Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Göteborgs hamn såg ökade container-transporter på järnväg under 2018

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    jun 2018
    Inlägg
    94

    Göteborgs hamn såg ökade container-transporter på järnväg under 2018

    Göteborgs hamn rapporterar att antalet hanterade TEU ökade till 398000 st under 2018. Ökningen var 13 % på helåret eller hela 27 % under fjärde kvartalet 2018.

    En TEU är en slags internationellt standardmått och motsvarar en sjökontainer om 20-fot. Det faktiska antalet containers kan därför grovt räknas ned med hänsyn till att det hanteras ett stort antal containers med större mått, som t.ex. 40-fot. https://sv.wikipedia.org/wiki/TEU

    Siffrorna gäller alltså in- och uttransporterade TEU på järnväg. Göteborgs hamn är på god väg att återhämta det tapp man haft under 2016-2017 pga arbetsmarknadskonflikterna i hamnen. I dag meddelas även att Hamnen tecknat nytt avtal med Hamnfyran, så förhoppningsvis så blir det fortsatt bra utveckling på trafiken framöver.

    Totalt så hanterades cirka 753000 TEU i Göteborgs hamn 2018 och 643000 år 2017. Toppåret 2012 var man uppe i ca 900000 TEU.

    Man har även tagit den nya kombiterminalen i drift, Arkenterminalen, som ersättare för den avvecklade terminalen i Göteborg centrum vid Kruthusgatan. Där har man hanterat cirka 60000 enheter.

    https://www.goteborgshamn.se/press/p...oteborgs-hamn/


    Om jag gör lite grov överslagsräkning så får jag utifrån siffrorna följande:
    Motsvarar 398000 / 2 =199000 40-fot per år.
    Hälften in, hälften ut ca 99000 in per år.
    99000 / 360 dagar = 275 "enkelvagnar" per dag
    Det bör ge cirka 7 långa container-tåg per dag, enkelresor.

    Lägg dessutom till de 60000 enheter som hanteras i kombiterminalen, vilket då bör ge 30000 dubbelvagnar per år.

    Senast redigerat av leoarietis den 2019-03-06 klockan 14:05:08.

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    48

    Sv: Göteborgs hamn såg ökade container-transporter på järnväg under 2018

    Trevlig information.

    Kanske kunde man dividera de 99000 40-fotarna på 250 dagar då nästan alla containerpendlar kommer fem gånger i veckan? I så fall blir det cirka 10 tåg per dag.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 846

    Sv: Göteborgs hamn såg ökade container-transporter på järnväg under 2018

    Citat Ursprungligen postat av Claes Mårdstrand Visa inlägg
    Trevlig information.

    Kanske kunde man dividera de 99000 40-fotarna på 250 dagar då nästan alla containerpendlar kommer fem gånger i veckan? I så fall blir det cirka 10 tåg per dag.
    Kunde det vara möjligt att, utöver nuvarande trafik, köra dessa tio tåg till/från en tysk nordsjöhamn? Hamburg, Bremerhaven resp JadeWeserPort (Wilhelmshaven).


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    48

    Sv: Göteborgs hamn såg ökade container-transporter på järnväg under 2018

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Kunde det vara möjligt att, utöver nuvarande trafik, köra dessa tio tåg till/från en tysk nordsjöhamn? Hamburg, Bremerhaven resp JadeWeserPort (Wilhelmshaven).
    Du menar att i stället för att köra tågen till Göteborg så skulle man köra dem till en större hamn på kontinenten?


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 846

    Sv: Göteborgs hamn såg ökade container-transporter på järnväg under 2018

    Citat Ursprungligen postat av Claes Mårdstrand Visa inlägg
    Du menar att i stället för att köra tågen till Göteborg så skulle man köra dem till en större hamn på kontinenten?
    Jo. Bör bli billigare än att vid eventuella strejker köra containers med lastbil. Om det nu finns utrymme för fler tåg samt att det går att få fatt i vagnar.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    48

    Sv: Göteborgs hamn såg ökade container-transporter på järnväg under 2018

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Jo. Bör bli billigare än att vid eventuella strejker köra containers med lastbil. Om det nu finns utrymme för fler tåg samt att det går att få fatt i vagnar.
    Det skulle förstås innebära längre tågtransport och kortare fartygsdito. Då fartygstransport är avsevärt billigare skulle transportkostnaden blir högre och avsändarnas konkurrenskraft lägre. Om det finns plats på linjen genom Danmark och Tyskland och om det finns hamnkapacitet vet jag inte.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    117

    Sv: Göteborgs hamn såg ökade container-transporter på järnväg under 2018

    TEU = Twenty feet Equivalent Unit

    Peter Alsén
    diversearbetere inom Järnvägen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •