Göteborgs hamn rapporterar att antalet hanterade TEU ökade till 398000 st under 2018. Ökningen var 13 % på helåret eller hela 27 % under fjärde kvartalet 2018.
En TEU är en slags internationellt standardmått och motsvarar en sjökontainer om 20-fot. Det faktiska antalet containers kan därför grovt räknas ned med hänsyn till att det hanteras ett stort antal containers med större mått, som t.ex. 40-fot. https://sv.wikipedia.org/wiki/TEU
Siffrorna gäller alltså in- och uttransporterade TEU på järnväg. Göteborgs hamn är på god väg att återhämta det tapp man haft under 2016-2017 pga arbetsmarknadskonflikterna i hamnen. I dag meddelas även att Hamnen tecknat nytt avtal med Hamnfyran, så förhoppningsvis så blir det fortsatt bra utveckling på trafiken framöver.
Totalt så hanterades cirka 753000 TEU i Göteborgs hamn 2018 och 643000 år 2017. Toppåret 2012 var man uppe i ca 900000 TEU.
Man har även tagit den nya kombiterminalen i drift, Arkenterminalen, som ersättare för den avvecklade terminalen i Göteborg centrum vid Kruthusgatan. Där har man hanterat cirka 60000 enheter.
https://www.goteborgshamn.se/press/p...oteborgs-hamn/
Om jag gör lite grov överslagsräkning så får jag utifrån siffrorna följande:
Motsvarar 398000 / 2 =199000 40-fot per år.
Hälften in, hälften ut ca 99000 in per år.
99000 / 360 dagar = 275 "enkelvagnar" per dag
Det bör ge cirka 7 långa container-tåg per dag, enkelresor.
Lägg dessutom till de 60000 enheter som hanteras i kombiterminalen, vilket då bör ge 30000 dubbelvagnar per år.