Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hatighetssignalering i Japan...

Avställd
    Medlem
    mar 2019

Hatighetssignalering i Japan...

Hej...

Mitt första inlägg i det nya forumet. Saknar några VÄLDIGT hjälpsamma från det gamla... Å andra sidan finns också några insatta som VERKLIGEN bidrar med superintressant information!

Nåja, har en fråga om hastighetsangivelser i Japan. Har "åkt runt" en hel del i Japan via Dutub-videor och är hyfsat frustrerad över deras signalering. En sak som jag undrar över är hur föraren får information om sth. Ibland kan man se hastighetssyltar (ofta med 2-3 olika hastightsangivelser) men väldigt ofta upplever jag att tåget ändrar hastighet utan att det finns någon skylt som kan förkara detta. Har, i princip, inte heller sett några skyltar som förvarnar om ändrad hastighet.

Min fundering är: Är det någon som vet hur detta funkar? Har man någon form av hyttsignalering eller?

EDIT: Stavning

Senast redigerat av Nrs den 2019-03-09 klockan 00:28:30.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Hatighetssignalering i Japan...

Som jag förstått det: de fyrkantiga siffertavlorna anger en hastighetsbegränsning. Denna gäller fram till nästa lägre eller högre hastighet, eller där man återgår till banans högsta sth. Denna skyltas med svart/vit "trekantstavla". Banans sth utgår jag ifrån anges i linjebok eller körplan/tågorder eller dylikt. Ibland kommer nya begränsningar tätt inpå så det är ingen vits med att accelerera. Några orienteringstavlor ser man inte så linjekännedom lär vara A och O.

Sen kring storstäderna verkar de snabba tågen ofta köra en bra bit under sth för att inte komma ikapp framförvarande långsammare tåg.

TKL Fgc, Smj, Mra, Nora, S
    Fd. Blg

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Nrs Visa inlägg
    Hej...

Mitt första inlägg i det nya forumet. Saknar några VÄLDIGT hjälpsamma från det gamla... Å andra sidan finns också några insatta som VERKLIGEN bidrar med superintressant information!

Nåja, har en fråga om hastighetsangivelser i Japan. Har "åkt runt" en hel del i Japan via Dutub-videor och är hyfsat frustrerad över deras signalering. En sak som jag undrar över är hur föraren får information om sth. Ibland kan man se hastighetssyltar (ofta med 2-3 olika hastightsangivelser) men väldigt ofta upplever jag att tåget ändrar hastighet utan att det finns någon skylt som kan förkara detta. Har, i princip, inte heller sett några skyltar som förvarnar om ändrad hastighet.

Min fundering är: Är det någon som vet hur detta funkar? Har man någon form av hyttsignalering eller?

EDIT: Stavning
    För höghastighet är det helt nödvändigt med hyttsignalering eftersom det är för stor risk att missa skyltar och signaler. Japan har upp till 320km/h.
    Jag läser i tyska wikipedia att Yamanote-linjen, Keihin-Töhoku-linjen och Shinkansen använder hyttsignalering.
    Samma står i engelska wikipedia.
    Bild från wikipedia, traditionell hastighetsskylt visande 45 km/h.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2019-03-09 klockan 20:55:01.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja, alla shinkansen använder hyttsignalering. Vid depåer och stationer har man ofta dvärgsignaler för att möjliggöra växling, men i övrigt är det bara hyttsignalering som gäller.

Det finns två normalspåriga banor som tillåter 160 km/h och där har man optiska signaler + ATC. På det vanliga nätet (spårvidd 1067 mm) är sth 130 km/tim och även där används optiska signaler + ATC.

Avställd
    Medlem
    mar 2019

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Som jag förstått det: de fyrkantiga siffertavlorna anger en hastighetsbegränsning. Denna gäller fram till nästa lägre eller högre hastighet, eller där man återgår till banans högsta sth. Denna skyltas med svart/vit "trekantstavla". Banans sth utgår jag ifrån anges i linjebok eller körplan/tågorder eller dylikt. Ibland kommer nya begränsningar tätt inpå så det är ingen vits med att accelerera. Några orienteringstavlor ser man inte så linjekännedom lär vara A och O.
    Jag glömde att säga strunt i HH-linjerna, jag vill komma nära "verkligheten"...

Det är lite intressant att man, i ett land som praktiserar "pekapåsignalenpsykologi" för att försäkra sig om att föraren inte missar en signal, verkar förlita sig på förarens linjekännedom för hastigheten...

Jag har, dessutom, en hel del funderingar på signalernas placering men det är ett helt annat ormbo

- - -
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Nrs Visa inlägg
    Jag glömde att säga strunt i HH-linjerna, jag vill komma nära "verkligheten"...

Det är lite intressant att man, i ett land som praktiserar "pekapåsignalenpsykologi" för att försäkra sig om att föraren inte missar en signal, verkar förlita sig på förarens linjekännedom för hastigheten...

Jag har, dessutom, en hel del funderingar på signalernas placering men det är ett helt annat ormbo
    Japan är lite märkligt när det gäller säkerhet. Man ser till att eliminera farligheter men inte fullt ut. Jag såg en video på en gångväg vid en kuststräcka. En fin grusad plan gångväg för att gå på, men ena sidan sluttade brant ner mot en klippig strand. Det var meningen att man skulle på på gångvägen och inte ramla ner. Inte tillstymmelse till något staket för att säkerställa att ingen gick över kanten. Här är en vägskylt, helt klar eller hur?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •