Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: En morgonstund i Karlsruhe

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

En morgonstund i Karlsruhe

I förrgår var det efterdyningar av stormen i norra Tyskland och det var mycket förseningar och inställda tåg. Då ICE-tågen ändå går ganska tätt hade vi tur i oturen och kunde hoppa på ett annat tåg som i princip gick i samma tidtabell som vårt ordinarie tåg mellan Frankfurt och Karlsruhe.

I går morse vaknade jag lite tidigt på hotellet och tog en liten kort promenad till Karlsruhe Hbf. Som sagt jag reser inte så mycket tåg i Tyskland men väl där stiger man ner i en modern Märklin-katalog och konstaterar ett det går mycket mera tåg här än hemma. I princip var 5:e minut dyker det upp ett tåg, stort som litet. Jag några halvdåliga bilder med mobilkameran i det fina morgonljuset en halvtimme mellan 07.00 till 07.30.

Först ett för mig okänt Bombardier lok. Rustikt lok och notera sidoplåtarna som ger lite godsvagnskänsla + destinationsskylten över vindrutan där det står Leipzig som var målet för de dubbeldäckade vagnarna

Sedan kom ett ICE-tåg upp som jag tror var på väg till Köln

Lite mäktigt att se ICE-multipeln dra iväg norrut

En rälsbuss till Mannheim

En större rälsbuss till Offenburg

Återkommer med några bilder till senare.

Mvh/Alex

Sv: En morgonstund i Karlsruhe

Tack för bilderna.

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg

Först ett för mig okänt Bombardier lok. Rustikt lok och notera sidoplåtarna som ger lite godsvagnskänsla + destinationsskylten över vindrutan där det står Leipzig som var målet för de dubbeldäckade vagnarna
    Serie 147.5 med IC2, lokdragna tåg som drivs som tågsätt. Karlsruhe - Stuttgart - Aalen - Crailsheim - Nürnberg - Leipzig. Nürnberg - Leipzig bara ett tågpar för anknytning till verkstaden där. När dessa tåg infördes gick punktligheten starkt ner. Som också vid serie 146.5 med IC2 är det problematiskt med riktningsbyten.

Mvh Sören

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack för kompletteringar! Här kommer några bilder till.

Två gamla trokännare från Bayern Bahn vilar sig i morgonsolen

Plötsligt dök den här franska skönheten upp på väg till Paris. Det kom också ett snabbtåg från SBB en stund senare och det är inte alltid man ser tre olika snabbtåg inom loppet av en timme.

Ytterligare ett hederligt loktåg som innehöll många vagnar som inte syns i bilden. Visst är det ett TRAXX-lok vi ser men det ser ut som det dras med lite "övervikt" jämfört med de smalare lok vi ser här i Sverige

Senast redigerat av Alex den 2019-03-13 klockan 08:55:47.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

En större rälsbuss till Offenburg
    Jag är inte så bra på moderna tyska fordon, och en del liknar annat (och jag ser inte andra änden av tåget) så jag måste fråga:
    Är detta en motorvagn, eller är det en manövervagn i ett loktåg? (För rälsbuss är det väl inte eftersom den har normala koppel).

PS Mycket trevliga bilder, och det verkar verkligen vara variation! DS

Senast redigerat av Ulf Broman den 2019-03-13 klockan 11:45:16. Anledning: Tillägg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag är inte så bra på moderna tyska fordon, och en del liknar annat (och jag ser inte andra änden av tåget) så jag måste fråga:
    Är detta en motorvagn, eller är det en manövervagn i ett loktåg? (För rälsbuss är det väl inte eftersom den har normala koppel).

PS Mycket trevliga bilder, och det verkar verkligen vara variation! DS

Det är en manövervagn i ett loktåg som syns på bilden.

Loket som drar IC tåget, är en ur serien 101 och inte en TRAXX.

Trevliga bilder för övrigt. :)

//R

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Aj då. Här får jag skylla på att tåget var på väg och avgå och jag hann helt enkelt i fram till fronten så jag såg inte att det var ett loktåg. Jag fick uppfattningen att den här varianten av regionaltåg var vanligt förekommande den korta stund jag hann vara på stationen.
    Kan väl också nämna att mitt i alltihopa dök det upp lokaltåg typ spårvagn på stationen också. I Karlsruhe ser man mycket spårvagnar och det verkar som de med lätthet växlar över från att vara traditionell spårvagn i stadsmiljö till snabbspårvagn i förortstrafiken.

Senast redigerat av Alex den 2019-03-13 klockan 13:41:58.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Aj då. Här får jag skylla på att tåget var på väg och avgå och jag hann helt enkelt i fram till fronten så jag såg inte att det var ett loktåg. Jag fick uppfattningen att den här varianten av regionaltåg var vanligt förekommande den korta stund jag hann vara på stationen.
    Kan väl också nämna att mitt i alltihopa dök det upp lokaltåg typ spårvagn på stationen också. I Karlsruhe ser man mycket spårvagnar och det verkar som de med lätthet växlar över från att vara traditionell spårvagn i stadsmiljö till snabbspårvagn i förortstrafiken.
    Det är som sagt inte lätt hålla reda på tyska fordon.

Spårvagnarna runt Karlsruhe rör sig inte bara i förortstrafiken, jag har åkt "spårvagn" på järnvägsspår i cirka en och en halv timme från Heilbronn till Karlsruhe, det gick fort för det var säkert ett Eilzug.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I Karlsruhe med omgivning finns det mycket spårvagnar som går på järnvägsnätet, ett antal mindre banor har konverterats antingen helt till spårvägsdrift eller till banor med blandtrafik tåg spårväg. Men även på de dubbelspåriga huvudlinjerna finns gott om spårvagnar. I Rastatt strax söder om Karlsruhe fick fångade jag detta på bild.

2012_06_30_6503pv by Magnus Backman, on Flickr

Först kommer spårvagnen rullande in till stationen....

2012_06_30_6521pv by Magnus Backman, on Flickr

En stund senare kommer något betydligt längre med högre fartresurser på samma spår

/Magnus

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vilken rolig och annorlunda bildsvit. Tyskarna är flexibla. Jag ser framför mig en M29 som ångar på ut mot Partille och strax därefter en X2 som gasar på mot Stockholm

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •