Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Förslag på nya förbindelswer under Öresund

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    475

    Förslag på nya förbindelswer under Öresund

    WSP håller på med utredning om Öresundförbindelse, Järnväg och Motorväg.
    Detta blir nog ett kostsamt projekt, kunde man inte nöjt sig med tågtunnel och på något vis haft biltåg? Vi ska ju minska bilkörandet och i Skåne börjar man bygga 6-filiga vägar som tar i anspråk mycket åkermark.


    http://www.infrastrukturnyheter.se/2...ch-helsingborg


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 459

    Sv: Förslag på nya förbindelswer under Öresund

    Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    WSP håller på med utredning om Öresundförbindelse, Järnväg och Motorväg.
    Detta blir nog ett kostsamt projekt, kunde man inte nöjt sig med tågtunnel och på något vis haft biltåg? Vi ska ju minska bilkörandet och i Skåne börjar man bygga 6-filiga vägar som tar i anspråk mycket åkermark.


    http://www.infrastrukturnyheter.se/2...ch-helsingborg
    Nu kommer ju bilkörandet att minska i Skåne om en sådan vägtunnel byggs eftersom de som ska mellan platser norr om Helsingborg och Köpenhamn eller längre söderut, kommer att välja HH-tunneln hellre än Öresundsbron.
    Breddning till 3+3-filigt planeras för E6 Malmö-Helsingborg.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2019-03-06 klockan 21:39:12.

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    328

    Sv: Förslag på nya förbindelswer under Öresund

    Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    WSP håller på med utredning om Öresundförbindelse, Järnväg och Motorväg.
    Detta blir nog ett kostsamt projekt, kunde man inte nöjt sig med tågtunnel och på något vis haft biltåg? Vi ska ju minska bilkörandet och i Skåne börjar man bygga 6-filiga vägar som tar i anspråk mycket åkermark.


    http://www.infrastrukturnyheter.se/2...ch-helsingborg
    Märkligt med järnvägstunnel till Helsingör, vad ska man där att göra?
    Kystbanan har inte kapacitet att ta emot särskilt mycket mer trafik , åtminstone inte i högttrafik, om man mot förmodan lyckas klämma in mer så kommer det gä väldigt långsamt
    Danskarna är inte intresserade av att bygga en ny järnväg för detta (

    Om man räknar in en fiktiv kostnad för ny järnväg Helsingör-Köpenhamn så blir Europaspåret mycket billigare och snabbare och avlastar Köpenhamn H (ny fyrspårsstation i tunnel under Tivoli) vilket Danskarna ÄR intresserade av
    Europaspåret = Järnväg Billeberga-Landskrona- Nordhavn - Köbenhavn H - Dybbelsbro (separat enkelspår Nordhavn-Dybbelsbro för godståg) i tunnel (utom en liten bit väster om Billleberga)
    med anknytning i Danmark till nya Ringstedsbanan OCH Roskildebanan ev även mot Kastrup
    med anknytning i Landskrona mot Lund och Helsingborg och i Billeberga mot Teckomatorp, i Teckomatorp triangel mot Åstorp (godståg), i Eslöv triangel mot Hässleholm(godståg, gamla banan) och nytt mötesspår öster om Marieholm


  4. #4
    Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 327

    Sv: Förslag på nya förbindelswer under Öresund

    Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    Märkligt med järnvägstunnel till Helsingör, vad ska man där att göra?
    https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...%A5s-1.1004269

    Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Förslag på nya förbindelswer under Öresund

    Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    En klassiker!
    (På sin tid rätt uppmärksammad i PV. Det fanns dom - nämner inga namn - som ansåg att Åsa Torstensson var en klar kandidat till "tidernas sämsta kommunikationsminister"...)


    minns
    Thomas K Ohlsson


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 257

    Sv: Förslag på nya förbindelswer under Öresund

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    En klassiker!

    På sin tid rätt uppmärksammad i PV. Det fanns dom - nämner inga namn - som ansåg att Åsa Torstensson var en klar kandidat till "tidernas sämsta kommunikationsminister"...)
    Tätklungan i den grenen borde vara tämligen kompakt.


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 153

    Sv: Förslag på nya förbindelswer under Öresund

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Nu kommer ju bilkörandet att minska i Skåne om en sådan vägtunnel byggs eftersom de som ska mellan platser norr om Helsingborg och Köpenhamn eller längre söderut, kommer att välja HH-tunneln hellre än Öresundsbron.
    Breddning till 3+3-filigt planeras för E6 Malmö-Helsingborg.
    Men rimligtvis ökar det då lika mycket på Själland och blir ett nollsummespel för miljön och danska miljöaktivister på Själland gör nog inte tummen upp för mer trafik


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    70

    Sv: Förslag på nya förbindelswer under Öresund

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Breddning till 3+3-filigt planeras för E6 Malmö-Helsingborg.
    Av vem? Inte av väghållaren (Trafikverket) i a f, och inte heller formellt av regionen. Frånsett i vissa partier, varav några råkar sitta i regionstyret f n (fast då bör man nog först definiera ordet "planera"...)

    /UB

  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    328

    Sv: Förslag på nya förbindelswer under Öresund

    Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    Märkligt med järnvägstunnel till Helsingör, vad ska man där att göra?
    Kystbanan har inte kapacitet att ta emot särskilt mycket mer trafik , åtminstone inte i högttrafik, om man mot förmodan lyckas klämma in mer så kommer det gä väldigt långsamt
    Danskarna är inte intresserade av att bygga en ny järnväg för detta (

    Om man räknar in en fiktiv kostnad för ny järnväg Helsingör-Köpenhamn så blir Europaspåret mycket billigare och snabbare och avlastar Köpenhamn H (ny fyrspårsstation i tunnel under Tivoli) vilket Danskarna ÄR intresserade av
    Europaspåret = Järnväg Billeberga-Landskrona- Nordhavn - Köbenhavn H - Dybbelsbro (separat enkelspår Nordhavn-Dybbelsbro för godståg) i tunnel (utom en liten bit väster om Billleberga)
    med anknytning i Danmark till nya Ringstedsbanan OCH Roskildebanan ev även mot Kastrup
    med anknytning i Landskrona mot Lund och Helsingborg och i Billeberga mot Teckomatorp, i Teckomatorp triangel mot Åstorp (godståg), i Eslöv triangel mot Hässleholm(godståg, gamla banan) och nytt mötesspår öster om Marieholm
    Vill förtydliga
    Vad ska tågresenärer till Köpenhamn göra i Helsingör (mtiveringovan)
    Och de som ska till Helsingör då de är rätt många men stationen i Helsingör 70 m under jrd? Kanske utanför centrum verkar inte heller bra


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 459

    Sv: Förslag på nya förbindelswer under Öresund

    Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    Märkligt med järnvägstunnel till Helsingör, vad ska man där att göra?
    Kystbanan har inte kapacitet att ta emot särskilt mycket mer trafik , åtminstone inte i högttrafik, om man mot förmodan lyckas klämma in mer så kommer det gä väldigt långsamt
    Danskarna är inte intresserade av att bygga en ny järnväg för detta (

    Om man räknar in en fiktiv kostnad för ny järnväg Helsingör-Köpenhamn så blir Europaspåret mycket billigare och snabbare och avlastar Köpenhamn H (ny fyrspårsstation i tunnel under Tivoli) vilket Danskarna ÄR intresserade av
    Europaspåret = Järnväg Billeberga-Landskrona- Nordhavn - Köbenhavn H - Dybbelsbro (separat enkelspår Nordhavn-Dybbelsbro för godståg) i tunnel (utom en liten bit väster om Billleberga)
    med anknytning i Danmark till nya Ringstedsbanan OCH Roskildebanan ev även mot Kastrup
    med anknytning i Landskrona mot Lund och Helsingborg och i Billeberga mot Teckomatorp, i Teckomatorp triangel mot Åstorp (godståg), i Eslöv triangel mot Hässleholm(godståg, gamla banan) och nytt mötesspår öster om Marieholm
    Om man bygger HH-tunneln men inte bygger någon ny bana Helsingör-Köpenhamn, får man helt enkelt förlänga tågen Helsingör-Köpenhamn till att gå Helsingborg-Köpenhamn.
    Några fjärrtåg kommer nog inte gå där då.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    328

    Sv: Förslag på nya förbindelswer under Öresund

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Om man bygger HH-tunneln men inte bygger någon ny bana Helsingör-Köpenhamn, får man helt enkelt förlänga tågen Helsingör-Köpenhamn till att gå Helsingborg-Köpenhamn.
    Några fjärrtåg kommer nog inte gå där då.
    Tackar för svar
    problemet blir då
    att stationen i Helsingör (för genomgående tåg) måste ligga ca 60 m? under jord, vilket blir lite opraktiskt
    att restiden helsingborg (station 60 m under jord?) -Köbenhavn blir ganska lång jämfört med ett Europaspår (via landskrona)


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    21

    Sv: Förslag på nya förbindelswer under Öresund

    Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    Vill förtydliga
    Vad ska tågresenärer till Köpenhamn göra i Helsingör (mtiveringovan)
    Och de som ska till Helsingör då de är rätt många men stationen i Helsingör 70 m under jrd? Kanske utanför centrum verkar inte heller bra
    https://da.wikipedia.org/wiki/%C3%98resund
    'Øresund er et stræde beliggende mellem Sjælland og Skåne. ... Middeldybden angives til ca. 11 meter, men området består af både lavvandede bugter og områder med dybder op til omkring 40 meter på det smalle stykke mellem Helsingør og Helsingborg. '

    Varför 70 m under jord? Och den kommer att ligga under det nuvarande färje-terminalområde.
    https://ing.dk/artikel/danmark-under...sverige-213128


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •