Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Störande brum i ändarna av renoverade Öresundståg

Passagerare
    Medlem
    mar 2019

Störande brum i ändarna av renoverade Öresundståg

Hej!

Jag åker ibland med de renoverade Öresundstågen. I ändarna av tågen – åtminstone i den tysta avdelningen – hörs ett starkt brum, 100 Hz (det låter ungefär som en stor transformator på elnätet brukar göra om man står i närheten.) Det är ett ljud som inte finns på de icke–renoverade vagnarna, och åtminstone för mig är det så starkt att det tar bort poängen med tyst avdelning.

Vad kan det vara man har gjort om som orsakar detta? Jag trodde först att det kom från högtalaranläggningen, men det gör det inte. Det hörs också på utsidan av tåget. Det är irriterande, men väcker också mitt tekniska intresse…

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Störande brum i ändarna av renoverade Öresundståg

Citat Ursprungligen postat av God hörsel Visa inlägg
    Hej!

Jag åker ibland med de renoverade Öresundstågen. I ändarna av tågen – åtminstone i den tysta avdelningen – hörs ett starkt brum, 100 Hz (det låter ungefär som en stor transformator på elnätet brukar göra om man står i närheten.) Det är ett ljud som inte finns på de icke–renoverade vagnarna, och åtminstone för mig är det så starkt att det tar bort poängen med tyst avdelning.

Vad kan det vara man har gjort om som orsakar detta? Jag trodde först att det kom från högtalaranläggningen, men det gör det inte. Det hörs också på utsidan av tåget. Det är irriterande, men väcker också mitt tekniska intresse…
    Torde väl vara repiterutrustning för mobiltelefoni och möjligen internet.
    Motsvarande för telefoni i X2-familjen brukar låta så. Troligen fläktar i lådan som låter på detta viset.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hej!

Är du säker på att det inte var en vanlig hipster-medpassagerare som hörde på de senaste låtarna från tip-topp-listan i Amerika? Modern musik eller ljudkonst kan ofta låta som så.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det finns väl inga hipsters i Skåne?

Tyvärr är det nog nån grej som är inmonterad i vagnen. Tack för tipset, ska försöka undvika tysta avdelningen även i fortsättningen...

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det finns väl inga hipsters i Skåne?

Tyvärr är det nog nån grej som är inmonterad i vagnen. Tack för tipset, ska försöka undvika tysta avdelningen även i fortsättningen...
    Så lite så, jämför gärna med X2-familjen, fast där hörs det tydligast då tåget är avställt och vagnens ventilation är tyst, då denna tele-utrustning ju går på batterierna.
    För såna som spelar hög musik i egna öron, utan att en tänk på att de hörs utanför, så är tipset att kliva fram, knacka på axeln och säga att "vi andra inte vill lyssna på hans/hennes musik, så var snäll och dämpa". Tillägger sen, "tänk på din hörsel, du har bara en". jag har själv tillämpat just detta, o det funkar oftast rätt bra.

Tramtrain - Bildgalleri

Passagerare
    Medlem
    mar 2019

Hehe. Nej, det kommer inte från lurar. Det är som sagt en djup konstant ton, 100 Hz, ungefär stora G på pianot (det näst lägsta G:et). Skulle kunna vara en fläktmotor vars vibrationer förstärks i karossen. Man hör iofs inget fläktflås på utsidan, bara brummet där också. De kunde väl monterat något gummimaterial emellan...

Senast redigerat av God hörsel den 2019-03-11 klockan 17:32:11.

Medlem
    mar 2018

Hehe. Nej, det kommer inte från lurar. Det är som sagt en djup konstant ton, 100 Hz, ungefär stora G på pianot (det näst lägsta G:et). Skulle kunna vara en fläktmotor vars vibrationer förstärks i karossen. Man hör iofs inget fläktflås på utsidan, bara brummet där också. De kunde väl monterat något gummimaterial emellan...
    Nja, de där burkarna, som på X2-familjen står på hatthyllan i en av vagnarnas ändar, är hyllans bredd och kanske en halv meter lång. Fläktarna som låter från i dessa är typ en eller ett par vanliga PC-fläktar, alltså ganska små, men låter en del. Någon anslutning utåt finns alltså inte utan de ventilerar bara ut lådans värme i vagnens kupé.

Tramtrain - Bildgalleri

Passagerare
    Medlem
    mar 2019

Det hörs som jag skrev tydligt både på insidan och utsidan av vagnen, så det kan inte gärna vara fläktar eller liknande inne i kupén. Det är en ihållande 100 Hz-ton, ”brum” brukar man kalla ett sådant ljud för, åtminstone i elektriska sammanhang.

Det är ganska starkt också – vid sittplatsen säger ”Buller”-appen att det är ungefär 60 dB(A) när tåget annars är tyst och står stilla.

Senast redigerat av God hörsel den 2019-03-17 klockan 18:01:07.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •