Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Dagens triangelresa

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Dagens triangelresa

Resan börjar med tåg 427 som denna dag avgår från spår 8 på Stockholm C. Intressant med tanke på nuvarande generösa spårutrymme på Cst. Spår 8 är lite svårt att hitta för ovana resenärer. Fördelen är ändå att man slipper springa i trappor.

Innan jag klev ombord hann jag notera att den vackra klockan i entréhallen mot Vasagatan ännu sedan tre månader visar VI minuter i XI. Varför kära Jernhusen? Är underhållsbudgeten så ansträngd på er paradstation?

I det obligatoriska besöket i bistron märkte jag till min förtjusning att kortläsaren numera tillåter s. k. "blipp" (optisk avläsning). Snart kanske det t o m blir möjligt att registrera priopoäng i samtidig kortläsning.

427 avgick i rätt tid från Katrineholm och triangelresan fortsätter.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2019-03-07 klockan 10:42:50.

Medlem
    mar 2018

Byte i Skövde

Att hamna på Skövde C vid middagstid är ingen höjdare. Få tåg och stillsamt i Resecentrum. Jag konstaterar att "Tuben" är förhållandevis rentvättad; man ser faktiskt spåren tämligen oförvanskade därifrån. En väldigt bra konstutställning med reproduktioner ur Nationalmuseums samlingar pryder väggarna utan att skymma tågen. Arbete i rulltrappan gör att resenärer tvingas kånka bagage upp och ner till och från spår 2 och 3.

Dagens lunch serveras på Espresso House för 84 spänn. Men den ratar jag och tar tåg 167 till Falköping och Ranten.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Byte i Skövde

Jag trodde "triangelresan" skulle gå Stockholm-Göteborg-Malmö-Stockholm, men det ser ut att vara en kortare tur idag. Väntar naturligtvis med spänning på kommande avsnitt!

/TKO

Medlem
    mar 2018

Sv: Byte i Skövde

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Jag trodde "triangelresan" skulle gå Stockholm-Göteborg-Malmö-Stockholm, men det ser ut att vara en kortare tur idag. Väntar naturligtvis med spänning på kommande avsnitt!

/TKO
    Sånt kallas cliffhanger på modern byråsvenska.

Och i detta nu avgick 167 i omultad X40-3 version.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Dagens triangelresa

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Innan jag klev ombord hann jag notera att den vackra klockan i entréhallen mot Vasagatan ännu sedan tre månader visar VI minuter i XI. Varför kära Jernhusen? Är underhållsbudgeten så ansträngd på er paradstation?

I det obligatoriska besöket i bistron märkte jag till min förtjusning att kortläsaren numera tillåter s. k. "blipp" (optisk avläsning). Snart kanske det t o m blir möjligt att registrera priopoäng i samtidig kortläsning.
    En gissning är att delar till klockan inte är en lagervara.

"Blippningen" är inte optisk.

Vid resa för en vecka sedan berättade serviceledaren (på förekommen anledning) att SJ:s kassa system ska ersättas av ett nytt.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    "Blippningen" är inte optisk.
    OK, om den inte är optisk så är det väl handpåläggning. It-folket har kanske en naturlig förklaring.

Medlem
    mar 2018

Nästa uppehåll Falköping

Ranten är ett måste för oss som söker järnvägsrestauranger.

Jag ska inte gå in på detaljer just nu men lunchbyffén kostar 98 och utsikten mot stambanan är hämmad av vågglas i fönstren.

Västtrafik kommer att föra mig vidare, men först en avrundande pannkaka.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    OK, om den inte är optisk så är det väl handpåläggning. It-folket har kanske en naturlig förklaring.
    Radiovågor. Väldigt slarvigt uttryckt samma teknik som när en ATC-antenn på loket sänder ut radiovågor som aktiverar en balis som sänder information tillbaka till loket.

Medlem
    mar 2018

Västtrafik 7285 mot Nässjö

Efter avverkad lunch bär det av till Nässjö i Västtrafiks snabba Regina.

Att Falköping har ett av Sveriges vackraste stationshus känner alla till. Men hur många stannar där nu för tiden.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Vid resa för en vecka sedan berättade serviceledaren (på förekommen anledning) att SJ:s kassa system ska ersättas av ett nytt.
    Var det här en medveten dubbeltydighet, en felskrivning som du ändå anser blev sakligt korrekt, eller bara en ren felskrivning?

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Tallberg Visa inlägg
    Radiovågor. Väldigt slarvigt uttryckt samma teknik som när en ATC-antenn på loket sänder ut radiovågor som aktiverar en balis som sänder information tillbaka till loket.
    Jag tänkte väl att det fanns en naturlig förklaring.

Medlem
    mar 2018

Sv: Västtrafik 7285 mot Nässjö

En naturupplevelse :
    På en stor åker vid banan mellan Habo och Bankeryd observerade jag just nu tre älgar som obekymrat lunkade bredvid tåget. Man kan förstå alla tyskar som betalar stora pengar för sådan exotism.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Var det här en medveten dubbeltydighet, en felskrivning som du ändå anser blev sakligt korrekt, eller bara en ren felskrivning?
    Jag vågar en gissning på att det var en mycket medveten särskrivning, inte alls någon felskrivning.

Medlem
    mar 2018

540 mot Stockholm - triangeln sluts

Nässjö är en betydligt mer intressant plats att byta tåg vid. Här händer saker hela tiden. Tack vare vänligt tillmötesgående från SJ-bokningen fick jag emellertid resa en timme tidigare härifrån än tänkt.

+4 skyndar nu ett mycket välbesatt 540 mot Stockholm. Bistron nästa.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag vågar en gissning på att det var en mycket medveten särskrivning, inte alls någon felskrivning.
    Visst är det så ...

Medlem
    mar 2018

Sv: 540 mot Stockholm - triangeln sluts

Försumbar försening till Cst. Men det gjorde inget för jag har ingen yid att passa.

Tack för visat intresse.

Det visar sig nu att det är förseningar och inställda tåg i T-banan från Gullmarsplan. Men det gör heller inget, för jag ska bara till Skanstull.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2019-03-07 klockan 18:55:48.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av Tallberg Visa inlägg
    Magnetvågor!
    Lokantennen energisätter balisen (transponder) mha magnetvåg. Balisen drar igång sändning av sitt egna eller pekade telegram (från en kodare eller bis kort)

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Falck Visa inlägg
    Magnetvågor!
    Lokantennen energisätter balisen (transponder) mha magnetvåg. Balisen drar igång sändning av sitt egna eller pekade telegram (från en kodare eller bis kort)

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
    Magnetvågor? ATC-antennen sänder en radiosignal på cirka 27 MHz som energisätter balisen vilken sänder ett svarsmeddelande på cirka 4,5 MHz.

Vad betyder uppgiften att meddelandet är sänt via Tapatalk? En varning eller varför behöver jag och andra veta det?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vad betyder uppgiften att meddelandet är sänt via Tapatalk? En varning eller varför behöver jag och andra veta det?
    Verkar vara en reklamtext som genereras automatiskt. Som Jan B antyder tämligen överflödigt för de flesta.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Verkar vara en reklamtext som genereras automatiskt. Som Jan B antyder tämligen överflödigt för de flesta.
    Instämmer.
    Och mycket lätt för avsändaren att konfigurera så texten inte kommer med i fortsättningen.
    Finns beskrivet hur i Supportforum.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •