Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Sovvagn kontra liggvagn

Avställd
    Medlem
    mar 2019

Sovvagn kontra liggvagn

Hej, jag är ny här på Forumet.

I sommar tänkte jag åka nattåg med familjen (fru och 2 barn) från Stockholm mot Narvik. Vi har åkt nattåg tidigare också, då i sovvagn och barnen delade då en säng. Nu är dom äldre och måste nog ha varsin säng om det inte ska bli slagsmål. Vi funderar på om vi ska ta en egen liggvagnskupé eller 2 egna sovvagnskupéer. Priset skiljer förstås rejält. Men kan ni hjälpa mig med för- och nackdelar förutom priset? Jag åkte liggvagn på 90-talet men har inga direkta minnen av det. Hur är komforten, själva britsen, sover man lika bra, annat som skiljer, tex eluttag mm? Tacksam för utförliga svar!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Sovvagn kontra liggvagn

Citat Ursprungligen postat av PAG Visa inlägg
    Hej, jag är ny här på Forumet.

I sommar tänkte jag åka nattåg med familjen (fru och 2 barn) från Stockholm mot Narvik. Vi har åkt nattåg tidigare också, då i sovvagn och barnen delade då en säng. Nu är dom äldre och måste nog ha varsin säng om det inte ska bli slagsmål. Vi funderar på om vi ska ta en egen liggvagnskupé eller 2 egna sovvagnskupéer. Priset skiljer förstås rejält. Men kan ni hjälpa mig med för- och nackdelar förutom priset? Jag åkte liggvagn på 90-talet men har inga direkta minnen av det. Hur är komforten, själva britsen, sover man lika bra, annat som skiljer, tex eluttag mm? Tacksam för utförliga svar!
    Jag skulle välja egen liggvagnskupé. Främsta nackdelen med liggvagn är att man inte ens har ett handfat i kupén, alla toalettbestyr hänvisas till tvättrum/toa i vagnsänden.

Om man inte tvunget måste vara alla tillsammans är en snikvariant att en person bokar plats i annan kupé och resten av familjen delar på en sovvagnskupé.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag hade valt liggvagn! Även om komforten är lite lägre, så ger liggvagnen en annan samhörighet under resans gång och att alla reser i samma kupé.

Halva nöjet med att åka nattåg är ju tapasen innan man somnar.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag skulle välja liggvagn, som någon skrev så är ju halva grejen att man är tillsammans. Visst är britsen hårdare än i sovvagn, men det tycker jag är ett mindre problem. Dessutom är det större fönster i liggvagnskupén vilket är bra när man vill titta ut under resan på Malmbanan. Eluttag finns både sov- och liggvagnskupé.

Mvh Olsson

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Eftersom ni är en familj med mamma, pappa, barn så är ni i huvudsak unga människor. Då är inte behovet av att springa ut och pissa särdeles stort. Dessutom är man lite mer "sporty" i den åldern så för mig är valet klart. Ta en hel kupé som liggvagn så råder ni er själva. Dessutom är en sovkupé med alla 3 kojer upptagna minst sagt trång och kräver också nog så "sporty" folk. Alltså - ta liggkupén och strunta i bristen på handfat men njut av bättre space samt att hela familjen är samlad under natten.

Avställd
    Medlem
    mar 2019

Som jag trodde är det ingen som förespråkar sovvagn under dom här förutsättningarna... Men i liggvagn, finns det allt man behöver i form av lakan, kudde, örngott etc? Man behöver inte ha med något själv menar jag?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Som jag trodde är det ingen som förespråkar sovvagn under dom här förutsättningarna... Men i liggvagn, finns det allt man behöver i form av lakan, kudde, örngott etc? Man behöver inte ha med något själv menar jag?
    Möjligen favorit-kudden, de som erbjuds är lite tunna och hårda.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Åka sovvagn dagtid är inte så kul, man sitter och stirrar in i en vägg. Om vi bortser från kostnaden hade jag valt lite olika beroende vilket nattåg jag skulle ta. Hade jag tagit ett som går direkt till Narvik utan byten hade jag föredragit liggvagn för att ha det trevligt även när man inte sover. Hade jag tagit det där man måste byta till sittvagn i Boden hade jag nog föredragit sovvagnen, på det tåget tillbringar man inte så mycket vaken tid i sovvagnen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hörselproppar rekommenderas. Och boka om möjligt mitt i vagnen om ni vill ha det tyst.
    Jim

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Liggvagn, sittkomforten är överlägsen och på en resa till Narvik är det många sittande timmar. Om gamla WL1 funnits på den linjen kunde man funderat, den är mycket rymligare och ett barn gick bra att lägga på bagagehyllan över korridoren. Har gjort många resor med två vuxna och tre barn i den vagnen. Då fanns inte möjligheten att förmånligt boka hel liggvagnskupe.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Gjorde exakt en sådan resa med en lika familjesammansättning för några år sedan och det funkade perfekt med liggvagn både med sömn och umgänge i vaket tillstånd. Och det fanns allt man behövde. Men som Jim skriver så är inte öronproppar fel om man är lättväkt!

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Gjorde exakt en sådan resa med en lika familjesammansättning för några år sedan och det funkade perfekt med liggvagn både med sömn och umgänge i vaket tillstånd. Och det fanns allt man behövde. Men som Jim skriver så är inte öronproppar fel om man är lättväkt!
    Lite nyfiken, varför proppar? Störande grannar eller hjulskrammel?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Beror väl på om man är van vid att sova i ett tyst sovrum så kan det nog vara problem att sova i ett tåg. Även om vagnarna är tysta och fina med skivbromsar m.m. hörs ljud. Grannar har aldrig varit något problem på de nattågsresor jag gjort både i Sverige och utomlands!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Lite vid sidan av ämnet - men bara lite:

Det finns väl i Sverige inga sovvagnar med förbindelsedörr mellan två kupéer?
    Den möjligheten fanns bland annat hos DB/CNL. kanske fortfarande finns på Nightjet?

Det var utmärkt för en familj/grupp, med lite bättre komfort än vad liggvagnar erbjuder.

/TKO

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Beror väl på om man är van vid att sova i ett tyst sovrum så kan det nog vara problem att sova i ett tåg. Även om vagnarna är tysta och fina med skivbromsar m.m. hörs ljud. Grannar har aldrig varit något problem på de nattågsresor jag gjort både i Sverige och utomlands!
    Allmänt lite fög hög ljudnivå alltså.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Allmänt lite fög hög ljudnivå alltså.
    Jag som har svårt att slappna av när det händer saker omkring mig har alltid öronproppar med mig, guld när man ska sova på konfirmandläger, bussresor eller på nattåg!

Tidigare: calken. Nu en 26-årig Uppsala-bo som pluggar till präst och ibland kör buss.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Lite vid sidan av ämnet - men bara lite:

Det finns väl i Sverige inga sovvagnar med förbindelsedörr mellan två kupéer?
    Den möjligheten fanns bland annat hos DB/CNL. kanske fortfarande finns på Nightjet?
    Finns inte det på WL1? Eller bara fanns?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Finns inte det på WL1? Eller bara fanns?
    Nä det har inte funnits i WL1 där emot i vissa WL2 samt i WL11 och WL12

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Carl Eric Visa inlägg
    Jag som har svårt att slappna av när det händer saker omkring mig har alltid öronproppar med mig, guld när man ska sova på konfirmandläger, bussresor eller på nattåg!
    För mig är det nog tvärtom så att jag sover rätt bra på tåg när det skakar, bullrar men vaknar till när tåget står stilla någonstans och allt är tyst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Lite nyfiken, varför proppar? Störande grannar eller hjulskrammel?
    Blockbroms är vanligast i liggvagnarna (enl min erf) och de vagnarna låter mer även när man inte bromsar.

Bokar man hel kupé slipper man grannar men sen finns det omformare, fläktar och annat som låter en del. Bra med såna där proppar som är "lock" för örat snarare än proppar man stoppar in i hörselgången.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •