Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: [Tyskland] Med tåget till Wendland (inledning)

[Tyskland] Med tåget till Wendland (inledning)

Hej!

Det var för länge sedan att jag slutade med min hittills senaste bildserie här i vagnen. En ny finns, men endast på tyska. Detta har flera orsak, ett är att serien innehåller mycket text som jag helt enkelt har tid till att översätta. Dessutom handlar serien om mestadels nerlagda banor inom ett litet område i Tyskland och dess omgivningar. Därför jag tycker att den är mindre intressant till er. För det treje är serien ett sammanarbete med tre andra fotografer.
    Efter flera önskemål börjar jag idag med en förenklad version av serien även på svenska. Den innehåller endast mina egna bilder och mindre text. Jag kommer att länka till seriens originalversion i Drehscheibe, där hittar ni alla bilder (de äldsta från 1970-talet) och de tyskkunniga bland er även den omfattande tyska texten.

------------

Serien handlar om järnvägarna Wendland. Wendland är det nordöstra hörnet av delstaten Niedersachsen som bilder en triangel och är i pricip identiskt med Landkreis Lüchow-Dannenberg (Openstreetmap). I norr begränsas Wendland av Elbe, i syd av gränsen till delstaten Sachsen-Anhalt mellan Wendland anslutar i väst till övriga Niedersachsen. Denna form medförde att Wendland hade mellan 1949 och 1990 en lång gräns till DDR. Åtminstone i Tyskland är regionen mest känd för Gorleben, där kärnavfall lagras och skulle eventuellt slutförvaras samt motstånden.
    Över Elbe leder landsvägsbron vid Dömitz och flera färjor. I floden finns „tre-delstats-rösen” mellan Niedersachsen, Mecklenburg-Vorpommern och Brandenburg (vid Dömitz, samtidigt punkten längst väst i Brandenburg) samt mellan Niedersachsen, Brandenburg och Sachsen-Anhalt (vid Schnackenburg, samtidigt punkten längst väst i Niedersachsens).

Wendland00-01 by Sören Heise, auf Flickr

1 Den största färjan mellan Wendland och trakterna på högra Elbe-stranden är „Tanja”. Den pendlar längst i norr mellan Neu Darchau och Darchau (Kreis Lüneburg).

Wendland00-02 by Sören Heise, auf Flickr

2 Längst öst i Wendland ligger Schnackenburg. Vi tittar dit från Stresow.

Wendland00-03 by Sören Heise, auf Flickr

3 Stresow, en liten by ganska nära gränsen, nämndes först år 1310. Många invånara var tvungna att lämna byn 1952. Under vintern 1973 kam befälet att flytta för dom få som bodda kvar. 1974 revs byn, bara en bondgård står kvar.

Nemnet Wendland uppkom omkring året 1700. Då betecknade prästen i Wustrow regionens slaviska invånare - han skrev om deras liv - som Wenden. Inom vetenskapen är begreppet i dag en sammanfattande beteckning för slaver som bor inom det tyska språkområdet. Människorna som prästen skrev om betecknas i dag som Polaben. Namnet betyder „de som bor vid Elbe”. Under 1700-talet assimilerades polaberna till den tysktalande befolkningen runt omkring. Spårekt har dötts ut, men deras byar finns kvar. De har en karakteriskisk form med alla hus runt en central plats som betecknas som Rundling på tyska. Byarnas namn påminner om den slaviska befolkningen. Men detta är fallet inte bara i Wendland, den mest kända tyska staden med ett slaviskt namn är väl Berlin.

------------

Det var ganska sent att järnvägen kom till Wendland, en för tyska förhållanden glesbefolkad region (40 invånare per km²) utan större städer. Först kom linjen Stendal - Uelzen som passerar Wendland längst i syd. Den enda stationen där är i dag Schnega. Den andra banan som kom var förbindelsen mellan Wittenberge och Lüneburg. Denna trafikerade norra Wendland och anslutade med Dannenberg och Hitzacker hälften av städerna i Wendland till den stora världen. Vid denna bana ligger norr om Elbe Dömitz. Dit kom redan före sekelskiftet 1900 en bana från Ludwigslust i Mecklenburg.
    Som enda stad i Wendland fick Schnackenburg aldrig en anslutning till järnvägen. Planer för en lokalbana Osterburg - Schnackenburg med en gren till Arendsee fanns runt året 1900. Stadens trafik var då riktad mot Altmark, den norra delen av dagens delstat Sachsen-Anhalt.
    Lüchow fick som första järnväg en sidolinje från syd, från Salzwedel vid banan Stendal - Uelzen (eller Berlin - Bremen). Den förlängdes senare till Dannenberg. Sist var banan Uelzen - Dannenberg som öppnades först efter Första världskriget.

Wendland00-04 by Sören Heise, auf Flickr

4 Schnackenburg. Om det hade kommt en järnväg dit så hade säkert lagts ett spår till hamnen.

Wendland00-05 by Sören Heise, auf Flickr

5 Att fiska är en ensam hobby även i sällskapet.

Wendland00-06 by Sören Heise, auf Flickr

6 En liten färja sammanbinder Schnackenburg med Lütkenwisch i Brandenburg.

Wendland00-07 by Sören Heise, auf Flickr

7 Vy i motljuset.

------------

När Tyskland delades blev banorna i Wendland till säckbanor: Dannenberg - Dömitz och Lübbow - Salzwedel trafikerades 1945 senast. Även „Amerikalinie” Stendal - Uelzen stängdes delvist, men den återuppbyggdes efter 1989. Sedan runt 20 år trafikeras förbindelsen igen.

Wendland00-08 by Sören Heise, auf Flickr

8 Vid Kaltenhof korsar landsvägen den gamla vallen som tillhörde banan Dömitz - Dannenberg.

Wendland00-09 by Sören Heise, auf Flickr

9 Strax söder om Lübbow korsar „riksvägen” (Bundesstraße) 248 den gamla zongränsen.

Banan Lüneburg - Dannenberg var alltid i drift. Banan som betecknas i dag som Wendlandbahn trafikeras sedan secember 2014 av bolaget Erixx. Tågen går varje tredje timme (ett fordon på banan), men har en bra beläggning. Spåret mellan Dannenberg och Lüchow finns kvar, men banan är ur trafik och till salu.

Wendland00-11 by Sören Heise, auf Flickr

11 Dannenberg Ost.

Wendland hade med Lüchow-Schmarsauer Eisenbahn (LSE) en egen järnväg. Den sammandband landsbyarna öster om Lüchow med staden. Tågtrafiken är sedan länge historia. Persontrafiken gick mellan 1911 och 1969, sedan dess fanns (fram till 2006) endast ett spår mellan stationerna i Lüchow. Bolaget finns kvar än i dag och driver sedan hösten 2016 busstrafiken i hela Wendland. Fram till det innehade Regionalbus Braunschweig som efterföljare av Bahnbus dem flesta koncessionerna. I den aktuella tidtabellen går i hela Landkreis bussarna med undantaget för skoldagar endast vid behov („Rufbus”). Detta gäller även linjerna parallelt med banorna som är ur trafik. Bäst är nok busstrafiken mellan Lüchow och Salzwedel som drivs i samtrafik med bussbolaget i Salzwedel.

Wendland00-12 by Sören Heise, auf Flickr

12 DAN-CP 24 är på väg till Dannenberg. Här korsar bussen efter turen till Langenhorst banan Salzwedel - Dannenberg vid gamla stationen Jameln. En tur som jag inte hittade i tidtabellen.

Jag kommer inte att behandla LSE. Därmed kommer vi att behandla dessa banor (inom Wendland och fram till den nästa knutpunkten):
    -> Salzwedel - Uelzen
    -> Salzwedel - Lüchow - Dannenberg
    -> Uelzen - Dannenberg
    -> Ludwigslust - Dömitz samt sidobanorna samt
    -> Wittenberge - Dömitz - Dannenberg - Lüneburg

Wendland00-15 by Sören Heise, auf Flickr

15 Järnvägsarkeologi kan vara enkelt. Vi ser den gamla järnvägslinjen mellan Wittenberge och Dömitz, väster om Lanz.

------------

Det var allt för dagen, för inlägget på tyska se här. Serien fortsätter här i mån av tid, med oregelbundna avstånd mellan delarna. Sedan nästan alla bilder togs under bilturer kommer inga bilder från byarna och städerna. Vi börjar med banan Salzwedel - Uelzen.

Viele Grüße
    Sören

Senast redigerat av Sören Heise den 2019-03-06 klockan 12:27:35.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: [Tyskland] Med tåget till Wendland (inledning)

Svensk anknytning (?):
    Fram till 1973 kallade sej den svenske monarken "Sveriges, Götes och Vendes konung".

/TKO

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Svensk anknytning (?):
    Fram till 1973 kallade sej den svenske monarken "Sveriges, Götes och Vendes konung".
    /TKO
    Även danske kungen hade vendes land i sin titel och det var en konflikt som går tillbaka till Gustav Vasa och Kristian III som bägge gjorde anspråk på överhöghet över vendernas land. Karl XVI Gustav och danska drottning Margrethe II droppade detta i sina respektive titlar.
    Men avdelning kuriosa så var en del av det vendiska landet nämligen Wismar svenskt till 1903.
    I svensk ägo från 1632 men pantsattes 1803 för ett lån och när panten förföll valde Sverige att inte lösa in lånet. Det hade annars knappats godkänts av Tyskland.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2019-03-06 klockan 16:02:17.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Om vi nu lämnar de nordiska kungahusens maktkamp om nordtyska provinser vill jag bara framföra att det var ett (som vanligt) mycket intressant reportage Sören Heise presenterade. Jag tittade även på "originalet" på Drehscheibe, lite fylligare men det mesta var med i PV-versionen tycker jag. Det jag saknade - eller inte hittade - i den tyska texten var en länk fram till nästa avsnitt.

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Som alltid fina bilder och texter från Tyskland!

God kväll,

tack för kommentarerna och gillandet.

Det med Vendernas kung var nytt för mig. Men intressant - jag har ingenting emot sidospår.

Länkar till nästa avsnitt har jag normalt inte i Drehscheibe, bara till föregående. För er här i Postvagnen gäller det att vänta till nästa del. Ni som är nyfikna på bilderna får gärna titta på Flickr. Men text finns inte där.

Viele Grüße
    Sören

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Borttaget då informationen redan fanns....

Senast redigerat av Per K den 2019-03-07 klockan 00:14:04.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Dina bilder är en outömlig guldgruva! Och visst var det bättre förr.....

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •