Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Ett väldigt amerikansk lok (1 bild)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ett väldigt amerikansk lok (1 bild)

ATSF GP60B 331 väntade på nya uppdrag i Watson, Los Angeles, den 17 april 2002 när bilden togs. Lok utan förarhytt har alltid intresserat mig då de är minst sagt udda och det faktum att tågen behövde så många lok att hytten kunde rationaliseras bort är lite speciellt. Eller var lite speciellt kanske passar bättre då utvecklingen har gjort hyttlösa lok onödiga numera och det finns inte många kvar i trafik. Det har inte heller nytillverkats några efter dessa 23 lok från 1991. BNSF har ett gäng av dessa GP60B kvar men i övrigt vet jag inte så noga, men jag har för mig att det finns några enstaka lok hos några shortlines.

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Ett väldigt amerikansk lok (1 bild)

Redan tidigt tillverkade både ALCO och EMD "cabless units" men då på 40- och 50-talen handlade det alltid om att man levererade vad som var tänkt att permanent gå som en tre- eller fyrdelad grupp och att en eller två delar i mitten därför kunde sakna hytt (precis som med en Dm3).

Men de här var alltså hyttlösa lok i den epok då man hela tiden kopplade lok i konfigurationer som skilde sig åt från en tjänstgöring till en annan? Det känns spontant som att den besparing man gjorde på hytten måste ha skett till priset av en rätt markant minskad flexibilitet.

(Och nej, jag har aldrig haft turen att se ett av dessa i verkligheten så tack för bilden.)

Senast redigerat av Mattias Jansson den 2019-03-13 klockan 14:50:33.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Martin O Visa inlägg

ATSF GP60B 331 väntade på nya uppdrag i Watson, Los Angeles, den 17 april 2002 när bilden togs. Lok utan förarhytt har alltid intresserat mig då de är minst sagt udda och det faktum att tågen behövde så många lok att hytten kunde rationaliseras bort är lite speciellt. Eller var lite speciellt kanske passar bättre då utvecklingen har gjort hyttlösa lok onödiga numera och det finns inte många kvar i trafik. Det har inte heller nytillverkats några efter dessa 23 lok från 1991. BNSF har ett gäng av dessa GP60B kvar men i övrigt vet jag inte så noga, men jag har för mig att det finns några enstaka lok hos några shortlines.
    Tyvärr så finns inte Santa Fe längre utan nu heter dom BNSF istället.

http://www.bnsf.com/

https://sv.wikipedia.org/wiki/BNSF

https://en.wikipedia.org/wiki/BNSF_Railway

https://www.youtube.com/watch?v=4wAOd5em9gY

Senast redigerat av Jack Benny den 2019-03-13 klockan 20:21:36.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Redan tidigt tillverkade både ALCO och EMD "cabless units" men då på 40- och 50-talen handlade det alltid om att man levererade vad som var tänkt att permanent gå som en tre- eller fyrdelad grupp och att en eller två delar i mitten därför kunde sakna hytt (precis som med en Dm3).

Men de här var alltså hyttlösa lok i den epok då man hela tiden kopplade lok i konfigurationer som skilde sig åt från en tjänstgöring till en annan? Det känns spontant som att den besparing man gjorde på hytten måste ha skett till priset av en rätt markant minskad flexibilitet.

(Och nej, jag har aldrig haft turen att se ett av dessa i verkligheten så tack för bilden.)
    Så värst stor minskning av flexibiliteten är/var det nog inte eftersom att antal fordon alltid går ej ledande och då spelar det ju ingen roll att hytten saknas, alla B maskiner kan/kunde ju köras från ett litet förabord inkl direktbroms dolt i innanmätet och kan således för egen maskin flyttas/växlas på plats i en "consist".

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Jack Benny Visa inlägg
    Jovisst, men Martin skrev ju BNSF i bildtexten. Att både detta bolag och flera andra kör en del lok i föregångares färgsättningar är en sak; bilden togs 2002 då det varit BNSF i sex år.
    (De enda nordamerikanska storbolag som finns kvar under ursprungligt namn är annars Union Pacific, Kansas City Southern och Canadian Pacific.)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jovisst, men Martin skrev ju BNSF i bildtexten. Att både detta bolag och flera andra kör en del lok i föregångares färgsättningar är en sak; bilden togs 2002 då det varit BNSF i sex år.
    (De enda nordamerikanska storbolag som finns kvar under ursprungligt namn är annars Union Pacific, Kansas City Southern och Canadian Pacific.)
    Canadian National?
    Fast med helt förändrat ägande...

/TKO

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Canadian National?
    Fast med helt förändrat ägande...

/TKO
    En definitionsfråga som vanligt, men Canadian National bildades av flera bolag som gått i konkurs i anslutning till 1:a världskrigets slut, så de är visserligen 100 år gamla, men jag ser dem inte riktigt som en ursprungsägare.
    (Men som sagt sådant här blir lätt hårklyverigrejer i Postvagnen, så jag kanske får anledning att ångra att jag alls skrev något svar...)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jack Benny Visa inlägg
    Frågan är vad du vill ha sagt med detta? Det är inte direkt någon nyhet att det är så. Jag skrev ATSF eftersom loket var märkt så, hade den färgsättningen och inte hade fått något nytt nummer heller då bilden togs och således fortfarande var ett ATSF-lok även om BNSF ägde det redan då. Det är en annan sak om det fått en märkning av något slag så att det framgår att det är BNSF men det hade det som sagt inte då. Det brukar ta ganska många år innan alla lok märkts om på något vis.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

En definitionsfråga som vanligt, men Canadian National bildades av flera bolag som gått i konkurs i anslutning till 1:a världskrigets slut, så de är visserligen 100 år gamla, men jag ser dem inte riktigt som en ursprungsägare.
    (Men som sagt sådant här blir lätt hårklyverigrejer i Postvagnen, så jag kanske får anledning att ångra att jag alls skrev något svar...)
    Du har nog rätt Mattias!
    Med en strikt definition är inte CN ett "ursprungsbolag".

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det tillverkades några olika "moderna" versioner av hyttlösa lok. Största serien är de 120 B30-7A som BN köpte nån gång runt 1980.

Flexibiliteten var nog inget problem då eftersom de flesta tåg hade ganska många lok. Numera skulle det bli ett problem men så tillverkas inte sådana lok längre heller.

Kul att bilden uppskattas!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag hittade en bild på BNSF GP60B 341 så jag lägger in den här som jämförelse. Ingen tvekan om vilken järnväg loket tillhör!

Medlem
    sep 2017

Jag hittade en bild på BNSF GP60B 341 så jag lägger in den här som jämförelse. Ingen tvekan om vilken järnväg loket tillhör!
    Men till höger har du ett lok i bara EMD-målning, det har jag heller aldrig sett i verkligheten.

Medlem
    sep 2017

Men till höger har du ett lok i bara EMD-målning, det har jag heller aldrig sett i verkligheten.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Här är en bild på det loket också. EMD SD60 3, ett f.d. demonstrationslok försett med boggier som har radiellt ställbara hjulaxlar. När bilden togs gick loket som leasinglok.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •