Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Sen tågluff på sent sportlov

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Cool Sen tågluff på sent sportlov

Två fördelar med att vara pensionär: man kan ta sportlov när man vill och man får numer köpa tågluffarbiljett.

Förväntansfull äntrade jag följaktligen tåget kl 07.22 nu på morgonen. Dagens mål är Berlin men tåg 523 tar mig bara till Köpenhamn.

Hittills har jag hunnit notera följande:

1. Klockan i entrèhallen på Cst visar ännu VI i XI.
    2. Frukostboxarna i bistron var slut redan i Södertälje.
    3. Om jag skulle ha köpt biljett för en vecka sedan till dagens tågförbindelse skulle den ha kostat c:a 2300 kr. Jag har alltså redan första dagen tjänat in 150 kr jämfört med vad min tågluffarbiljett kostade mig.

Sportlovet har börjat.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2019-03-15 klockan 09:04:09.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Sen tågluff på sent sportlov

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Två fördelar med att vara pensionär: man kan ta sportlov när man vill och man får numer köpa tågluffarbiljett.

Förväntansfull äntrade jag följaktligen tåget kl 07.22 nu på morgonen. Dagens mål är Berlin men tåg 523 tar mig bara till Köpenhamn.

Hittills har jag hunnit notera följande:

1. Klockan i entrèhallen på Cst visar ännu VI i XI.
    2. Frukostboxarna i bistron var slut redan i Södertälje.
    3. Om jag skulle ha köpt biljett för en vecka sedan till dagens tågförbindelse skulle den ha kostat c:a 2900 kr. Jag har alltså redan första dagen tjänat in 750 kr jämfört med vad min tågluffarbiljett kostade mig.

Sportlovet har börjat.
    Jag skulle nog snarare säga att man spar "DCCL" kronor istället för att tjänat nämnda summa.
    Tänk så mycket du skulle tjänat om du istället åkt pendel till Mr och vidare till Arn med 583, fast då skulle förstås inte resan passa vidare bra här i PV.
    Det finns ju som bekant en annan galen herre som flänger runt på ett Årskort Guld och visar upp sig och proväter diverse mat.
    Ni kanske skulle slå ihop era huvuden och åka varsin dag på ett årskort.
    Då skulle ni "tjäna" många siffor!

Senast redigerat av 1524 den 2019-03-15 klockan 09:11:01.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Jag skulle nog snarare säga att man spar "DCCL" kronor istället för att tjänat nämnda summa.
    Tänk så mycket du skulle tjänat om du istället åkt pendel till Mr och vidare till Arn med 583, fast då skulle förstås inte resan passa vidare bra här i PV.
    Det finns ju som bekant en annan galen herre
    Ni kanske skulle slå ihop era huvuden och åka varsin dag på ett årskort.
    Först vill jag be om ursäkt för min felräkning. Jag hade dock hunnit rätta den innan 1524 lade in sitt påpekande. Jag har bara tjänat 150 kr på resan än så länge. Eller CL kr skrivet på det sätt 1524 tycks föredra.

Däremot vill jag ge 1524 rätt i att resereferat från täta resor på pendeltågen mellan Stockholm och Märsta knappast skulle locka till läsning här i PV.

Vad gäller mitt och åkgsj:s psykiska hälsotillstånd misstänker jag att PV:s regelverk förbjuder en diskussion.

Slutligen vill jag varna alla PV-läsare - i denna tråd tänker jag fortsätta berätta om min sportlovsresa. Förhoppningsvis till glädje för en och annan som inte är lika resvan som 1524.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2019-03-15 klockan 10:27:51.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Först vill jag be om ursäkt för min felräkning. Jag hade dock hunnit rätta den innan 1524 lade in sitt påpekande. Jag har bara tjänat 150 kr på resan än så länge. Eller CL kr skrivet på det sätt 1524 tycks föredra.

Däremot vill jag ge 1524 rätt i att resereferat från täta resor på pendeltågen mellan Stockholm och Märsta knappast skulle locka till läsning här i PV.

Vad gäller mitt och åkgsj:s psykiska hälsotillstånd misstänker jag att PV:s regelverk förbjuder en diskussion.

Slutligen vill jag varna alla PV-läsare - i denna tråd tänker jag fortsätta berätta om min sportlovsresa. Förhoppningsvis till glädje för en och annan som inte är lika resvan som 1524.
    Resvan eller ej - jag uppskattar den här sortens vardagliga reseskildringar!
    (Och signaturen "1524" kanske inte är så resvan som man kan tro - då hen verkar tro att /SJ:s/ årskort är opersonliga...)

/TKO

Medlem
    mar 2018

Sportlovsresan har hunnit till Malmö

523 kom -1 till Malmö C. Nu i T 19 går det ända till Köpenhamn. I Malmö C nedre kunde jag därför konstatera att Trafikverkets
    attraktiva väggdekoration med rörlig landskapsbild åter är i funktion efter att ha varit svart en tid.

Nu är vi på väg mot bron. Alltid lika fascinerande. Hoppas bara vi slipper spår 26 på København H.

Medlem
    mar 2018

Sportlovsresan har hunnit till Padborg

Uppehållet blev kort i Köpenhamn. Jag hann dock inhandla skaffning i Brugsen innan det bar iväg till Frederica. Dessförinnan hade jag glatt konstaterat att 523 leddes in på spår 6. Bekvämt alltså.

Lyntoget 49 förde mig till Frederica där jag tog IC 35 som just rullar in i Padborg. Båda dessa danska dieseltåg är knökafulla. Det är visserligen fredag, men jag tror att platsbokning är att rekommendera oavsett. Det kostar bara DKK 30 på DSB eller 4.50 € om man som jag köper av DB.

Sportlovsresan fortsätter nu mot Flensburg med tysk ombordpersonal.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2019-03-15 klockan 16:47:13.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Sportlovsresan har hunnit till Padborg

Uppehållet blev kort i Köpenhamn. Jag hann dock inhandla skaffning i Brugsen innan det bar iväg till Frederica. Dessförinnan hade jag glatt konstaterat att 524 leddes in på spår 6. Bekvämt alltså.

Lyntoget 49 förde mig till Frederica där jag tog IC 35 som just rullar in i Padborg. Båda dessa danska dieseltåg är knökafulla. Det är visserligen fredag, men jag tror att platsbokning är att rekommendera oavsett. Det kostar bara DKK 30 på DSB eller 4.50 € om man som jag köper av DB.

Sportlovsresan fortsätter nu mot Flensburg med tysk ombordpersonal.
    Jag önskar en fortsatt trevlig resa!
    Har Matkooperativet bytt namn till Brugsen? Ja det var ett tag sen jag var i Köpenhamn inser jag.

/TKO

Medlem
    mar 2018

Byte i Hamburg

För att ta sig till Berlin blir det alltid byte i Hamburg. Några alternativ gives icke. Jag avhåller mig från att kasta mig över närmaste korvkiosk. Det ska bli en enkel kvällsmåltid på ICE - tåget kl 18.35. Det går till Koblenz och heter ICE 1607. Plats är reserverad men dock ej obligatoriskt.
    .
    Men så här en fredagskväll kan man räkna med fullsatt. Och det är det verkligen. Jag fick knuffa mig in i bistron som är fylld av resenärer som tar plats med en kopp kaffe till Berlin.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2019-03-15 klockan 19:05:36.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Byte i Hamburg

För att ta sig till Berlin blir det alltid byte i Hamburg. Några alternativ gives icke. Jag avhåller mig från att kasta mig över närmaste korvkiosk. Det ska bli en enkel kvällsmåltid på ICE - tåget kl 18.35. Det går till Koblenz och heter ICE 1607. Plats är reserverad men dock ej obligatoriskt.
    .
    Men så här en fredagskväll kan man räkna med fullsatt. Och det är det verkligen. Jag fick knuffa mig in i bistron som är fylld av resenärer som tar plats med en kopp kaffe till Berlin.
    Jag läser i vart fall reseskildringar som denna med intresse.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Lyntoget 49 förde mig till Frederica där jag tog IC 35 som just rullar in i Padborg.
    Nog åkte du väl med tåg IC 385 ändå, tåg EC 35 går ju från Hamburg till Köpenhamn över Rödby.

Man kan förstås undra varför 35 är EC, medan 385 är IC, fast 385 går minst lika mycket i bägge länderna.

Medlem
    mar 2018

En dagsresa till Berlin är till ända.

ICE 1607 bestod av två multade IC4. Det blir ett rejält långt tåg med två restaurangvagnar. Förutom en del vegetariska rätter kunde man välja på chili con carne för 8.20 € och gulasch på oxkött med spitzle för 11.90 €. Jag valde den senare och är nöjd med kryddningen till skillnad mot de extremt tama rätterna som erbjuds i SJ:s snabbtåg. En halv liter Bitburger fatöl för 3.80 € dög bra att skölja ned maten med.

Tyvärr serveras inte starksprit i tyska restaurangvagnar, men jag hade förutseende nog tagit med mig en flaska Grönstedts från 523, vilket förhöjde njutningen av kaffet efteråt.

Med 220 kilometers fart var vi snart i Spandau där jag bytte till regionaltåget 63990 (ODEG) och steg av vid Zoo. Den klassiska avstigningsstationen för dem som skulle till Västberlin då staden var delad.

Dagens resa från Cst till Berlin Zoo tog 13 h 15 m. God natt.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2019-03-15 klockan 21:43:25.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Nog åkte du väl med tåg IC 385 ändå, tåg EC 35 går ju från Hamburg till Köpenhamn över Rödby.
    Jovisst var det IC 385. Fingrarna slant och korrekturet hade tagit fredagsledigt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •