Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Da blev Bt hos TGOJ?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Da blev Bt hos TGOJ?

Fick för länge sen höra en historia om hur Bt loken kom till.
    Den kommer från en hamnarbetare i Oxelösund.
    Och jag undrar om den är sann.
    Historien går så här.

När TGOJ på 50 talet beställde ellok av ASEA så vart det Hg,Ma,Ub och Da.
    På grund av att ASEA prioritera SJ så fick TGOJ vackert vänta på sina lok.
    När SJ's Da och Ma lok kom så fick TGOJ titta på dem.
    TGOJ vart imponerade av Ma men inte på Da.
    De tyckte att Da var för svagt och att koppelstången begränsade loket.
    Så TGOJ ville ha en lok typ som hade boggi.
    För bland annat så kunde underhållet bli simplare ifall man bara hade boggilok.
    (Jag vet att Ub loken var koppelstångslok.)
    Eftersom ASEA höll på att utveckla Rapid så vart dem lika i konstruktionen.
    Och Bt fick likheter med Ma för att underlätta reparation och tillgången på reservdelar.
    Och det var så Bt loken kom till.

Jag har forskat lite i detta men har inte hitta nån info om att TGOJ nånsin beställt Da lok.
    Och tycker att årtalen inte stämmer alls. För första Da kom 1952 och Bt 1954.
    Så ASEA hade inte så lång tid att designa och tillverka ett nytt ellok.
    Men ifall dem höll på med Rapid så kanske det inte behövdes så mycket ny tänkande.
    Visa jag pratat med om detta påpekar att Bt och Rapid inte har något gemensamt i konstruktionen.

Rätta historien eller berätta hur mycket fel det finns.
    Så vad tycker experterna om detta?

Tack på för hand.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Da blev Bt hos TGOJ?

Ja tyvärr är väl de flesta som kunnat svara exakt på detta hädangångna. Men vad jag hörde av de gamla gubbarna när jag började på SJ 1981 var att det fanns 2 läger inom SJ maskinavdelning och koppelstångsmaffian vann.... TGOJ var ju i mångt och mycket ett modernare självständigt bolag vid denna tiden så det du skriver stämmer säkert i stora drag.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Ja, Martin, jag tror att Tore Nordin (f d överingenjör vid Asea) är mycket sakkunnig när han i SJK-boken "Svenska ellok" beskriver ungefär så här hur det gick till. Jag gör ett referat här.

TGOJ tog in anbud på lämpliga ellokstyper av Asea och tyska leverantörer. Vid det laget hade Aseas konstruktionsavdelning fullt upp inför att Da, Dm och Ma skulle byggas åt SJ. Asea föreslog därför att TGOJ skulle köpa Da, Hg och Ma. TGOJ tyckte att de tyska leverantörernas förslag till persontågslok var intressantare, med boggilok av DB:s typ E 10, senare 110. Men Nohab hade dålig beläggning i verkstäderna och övertalade Asea att skissera det lok som blev Bt.

Jag tror att det också fanns med i bilden att Asea såg mer framtid i boggilok än i koppelstångslok.

Mycket av det du hört stämmer alltså, men det utspelade sig innan något Da-lok hade blivit tillverkat för SJ, och TGOJ hade aldrig beställt något Da-lok.

PS Det var i oktober 1951 som TGOJ:s beställning av ellok blev definitivt uppgjord. Några saker som är gemensamma mellan Bt och Ra är maskinrumslayout och huvudkretsar för traktion med lågspänningsreglering. Gemensamt mellan Bt och Ma är motorer, hjulsatser, växlar, hålaxelanordning, fjädrar m m. Min källa är Tore Nordins avsnitt i boken jag nämnde.

Senast redigerat av Hans Broman den 2019-03-14 klockan 21:12:29.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Ja, Martin, jag tror att Tore Nordin (f d överingenjör vid Asea) är mycket sakkunnig när han i SJK-boken "Svenska ellok" beskriver ungefär så här hur det gick till. Jag gör ett referat här.

TGOJ tog in anbud på lämpliga ellokstyper av Asea och tyska leverantörer. Vid det laget hade Aseas konstruktionsavdelning fullt upp inför att Da, Dm och Ma skulle byggas åt SJ. Asea föreslog därför att TGOJ skulle köpa Da, Hg och Ma. TGOJ tyckte att de tyska leverantörernas förslag till persontågslok var intressantare, med boggilok av DB:s typ E 10, senare 110. Men Nohab hade dålig beläggning i verkstäderna och övertalade Asea att skissera det lok som blev Bt.

Jag tror att det också fanns med i bilden att Asea såg mer framtid i boggilok än i koppelstångslok.

Mycket av det du hört stämmer alltså, men det utspelade sig innan något Da-lok hade blivit tillverkat för SJ, och TGOJ hade aldrig beställt något Da-lok.

PS Det var i oktober 1951 som TGOJ:s beställning av ellok blev definitivt uppgjord. Några saker som är gemensamma mellan Bt och Ra är maskinrumslayout och huvudkretsar för traktion med lågspänningsreglering. Gemensamt mellan Bt och Ma är motorer, hjulsatser, växlar, hålaxelanordning, fjädrar m m. Min källa är Tore Nordins avsnitt i boken jag nämnde.
    TGOJ fick anbud från Tyskland på E94 och modifierad E18. Går att läsa i SEJIF meddelande.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    TGOJ fick anbud från Tyskland på E94 och modifierad E18. Går att läsa i SEJIF meddelande.
    Har du tillgång till det meddelandet? Eller har någon annan det? Jag inser nu att tyska lokfabriker inte hade någon färdig E10-konstruktion att erbjuda när det anbudet lades, eftersom de första prototyploken för E10 levererades till DB under 1952. Jag gör också reflektionen att en modifierad E18 till TGOJ:s persontågstrafik kan inte ha framstått som en idealisk lösning.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Vi kan väl fylla på lite här, med en Bt-bild, från Ulf Kallanders bildarkiv.
    Bt 305 med utfärdståg i Gävle ca september 1995. Foto Ulf Kallander

Medlem
    nov 2017

Mer påfyllning: Bt har ankommit Eskilstuna C med pt 561 från Västerås vid niotiden på morgonen den 19 april 1962. Höghusen vid Åsgatan är under byggnad:

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: TGOJ val av ellok

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Har du tillgång till det meddelandet? Eller har någon annan det? Jag inser nu att tyska lokfabriker inte hade någon färdig E10-konstruktion att erbjuda när det anbudet lades, eftersom de första prototyploken för E10 levererades till DB under 1952. Jag gör också reflektionen att en modifierad E18 till TGOJ:s persontågstrafik kan inte ha framstått som en idealisk lösning.

För TGOJ

För SJ

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: TGOJ val av ellok

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    För TGOJ
    Vem är det som har skrivit artikeln?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018