Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Mälartågen

  1. #1
    Klubbmästare 1067s avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    99

    Mälartågen

    Den nya fordonen som är i antågande (Fniss!) benämnes som "Er1".
    Skulle det bli något slags littera? "X" har väl funkat rätt bra?
    Huru härmed, frågas kom.
    /Mvh/1067


  2. #2
    Avstängd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    838

    Sv: Mälartågen

    Citat Ursprungligen postat av 1067 Visa inlägg
    Den nya fordonen som är i antågande (Fniss!) benämnes som "Er1".
    Skulle det bli något slags littera? "X" har väl funkat rätt bra?
    Huru härmed, frågas kom.
    /Mvh/1067
    Varje fordonsägare bestämmer själv sin typbeteckning (det som förr hette littera). Transitio har bestämt att dessa fordon ska ha typbeteckning ER1 (OBS! Versalt R).
    E för El, R för Regional. Vi kan nog räkna med att alla Transitios nyinköp har typbeteckning enligt denna modell.

    http://www.transitio.se/Documents/do...tablad_swe.pdf

    Senast redigerat av Tallberg den 2019-03-06 klockan 15:29:46. Anledning: staffel

  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 742

    Sv: Mälartågen

    I privatiseringens förlovade land - UK alltså - har man inte gått så långt att man låter kreti och pleti bestämma typbeteckningarna. Nej denna viktiga uppgift sköts fortfarande av staten själv, jag antar att det numera sker inom DfT Rail. (Jag har av olika skäl slutat följa den brittiska järnvägsscenen lika noga som tidigare).

    Jag tycker nog att den brittiska modellen i det här fallet är att föredra. Men jag är i varje fall tacksam att Transitio inte valde att kalla typen för "Dosto"...

    /TKO


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    sep 2018
    Inlägg
    1 619

    Sv: Mälartågen

    Citat Ursprungligen postat av Tallberg Visa inlägg
    Varje fordonsägare bestämmer själv sin typbeteckning (det som förr hette littera). Transitio har bestämt att dessa fordon ska ha typbeteckning ER1 (OBS! Versalt R).
    E för El, R för Regional. Vi kan nog räkna med att alla Transitios nyinköp har typbeteckning enligt denna modell.

    http://www.transitio.se/Documents/do...tablad_swe.pdf
    Urarva!


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    3 186

    Sv: Mälartågen

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    I privatiseringens förlovade land - UK alltså - har man inte gått så långt att man låter kreti och pleti bestämma typbeteckningarna. Nej denna viktiga uppgift sköts fortfarande av staten själv, jag antar att det numera sker inom DfT Rail. (Jag har av olika skäl slutat följa den brittiska järnvägsscenen lika noga som tidigare).

    Jag tycker nog att den brittiska modellen i det här fallet är att föredra. Men jag är i varje fall tacksam att Transitio inte valde att kalla typen för "Dosto"...

    /TKO
    Finns det någonstans en statlig reglering av vad t ex bilar eller flygplan ska få heta? Och vad är i så fall bra med det?

    Senast redigerat av Jan Bengtsson den 2019-03-06 klockan 17:42:21.

  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    21

    Sv: Mälartågen



  7. #7
    1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    919

    Sv: Mälartågen

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Finns det någonstans en statlig reglering av vad t ex bilar eller flygplan ska få heta? Och vad är i så fall bra med det?
    Näru Jan Bengtsson, där spelar dig ditt ultraliberala sätt att tänka ett spratt. Staten bestämmer redan vad varenda bil och varje flygplan ska heta. På bilarna med skyltar fram och bak med tre bokstäver och tre siffror och på flygmaskinerna med stor tydlig text innehållande nationsbeteckning och tre bokstäver målade på vingarna.

    Det står som bekant ägarna fritt att ge sina fordon smeknamn. I senaste Tåg kan du till exempel läsa om Daisy. Förresten brukar inte typbeteckningarna på järnvägsfordon hindra ägarna att kalla sina motorvagnar exempelvis Blixdinosaurietåget, Rosenbom eller Cajsa Warg trots typbeteckningarna X60, X11 och X14.

    Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2019-03-06 klockan 18:00:33.

  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    3 186

    Sv: Mälartågen

    Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Näru Jan Bengtsson, där spelar dig ditt ultraliberala sätt att tänka ett spratt. Staten bestämmer redan vad varenda bil och varje flygplan ska heta. På bilarna med skyltar fram och bak med tre bokstäver och tre siffror och på flygmaskinerna med stor tydlig text innehållande nationsbeteckning och tre bokstäver målade på vingarna.
    Men nu blandar herr Hagberg samman typbeteckning och registreringsbeteckning. Vilket de flesta vet är två olika saker. Så även i järnvägens värld där den fastställda registreringsbeteckningen är numerisk.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 154

    Sv: Mälartågen

    Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Näru Jan Bengtsson, där spelar dig ditt ultraliberala sätt att tänka ett spratt. Staten bestämmer redan vad varenda bil och varje flygplan ska heta. På bilarna med skyltar fram och bak med tre bokstäver och tre siffror och på flygmaskinerna med stor tydlig text innehållande nationsbeteckning och tre bokstäver målade på vingarna.
    Motsvarigheten till detta är dock EVN och inte littera/typbeteckning.


  10. #10
    1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    919

    Sv: Mälartågen

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Men nu blandar herr Hagberg samman typbeteckning och registreringsbeteckning. Vilket de flesta vet är två olika saker. Så även i järnvägens värld där den fastställda registreringsbeteckningen är numerisk.
    Vist blandar jag samma de båda begreppen. Men utgångspunkten var TKO:s nostalgiska hänvisning till brittiska förhållanden. Det var likadant i Sverige då SJ var detsamma som Järnvägen i Sverige. Jag tolkade hans invändning som en kritik av att man i detta fall tappade ut barnet med badvattnet. Det håller jag med om.

    Till och med marknadsliberalernas främsta förkämpe i Sverige (MTR Express) tyckte att X för är en lämplig gemensam beteckning för motorvagn.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    182

    Sv: Mälartågen

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Finns det någonstans en statlig reglering av vad t ex bilar eller flygplan ska få heta? Och vad är i så fall bra med det?
    Vad gäller flygplan, JA!

    Men de har i regel tre olika beteckningar:
    - En beteckning som flygplanstypen ges i certifieringsprocessen. T ex har en Boeing 737 flera olika beteckningar beroende på generation, motortyp, storlek och en massa andra faktorer. Om en typ modifieras så att den inte stämmer med den existerande typbeteckningen får den nya varianten en annan beteckning.
    - En beteckning i kommunikationen med flygtrafikledningen. Jag tror inte att den är densamma som ovan. Man måste från flygledningens sida veta vad det är man har i luften och vad som kommer att komma ner från himmelen antingen i planerad form eller - låt oss slippa - i oplanerad form.
    - En beteckning i pilotcertifikatsammanhang. En pilot eller ett flygbolag måste veta om en pilot har certifikatbehörighet att flyga en viss typ.

    Alla dessa beteckningarna är internationella.

    Fördelarna är uppenbara; att kunna hålla reda på alltihop.

    Jim


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 835

    Sv: Mälartågen

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Finns det någonstans en statlig reglering av vad t ex bilar eller flygplan ska få heta? Och vad är i så fall bra med det?
    Det finns väl registrerade varumärken där tillverkarna skaffar sig beteckningar andra inte får kopiera.
    I övrigt får väl modellerna som står i bilarnas registreringsbevis heta vad som helst.
    Lite finare bilmärken såsom BMW, Mercedes, Audi och Volvo verkar gilla bokstavs och nummerkoder, medan lite billigare märken som Opel, Renault och Volkswagen föredragit namn.
    Flygplan har oftast koder som 737, 787, A320, E190 med flera.

    Tåg som bara ägs och körs av yrkespersoner har normalt åtminstone av ägare namngivits med bokstavs och nummerkoder enligt nationell tradition, olika för varje land,
    medan tillverkare verkat börja föredra säljande namn, som köpare byter vid ibruktagandet.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2019-03-06 klockan 22:03:52.

  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 835

    Sv: Mälartågen

    Citat Ursprungligen postat av Tallberg Visa inlägg
    Varje fordonsägare bestämmer själv sin typbeteckning (det som förr hette littera). Transitio har bestämt att dessa fordon ska ha typbeteckning ER1 (OBS! Versalt R).
    E för El, R för Regional. Vi kan nog räkna med att alla Transitios nyinköp har typbeteckning enligt denna modell.

    http://www.transitio.se/Documents/do...tablad_swe.pdf
    Vad ska Västtrafiks beställda tåg från Bombardier heta?

    Ska Transitios nya beteckningar ha huvudserier (var 10:e) plus underserier?
    t.ex. har det varit huvudserier X10, X50, X60, underserier X10-X14 samt X50-X54 och X60-X62.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    150

    Sv: Mälartågen - lite OT

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det finns väl registrerade varumärken där tillverkarna skaffar sig beteckningar andra inte får kopiera.
    I övrigt får väl modellerna som står i bilarnas registreringsbevis heta vad som helst.
    Lite finare bilmärken såsom BMW, Mercedes, Audi och Volvo verkar gilla bokstavs och nummerkoder, medan lite billigare märken som Opel, Renault och Volkswagen föredragit namn.
    Flygplan har oftast koder som 737, 787, A320, E190 med flera.

    Tåg som bara ägs och körs av yrkespersoner har normalt åtminstone av ägare namngivits med bokstavs och nummerkoder enligt nationell tradition, olika för varje land,
    medan tillverkare verkat börja föredra säljande namn, som köpare byter vid ibruktagandet.
    Jag har nu haft två Ford i rad, de har de formella namnen "Da3" och "Dyb" i registreringsbevisen, men det står "Focus" på bakluckan.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    120

    Sv: Mälartågen

    Jag kan inte låta bli att visa bild på hur ER1 har sett ut i åtskilliga årtionden...



    Från Wikipedia

    Berra


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    3 186

    Sv: Mälartågen

    Citat Ursprungligen postat av Jim Hansson Visa inlägg
    Vad gäller flygplan, JA!

    Men de har i regel tre olika beteckningar:
    - En beteckning som flygplanstypen ges i certifieringsprocessen. T ex har en Boeing 737 flera olika beteckningar beroende på generation, motortyp, storlek och en massa andra faktorer. Om en typ modifieras så att den inte stämmer med den existerande typbeteckningen får den nya varianten en annan beteckning.
    - En beteckning i kommunikationen med flygtrafikledningen. Jag tror inte att den är densamma som ovan. Man måste från flygledningens sida veta vad det är man har i luften och vad som kommer att komma ner från himmelen antingen i planerad form eller - låt oss slippa - i oplanerad form.
    - En beteckning i pilotcertifikatsammanhang. En pilot eller ett flygbolag måste veta om en pilot har certifikatbehörighet att flyga en viss typ.

    Alla dessa beteckningarna är internationella.

    Fördelarna är uppenbara; att kunna hålla reda på alltihop.

    Jim
    Men likväl Boeing som har gett sina olika typer beteckningen 707, 727, 737 o s v ... och t o m 717 för vad som är mer känt som MD95.

    Vid kommunikation med trafikledning används inte typbeteckningen (finns ofta flera B737 samtidigt i luften ...), utan registreringsbeteckningen alternativt 'callsign'+flightnummer ("Tomjet 4-9-6").

    Senast redigerat av Jan Bengtsson den 2019-03-07 klockan 04:35:39.

  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    3 186

    Sv: Mälartågen

    Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Vist blandar jag samma de båda begreppen. Men utgångspunkten var TKO:s nostalgiska hänvisning till brittiska förhållanden. Det var likadant i Sverige då SJ var detsamma som Järnvägen i Sverige. Jag tolkade hans invändning som en kritik av att man i detta fall tappade ut barnet med badvattnet. Det håller jag med om.

    Till och med marknadsliberalernas främsta förkämpe i Sverige (MTR Express) tyckte att X för är en lämplig gemensam beteckning för motorvagn.
    Sistnämnda kanske av praktisk orsak och utan socialistiska villfarelser om hur det "ska vara".


  18. #18
    1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    919

    Sv: Mälartågen

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Sistnämnda kanske av praktisk orsak och utan socialistiska villfarelser om hur det "ska vara".
    Mälab kanske inte är en lika praktisk organisation som MTR?


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    sep 2018
    Inlägg
    1 619

    Sv: Mälartågen

    Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Mälab kanske inte är en lika praktisk organisation som MTR?
    Efter mycket intressant läsning av Johan Söörs bok ”Nya spår på gammal räls” upplever jag att MTR Express är landets mest pragmatiska*) tågbolag.

    *praktiskt inriktad, resultatinriktad, praxisorienterad, nyttobetonad, utilitaristisk, jordnära, realistisk, saklig


  20. #20
    Avstängd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    838

    Sv: Mälartågen

    Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Mälab kanske inte är en lika praktisk organisation som MTR?
    Mälardalstrafik (det som förr hette Mälab) är inte inblandade. Det är ägaren av tågen, Transitio, som satt typbeteckning. De fordon som UL ska hyra ska också ha typbeteckning ER1.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •