Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: dvärgsignal i tillåtande läge vid tågväg

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

dvärgsignal i tillåtande läge vid tågväg

I Sverige har vi för vana att, när det finns både dvärgsignal och huvudsignal för ett visst spåravsnitt, låta dvärgsignalen visa tillåtande besked ("lodrätt") när huvudsignalen står i kör. Internationellt sett tycks detta dock vara ovanligt - när man lägger tågväg låter man i många länder dvärgsignalen stå kvar i stopp.

Hur är det i våra nordiska grannländer? Och i Baltikum?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: dvärgsignal i tillåtande läge vid tågväg

Man behöver kanske skilja mellan "dvärgsignaler" (kan gälla även för tåg) och "växlingssignaler" som gäller enbart växling. I Norge finns väl t ex båda varianterna och den förstnämnda visar inte stopp vid tågrörelse medan den andra gör det.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Man behöver kanske skilja mellan "dvärgsignaler" (kan gälla även för tåg) och "växlingssignaler" som gäller enbart växling. I Norge finns väl t ex båda varianterna och den förstnämnda visar inte stopp vid tågrörelse medan den andra gör det.
    Nej den sista är jag inte med på alls eller så missförstår jag, kan du förklara detta med dvärgsignaler i Norge mer?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Man skiljer på huvuddvärgsignaler, medgivandedvärgsignaler och växlingsdvärgsignaler i Sverige

Senast redigerat av Peter Flink den 2019-03-13 klockan 12:27:05.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kan tillägga att när ERTMS L2 rullas ut i Sverige i Baseline 3-version kommer dvärgsignaler vara släckta när normaltågväg är ställd medriktat över dvärgsignalen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Nej den sista är jag inte med på alls eller så missförstår jag, kan du förklara detta med dvärgsignaler i Norge mer?
    Nej det kan jag inte, jag har säkert blandat ihop allting.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nej det kan jag inte, jag har säkert blandat ihop allting.
    I Norge kan man repetera ett dvärgsignalbesked där signalen är skymd mm genom att ha ytterligare en dvärgsignal tidigare och kalla den "REP" då har den endast repeterfunktion och visar samma signalbesked som efterföljande dvärgsignal men det är enda exemplet. Man skulle kunna säga att man passerar den i stopp trots att den inte gäller som sådan signal utan det är dvärgsignalen den repeterar som i så fall visar stopp.

Senast redigerat av Peter Flink den 2019-03-13 klockan 14:21:13.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I Norge kan man repetera ett dvärgsignalbesked där signalen är skymd mm genom att ha ytterligare en dvärgsignal tidigare och kalla den "REP" då har den endast repeterfunktion och visar samma signalbesked som efterföljande dvärgsignal men det är enda exemplet. Man skulle kunna säga att man passerar den i stopp trots att den inte gäller som sådan signal utan det är dvärgsignalen den repeterar som i så fall visar stopp
    Alltså, det som jag har fått för mig och som du kanske kan korrigera är att dvärgsignaler har ungefär samma funktion som i Sverige och visar lodrätt vare sig det är ett tåg något annat som ska passera, medan "skiftesignaler" normalt visar "skifting forbudt" även längs en tågväg men kan ändras till "skifting tillatt" eller vad det nu kan heta. Men det där kan jag ju ha fått alldeles om bakfoten?

Senast redigerat av JDS den 2019-03-13 klockan 14:25:07.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Alltså, det som jag har fått för mig och som du kanske kan korrigera är att dvärgsignaler har ungefär samma funktion som i Sverige och visar lodrätt vare sig det är ett tåg något annat som ska passera, medan "skiftesignaler" normalt visar "skifting forbudt" även längs en tågväg men kan ändras till "skifting tillatt" eller vad det nu kan heta. Men det där kan jag ju ha fått alldeles om bakfoten?
    Nej så är det inte och det finns endast dvärgsignaler.

5.5 Togveiens lengde (§ 5-5)
    1. Togveien for et tog er fra et hovedsignal til neste hovedsignal dersom ikke annet signal forkorter togveien.
    2. På strekning uten fjernstyring gjelder i tillegg følgende:
    a) ved kjøring inn på en betjent stasjon slutter togveien senest ved middel mot nærmeste togspor i stasjonens andre ende og
    b) ved kjøring ut fra en betjent stasjon gjelder togveien til innkjørsignal/innkjørhovedsignal på neste betjente stasjon.
    3. Toglederen eller togekspeditøren kan gi tillatelse til å kjøre forbi et signal som forkorter togveien ved at:
    a) dvergsignalet som begrenser togveien stilles slik at det viser signal 44 ”Varsom Kjøring tillatt” eller signal 45 «Kjøring tillatt» eller
    b) togekspeditøren gir signal 8A eller 8B «Fortsett innkjøring» på stasjoner uten dvergsignaler.
    4. Togekspeditøren kan gi signal 1K, 1L, 1A eller 1B «Stopp» for å stoppe tog på bestemt sted på stasjonen.
    5.5.1 Ufyllende bestemmelse om togveiens lengde
    Det er ikke tillatt å framføre innkjørende tog forbi utkjørhovedsignal som viser signal «Stopp» ved hjelp av dvergsignal på utkjørhovedsignalets mast eller ved hjelp av siste frittstående dvergsignal foran felles utkjørhovedsignal.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Dvergsignaler som inngår i en togvei viser alltid "kjøring tillatt" (tilsvarer svensk "lodrätt") eller "varsom kjøring tillatt" (tilsvarer svensk "snett vänster"). Et dvergsignal som viser "kjøring forbudt" gjelder også for tog.
    Høye skiftesignaler viser alltid "skifting forbudt" (eller er slukket) når det kjøres tog.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nej så är det inte och det finns endast dvärgsignaler.
    Citat Ursprungligen postat av Snorre Johansen Visa inlägg
    Høye skiftesignaler viser alltid "skifting forbudt" (eller er slukket) når det kjøres tog.
    Det här får jag inte ihop... är det olika i olika delar av Norge?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det här får jag inte ihop... är det olika i olika delar av Norge?
    Høye skiftesignaler är något helt annat.

9.22 Høyt skiftesignal (§ 9-22)
    1. Høyt skiftesignal skal plasseres ved det indre hovedsignalet eller det utkjørhovedsignalet det
    tilhører. Signalene kan i tillegg plasseres på skifteområder. Når et høyt skiftesignal er plassert ved
    hovedsignal på en fjernstyrt stasjon, kan signalbildet «Skifting forbudt» unnlates.
    2. Høyt skiftesignal skal merkes med signal 101 «Identifikasjonsskilt» for å vise hvilket hovedsignal
    det tilhører eller hvilket område det gjelder for.
    3. Signalet kan vises i begge retninger.

Senast redigerat av Peter Flink den 2019-03-13 klockan 16:22:39.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Høye skiftesignaler är något helt annat.
    Ja, förlåt att jag skrev "skiftesignaler" i stället för "høye skiftesignaler". Det var ju hela min poäng från början att man kanske måste skilja mellan "dvärgsignaler" och "växlingssignaler". Och nu har du ju bekräftat att det är precis så. Tack för hjälpen, jag uttryckte mig tydligen slarvigt. Alltid ett nöje i PV

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    I Sverige har vi för vana att, när det finns både dvärgsignal och huvudsignal för ett visst spåravsnitt, låta dvärgsignalen visa tillåtande besked ("lodrätt") när huvudsignalen står i kör. Internationellt sett tycks detta dock vara ovanligt - när man lägger tågväg låter man i många länder dvärgsignalen stå kvar i stopp.

Hur är det i våra nordiska grannländer? Och i Baltikum?
    En dansk PU-signal (påminner om svensk huvuddvärg) visar antingen vitt sken, eller färgat sken - inte både och.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •