Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Omstart för planeringen på bana Borås - Göteborg

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    475

    Omstart för planeringen på bana Borås - Göteborg

    Trevligt, bara det att banan borde redan va på plats. Kostnaderna och kraven har ökat hela tiden och nu kommer det att kosta det mångdubbla.
    Vi har i en växande region mellan två av sveriges störst städer, sveriges sämsta järnväg, där det sölats med beslut i 25 år.
    Ett tag var det bara motorväg som gällde och annat fick inte diskuteras. Nu har verkligheten kommit ifatt, det går inte att lösa med bussar.
    Jag var med när man skapade buss 100 för drygt 12 år sedan och man trodde man löst problemet. Ja för stunden ser man.I en rapport jag läste i början på året, går det 1400 bussar i Kallebäcksmotet. I vilken stad skulle det va acceptabelt?
    Uppsala, Lund, Malmö? Där bygger man fyrspår, här har vi ett som har snitthastighet på 70 km.
    Hur ska det fungera innan det blir klart i det tempot som finns då det gäller infrastruktur-läs järnväg.



    http://www.jarnvagsnyheter.se/201903...goteborg-boras


  2. #2
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Omstart för planeringen på bana Borås - Göteborg

    Buss 100 startade i juni 2002 och ersatte då Swebus Express linje 830. Linje 100 hade betydligt fler turer. Nuvarande upplägg med dubbeldäckare och mycket täta förbindelser (upp till cirka 5 minuters intervall i högtrafik startade i december 2010. Hela tiden har det varit att anse som ett provisorium i väntan på en ny - eller rejält upprustad - järnväg. Man räknade då med att en ny bana skulle kunna vara klar runt 2020 vilket också skulle stämma bra överens med hur länge bussarna håller.

    Visst borde vi för länge sedan haft en bättre järnväg mellan Borås och Göteborg och som kunnat medge tåg med 15 minuters intervall i maxtimmarna. Men nu har det inte blivit så och jag har svårt att första dem som tror att den nuvarande banan skulle bli bättre av att bussarna drogs in.

    Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 083

    Sv: Omstart för planeringen på bana Borås - Göteborg

    Som långpendlare utnyttjar jag 100 bussarna tidvis ganska mycket och det är nog det bästa som hänt trafiken mellan Göteborg och Borås. Så länge inte det byggs ny järnväg går det inte att få tillräcklig turtäthet och tillförlitlighet på tågen utan då kommer pendlarna att åka bil. Vad jag däremot inte riktigt förstår är att man inte snabbar upp 100 bussarna genom att köra bättre väg i Göteborg ( skippa Korsvägen) och låta bussarna hålla samma hastighet på motorväg som andra bussar.


  4. #4
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Omstart för planeringen på bana Borås - Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Som långpendlare utnyttjar jag 100 bussarna tidvis ganska mycket och det är nog det bästa som hänt trafiken mellan Göteborg och Borås. Så länge inte det byggs ny järnväg går det inte att få tillräcklig turtäthet och tillförlitlighet på tågen utan då kommer pendlarna att åka bil. Vad jag däremot inte riktigt förstår är att man inte snabbar upp 100 bussarna genom att köra bättre väg i Göteborg ( skippa Korsvägen) och låta bussarna hålla samma hastighet på motorväg som andra bussar.
    Att bussarna går i 90 km/tim på motorvägen (i stället för 100 som i och för sig är tillåtet) är att det blir en bekvämare resa, i synnerhet på övervåningen. Det är faktiskt stor skillnad på komforten i 90 gentemot 100 km/tim i en buss. Även ekonomin talar för att köra i 90. Det går åt betydligt mindre drivmedel. Det är i sin tur bra för miljön.

    Korsvägen är en viktig knutpunkt och där har alltid varit många resenärer. Det tar ett par minuter extra att köra den vägen men risken för att fastna i bilköer är förstås större.

    Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    140

    Sv: Omstart för planeringen på bana Borås - Göteborg

    Korsvägen är en viktig anledning till att den "nya" linje 100 blev en sådan stor succé när den startade 2010. Staffan, tänk att det är elva år sedan pressträffen i Borås då grunden till det nya upplägget presenterades. Jag ville dock att bussarna skulle vara gula som Reginatågen för att markera att det var en tillfällig busstrafik i väntan på ny järnväg.


  6. #6
    Avstängd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Sv: Omstart för planeringen på bana Borås - Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Johnny Visa inlägg
    Korsvägen är en viktig anledning till att den "nya" linje 100 blev en sådan stor succé när den startade 2010. Staffan, tänk att det är elva år sedan pressträffen i Borås då grunden till det nya upplägget presenterades. Jag ville dock att bussarna skulle vara gula som Reginatågen för att markera att det var en tillfällig busstrafik i väntan på ny järnväg.
    Den färgen skulle nog hinna blekna och flagna...


  7. #7
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Omstart för planeringen på bana Borås - Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Den färgen skulle nog hinna blekna och flagna...
    Varför det? Lackeringen måste förstås underhållas men det gäller även om bussarna är blå.

    Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    6

    Sv: Omstart för planeringen på bana Borås - Göteborg

    Mer info från Trafikverket.

    Omstart verkar betyda att lokaliseringsutredningen som redovisades 2016 måste tas om igen och beräknas vara klar 2022. Byggstart 2025-27.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 257

    Sv: Omstart för planeringen på bana Borås - Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Sncf Visa inlägg
    Mer info från Trafikverket.

    Omstart verkar betyda att lokaliseringsutredningen som redovisades 2016 måste tas om igen och beräknas vara klar 2022. Byggstart 2025-27.
    Samtidigt finns det en i princip färdig projektering avseende sträckan Mölnlycke-Bollebygd....


  10. #10
    Avstängd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Sv: Omstart för planeringen på bana Borås - Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Varför det? Lackeringen måste förstås underhållas men det gäller även om bussarna är blå.
    Poängen var den "tillfälliga" busstrafiken.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 083

    Sv: Omstart för planeringen på bana Borås - Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Att bussarna går i 90 km/tim på motorvägen (i stället för 100 som i och för sig är tillåtet) är att det blir en bekvämare resa, i synnerhet på övervåningen. Det är faktiskt stor skillnad på komforten i 90 gentemot 100 km/tim i en buss. Även ekonomin talar för att köra i 90. Det går åt betydligt mindre drivmedel. Det är i sin tur bra för miljön.

    Korsvägen är en viktig knutpunkt och där har alltid varit många resenärer. Det tar ett par minuter extra att köra den vägen men risken för att fastna i bilköer är förstås större.
    Sträckan Centralen - Korsvägen tar lätt uppemot 10 minuter i rusningstrafik. Vad gäller hastigheten så kan man i så fall sänka ändå mer .80 eller 70 ger ju ändå bättre komfort och lägre bränsleförbrukning. 100 på en rak och fin motorväg är inte direkt någon buskörning.


  12. #12
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Omstart för planeringen på bana Borås - Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Sträckan Centralen - Korsvägen tar lätt uppemot 10 minuter i rusningstrafik. Vad gäller hastigheten så kan man i så fall sänka ändå mer .80 eller 70 ger ju ändå bättre komfort och lägre bränsleförbrukning. 100 på en rak och fin motorväg är inte direkt någon buskörning.
    Det gäller förstås att hitta en rimlig nivå på bränslebesparing och komfort. 90 km/tim ger knappt tre minuters längre körtid på den här sträckan.
    Åkareplatsen (där 100-bussarna nu har sin utgångspunkt)-Korsvägen tar mycket riktigt ungefär 10 minuter. Åkareplatsen-Delsjömotet tar ungefär 2 minuter längre tid via Korsvägen jämfört med att köra snabbaste vägen ut till motorvägen och fortsätta på denna.

    Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Omstart för planeringen på bana Borås - Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Det gäller förstås att hitta en rimlig nivå på bränslebesparing och komfort. 90 km/tim ger knappt tre minuters längre körtid på den här sträckan.
    Åkareplatsen (där 100-bussarna nu har sin utgångspunkt)-Korsvägen tar mycket riktigt ungefär 10 minuter. Åkareplatsen-Delsjömotet tar ungefär 2 minuter längre tid via Korsvägen jämfört med att köra snabbaste vägen ut till motorvägen och fortsätta på denna.
    Via Korsvägen är det dessutom bussfil hela vägen , förutom den korta sträckan Liseberg- motet.
    Ska bussen undvika Korsvägen är det då antingen via Gårdamotet- Ullevigatan eller in via Mårten Krakow , bägge vägar som är två väldig ansträngda vägar att köra vilket skulle sett över ett helt dygn ge betydande förseningar.
    Linje 60 är den enda busslinje som regulgärt kör den korta sträckan på Ullevigatan den korta sträckan Anders Personsgatan-Stampbroarna och det är en betydande anledning till förseningar, och en av anledningarna till det är att Göteborg Huvudbrandstation ligger där och var gång dom har utryckning så är det rött i trafikljusen i ca 2 minuter.
    Mårten Krakow är bara galen sen många år , alla busslinjer är bortlyfta från den gatan sedan länge inte ens turistbussarna kör där längre.

    M.V.H Anders.k.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 459

    Sv: Omstart för planeringen på bana Borås - Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg
    Via Korsvägen är det dessutom bussfil hela vägen , förutom den korta sträckan Liseberg- motet.
    Ska bussen undvika Korsvägen är det då antingen via Gårdamotet- Ullevigatan eller in via Mårten Krakow , bägge vägar som är två väldig ansträngda vägar att köra vilket skulle sett över ett helt dygn ge betydande förseningar.
    Linje 60 är den enda busslinje som regulgärt kör den korta sträckan på Ullevigatan den korta sträckan Anders Personsgatan-Stampbroarna och det är en betydande anledning till förseningar, och en av anledningarna till det är att Göteborg Huvudbrandstation ligger där och var gång dom har utryckning så är det rött i trafikljusen i ca 2 minuter.
    Mårten Krakow är bara galen sen många år , alla busslinjer är bortlyfta från den gatan sedan länge inte ens turistbussarna kör där längre.

    M.V.H Anders.k.
    Såvitt jag vet kör fjärrbussarna från Nisseterminalen på E45/Mårten Krakowgatan.
    Nils-terminalen ligger norr om centralen och att köra runt stationen blir köbenäget.
    E45/Mårten Krakowgatan har inte bra trafiksituation men det har ingen alternativ väg heller.
    Jag åker ofta röd express från Volvo som kör förbi Operan och sen förbi centralen och rundar Åkareplatsen och in på Allén. Det är ingen höjdare.

    Jag vet inte vilka bussfiler linje 100 kör från Åkareplatsen till Korsvägen, möjligen spårvagnsspåren längs Fattighusån och sen Skånegatan. Men Skånegatan har inte bussfil och inte heller Sten Sturegatan heller.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2019-03-09 klockan 22:28:43.

  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Omstart för planeringen på bana Borås - Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Såvitt jag vet kör fjärrbussarna från Nisseterminalen på E45/Mårten Krakowgatan.
    Nils-terminalen ligger norr om centralen och att köra runt stationen blir köbenäget.
    E45/Mårten Krakowgatan har inte bra trafiksituation men det har ingen alternativ väg heller.
    Jag åker ofta röd express från Volvo som kör förbi Operan och sen förbi centralen och rundar Åkareplatsen och in på Allén. Det är ingen höjdare.

    Jag vet inte vilka bussfiler linje 100 kör från Åkareplatsen till Korsvägen, möjligen spårvagnsspåren längs Fattighusån och sen Skånegatan. Men Skånegatan har inte bussfil och inte heller Sten Sturegatan heller.
    Nu är ju detta inget Bussforum, men nåja Sorterarna får väl sudda omm..

    Södra Vägen har bussfiler ner till Allen, sedan vidare Allen ner till Polhemsplaten- Åkareplatsen- Nils Ericsonterminalen.

    Västtrafik har inga linjer som kör Mårten Krakow eller Ullevigatan.
    Linjerna mot E6 söder och Rv40 kör då via Korsvägen.
    Linjerna mot E20 kör via Svingeln, liksom E45 och en del till E6.
    Linjerna mot E6 Norr kör Göta älvbron , även Netbuss/Flixbuss Oslolinjer kör den vägen.

    Om andra linjer som inte Västtrafik har hand om kör via Mårten Krakow vet jag inte.
    JO ersättningsbussarna för tågen brukar köra via Mårten Krakow , dock brukar dom enbart köra på kvällen då trafiken inte är så intensiv.

    M.V.H Anders.k.


  16. #16
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    17

    Sv: Omstart för planeringen på bana Borås - Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag vet inte vilka bussfiler linje 100 kör från Åkareplatsen till Korsvägen, möjligen spårvagnsspåren längs Fattighusån och sen Skånegatan. Men Skånegatan har inte bussfil och inte heller Sten Sturegatan heller.
    Linje 100 går från Åkareplatsen via Nya Allén och Södra Vägen till Korsvägen, sedan Örgrytevägen till motorvägen.

    I nedanstående länk visas all Västtrafik i göteborgsområdet:

    https://traze.app/trip/6409097/1552213800000

    Klickar man på ett fordon visas hela linjesträckningen.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •