såg ut på 1980-talet och 1990-talet i SL-trafiken knappast att föredra. Fanns ens klottersanering i någon av SLs arbetsbeskrivningar då? Med andra ord, allt var inte bättre förr. Överlag har även klottersaneringen blivit bättre även om exempelvis Trafikverket verkar ha lämnat "walk over".

- - -
    Medlem
    mar 2018

Måhända var klottret redan då utbrett men förmodligen bara i storstäderna. Jag har så dåligt tidsminne. Det gick dock lätt att hitta klotterfria miljöer vilket visas i filmen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Klart det fanns klotter 1999. Hur det var i järnvögsmiljön låter jag vara osagt men på andra platser fanns det ju så jag har svårt att tänka mig att järnvägen skulle varit fredad

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Klotter började bli ett stort problem för järnvägen redan i mitten av 1980-talet. SJ gick till motangrepp genom att anställa speciella informatörer för att försöka få stopp på det hela. Bland dessa märktes lokföraren Yngve "Trollet" Persson i Malmö, som med sitt timida sätt faktiskt lyckades få många klottrare på andra tankar.

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Klotter började bli ett stort problem för järnvägen redan i mitten av 1980-talet. SJ gick till motangrepp genom att anställa speciella informatörer för att försöka få stopp på det hela. Bland dessa märktes lokföraren Yngve "Trollet" Persson i Malmö, som med sitt timida sätt faktiskt lyckades få många klottrare på andra tankar.
    Fenomenet klotter (jag vägrar använda det där G-ordet) kom ju från New York och dess subway där det exploderade och spred sig väl sedan vartefter och ansågs trendigt. Och kom till Sverige. Och danskarna tittade lite fisförnämt ”sånt har vi inte här” och det var faktiskt snyggt i Danmark men så spred det sig även dit och förtvivlat pratade man om ”haerverk”. I en del länder som Italien verkar man ha gett upp helt och kör med fullständigt nedklottrade tåg. Lite ironiskt är kanske att upphovet till det hela i N.Y verkar ha fått ordning och reda så det ser snyggt ut.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •