Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Nya tåg till Kalmar

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nya tåg till Kalmar

Enligt SVT ska det köpas in nya tåg (jag antar att det avser motorvagnar..) som ska gå Kalmar-Emmaboda och Kalmar-Linköping. Någon som vet vad det rör sig om för fordon? Diesel eller kombo diesel/el?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Nya tåg till Kalmar

Svarar mig själv - enligt regionens hemsida 4 elfordon och 10 bimodala.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    Svarar mig själv - enligt regionens hemsida 4 elfordon och 10 bimodala.
    Vilket får mej att fundera:

- Vilka "bimodala" motorvagnar lämpliga för KLT-trafiken finns på marknaden?
    - Behöver motorvagnar för trafik på Tjust- och Stångåbanorna vara "bimodala"?
    - Är frågan om framtida signalsystem löst?

Det finns säkert fler frågor!

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg

/TKO
    Stadler Rail enligt detta:

https://www.kalmarlanstrafik.se/Page...YVAL160613.pdf

Senast redigerat av Bengt Löfgren den 2019-03-07 klockan 11:27:02.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Stadler "duo-motorvagn" har väl varit uppe på Postvagnen tidigare, får leta. Jag tror inte den är i kommersiell drift.
    Rapporten handlar mest om användning av fossilfritt bränsle vid förbränningsmotordrift och ger - vad jag kan se - ingen förklaring till varför man väljer "bimodala" motorvagnar.

(Spårvagnar med kombinerad el- och förbränningsmotordrift finns bland annat i Kassel.)

/TKO

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    Enligt SVT ska det köpas in nya tåg (jag antar att det avser motorvagnar..) som ska gå Kalmar-Emmaboda och Kalmar-Linköping. Någon som vet vad det rör sig om för fordon? Diesel eller kombo diesel/el?
    Detta är något som samordnas mellan region Kalmar och regionerna Jönköping, Kronoberg, Blekinge samt Halland. Transitio står för inköp av fordon.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Man kanske vill få igång direkttrafiken Kalmar-Linköping-Stockholm igen. Då behövs bimodala fordon.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per-Olov Brännlund Visa inlägg
    Man kanske vill få igång direkttrafiken Kalmar-Linköping-Stockholm igen. Då behövs bimodala fordon.
    Möjligheten finns ju, även om jag inte tror att man kommer att köpa in fordon som lockar till så långa resor.
    Utan att ha några siffror som bevisar det är ändå min uppfattning att när Kustpilen gick Kalmar-Stockholm var det genomgående resandet förbi Linköping närmast försumbart. Och då försökte man ändå inledningsvis med god service på tågen!

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Och så är det helt fel att belasta de trånga järnvägarna in mot våra storstäder med små motorvagnar för att inte några få resenärer ska behöva byta tåg. Se i stället till att göra bytena så bra som möjligt helst vid samma plattformar!

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

/TKO
    Eftersom det finns goda skäl att undvika att köra diesel under tråd har de berörda länstrafikbolagen i dag olika fordonsomlopp för el och diesel. Att tillföra kombomotorvagnar skulle kunna ge dels effektivare omlopp och dels mindre sårbarhet när en fordonstyp krånglar mer andra, föreställer jag mig.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Eftersom det finns goda skäl att undvika att köra diesel under tråd har de berörda länstrafikbolagen i dag olika fordonsomlopp för el och diesel. Att tillföra kombomotorvagnar skulle kunna ge dels effektivare omlopp och dels mindre sårbarhet när en fordonstyp krånglar mer andra, föreställer jag mig.
    Det kan naturligtvis vara en fördel. Frågan är hur mycket dyrare/tyngre/felbenägna en kombomotorvagn är än en ren dieselmotorvagn. Flexibiliteten kan ha ett pris!
    OM ambitionen att ha fossilfria bränslen i de förbränningsmotordrivna vagnarna uppfylls faller också en del argument mot "diesel under tråd".

Det blir en intressant upphandling att följa!

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Möjligheten finns ju, även om jag inte tror att man kommer att köpa in fordon som lockar till så långa resor.
    Utan att ha några siffror som bevisar det är ändå min uppfattning att när Kustpilen gick Kalmar-Stockholm var det genomgående resandet förbi Linköping närmast försumbart. Och då försökte man ändå inledningsvis med god service på tågen!

/TKO
    Jag har inte heller några siffror, men vad jag vill minnas var resandet förbi Linköping skralt till en början men fick en väldigt god utveckling. Och när BK tog över och inte fick köra till Stockholm föll det ihop som ett trött dragspel.

Att slippa byta betyder mycket.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Och så är det helt fel att belasta de trånga järnvägarna in mot våra storstäder med små motorvagnar för att inte några få resenärer ska behöva byta tåg. Se i stället till att göra bytena så bra som möjligt helst vid samma plattformar!
    Alternativet är väl fordon som är enkla att koppla ihop och isär. Brukar tänka på det när jag hälsar på i Partille och ser Västtrafiks motorvagn mot Lidköping o Mariestad brummar förbi. Undrar varför det inte finns fordon som man kan koppla ihop med hela sträckan till Herrljunga för att sedan fortsätta med diesel till Kinnekullabanan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Detta är något som samordnas mellan region Kalmar och regionerna Jönköping, Kronoberg, Blekinge samt Halland. Transitio står för inköp av fordon.
    Är det möjligt att Kustpilentrafiken integreras med Krösatågstrafiken? Kunde leda till mer effektivt utnyttjande av fordonen och om det ändå gäller samma typ av fordon, skulle jag kunna tänka mig.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gabriel N Visa inlägg
    Är det möjligt att Kustpilentrafiken integreras med Krösatågstrafiken? Kunde leda till mer effektivt utnyttjande av fordonen och om det ändå gäller samma typ av fordon, skulle jag kunna tänka mig.
    Vilket ju då kräver att alla fordon får RATC eller att ERTMS införs på Tjust och Stångådalsbanorna.
    Sug på den och välj vad som önskas...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det kan naturligtvis vara en fördel. Frågan är hur mycket dyrare/tyngre/felbenägna en kombomotorvagn är än en ren dieselmotorvagn. Flexibiliteten kan ha ett pris!
    /TKO
    En fördel är att man kan hålla högre hastighet under tråd då man har mer effekt tillgänglig, så man inte stör andra snabba tåg så mycket. Jag tror ju också att underhållskostnaden blir lägre än för dieselmekaniska tåg, man slipper växellådan och kraftöverföringen, samt använder dieselmotorn mindre. El-tågen sägs ju kräva avsevärt mindre underhåll, speciellt nu med trefasteknik. Det finns ju en anledning till att man använder elektrisk kraftöverföring på majoriteten av dieselloken. Priset är att inköpspriset naturligtvis blir betydligt högre och därmed kapitalkostnaden. Det är iallafall mina gissningar.

I fallet Stadler Flirt så är ju tanken att man kan ta bort dieselmodulen om den inte behövs längre, resten är ju ett vanligt eltåg. Eller byta ut modulen till den teknik som kan vara lämpligt i framtiden den dag dieselmotorn gjort sitt, kanske batteridrift eller vätgas. Stadler sägs titta på vätgasdrift. Så möjligheter för vettigt framtida bruk kan finnas, om nu Stadler finns kvar då. Det är svårt att sia, speciellt om framtiden.

Några Flirt hybridtåg ska till Norge är det tänkt, förmodligen som Type 76.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är det inte så att Flirt duomodal är i bruk i Estland ?!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kari K Visa inlägg
    Är det inte så att Flirt duomodal är i bruk i Estland ?!
    Tror inte det, de har rena eltåg och dieseltåg. Däremot i Valle d’Aosta, Italien. Och i Storbritannien planerar operatören Abellio Greater Anglia att ta hybridtåg i drift i maj 2019.

Senast redigerat av Jan Kardell den 2019-03-07 klockan 21:37:55.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

[QUOTE=Jan Kardell;49667]Tror inte det, de har rena eltåg och dieseltåg. Däremot i Valle d’Aosta, Italien.

När jag reste upp till Aosta från Turin i slutet på september 2018, sågs inga Flirt duomodaltåg till någonstans. Första skulle enligt artikeln sättas i trafik i maj.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Men det går inte att komma ifrån att när man körde direkt till Kalmar så var den genomgående förbindelsen populär. Om vi nu antar att det är större efterfrågan från Linköping och norrut så skulle man kunna koppla till en tågdel mellan Linköping-Stockholm. Och denna del skulle kunna vara eldriven, det går ju att samköra el och diesel i Danmark.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •