Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Godsjärnvägarna är lönsamma (i USA)

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 070

    Godsjärnvägarna är lönsamma (i USA)



  2. #2
    Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 163

    Sv: Godsjärnvägarna är lönsamma (i USA)

    Han nämner Union Pacific och CSX i USA samt Canadian National i Kanada, vilket är knappt hälften av de riktigt stora i Nordamerika. (Sedan följer de idag inte nationsgränserna fullt ut iofs.)
    Norfolk Southern och Canadian Pacific, samt Kansas City Southern är såvitt jag vet också börsnoterade.
    Däremot finns inte BNSF på börsen då bolaget är helägt av Warren Buffetts holdingbolag Berkshire Hataway sedan ungefär ett decennium.
    Men de är säkerligen ordentligt lönsamma alla sju oavsett börsnotering eller ej.

    Senast redigerat av Mattias Jansson den 2019-03-11 klockan 16:44:52.

  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Godsjärnvägarna är lönsamma (i USA)

    Som alla ekonomiskribenter verkar Karl Lans ha lite svårt med verklighetsuppfattningen. Eller är det bara språkkännedomen som är bristfällig?
    "I likhet med Union Pacific är transporterar företaget i första hand gods och råvaror." (Om Canadian National)

    Men han är kanske bra på att läsa av utvecklingskurvor för aktiekurser?

    /TKO


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 070

    Sv: Godsjärnvägarna är lönsamma (i USA)

    Det mest intressanta är ju att järnvägen med rätt förutsättningar går att driva väldigt lönsamt. Det är något att sticka under näsan på europeiska politiker då dessvärre de flesta bolagen i Europa har mycket dålig lönsamhet!


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Godsjärnvägarna är lönsamma (i USA)

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det mest intressanta är ju att järnvägen med rätt förutsättningar går att driva väldigt lönsamt. Det är något att sticka under näsan på europeiska politiker då dessvärre de flesta bolagen i Europa har mycket dålig lönsamhet!
    Jodå!
    Men det finns ju avgörande skillnader i förutsättningar för godstrafiken mellan Nordamerika och USA.

    Wisconsin Central tillsammans med amerikanska riskkapitalister tog över nästan all godstrafik på järnväg i Storbritannien - det gick väl sådär...

    Men jag antar att de flesta länder i Europa skulle välkomna investerare som vill bygga egna godsjärnvägar, än så länge har dock sådana erbjudanden varit få!

    /TKO


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    9 914

    Sv: Godsjärnvägarna är lönsamma (i USA)

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Jodå!
    Men det finns ju avgörande skillnader i förutsättningar för godstrafiken mellan Nordamerika och USA.
    Jaså?


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Godsjärnvägarna är lönsamma (i USA)

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jaså?
    Jo!

    /TKO


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    224

    Sv: Godsjärnvägarna är lönsamma (i USA)

    Wisconsin Central blev ju uppköpt av Canadian National. Men finns tydligen fortfarande som bolag, det finns lok målade i CNs färger men med ägarbeteckning WC.

    EDIT: På samma sätt rullar det runt CN-målade lok med ägarbeteckningarna GTW (Grand Trunk Western) och IC (Illinois Central).

    Senast redigerat av Lars Stegenius den 2019-03-11 klockan 17:37:04.

  9. #9
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 340

    Sv: Godsjärnvägarna är lönsamma (i USA)

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jaså?
    De flesta amerikanska godstrafikbolag äger sin infrastruktur och behöver inte dela den med sjuttioelvatusen resandetåg till exempel.

    Senast redigerat av Jan L den 2019-03-11 klockan 17:57:07.
    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    9 914

    Sv: Godsjärnvägarna är lönsamma (i USA)

    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    De flesta amerikanska godstrafikbolag äger sin infrastruktur och behöver inte dela den men sjuttioelvatusen resandetåg till exempel.
    Jämfört med USA?


  11. #11
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 340

    Sv: Godsjärnvägarna är lönsamma (i USA)

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jämfört med USA?
    Menade den gode TKO verkligen det han skrev?

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    9 914

    Sv: Godsjärnvägarna är lönsamma (i USA)

    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Menade den gode TKO verkligen det han skrev?
    Jag gav honom chansen att rätta sig, men förmodligen är det så att han menade det han tänkte skriva, och det var också det han svarade på, inte vad han faktiskt skrivit.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 851

    Sv: Godsjärnvägarna är lönsamma (i USA)

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det mest intressanta är ju att järnvägen med rätt förutsättningar går att driva väldigt lönsamt. Det är något att sticka under näsan på europeiska politiker då dessvärre de flesta bolagen i Europa har mycket dålig lönsamhet!
    Andra förutsättningar kanske. Som att bolagen bestämmer över spåren själva? Sedan är ju volymerna gods mångdubbelt större.


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    11

    Sv: Godsjärnvägarna är lönsamma (i USA)

    För att komma uppe spåret -långa transporter, egen infrastruktur, många delstater har viktbegränsningar för lastbilar på federalt finansierad infrastruktur. Sådant underlättar.

    edit:
    https://www.bigtruckguide.com/sample...by-truck-type/
    Disclaimer: äger en handfull CN-aktier.

    Senast redigerat av JavelinX den 2019-03-11 klockan 18:28:28.

  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    754

    Sv: Godsjärnvägarna är lönsamma (i USA)

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Andra förutsättningar kanske. Som att bolagen bestämmer över spåren själva? Sedan är ju volymerna gods mångdubbelt större.
    De har bättre förutsättningar.
    1: Avstånden Usa är ju som hela Europa
    2: Befolkning 325 miljoner Usa (741 miljoner i Europa) 10 i Sverige
    3: Både längre och högre tåg. 2 container på höjden och 200 vagnar. Det blir 400 containers i ett tåg. Sverige kanske 40 container i ett tåg
    4: Lastbil generellt i Usa är bara 36 ton jämfört med här 64 ton (Europa ca 40 ton)
    5: Gissar här men totalt kan det vara billigare med diesel jämfört med eldrift. Enklare med mycket lok och man slipper underhållet.
    6: Konkurrensen från båtar är väl lite mindre. Många av städerna ligger i inlandet.

    Senast redigerat av jorgen3 den 2019-03-11 klockan 18:39:46.

  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 070

    Sv: Godsjärnvägarna är lönsamma (i USA)

    Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    De har bättre förutsättningar.
    1: Avstånden USA är ju som hela Europa
    2: Befolkning 325 miljoner Usa (741 miljoner i Europa) 10 i Sverige
    3: Både längre och högre tåg. 2 container på höjden och 200 vagnar. Det blir 400 containers i ett tåg. Sverige kanske 40 container i ett tåg
    4: Lastbil generellt i Usa är bara 36 ton jämfört med här 64 ton (Europa ca 40 ton)
    5: Gissar här men totalt kan det vara billigare med diesel jämfört med eldrift. Enklare med mycket lok och man slipper underhållet.
    6: Konkurrensen från båtar är väl lite mindre. Många av städerna ligger i inlandet.
    1.De flesta tåg går säkert inte från kust till kust men att Europa är uppdelat i så många olika länder med sina egna regler vad gäller järnvägen är säkert en stor nackdel. Lok går ju fort att byta men olika lastprofiler m.m. är värre

    2.Större befolkning på samma yta är väl bara en fördel?
    3.Längre och tyngre skulle man ju kunna köra i Europa med om man anpassade fordon och banor. Höjden är ju värre men har väl störst betydelse just för containers där jänkarna kör 2 på varandra!
    4.Hänger helt på politiska beslut och att nuvarande politiker låter sig luras av lastbilslobbyn som påstår att ju tyngre och längre destå färre....
    5.Beror ju också på politiska beslut om hur man beskattar diesel och el.
    6. Tror inte sjöfarten är en större konkurrent här än i Nordamerika med tanke på att man har kust på båda sidor samt de stora sjöarna med tillhörande kanalsystem mellan USA och Canada samt en del seglingsbara floder.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    754

    Sv: Godsjärnvägarna är lönsamma (i USA)

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    1.De flesta tåg går säkert inte från kust till kust men att Europa är uppdelat i så många olika länder med sina egna regler vad gäller järnvägen är säkert en stor nackdel. Lok går ju fort att byta men olika lastprofiler m.m. är värre

    2.Större befolkning på samma yta är väl bara en fördel?
    3.Längre och tyngre skulle man ju kunna köra i Europa med om man anpassade fordon och banor. Höjden är ju värre men har väl störst betydelse just för containers där jänkarna kör 2 på varandra!
    4.Hänger helt på politiska beslut och att nuvarande politiker låter sig luras av lastbilslobbyn som påstår att ju tyngre och längre destå färre....
    5.Beror ju också på politiska beslut om hur man beskattar diesel och el.
    6. Tror inte sjöfarten är en större konkurrent här än i Nordamerika med tanke på att man har kust på båda sidor samt de stora sjöarna med tillhörande kanalsystem mellan USA och Canada samt en del seglingsbara floder.
    2 Om det vore ett land ja, men nu är det inte det.
    6: Få fartyg går från kust till kust (från östkusten till västkusten, det tar för lång tid och är rätt dyrt. Panama kanalen. Men det kan ändras Länk
    Lite info Länk


  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    9 914

    Sv: Godsjärnvägarna är lönsamma (i USA)

    Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    2 Om det vore ett land ja, men nu är det inte det.
    Idealiskt för järnvägen är stora avstånd och stora städer. Det idealet stämmer bättre med USA än Europa.


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    49

    Sv: Godsjärnvägarna är lönsamma (i USA)

    Jag är ingen expert på amerikansk godstrafik (milt uttryckt) men har sett väldigt långa (och höga) godståg på Youtube-filmer från USA. Nog måste väl detta ha en stor påverkan på lönsamheten även om antalet lok som krävs naturligtvis ökar med tågets längd och vikt.


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 070

    Sv: Godsjärnvägarna är lönsamma (i USA)

    Det är höga och långa tåg som oftast kör på egna banor och därför slipper stå och vänta på persontåg. Men de kör ändå inte särskilt fort. Däremot har man i USA betydligt mindre och lättare lastbilar än i Europa och särskilt då i Sverige och Finland även om många tror att de amerikanska lastbilarna är enorma på grund av mycket krom och höga fronter...... Men som någon skrivit tidigare i genomsnitt 36 ton är ju nä'stan hälften av i Sverige vilket säkert bidrar till den goda lönsamheten i USA!


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •