Ursprungligen postat av
Hans Broman
Ja, Martin, jag tror att Tore Nordin (f d överingenjör vid Asea) är mycket sakkunnig när han i SJK-boken "Svenska ellok" beskriver ungefär så här hur det gick till. Jag gör ett referat här.
TGOJ tog in anbud på lämpliga ellokstyper av Asea och tyska leverantörer. Vid det laget hade Aseas konstruktionsavdelning fullt upp inför att Da, Dm och Ma skulle byggas åt SJ. Asea föreslog därför att TGOJ skulle köpa Da, Hg och Ma. TGOJ tyckte att de tyska leverantörernas förslag till persontågslok var intressantare, med boggilok av DB:s typ E 10, senare 110. Men Nohab hade dålig beläggning i verkstäderna och övertalade Asea att skissera det lok som blev Bt.
Jag tror att det också fanns med i bilden att Asea såg mer framtid i boggilok än i koppelstångslok.
Mycket av det du hört stämmer alltså, men det utspelade sig innan något Da-lok hade blivit tillverkat för SJ, och TGOJ hade aldrig beställt något Da-lok.
PS Det var i oktober 1951 som TGOJ:s beställning av ellok blev definitivt uppgjord. Några saker som är gemensamma mellan Bt och Ra är maskinrumslayout och huvudkretsar för traktion med lågspänningsreglering. Gemensamt mellan Bt och Ma är motorer, hjulsatser, växlar, hålaxelanordning, fjädrar m m. Min källa är Tore Nordins avsnitt i boken jag nämnde.