Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Stockholm - Hamburg utan byte

  1. #1
    Moderator
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    518

    Stockholm - Hamburg utan byte

    Vad skulle krävas för att kunna få sån tågtrafik? Vilka investeringar skulle krävas?
    Fehmarn-tunneln är snart klart, men det krävs väl en del annat också?


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 133

    Sv: Stockholm - Hamburg utan byte

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Vad skulle krävas för att kunna få sån tågtrafik? Vilka investeringar skulle krävas?
    Fehmarn-tunneln är snart klart, men det krävs väl en del annat också?
    Någon som vill köra och ett tågsätt som är godkänt i Sverige, Danmark och Tyskland. I princip skulle du kunna köra via Stora och Lilla bält redan idag om någon köper godkända fordon.

    /Magnus


  3. #3
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    500

    Sv: Stockholm - Hamburg utan byte

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Någon som vill köra och ett tågsätt som är godkänt i Sverige, Danmark och Tyskland. I princip skulle du kunna köra via Stora och Lilla bält redan idag om någon köper godkända fordon.

    /Magnus
    Samt att få danskarna att gå med på det.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 257

    Sv: Stockholm - Hamburg utan byte

    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Samt att få danskarna att gå med på det.
    Kan de stoppa det om fordonen blir godkända för aktuell sträcka?


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 459

    Sv: Stockholm - Hamburg utan byte

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Vad skulle krävas för att kunna få sån tågtrafik? Vilka investeringar skulle krävas?
    Fehmarn-tunneln är snart klart, men det krävs väl en del annat också?
    Passande tåg och att någon operatör vill köra.
    X2000 är för breda. Signalsystem som passar. Danmark hade tänkt ha ERTMS i hela landet 2023, men har fördröjt till 2030, men kanske har Öresundsbron-Fehmarn det innan dess. Annars blir det en speciallösning ERTMS+dansk STM i ett par år.

    Det måste vara biljettsamarbete också så att de tre nationellt ledande operatörerna säljer biljetter till tåget.
    Om SJ kör men DSB och DB vägrar sälja biljetter blir det glest med passagerare ombord mellan Köpenhamn och Hamburg vilket redan drabbat SJ till Odense och MTR Göteborg-Stockholm (som tagit sig via kostsam marknadsföring) och Sagarail.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2019-03-13 klockan 21:18:03.

  6. #6
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    Sv: Stockholm - Hamburg utan byte

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Passande tåg och att någon operatör vill köra.
    X2000 är för breda. Signalsystem som passar. Danmark hade tänkt ha ERTMS i hela landet 2023, men har fördröjt till 2030, men kanske har Öresundsbron-Fehmarn det innan dess. Annars blir det en speciallösning ERTMS+dansk STM i ett par år.

    Det måste vara biljettsamarbete också så att de tre nationellt ledande operatörerna säljer biljetter till tåget.
    Om SJ kör men DSB och DB vägrar sälja biljetter blir det glest med passagerare ombord mellan Köpenhamn och Hamburg vilket redan drabbat SJ till Odense och MTR Göteborg-Stockholm (som tagit sig via kostsam marknadsföring) och Sagarail.
    När det gäller fordon: Skulle inte Snälltåget kunna klara det med befintliga lok och vagnar, om man kompletterar med funktion för nödbromsöverbryggning (+ eventuellt någon omformare till tågvärmen)?


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    214

    Sv: Stockholm - Hamburg utan byte

    Kan vel kjøres med vogner og lok bytte underveis. Reiste med CityNightLiner fra Københamn til Wuppertal og det var lok bytte i Padborg


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    511

    Sv: Stockholm - Hamburg utan byte

    Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    När det gäller fordon: Skulle inte Snälltåget kunna klara det med befintliga lok och vagnar, om man kompletterar med funktion för nödbromsöverbryggning (+ eventuellt någon omformare till tågvärmen)?
    Nödbromsöverbryggning samt att vagnarna klarar 1500 V tågvärme finns redan i lok och vagnar men tyskt och danskt tågskyddsystem saknas

    Senast redigerat av Peter Flink den 2019-03-13 klockan 21:35:30.

  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    504

    Sv: Stockholm - Hamburg utan byte

    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Samt att få danskarna att gå med på det.
    Tror knappast att Danmark kan förbjuda sådan trafik så länge fordonet och vagnarna är tillåtna i Danmark. Annars hade nog EU kunnat stoppa Danmarks nekande


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    152

    Sv: Stockholm - Hamburg utan byte

    Vad gäller lastprofilen i Danmark och Tyskland: finns det några långsiktiga ambitioner från dessa länder att successivt öka lastprofilen? Det är ju flera projekt på gång i stråket med Ringsted-banan, Fehmarn-förbindelsen med dubbelspårutbyggnader på både danska och tyska sidan, ny Storströmsbro osv. Vad bygger man med för lastprofil där?


  11. #11
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    4 426

    Sv: Stockholm - Hamburg utan byte

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Vad skulle krävas för att kunna få sån tågtrafik? Vilka investeringar skulle krävas?
    Fehmarn-tunneln är snart klart, men det krävs väl en del annat också?
    Alla skulle inte hålla med dig om att Femernbälttunneln snart är klar. Öppningsåret 2028 för tågförbindelsen har nämnts ganska länge. Många tror att det inte kommer att infrias.


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 153

    Sv: Stockholm - Hamburg utan byte

    Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Tror knappast att Danmark kan förbjuda sådan trafik så länge fordonet och vagnarna är tillåtna i Danmark. Annars hade nog EU kunnat stoppa Danmarks nekande
    Så rätt, internationell tågtrafik i EU (och EES) är avreglerad sedan många år, vi fick ju Unionsexpressen.
    Men det krävs att Banedanmark beviljar tåglägen och det är rätt fullt nu på Stora Bält och västerut.


  13. #13
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    500

    Sv: Stockholm - Hamburg utan byte

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Så rätt, internationell tågtrafik i EU (och EES) är avreglerad sedan många år, vi fick ju Unionsexpressen.
    Men det krävs att Banedanmark beviljar tåglägen och det är rätt fullt nu på Stora Bält och västerut.
    Danmark lär inte se någon anledning att prioritera transittrafik mellan Sverige och Tyskland, på de egna skattebetalarnas bekostnad. Detta verkar glömmas bort när man här hemma diskuterar direkttåg från Sverige till Hamburg och vidare. Det enda incentivet är (enligt min uppfattning) om Sverige/Tyskland/någon annan är beredd att betala de faktiska kostnaderna, antagligen med marginal för de besvär som kan orsakas de inomdanska resenärerna.


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 257

    Sv: Stockholm - Hamburg utan byte

    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Danmark lär inte se någon anledning att prioritera transittrafik mellan Sverige och Tyskland, på de egna skattebetalarnas bekostnad. Detta verkar glömmas bort när man här hemma diskuterar direkttåg från Sverige till Hamburg och vidare. Det enda incentivet är (enligt min uppfattning) om Sverige/Tyskland/någon annan är beredd att betala de faktiska kostnaderna, antagligen med marginal för de besvär som kan orsakas de inomdanska resenärerna.
    Men de kan absolut inte neka ett genomgående tåg enbart baserat på att de anser att tåglägena behövs för inrikestrafiken. Däremot kan de naturligtvis ha invändningar mot om tåget exempelvis avses att framföras just när behovet av inrikestrafik är som störst, men det tror jag knappast är aktuellt. De måste ha sakligt skäl för att just det nekade tåget inte kan framföras, det är inte tillåtet att utföra tilldelningen på så sätt att först får DSB allt de vill ha och sedan kan man möjligen hittat något litet utrymme.


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 162

    Sv: Stockholm - Hamburg utan byte

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Så rätt, internationell tågtrafik i EU (och EES) är avreglerad sedan många år, vi fick ju Unionsexpressen.
    Men det krävs att Banedanmark beviljar tåglägen och det är rätt fullt nu på Stora Bält och västerut.
    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Danmark lär inte se någon anledning att prioritera transittrafik mellan Sverige och Tyskland, på de egna skattebetalarnas bekostnad. Detta verkar glömmas bort när man här hemma diskuterar direkttåg från Sverige till Hamburg och vidare. Det enda incentivet är (enligt min uppfattning) om Sverige/Tyskland/någon annan är beredd att betala de faktiska kostnaderna, antagligen med marginal för de besvär som kan orsakas de inomdanska resenärerna.
    Men det är väl inte så att Banedanmark kan gynna just DSB, utan jag antar att EU-reglerna säger att det skall finnas en rimlig fördelning mellan tåglägen?
    Det finns ju massor av svenska godståg som lyckas köra genom Danmark, varför skulle det vara svårt att få in ett persontåg nattetid?


  16. #16
    Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 033

    Sv: Stockholm - Hamburg utan byte

    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Danmark lär inte se någon anledning att prioritera transittrafik mellan Sverige och Tyskland, på de egna skattebetalarnas bekostnad. Detta verkar glömmas bort när man här hemma diskuterar direkttåg från Sverige till Hamburg och vidare. Det enda incentivet är (enligt min uppfattning) om Sverige/Tyskland/någon annan är beredd att betala de faktiska kostnaderna, antagligen med marginal för de besvär som kan orsakas de inomdanska resenärerna.
    Ett sådant tåg skulle nog knappast köra genom Danmark utan uppehåll. Danskarna skulle således inte bara ha besväret utan få en direkt förbindelse mot Sverige och Tyskland samt möjligen ett inrikeståg till (om det nu inte blir bara sov- och liggvagnar).


  17. #17
    Avstängd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    838

    Sv: Stockholm - Hamburg utan byte

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Vad skulle krävas för att kunna få sån tågtrafik? Vilka investeringar skulle krävas?
    Fehmarn-tunneln är snart klart, men det krävs väl en del annat också?
    Att börja i tekniken är helt fel. Först måste det finnas en aktör (kommersiell eller upphandlande) som anser att finns en anledning att köra trafiken. Finns en sådan så kan ALLT lösas. Det är bara prislappen som blir olika beroende på vilka tekniska förutsättningar som gäller.

    Senast redigerat av Tallberg den 2019-03-14 klockan 10:20:50.

  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 257

    Sv: Stockholm - Hamburg utan byte

    Citat Ursprungligen postat av Tallberg Visa inlägg
    Att börja i tekniken är helt fel. Först måste det finnas en aktör (kommersiell eller upphandlande) som anser att finns en anledning att köra trafiken. Finns en sådan så kan ALLT lösas. Det är bara prislappen som blir olika beroende på vilka tekniska förutsättningar som gäller.
    Fast det första en intresserad operatör behöver göra är att kontrollera förutsättningarna. Om man då inte hittar de lämpligaste förutsättningarna hade det varit bättre att "börja i tekniken" för att hitta dem.


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 459

    Sv: Stockholm - Hamburg utan byte

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Fast det första en intresserad operatör behöver göra är att kontrollera förutsättningarna. Om man då inte hittar de lämpligaste förutsättningarna hade det varit bättre att "börja i tekniken" för att hitta dem.
    Restiden Köpenhamn-Hamburg blir idag via Stora Bält så lång att det inte anses konkurrera med flyg, för de som har bråttom.
    Och för de som har ont om pengar blir buss mycket billigare till liknande restid.
    Den långa restiden ger höga personalkostnader.

    Sedan har DSB tåg Köpenhamn-Hamburg som konkurrerar och som man kan byta till från Stockholm.
    Så det finns konkurrens och blir svårt att få så många resenärer.

    Efter Fehmarntunneln är klar är det andra förutsättningar.


  20. #20
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 257

    Sv: Stockholm - Hamburg utan byte

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Efter Fehmarntunneln är klar är det andra förutsättningar.
    Jag uppfattar det som att denna tråd handlar om situationen efter att Fehmarntunneln är klar.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •