Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Ombokningsbar biljett

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ombokningsbar biljett

Jag åker Stockholm-Uppsala t.o.r. flera gånger per år. Eftersom jag vet när jag ska vara i Uppsala köper jag en "ej ombokningsbar" biljett för utvägen. Men jag vet inte alltid när återresan kan ske köper jag en "ombokningsbar" biljett för returen. Jag har alltid uppfattat "ombokningsbar" som att den gäller samtliga avgångar och har tidigare aldrig haft något problem vid viseringen. Nyligen gjorde jag samma resa men blev ganska kraftigt uppläxad av konduktrisen eftersom biljetten inte gällde för just den avgången (uppsalatågen går tätt!). Jag skulle ha bokat om biljetten. Hur gör jag det frågade jag. Svar: Du får väl ringa SJ... Hon sa att jag istället skulle haft en endagarsbiljett. När jag kollar på sj.se hittar jag inget om endagarsbiljetter.

Två frågor: Hur bokar man om en ombokningsbar biljett Uppsala-Stockholm och ska det verkligen vara nödvändigt? Hur bokar man en endagarsbiljett?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Ombokningsbar biljett

Nyordningen i samband med Movingo kan man ha vissa synpunkter på, ja...

Endagsbiljett får du boka under pendlarbiljett och sedan fliken andra biljetter.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men då måste jag tydligen ha "Kundkort", SJ Prio vilket jag inte har och inte ser värdet av eftersom jag reser mycket sällan med tåg - förutom några gånger Cst-U-Cst.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg
    Men då måste jag tydligen ha "Kundkort", SJ Prio vilket jag inte har och inte ser värdet av eftersom jag reser mycket sällan med tåg - förutom några gånger Cst-U-Cst.
    Nej, tryck på hoppa över och sedan fortsätt oinloggad.

Senast redigerat av ztenlund den 2019-03-12 klockan 11:57:54.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Nej, tryck på hoppa över och sedan fortsätt oinloggad.
    Det är ju inte självklart att man kommit rätt när man sedan hamnar på https://www.sj.se/sv/pendlarbiljette...ndlarkort///VU. Inget om endags där. Fyll i sträckan och tryck Pendlarbiljett!

Senast redigerat av Ville den 2019-03-12 klockan 12:33:44.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Jag åker Stockholm-Uppsala t.o.r. flera gånger per år. Eftersom jag vet när jag ska vara i Uppsala köper jag en "ej ombokningsbar" biljett för utvägen. Men jag vet inte alltid när återresan kan ske köper jag en "ombokningsbar" biljett för returen. Jag har alltid uppfattat "ombokningsbar" som att den gäller samtliga avgångar och har tidigare aldrig haft något problem vid viseringen. Nyligen gjorde jag samma resa men blev ganska kraftigt uppläxad av konduktrisen eftersom biljetten inte gällde för just den avgången (uppsalatågen går tätt!). Jag skulle ha bokat om biljetten. Hur gör jag det frågade jag. Svar: Du får väl ringa SJ... Hon sa att jag istället skulle haft en endagarsbiljett. När jag kollar på sj.se hittar jag inget om endagarsbiljetter.

Två frågor: Hur bokar man om en ombokningsbar biljett Uppsala-Stockholm och ska det verkligen vara nödvändigt? Hur bokar man en endagarsbiljett?
    Enkelt Mänskligt Härligt, vad var nu det för något??

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Dubbelpost

Senast redigerat av Leif D den 2019-03-12 klockan 12:19:05. Anledning: Ändrar

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Man frågar sig då, vad det är för fel att köpa en biljett i automaten, påväg till plattformen, eller för all del köpa en i appen.
    För modernt då möjligen, men då får de väl vara så.
    Uppsalapendeln är ju inte direkt ett tåg jag känner att jag behöver ha någon viss sittplats på heller...

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Man frågar sig då, vad det är för fel att köpa en biljett i automaten, påväg till plattformen, eller för all del köpa en i appen.
    För modernt då möjligen, men då får de väl vara så.
    Uppsalapendeln är ju inte direkt ett tåg jag känner att jag behöver ha någon viss sittplats på heller...
    Nu var det ju SJ som tog bort det enkla system som fanns förut och införde tågbundenhet i automaterna, liksom strök både reskassa och tio resor på "pendlarkort". Syftet är förstås att man _inte_ ska använda automaterna, som SJ vill bli av med. Det är inte särskilt svårt att räkna ut.

Tillägg: Om LasseE sedan bokar ett litet tag i förväg är det ofta lite billigare än att köpa biljett i automaten vid avgång, nota bene.

Senast redigerat av ztenlund den 2019-03-12 klockan 13:06:02.

Avstängd
    Medlem
    mar 2018

Ombokning gör du på: https://www.sj.se/sv/sok-bokning.html
    Menyval Kundservice; Boka om/Avboka resa

Tyvärr är det nödvändigt. SJs regler för regionalbiljetter är ett djävla skit.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Endagsbiljetten kan köpas i Resebutiken på Stockholm central. Cst-U kostar f n 190:- i 2 kl. Tills vidare tas ingen serviceavgift ut vid köp av endagbiljett!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Loke Banvall Visa inlägg
    Endagsbiljetten kan köpas i Resebutiken på Stockholm central. Cst-U kostar f n 190:- i 2 kl. Tills vidare tas ingen serviceavgift ut vid köp av endagbiljett!
    Hjälper dock inte om man som i mitt fall bor i Uppsala. Om det nu inte är möjligt att köpa en sådan biljett i Pressbyrån på Uppsala C (resecentrum)...

(Själv reser jag normalt med 10-biljett eftersom jag reser tillräckligt ofta för att det ska vara lönt att hålla sig med en sådan. Går det f ö att köpa en 10-biljett i appen? Har aldrig lyckats hitta det alternativet där utan sett till att köpa den i förväg via sj.se)

Senast redigerat av ÅkeB den 2019-03-12 klockan 16:03:15.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •